Doetje Piers Landstra

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Doetje Piers Landstra

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo allemaal,

op 21 juli 1836 trouwen mijn voorouders (Theo)dorus Johannes Posset en Doetje Piers Landstra. Het gaat me nu om haar. Zij is bij huwelijk 20 jaar, dus geboren 1815/1816. De acte is makkelijk vindbaar, en de leeftijd klopt als een bus:
Geboorteakte Baarderadeel (mairie Bozum), 1815
Aangiftedatum 12 december 1815, akte nr. 50
Doetje Landstra, geboren 10 december 1815
Dochter van Pier Sybes Landstra en Ychjen Yges
.
Maar nu komt er een rare wending, dank zij de memories van successie gevonden. Want:
Kantoor Sneek, overl. jaar 1820

Overledene : Doetje Piers Landstra
Overleden op: 11 mei 1820
Wonende te : Britswerd
Tekst:
dochter van Pier Sybes Landstra, kleermaker & Iegje Yges; zuster van
minderjarige Jantje, Sybe, Wybe, Piebe en Tjalling Piers Landstra.
En de bijbehorende overlijdensakte is ook te vinden:
Overlijdensakte Baarderadeel, 1820
Aangiftedatum 13 mei 1820, blad nr. 13
Doetje Piers Landstra, overleden 11 mei 1820, 4 jaar, vrouw

Opm.: Namen ouders niet vermeld
Dat is raar!!! Ik kan het op geen enkele manier verklaren. En verdere memories maken me ook niet wijzer, iedereen in de familie is gealimenteerd. Ik merk meteen even op dat er geen Piebe maar wel een Blijde in de burgerlijke stand wordt genoemd als kind van Pier en Ygje, terwijl die in de memorie niet wordt genoemd, misschien een vergissing.

Wie is wel eens zoiets onverklaarbaars tegengekomen? Ik heb ooit van mijn grootmoeder een "legende" over deze materie gehoord, maar die houd ik nog even voor me, ik wacht eerst eventuele reacties van jullie af.

groetjes, Andries.
Gebruikersavatar
harmke
Berichten: 129
Lid geworden op: vrijdag 2 mei 2008 4:52 pm
Locatie: Gorredijk

Re: Doetje Piers Landstra

Bericht door harmke »

Hoi,

Hier overlijd ze nog een keer,maar dan klopt de geb;datum niet,

http://www.allefriezen.nl/nl/component/ ... breid&lp=1
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Doetje Piers Landstra

Bericht door Andries Koornstra »

Dat is ze ja. De aangevers zitten er inderdaad één jaar naast ....
joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Doetje Piers Landstra

Bericht door joke andriessen »

Heb je van Blijde verder wel iets gevonden?
Kan zij je voormoeder zijn?

Misschien heb je mijn verhaal op stamboomvragenforum wel gelezen over Wilhelmina Berendina.
Bij huwelijksbijlagen zat geboorteakte van Wilhelmina die overleden was.

Een poosje geleden was er op het stamboomforum ook een vraag over iemand die trouwde en al overleden was. Mogelijk ook een zus. Ik heb nooit gelezen of men een oplossing heeft gevonden.

Groet, Joke
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Doetje Piers Landstra

Bericht door Andries Koornstra »

Kijk Joke, daar wilde ik naar toe. Mijn grootmoeder vertelde destijds dat haar moeder, Aaltje Zaagemans, naar deze "Doetje" Piers Landstra was genoemd. Aaltje had haar dochter (mijn grootmoeder dus) verteld dat die grootmoeder haar had verteld dat ze bij pleegouders was grootgebracht, en die noemden haar Aaltje naar een overleden dochter. En, vertelde Aaltje/Doetje Piers Landstra erbij: eigenlijk heet ik Bliede. Moet je nagaan riep mijn overgrootmoeder toen uit, wat een lelijke naam, Bliede!
Ik zat wat in de nieuwe memories van Bolsward te zoeken, en kwam toen per ongeluk bij de eerder genoemde memorie (kantoor Sneek, iets afgedwaald dus) terecht. Ik had hem nog niet eerder ontdekt. Van Blijde is behalve haar geboorteacte niets te vinden, daarom begin ik te denken dat er op grote schaal is geknoeid - ik zal nog eens mijn collectie copieën uit de 70-er jaren doorbladeren om te zien wat er in de huwelijksbijlagen staat. Maar er is geen rook zonder vuur, dus denk ik dat mijn voormoeder die Blijde is geweest, en niet Doetje, die immers bewijsbaar op vierjarige leeftijd is overleden!

groetjes, Andries.
joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Doetje Piers Landstra

Bericht door joke andriessen »

Mooi dat je het verhaal gehoord hebt. Dan is het toch wel duidelijk dat het zo moet zijn gegaan.
De huwelijksbijlagen staan niet bij genver.
De ouders van je voormoeder zijn al in 1822 en 1826 overleden, dus dat de kinderen in een pleeggezin zijn groot geworden ligt voor de hand.

