Jacob Tjallings en Rinske Pytters

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Tjalling Brouwer
Berichten: 58
Lid geworden op: zaterdag 23 jun 2012 4:08 pm
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Jacob Tjallings en Rinske Pytters

Bericht door Tjalling Brouwer » dinsdag 25 sep 2012 4:57 pm

Hallo Margreet, Jacqueline, Maikel, en Andries
Onderstaand heb ik geprobeerd de onderzoeksresultaten samen te vatten.

Het begint bij de geboorte van Gerbrandus op 30 augustus 1726 in Bakhuizen. Vader is Tjalling Gerbens, moeder is Antje Jacobs. Dit paar heeft tenminste nog drie kinderen, te weten zoon Jacob en de dochters Swaantje en Tyttie. Er zijn geen doopgegevens van deze kinderen gevonden.
Antje had de volgende ouders: Lemsterland, huwelijken 1690; vermelding: attestatie afgegeven op 26 april 1690; bruidegom: Japik Haitses afkomstig van Heegmer-Indijk; bruid: Swaentje Klaeses afkomstig van Eesterga.

Tjalling Gerbens overlijdt kennelijk vóór 13 oktober 1728.

Op 13 oktober 1728 hertrouwt Antje Jacobs voor het gerecht van Gaasterland met Gerrijt Berends uit Balk. Het echtpaar lijkt een zoon Berend te krijgen. Ook van Berend zijn geen doopgegevens gevonden.
In 1741 trouwt Swaantje Tjallings: Workum huwelijken 1741; vermelding: bevestiging huwelijk op 3 februari 1741 in Workum; bruidegom: Jan Hansen afkomstig van Workum; bruid: Swaantie Tjallings afkomstig van Workum. Dan: Workum overlijden/begraven 1741; bediend: Swaentie Tiallinghs; datum: 13 februari 1741; plaats: Workum; bron: Tresoar. Gelukkig lijkt zij later weer hersteld en wordt een dochter geboren: Workum, dopen, doopjaar 1742; geboren in Workum; gedoopt op 29 september 1742 in Workum; dopeling: Cornelia, dochter; vader: Jan Hanses; moeder: Swaantje Tjallings; meter: Antje Jakobs. Moeder Antje is dan meter van kleindochter Cornelia.
Jacob Tjallings, trouwt op 1 Mei 1747 in Blauwhuis (RK) met Hillick Lammers.
In 1749 woont Jacob Tjallings in Idzega. In het quotisatiekohier komt hij voor als volgt: Jacob Tjallings, Wymbritseradeel; plaats: Idzega; omschrijving: arme boer; gezin volwassenen: 3; aanslag: 21-0-0; bron: Wymbritseradeel, fol. 29. Er woont dus 1 volwassene bij hen in. Dit is waarschijnlijk zijn broer of halfbroer. (Gerben of Berend?)

Swaantje Tjallings woont in 1749 in Workum Zij komt in het quotisatiekohier voor met de volgende gegevens: Swaantje Tjallings, Workum; wijk: 1e Buitenkwartier; omschrijving: arbeister, arm; gezin volwassenen: 1 en kind: 1; aanslag: 8-4-0; bron: Workum, fol. 94. Haar man Jan Hanses is kennelijk al overleden.

Hillick Lammers overlijdt kennelijk vóór 13 februari 1752. Er zijn geen kinderen bekend.

Jacob hertrouwt in Heeg op 13 februari 1752 met Rinske (Reinildis) Pytters, geboren te Staveren en gedoopt op 11 mei 1726 in Bakhuizen. Zij is de dochter van Pieter Hielkes en Aaltje Willems, die trouwden als volgt: Gaasterland, huwelijken 1724; vermelding: bevestiging huwelijk op 3 augustus 1724 in Bakhuizen; Bruidegom: Pijter Hijltjes; Bruid: Aaltie Willems.
Op 1 oktober 1735 liet dit laatste echtpaar, weer in Bakhuizen, een zoontje Hylke dopen. Men woonde toen in Oudemirdum. In 1749 woonde men daar nog en wordt hij een sober boer genoemd. Het gezin bestond toen uit 4 volwassenen en 3 kinderen. Zoon Hylke trouwde in 1762 te Bakhuizen met Sietske Sibbeles, een dochter van Sible Hemmes en Liesbeth Ages.

