omzegster

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

omzegster

Bericht door jacqueline »

Hallo allemaal,

Tijdens mijn Hindelooper naspeuringen stuit ik in overlijdensaktes nu steeds op het begrip omzegster - oomzegster, neem ik aan? En ook tantezegster, aangezien het sowieso vrouwen betreft. Maar ook, en dat is dan de vraag, nog ruimer, b.v. aangetrouwde nichtzegster? Dit lijkt in de praktijk nl. een aantal keren de verhouding, tenzij ik het spoor volslagen bijster ben.

groeten van Jacqueline
van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: omzegster

Bericht door van der Honing »

Weet je zeker dat er met 'omzegster' een familielid bedoeld is en niet een beroep?
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: omzegster

Bericht door Andries Koornstra »

Heb ik ook even door mijn hoofd laten gaan. Omroepersche dus in dat geval. Hindeloopers is een bijzonder dialect. Maar dan zou het uit de contekst (schrijf je dat zo?) toch wel moeten blijken.

groet, Andries.
Johan
Berichten: 49
Lid geworden op: donderdag 5 okt 2006 5:40 pm
Locatie: IJlst

Re: omzegster

Bericht door Johan »

Hallo Jacqueline,

Volgens mij is een omzegger hetzelfde als een aanzegger.
Als er iemand overleed of werd geboren kon de familie dit bekend laten maken door een aanzegger of omzeggen.
Deze aanzegger ging, als ik het mij goed herinner, in een speciaal zwart pak met versierselen en een hoge zwarte hoed huis aan huis.
Bij overlijdens bericht had hij zwarte handschoenen en bij een geboorte witte handschoenen aan.
Niet elke geboorte of overlijden werd aangezegd vaak was de familie "in betere doen" dokter, dominee, burgemeester enz.

Groeten Johan
LPWassenaar
Berichten: 89
Lid geworden op: zondag 12 sep 2010 12:57 pm

Re: omzegster

Bericht door LPWassenaar »

Hallo allen,

Voor al die oude beroepen en woorden die we vaak tegenkomen bij onze speurtochten zie de Geïntegreerde Taal Bank (GTB), een verzameling van historische woordenboeken. Hierin komt ook 'omzeggen' voor zoal Johan het omschrijft.

Met vriendelijke groet,
Leendert
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: omzegster

Bericht door jacqueline »

Allemaal hartelijk dank! Bij toeval kwam ik steeds de naam van een voormoeder tegen als omzegster van de overledene, wat me zowel op een familierelatie als op een functie leek te kunnen wijzen. Ik kwam er niet goed uit, via google kwam ik alleen bij oomzegger terecht, maar dat kon het in ieder geval letterlijk niet betekenen in dit geval. Wel is ze in een aantal gevallen familie, en ik vroeg me af of er in de andere gevallen ook een familierelatie is. Die ik in dat geval niet kon vinden. Wat niet zo verwonderlijk is in Hindeloopen, dus op zich ook weer niet alles zei!
Maar nu is het dus verklaard . De betreffende families noch omzegster waren overigens in betere doen. (En wat een mooie bron, die GTB!)

groeten van Jacqueline
Johan
Berichten: 49
Lid geworden op: donderdag 5 okt 2006 5:40 pm
Locatie: IJlst

Re: omzegster

Bericht door Johan »

Hallo Jacqueline,

Nog even een aanvulling.
Volgens mijn moeder werd er, in IJlst tenminste, bij begrafenisen altijd aangezegd en bij geboorten door de families "uit goede doen".
Via haar een boekje over kerkgebruiken in Hindeloopen kunnen inzien, hierin staat:
"Bij het overlijden van iemand gingen de omzegsters door Hindeloopen om aan te zeggen wie overleden was en om de mensen voor de begrafenis uit te nodigen".

Groeten Johan.
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: omzegster

Bericht door jacqueline »

En nogmaals dank, Johan!
(Het gaat denk ik om het boekje dat Maikel hier onder de aandacht brengt viewtopic.php?f=14&t=5086 ?)

groeten van Jacqueline
Plaats reactie