Groet, Joke
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Doetje Piers Landstra

Bericht door jacqueline »

Hallo Andries en Joke,

Wat een geweldig verhaal!
En wat bijzonder dat het toch van generatie op generatie is doorgegeven.
Temeer daar het erop lijkt dat ze het destijds zelf ook allemaal niet zo precies meer wisten?
De naam van Blijde was al weggezakt? Want Piebe geworden? En bij de geboortes van Doetjes kinderen werd er ook maar 'n slag naar geslagen? Ze wordt bij de aangifte van een volgend kind zelfs regelmatig jonger - wie zou dat niet willen! Alleen bij Ietje en Tjalling wordt een leeftijd opgegeven die correspondeert met de geboortedatum van een van beide mogelijkheden - bij de eerste met die van Blijde, bij de tweede met die van Doetje. Verder slaan de opgegeven leeftijden kant noch wal.
Geboorteakte Baarderadeel (mairie Bozum), 1815
Aangiftedatum 12 december 1815, akte nr. 50
Doetje Landstra, geboren 10 december 1815
Dochter van Pier Sybes Landstra en Ychjen Yges

Geboorteakte Baarderadeel, 1817
Aangiftedatum 23 mei 1817, akte nr. 57
Blijde Landstra, geboren 22 mei 1817
Dochter van Pier Sybes Landstra en Ygjen Yges
Leeftijd van Doetje bij aangifte van de kinderen:
28-09-1836 Mintje: 21 jaar
27-02-1838 Jacob: 19 jaar
15-07-1840 Ietje: 23 jaar
15-10-1843 Pier: 28 jaar
23-07-1846 Doetje: 31 jaar
11-01-1849: Tjalling: 33 jaar
02-12-1851 Johannes: 36 jaar
11-05-1854 Jantje: 35 jaar

groetjes, Jacqueline
joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Doetje Piers Landstra

Bericht door joke andriessen »

Hallo Jacqueline,

Die verschillende leeftijden lijkt ook wel op het verhaal van "mijn" Wilhelmina.
Zal Piebe niet verkeerd verstaan zijn door een onduidelijk uitgesproke Bliede?

groet, Joke
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Doetje Piers Landstra

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo beiden,

ik begin steeds meer te neigen de zaak verder te onderzoeken. Een aantal dingen staat vast:
Mijn overgrootmoeder wist van de naam Blijde/Bliede.
Ze lijkt de naam "Aaltje" als vernoeming van grootmoeder aan moeders zijde gekregen te hebben. Het gezin Gerrit Zaagemans/Doetje Posset begint met een zoon Jacob (vader van Gerrit), dan volgt Aaltje. Gerrits moeder was Hiske Reins Miedema, en de tweede dochter wordt netjes naar haar genoemd. Dit pleit er voor dat Doetje Piers Landstra binnen de familie Aaltje werd genoemd.
Er is bij het Posset/Landstra huwelijk onzorgvuldig gewerkt m.b.t. de akte, ze hadden gemakkelijk kunnen vaststellen dat Doetje is overleden toen ze vier jaar oud was. Met het overlijden van vader Pier Sybes Landstra, in 1826, zullen de kinderen ieder huns weegs zijn gegaan. De oudste dochter, Jantje, trouwt in Baarderadeel. Dan worden allerlei akten opgemaakt, die bij Doetje/Aaltje/Blijdes huwelijk worden hergebruikt. Ik vond zojuist dat Sybe in Middelburg terecht komt en daar trouwt. Wybe overlijdt ongehuwd in Hellevoetsluis op 2 juli 1838, Tjalle in Scharnegoutum op 8 augustus 1948, en Jan in Britswerd op 9 januari 1822, dan nog geen jaar oud. Van Blijde geen enkel spoor!!!

groetjes, Andries.
joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Doetje Piers Landstra

Bericht door joke andriessen »

Hallo Andries,

Is er ook een bevolkingsregister zodat je kan zien waar je voormoeder heeft gewoond en waar de naam Aaltje vandaan komt?
In Zeeland is ze vernoemd: https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... c=10708660
Zeeuwen gezocht hebben er Alieda van gemaakt, maar er staat echt Pietje Blieda, zo wordt ze ook bij haar huwelijk genoemd.
Tjalle in Scharnegoutum op 8 augustus 1948
Laat hem maar 100 jaar eerder overlijden.