Op 19 september 1752 wordt de zoon van Jacob en Rinske, Tjalling Jacobs gedoopt. Doopheffer is Berend Gerrits, waarschijnlijk een zoon van Gerrit en Antje en halfbroer van Jacob: Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1752: gedoopt op 19 september 1752 in Heeg; dopeling: Tjalling; Vader: Japik Tjallings; Moeder: Renske Pijters; doopheffer: Berent Gerrits.

Swaentien Tiallinks woonde in 1754 in Idzega zij was toen meter bij het dopen van Klaas Benedictuszoon: Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1754; gedoopt op 28 februari 1754 in Blauwhuis; dopeling: Klaas, zoon; vader: Benedictus Gatses; moeder: Lisbet Klaases; meter: Swantien Tiallinks, afkomstig van Idsega.

Renske Pijtters is kennelijk overleden vóór 28 mei 1758. Naast Tjalling Jacobs zijn er geen andere kinderen bekend.

In 1758 hertrouwt Jacob met Palske Jabex. Het huwelijk vindt plaats in Heeg. Wymbritseradeel, huwelijken 1758; Vermelding: bevestiging huwelijk op 28 mei 1758; bruidegom: Jabec Tjallings; bruid: Palske Jabex. Palske is mogelijk dezelfde persoon als onderstaand genoemde:
Doniawerstal, huwelijken 1717; vermelding: bevestiging huwelijk op 9 mei 1717; bruidegom: Anne Fredses afkomstig van Langweer; bruid: Palske Jakobs afkomstig van Langweer.
Anne Fredses (Zwaga) en Palske Jacobs behoren tot mijn voorouders. Hun achterkleinkind Wietske Zwaga trouwt later de in 1790 geboren Jacob Tjallings Brouwer, kleinkind van Jacob Tjallings (senior). Het leeftijdverschil lijkt wel vrij groot, maar van Jacob Tjallings (senior) is geen geboortedatum gevonden, en evenmin is er een tweede Jacob Tjallings. Overigens zijn uit dit huwelijk geen kinderen bekend. Zij wordt in het quotisatiekohier van 1749 wel genoemd: wed. Anne Fredzes, Wymbritseradeel; plaats: Heeg; omschrijving: redelijke boerin; gezin volwassenen: 2; aanslag: 28-0-0; bron: Wymbritseradeel, fol. 24.

In 1762 komt Gerben Tjallings weer in zicht: Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1763; gedoopt op 2 augustus 1763 in Heeg; dopeling: Tjalling; vader: Gerben Tjallings; moeder: Grietje Ziedses; doopheffer: Lisbet Zietzes. Later verhuist Gerben Tjallings naar Bakhuizen.

