Overlijden gezocht Sjoukje vd Meer, geboren 1860 Drogeham

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Sieger Witvoet
Berichten: 88
Lid geworden op: zondag 22 jul 2007 4:21 pm

Overlijden gezocht Sjoukje vd Meer, geboren 1860 Drogeham

Bericht door Sieger Witvoet » zondag 29 jul 2012 12:32 pm

Hallo,

Ik heb de volgende persoon in mijn stamboom, waarvan ik behalve de geboorte geen verdere gegevens heb kunnen vinden. Het betreft Sjoukje van der Meer, geboren op 25 september 1860 te Drogeham, dochter van Sake van der Meer en Wiemkjen Durks van der Schors. Van de overige kinderen van dit echtpaar zijn de huwelijks- en overlijdensdata zo goed als bekend (van Hielkje van der Meer, geboren 14 december 1849 te Drogeham en gehuwd met Harm van Doezum op 5 januari 1872 te Achtkarspelen weet ik alleen dat ze voor haar man overleden is - 28 december 1921, waarschijnlijk in Den Haag).

Wie kan me helpen aan verdere gegevens omtrent deze Sjoukje (de overlijdensdatum van Hielkje is ook meer dan welkom). Het opvragen van een persoonskaart bij het CBG heeft geen resultaat opgeleverd.

Alvast dank.

Sieger Witvoet
Hoogeveen

joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Overlijden gezocht Sjoukje vd Meer, geboren 1860 Drogeha

Bericht door joke andriessen » zondag 29 jul 2012 2:29 pm

Hallo Sieger,

Voor Hielkje kun je gewoon de 10jarentafels van den Haag bekijken.
http://195.242.171.17/hga/virtuelestudi ... id=1065326
overleden 06-09-1919 akte 3368 8 sept.

Groet, Joke

Sieger Witvoet
Berichten: 88
Lid geworden op: zondag 22 jul 2007 4:21 pm

Re: Overlijden gezocht Sjoukje vd Meer, geboren 1860 Drogeha

Bericht door Sieger Witvoet » maandag 30 jul 2012 7:41 am

Hallo Joke,

Heel mooi dat je haar gevonden hebt. Ik kende de bron die jij noemt nog niet en op Genver zijn zowel de tienjarentafels als de overlijdensakten van dit jaar niet aanwezig, waardoor ik dacht dat het vinden van het overlijden van deze Hielkje een hele opgave zou zijn. Ik vermoed dat dat voor Sjoukje niet zo makkelijk gaat worden.

Sieger

Sieger Witvoet
Berichten: 88
Lid geworden op: zondag 22 jul 2007 4:21 pm

Re: Overlijden gezocht Sjoukje vd Meer, geboren 1860 Drogeha

Bericht door Sieger Witvoet » vrijdag 17 aug 2012 12:55 pm

Hallo,

Is er nog iemand die zijn/haar licht kan laten schijnen op de (voor mij) onvindbare Sjoukje van der Meer, hetzij m.b.t. een huwelijk of haar overlijden?

Alvast dank.

Sieger Witvoet
Hoogeveen

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Overlijden gezocht Sjoukje vd Meer, geboren 1860 Drogeha

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 17 aug 2012 5:48 pm

Hallo,

Aangezien hier ge-erfd wordt, zou Sjoukje hier met een woonplaats bij moeten staan.
Zo niet, dan is ze waarschijnlijk overleden, en misschien niet aangegeven?
Als ze getrouwd was - en mogelijk kinderen had - staat dat er ook bij.
Kantoor Hardegarijp, overl. jaar 1895
Overledene : Sake Durks van der Meer
Overleden op: 25 november 1895
Wonende te : Drogeham

Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap

Bron: Memories van successie 1842-1927
Toegangsnr. : 42 - Inventarisnr. : 6042 - Dagregisternr.: 7883
Op microfilm nr. 106 raadpleegbaar op de studiezaal van Tresoar
Zoekt u een memorie na 1856, klik dan hier .....
Groet Margreet

Sieger Witvoet
Berichten: 88
Lid geworden op: zondag 22 jul 2007 4:21 pm

Re: Overlijden gezocht Sjoukje vd Meer, geboren 1860 Drogeha

Bericht door Sieger Witvoet » zaterdag 18 aug 2012 9:37 am

Hallo Margreet,

Dankjewel voor het meedenken.

Ik zal een kopie van deze memorie opvragen bij Tresoar. Mocht ze hier inderdaad nog in vermeld worden, dan wordt het zoeken naar verdere gegevens misschien ook wat gemakkelijker.

In de tienjarige tafels van 1941-1950 bij Familysearch staat ze in ieder geval niet vermeld voor de gemeente Achtkarspelen. Mocht ze na die tijd zijn overleden dan is het wachten op het openbaar worden van de volgende serie overlijdens. Komt ze wel voor in de memorie, en dan woonachtig in een andere gemeente, dan zou ik op Familysearch misschien bij de akten van die gemeente kunnen kijken, hoewel haar overlijden dan ook op bijvoorbeeld Tresoar of Genlias te vinden zou moeten zijn geweest (als er van dat overlijden, zoals jij ook aangeeft, dan tenminste wel aangifte is gedaan).

Mocht ik uitsluitsel krijgen, dan vermeld ik dat hier op het forum.

Groet

Sieger Witvoet
Hoogeveen

Sieger Witvoet
Berichten: 88
Lid geworden op: zondag 22 jul 2007 4:21 pm

Re: Overlijden gezocht Sjoukje vd Meer, geboren 1860 Drogeha

Bericht door Sieger Witvoet » dinsdag 21 aug 2012 11:23 am

Hallo allemaal,

Ik kreeg als reactie van Tresoar bij het bestellen van een kopie van de memorie van successie van Sake van der Meer een antwoord terug dat er helaas geen kopieen van memories van successie kunnen worden besteld, maar dat deze wel op microfiche bij Tresoar raadpleegbaar zijn.

Is er iemand die voor mij de memorie van Sake van der Meer wil raadplegen om na te gaan of de door mij gezochte Sjoukje van der Meer hier ook in vermeld wordt (hetzij als zijnde overleden, hetzij woonachtig te en/of gehuwd met)?

Alvast dank.

Met vriendelijke groet,

Sieger Witvoet
Hoogeveen

Sieger Witvoet
Berichten: 88
Lid geworden op: zondag 22 jul 2007 4:21 pm

Re: Overlijden gezocht Sjoukje vd Meer, geboren 1860 Drogeha

Bericht door Sieger Witvoet » vrijdag 26 apr 2013 10:48 pm

Hallo allemaal,

Tijdens het doorneuzen van de bevolkingsregisters van de gemeente Achtkarspelen op AlleFriezen kwam ik het echtpaar Van der Meer/Van der Schors tegen. Bij hun dochter Sjoukje stond een overlijdensdatum vermeld (26-03-1878). Op deze datum in Tresoar gezocht waar de overlijdensakte van Sjoukje boven water kwam. In de samenvatting van de akte staat Sjoukje vermeld als Van der Heer.

Met vriendelijke groet,

Sieger

Plaats reactie