Groet, Joke
joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Doetje Piers Landstra

Bericht door joke andriessen »

Ik heb Wybe even bekeken
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... wc=6425580
daar in garnizoen, voorheen Ommerschans.
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Doetje Piers Landstra

Bericht door Andries Koornstra »

Hoi Joke, bedankt voor het meedenken. Jammer genoeg beginnen de bevolkingsregisters in Friesland pas in 1850 (maar niet in 1950, ha, ha, ha). Dat is te laat voor deze kwestie, jammer genoeg. Ik had Wybe gister ook even opgezocht in Hellevoetsluis.

Ik heb nog even zitten piekeren over dat verhaal dat mijn grootmoeder me zo'n 35 jaar geleden vertelde. En door die broer uit Middelburg komen toch nog wat details me weer voor de geest. Overgrootmoeder Aaltje heeft verteld dat haar vader Gerrit tegen zijn schoonmoeder Doetje/Aaltje/Blijde zei bij zijn dochters geboorte, "ik heb haar aangegeven op het gemeentehuis, ze is naar u vernoemd, en heet dus Aaltje". En toen antwoordde zij "maar ik heet niet Aaltje, maar Blijde", enzovoort. Grappig hoe dat dan weer in je geheugen terug kan worden "gegrepen" uit de duisternis.

Ik zal in elk geval zo eens even kijken of de naam Aaltje elders in deze Landstra-familie nog opduikt.

groetjes, Andries.
joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Doetje Piers Landstra

Bericht door joke andriessen »

Jammer van de bevolkingsregisters.
Zal er iets anders te vinden zijn wie voor de wezen zorgden?
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Doetje Piers Landstra

Bericht door Andries Koornstra »

Kerkearchief Britswerd-Wieuwerd? Ik ben vanmiddag, niet geheel toevallig, dat begrijp je wel, nog in Britswerd geweest.
Mijn goede vriend (of goede kennis? - ik blijf het ingewikkeld vinden) Anton Musquetier heeft dit archief helaas nog gefotografeerd. Zal de volgende keer eens kijken op Tresoar.

groetjes, Andries.
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Doetje Piers Landstra

Bericht door jacqueline »

Hallo Andries en Joke,

Het echte raadsel in deze is de verwarring omtrent Doetje en Blijde lijkt me? Dat ze de naam Aaltje kreeg toebedeeld is verklaard uit de overlevering.
Bij huwelijk komt Blijde - want dat is toch haar echte naam? uit Witmarsum, zonder beroep.
Wijst dat misschien in de richting van: uit een vorm van ouderlijk huis?
Haar pleegouders hadden een dochter Aaltje verloren - je weet natuurlijk niet wanneer, maar het zal uiterlijk in 1826 zijn geweest want daarna was Blijde wees. Mogelijk zijn de nog zeer jonge kinderen al uitbesteed na het overlijden van moeder in 1822. Heb ik wel eerder gehoord, de betreffende kinderen gingen naar de nonnen.
Mijn overgrootmoeder werd halfwees toen ze 2, en wees toen ze 3 jaar oud was. Op de dag dat haar vader overleed, werden zij en haar 2 broers alledrie in een ander pleeggezin geplaatst.
Uitgaande dus van hooguit 1826, is wel na te kijken welke Aaltjes overleden. Ik ben begonnen in Britswerd, maar die speurtocht heb ik stopgezet toen ik zag dat Blijde bij huwelijk van Witmarsum kwam. Het blijft natuurlijk natte vingerwerk, aangezien de pleegouders hun dochter al wel 20 jaar eerder kunnen zijn verloren.
Maar wie nemen er een jong kind op? In het geval van alweer mijn overgrootmoeder waren er in het gezin waar ze terechtkwam ook nog andere jonge kinderen. Haar pleegzus trouwde later met haar broer - wie weet wat je in het geval van Blijde nog boven water kunt krijgen!
In ieder geval, even snel gekeken vanaf 1811 tot 1826 is er in Witmarsum volgens mij maar 1 overleden Aaltje die in aanmerking komt. De andere overledenen worden hernoemd. Met de nodige kanttekeningen dus, zonder meer:
Overlijdensakte Wonseradeel, 1824
Aangiftedatum 29 juni 1824, blad nr. 37
Aaltje IJsbrands Feenstra, overleden 27 juni 1824, 1 jaar, vrouw
Witmarsum

Geboorteakte Wonseradeel, 1822
Aangiftedatum 26 oktober 1822, akte nr. 240
Aaltje Feenstra, geboren 24 oktober 1822
Dochter van IJsbrand Joukes Feenstra en Willemke Douwes Idserda
De ouders trouwen in 1819 en krijgen verder 6 zoons in 1819, 1821, 1825, 1827, 1830, 1835.

Groetjes, Jacqueline
Plaats reactie