De dochter Tiettie Tjallings komt in beeld als doopheffer en mogelijke tante van de dopeling: Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1781; gedoopt op 30 januari 1781 in Heeg; dopeling: Reinske; vader: Tjalling Jacobs; moeder: Idje Hessels; Doopheffer: Tiet Siberings. Deze Tiet Siberings is Tyttie Tjallings. Zij trouwt namelijk met Sybrant Tjebbes. Wymbritseradeel, huwelijken 1765; vermelding: bevestiging huwelijk in 1765; bruidegom: Sybrant Tjebbes afkomstig van Heeg; bruid: Tite Tjallings afkomstig van Heeg. Sibren is de op 31 maart 1744 te Blauwhuis gedoopte zoon van Sibble Hemmes en Liesbeth Ages. De schoonouders van de eerdergenoemde Hylke Pieters. De peter bij de doop was Tiallink Laises. Hemme Sibles is de broer van Frouck Sibles, getrouwd met Laas Siedses en zijn de ouders van Tjalling Lases.
Zij komt nog twee keer voor: Workum, dopen, doopjaar 1769; Geboren in Workum; Gedoopt op 25 juni 1769 in Workum; dopeling: Berent, zoon; Vader: Jan Pieters; Moeder: Korneliske Jans; Meter: Tieds Tjallings; opmerking: vader is niet RK. En: Workum, dopen, doopjaar 1772; geboren in Workum; gedoopt op 17 maart 1772 in Workum; dopeling: Berent, zoon; Vader: Jan Gerrits; Moeder: Korneliske Jans; peter: Siebren Sibbeles; opmerking: vader is niet RK. Jan Pieters en Jan Gerrits zijn dezelfde personen.

In 1798 overlijdt Swaantje Tjallings: Workum overlijden/begraven 1798; Overleden: Swaantje Tjallings; Datum: 26 juni 1798; Plaats: Workum.

Ik hoop met het bovenstaande de bekend geworden gegevens goed te hebben samengevat en is er zicht gekomen op de familie van Jacob Brouwer en Rinske Pijtters. Graag hoor ik nog jullie oordeel omtrent de volledigheid en de filatelie van de personen.

Alle gegevens zijn ontleend aan de DTB boeken en het quotisatiekohier 1749 van Tresoar.

Ik spreek mijn volle waardering en dank uit wat ieder heeft bijgedragen, in het bijzonder aan Margreet.

Met groet, Tjalling
(en mijn tweede naam is geheel toevallig Gerben)

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Jacob Tjallings en Rinske Pytters

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 27 sep 2012 6:07 pm

Hallo,

ik zie nu pas dat je het bericht hebt veranderd.
Ik heb later nog wel wat aanvulling op Gerben Tjallings.
Mooi van Swaantje 1749,
ik denk dat ze dan in 1754 te Idzega woont/logeert om haar broer bij te staan, omdat Rinske is overleden.

Jakobs 1e vrouw kan trouwens ook al voor 1749 zijn overleden,
de 2 andere volwassenen zijn dan Gerben en Tytje Tjallings.

Het zou wel heel, heel mooi zijn als die voorouders van Antje klopten,
haar grootouders worden dan genoemd in JB 1999 - blz 29.
Wonseradeel, huwelijken 1661
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 23 februari 1661
Bruidegom: Haytse Jacobs afkomstig van Hieslum
Bruid: Tjerck Johannes afkomstig van Hieslum
Opmerking : hij is vierentwintig jaar oud, zij dochter van Johannes Sickes
Haytse dan 24 jaar, uit Hieslum, 1677 te Indijk, zoon van Jakob Hylckes, boer te Indijk - zegt het artikel.
Geen bron daarvoor.
Via Tjerkje kun je dan tot 1511 terug, en hoor je bij de familie van Buwa Wabbaz - ovl ca 1511 Sandfirden.

Ik heb nog wel een verbetering:
Zij trouwt namelijk met Sybrant Tjebbes. Wymbritseradeel, huwelijken 1765; vermelding: bevestiging huwelijk in 1765; bruidegom: Sybrant Tjebbes afkomstig van Heeg; bruid: Tite Tjallings afkomstig van Heeg. Sibren is de op 31 maart 1744 te Blauwhuis gedoopte zoon van Sibble Hemmes en Liesbeth Ages. De schoonouders van de eerdergenoemde Hylke Pieters. De peter bij de doop was Tiallink Laises. Hemme Sibles is de broer van Frouck Sibles, getrouwd met Laas Siedses en zijn de ouders van Tjalling Lases.
Sybrant Tjebbes is niet de zoon van Sibble, maar de zoon van een Tjebbe -
wrsch van Tjebbe Tjeerds en Akke Sybolts, x Heeg 1712 hij Joure.
Hij is eerder getrouwd met Sibbeltje Wijtzes 1748 Heeg rk. Er komt een broer Tjeerd Tjebbes peteren.
Op zich zie je wel vaker dat oudere ongehuwd gebleven vrouwen dan met een weduwnaar met kinderen trouwen.

De hypotheek-akte van Andries met Sible Hemmes en Tjalling Jakobs 1781,
komt waarschijnlijk omdat zijn moeder idd een (schoon)zusje was van Hylke Pieters en dr Sibbeltje Sibbeles.
Blijkbaar zijn de Jakobs/Tjallings en de Sibbeles (en de Benedictus Gatses) nogal close,
het hele spul m/petert her en der bij elkaar.

Groet Margreet

Tjalling Brouwer
Berichten: 58
Lid geworden op: zaterdag 23 jun 2012 4:08 pm
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Jacob Tjallings en Rinske Pytters

Bericht door Tjalling Brouwer » vrijdag 28 sep 2012 8:02 pm

Hallo Margreet
Vanmiddag nog even in de doop en trouwboeken gezocht in de gemeente Wonseradeel met de opdracht “ha?tse Ja* “

Dit lijkt de doop van Haytse Jacobs en de opsomming van zijn ouders te zijn: Bij het huwelijk van Haytse met Tjerckje op 23 februari 1661 is hij 24 jaar. Hier zit dus één jaar tussen. Ronde men vroeger ook al alles naar boven af? Hoe hard is een dergelijke leeftijd?

Wonseradeel, dopen, doopjaar 1638
Gedoopt op 14 oktober 1638 in Kimswerd
Dopeling: Haijtze, zoon
Vader: Jacob Dircks
Moeder: Eijl

Gestandaardiseerde namen:
Dopeling: HAITSE
Vader: JAKOB DIRKS
Moeder: .....
..... = naam, patroniem of familienaam komt niet voor in de Thesaurus

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Kimswerd, doop 1613-1697
Inventarisnr. : DTB 803
Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

Dan de doop op belijdenis en die van andere kinderen: (“ja* dir*” Wonseradeel)

Wijzigingsdatum: 13-5-2008
Wonseradeel, dopen, doopjaar 1646
Gedoopt op belijdenis op 21 april 1646 in Kimswerd
Dopeling: Jacob Dircks, zoon
Vader:
Moeder:

Wonseradeel, dopen, doopjaar 1647
Gedoopt op 19 december 1647 in Kimswerd
Dopeling: Eelck, dochter
Vader: Jacob Dircks
Moeder: Eijl Jacobs

Wonseradeel, dopen, doopjaar 1651
Gedoopt op 18 mei 1651 in Kimswerd
Dopeling: Frans, zoon
Vader: Jacob Dircks
Moeder: Eijl Binses

Wonseradeel, dopen, doopjaar 1654
Gedoopt op 10 september 1654 in Kimswerd
Dopeling: Frans, zoon
Vader: Jacob Dircks
Moeder: Eil

Wonseradeel, dopen, doopjaar 1694
Gedoopt op 11 februari 1694 in Kimswerd
Dopeling: Dirck, zoon
Vader: Jacob Dircks
Moeder:

Moeder wordt vaak niet genoemd, maar heet Eijl Binses. Verklaarbare vernoemingen zitten er verder niet tussen. De laatste doop lijkt me er niet bij te horen, maar de namen passen wel.

Tjerck Johannes:
Een eventuele koppeling met de Buwa Wabbez familie van Jelle de Jong (GJB 1999) schiet lekker op. Die familie bleef eeuwen in de buurt. Is er nog twijfel over de koppelingen rondom Antje?

Groet, Tjalling

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Jacob Tjallings en Rinske Pytters

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 28 sep 2012 10:26 pm

Dag,

die hervormde dopen kun je wel weggooien.
We zijn immers de hele tijd met katholieke families bezig
en de meeste rk doopboeken beginnen pas tegen 1700/1720 - Balk zelfs pas 1766
(en daar doopten de mensen die in Elahuizen woonden).

Daarnaast ... Haijtze Kimswerd 1638 is van Jacob Dircks,
maar het artikel noemt Haytze, met als vader Jacob Hylckes, boer te Indijk.
Je ziet wel vaker dat die jongens eerst boereknecht worden in de dorpen ernaast,
zodat de plaatsen bij huwelijk vaak woonplaatsen zijn - en niet geboorteplaatsen.

Ik had alle voogdijboeken bekeken
Wymb. Wonseradeel, Gaasterland, Hem.Oldeferd, Workum en Stavoren
en ze staan er voorlopig niet in.
Ik heb ook alle m/peters in Bakhuizen opgezocht,
maar het kost me nu wat te veel tijd dat uit te schrijven.

Ik had nog wel dit:
Ik ben inmiddels redelijk overtuigd van de Gaasterlandse voorouders,
vooral door Gerben, die een Antje vernoemt.

Dit is zijn vrouw:
Doniawerstal, dopen, doopjaar 1735
Gedoopt op 21 december 1735
Dopeling: Grietje
Vader: Sitse Pieters
Moeder: Lysabeth Berents
Aanwezig: Hilk Pieters
R.K. par. Op de Heide, St. Nicolaasga, doop 1715-1812
Inventarisnr. : DTB 223
Moeder Lisbet is als 'Sitzes'- vrouw van Sitze, de dh van Tjalling Gerbens 1763.
Het echtpaar doopte 10 kinderen op de Heide rk, waarvan oa:
Rinske Sietses x Lammert Jans Buisman 1763 Heeg
Aafke Sietses x Hielke Luitjes Veldman 1772 Lemmer/Follega - dopen Heeg
Antje Sytses x Tietse Epkes 1781 - op de Heide - nageslacht Leenstra. Ze metert ook bij Antje Gerbens en Bokke Jans 1796.
Berend Sytzes Zijlstra ovl 1826 Langweer,
Zij komen bij elkaar m/peteren in Heeg en St. Nic.

Gerben zou dus idd een moeder Antje Jakobs kunnen vernoemen,
vrouws moeder leeft nog (metert nog in Heeg 1769, en tot 1781 St.Nicolaasga)
en haar zus Antje ook.

In Heeg ook al een Neeltje Jans te meteren,
ik neem aan de zus van Lammert Jans - en de latere vrouw van Gerben Tjallings.
Zij dopen beiden een Trijntje, dus dat zal hun moeder geweest zijn. (wrsch de wed. van Jan Lammerts in 1749)
Lammert is ovl Heeg 1812, daar naar opgaaf in 1734 geboren.

Gerben Tjallings en Neeltje gaan van Bakhuizen nog naar Makkum rk.
Gerben ovl nov 1783 -
Neeltje 20-1-1808 Makkum, 71 jr (dus van ca. 1737) - nalatende 2 kinderen,
rk geeft nog de vermelding: Bakhuis.
Dochter Trijntje Gerbens metert nog bij broer Jan, - wrsch ovl 1-11-1803.
Zoon Jan Gerbens is deze:
Overlijdensakte Wonseradeel, 1811
Aangiftedatum xx juli 1811, blad nr. 32
Overleden: Jan Gerbens Klokhuis, op 27 juli 1811, 36 jaar, man

Tjerkwerd, deel 1 folio 13
Fluitma, Jan Gerbens kinderen, Gaast
Kinderen:
Gerben 7, Johannes 5
Thomas Ages Vallinga, als armvoogd over de kinderen van Jan Gerbens en Gettje Johannes
Die akte is van 16-12-1811.
Dochter Neeltje Jans uit 1810 was op 16-11-1811 te Gaast overleden.

Vrouw Geertje Johannes Houstra xx 1823, ovl Harlingen 1828.
Johannes Fluitman ovl 1831 Maastricht, akte ook te Harlingen.
Gerben Fluitman x 1829 Harlingen, ovl 1844.
In de trouw-akte hebben zijn grootouders ook te Gaast gewoond.

Van Tjalling Gerbens is nog dit te vinden:
Burgerboek Workum 1802
Ingeschreven als burger: Tjalling Gerbens
Datum: 13 juli 1802
Geboren te Makkum (eigenlijk: laatste woonplaats, maar misschien was hij Bakhuizen vergeten).

Workum overlijden/begraven 1803
Overleden: Tjallink Gerbens
Datum: 30 oktober 1803
Plaats: Workum
Antje Tjallings de Boer en Jan Thewis kregen 5 kinderen - daarna ben ik ze kwijt,,
waarvan Tjalling Thewis 1869 In Weesperkarspel NoordHolland trouwt.

De bijlagen nog van Jakob Tjallings Brouwer en Wietske Zwaga 1824:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... c=10698795
scan 2852
Het is wel grappig dat de getuigen in de akte van bekendheid eerst met voorouders Anne Fredses en zo beginnen,
dat wordt doorgestreept en vervangen door de goeie,
maar het bewijst denk ik wel dat Jakob idd met Palske Jakobs was hertrouwd.
Verder rommelen ze weer behoorlijk in de namen om.

groet Margreet

Tjalling Brouwer
Berichten: 58
Lid geworden op: zaterdag 23 jun 2012 4:08 pm
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Jacob Tjallings en Rinske Pytters

Bericht door Tjalling Brouwer » zondag 30 sep 2012 9:20 pm

Hallo Margreet,

De familie zal wel nauw betrokken zijn geweest bij Jacob Tjallings Brouwer, nadat hem het volgende is overkomen:
Brouwer, Jacob Tjallings, geb. Heeg 10.02.1790 scheepstimmerman, wonende aldaar, zoon van Tjalling Jacobs Brouwer en Ytje Hessels, loteling lichting 1810 mairie Heeg lot nr. 35; 8e regt. artillerie, 23e comp.; 87e Cohorte Nat. Garde 1e ban, kanonnier art. comp. in garnizoen te Groningen; is door eigen toedoen blind geworden en opgenomen in het ziekenhuis te Groningen; wordt teruggezonden naar huis met verzoek aan de maire van Heeg om erop toe te zien dat hij na mogelijke genezing opnieuw in militaire dienst komt; overleden Heeg, 07.01.1859 oud 68 jaar. Bronnen: Tresoar toegang 8/4005 nr. 139a en 8/4035 nr. 108 BS Wymbritseardeel overl. akte 1859 nr. 4. Zijn vader was vlak daarvoor op 10 februari 1810 verdronken in de haven van Harlingen.
Hij zal steeds blind zijn gebleven want hij kon later niet schrijven. Hij zal ook ondersteund zijn geweest door de familie. Veel van zijn lotgenoten waren na de veldtochten van Napoleon vermist. Dan is dit naar mijn inschatting beter.
Jacob Tjallings Brouwer was voor zijn militaire dienst scheepstimmerman en zal waarschijnlijk werkzaam zijn geweest bij zijn latere oom Gosse Meinderts Palsma, bekend van de scheepswerf. (Zie “de helling onder Heeg” van Sicco Albada.) Schoonmoeder Reinskjen Meinderts was een dochter van Meindert Gosses. Schoonvader Jacob Fredzes (Zwaga) was een zoon van Palske Jabex
Is dit onze Antje als getuige (meter?) bij de doop van haar nichtje? Want dan is Tiertje haar zuster.

Doniawerstal, dopen, doopjaar 1751
Gedoopt op 4 oktober 1751
Dopeling: Maryke, dochter
Vader: Thys Herms
Moeder: Tiertje Cobus
Aanwezig: Antje Cobus
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
R.K. par. Op de Heide, St. Nicolaasga, doop 1715-1812
Inventarisnr. : DTB 223

En als zij hier wordt vernoemd, dan is er nog een zoon Lucas.
Doniawerstal, dopen, doopjaar 1767
Gedoopt op 3 februari 1767
Dopeling: Antje
Vader: Lucas Gerrits
Moeder: Beuwke Oetses
Aanwezig: Aaltjen Jacobs
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
R.K. par. Op de Heide, St. Nicolaasga, doop 1715-1812
Inventarisnr. : DTB 223
Groet, Tjalling

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Jacob Tjallings en Rinske Pytters

Bericht door Andries Koornstra » maandag 1 okt 2012 8:23 pm

Beste allemaal,

wat een verrassing al deze ontwikkelingen aan te treffen na een week vakantie. Het ziet er heel goed uit. Ik laat Jacob Tjallings vertrekken uit het gezin van Tjalling Lases totdat het tegendeel wordt bewezen. Als hij pas in 1775 komt te overlijden geeft het stemcohier van 1778 misschien duidelijkheid - of een verkoop door de erven rond die tijd.

Ik ga er eens goed voor zitten om alles in te voeren - kom er dan op terug.

groeten, Andries.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Jacob Tjallings en Rinske Pytters

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 2 okt 2012 6:16 pm

Hallo allen,

Ik heb tijdtechnisch veel moeite met een zoveel jonger zusje in de Lemmer, Tjalling
en Lucas Gerrits had in 1744 al een kind - dus kan niet van ca. 1729/1730 of later geboren zijn.

Voor ik het vergeet: alvast wat m/p Bakhuizen
1726: onleesbaar helaas helaas - 'pnats' Gerbens.

bij Gerben Tjallings:
1768 Sijdse - susc Sijtse Pieters ( =haar vader)
1773 Jan - susc. Lammert jans ( =Neeltjes broer)
1774 Jan - susc. Lambert jans
1776 Trijne- susc. Rienske Sijdses ( beetje onhandig geschreven, leek meer op Tijdses = schoonzusje.)

Bij Gerbens huwelijk 1772: testes (getuigen) Pier Dirks en Jan Jozef.
Jammer dat Jacob Tjallings niet even opdook.
Hij is er wel bij Benedictus Gatses' kind Antonius in 1755,
in 1760: Sible Hemmes - cujus loco stetit - (in wiens plaats) - iets wat leek op Sible/Sibus Sybolds.

Ik zag later pas dat zoon Age Sibbeles in Balk doopt - met Jetske Johannes Braamberg,
nageslacht Agema.

Inmiddels had ik nog dit gevonden:
Stemkohier 1698 Indijk (Wymbritseradeel)
Stem nr. 6, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Grietman Sjuck (SJUK) Gerrolt van Burmania, eigenaar van het huissteed en de stem
Ocke (OKKE) Haytses (HAITSES), gebruiker - niet meer in 1728.

Stemkohier 1698 Elahuizen (Hemelumer Oldeferd en Noordwolde)
Stem nr. 6, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Prof. Joannes (JOHANNES) van der Wayen (WAEYEN), eigenaar
Haytje (HAITSE) Jacobs (JAKOBS), gebruiker

Stemkohier 1698 Elahuizen (Hemelumer Oldeferd en Noordwolde)
Stem nr. 7, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Burgemeester Pybe (PIEBE) Sjoerds Wiaerda (WIARDA), eigenaar
Jacob (JAKOB) Haytjes (HAITSES), gebruiker

Stemkohier 1698 Elahuizen (Hemelumer Oldeferd en Noordwolde)
Stem nr. 8, een huissteed, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Prof. Joannes (JOHANNES) van der Wayen (WAEYEN), eigenaar
Tjeerd Sjoukes, gebruiker - idem 9 en 10

Stemkohier 1728 Elahuizen (Hemelumer Oldeferd)
Stem nr. 6, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Grietman Jacob (JAKOB) van der Waeyen, eigenaar
Tjalling Gerbens weduwe, gebruiker

Stemkohier 1728 Elahuizen (Hemelumer Oldeferd)
Stem nr. 7, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Piebe Sjoerds Wiaerda (WIARDA), eigenaar
Joannes (JOHANNES) Haytses (HAITSES), gebruiker

Stemkohier 1728 Elahuizen (Hemelumer Oldeferd)
Stem nr. 8, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Grietman Jacob (JAKOB) van der Waeyen, eigenaar
Tjalling Gerbens weduwe, gebruiker
'Een' Sjouke Tjeerds trouwt 1722 vanaf Nijega, doopt daar hv - aldaar in het stemcohier 1728, met 3 stemmen,
dus misschien woonde vader Sjouke daar ook al in 1720-22
en zat Tjalling Gerbens toen al in Elahuizen.

Met een Tjerck Johannesdr in de voorouders kom je ook wel aan een Johannes Haitses, ja.
Ik hoop dat het deze is:
Burgerboek Workum 1707
Ingeschreven als inwoner: Johannes Haities
Datum: 31 december 1707

Workum, huwelijken 1709
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 21 april 1709 in Workum
Bruidegom: Johannes Haitjes afkomstig van Workum
Bruid: Maycke Tierckx afkomstig van Workum
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Workum 1696-1813
Inventarisnr.: DTB 868
idem: Trouwregister Hervormde gemeente Workum 1704-1736
Inventarisnr.: DTB 860

Workum, dopen, doopjaar 1710 - RK
Geboren in Workum
Gedoopt op 29 maart 1710 in Workum
Dopeling: Doetje
Vader: Johannes Haites
Moeder: Maaike Tierks
Meter: Lutske Tierks
Vervolgens zijn ze een 30-35 jaar onder water,
tot zoon Haitse Johannes 1745 te Blauwhuis trouwt - 1749 arme boer te Sandfirden, 2 vw 1 knd.
Bij het eerste kind Johannes gb Sandfirden 1747 metert Maike Johannes, ik nam aan zijn moeder.
Ik heb nu Sandfirden 1744 nagekeken, en dan is daar:
Mayke Tjerx: 3 personen, 5 cap. aangeboden Niet meer in 1749.
Zoon Tjerk Haitzes een Hofstra te Bolsward 1811, en ook Jelte ovl daar als Hofstra.
Maar ze kunnen in die 30 jaar dus wel te Elahuizen gewoond, en in Balk gedoopt hebben.

Omdat Jacob Tjallings in 1744 nog niet te vinden was .....
Workum, Balk en Elahuizen 1744 nagekeken,
en Elahuizen vermeldt: Antie Jakobs - 3 Cap - 7 personen.
Er is geen Jan Hanses, of wed. - of Swaantje Tjallings dan in Workum,
dus het zou heel goed kunnen:
Antje - haar 5 kinderen uit 2 huwelijken - en een kleinkind = 7.

Toen had ik nog deze gevonden, nav de Tietje/Tieds vernoeming.
Wonseradeel, huwelijken 1670
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 9 juli 1670
Bruidegom: Gerben Tiallinghs afkomstig van Sensmeer
Bruid: Tiedts Idses afkomstig van Bolsward
Trouwregister Gerecht Wonseradeel 1660-1671
Inventarisnr.: DTB 784
Mirakuleus is deze er dan ook nog:
Stemkohier 1728 Elahuizen (Hemelumer Oldeferd)
Stem nr. 5, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Ids Gerbens, eigenaar en gebruiker
Naast de anderen !!
Tevens eigenaar van stemmen 3 en 18 Oudega, en gebr stem 20 aldaar.
Zou hij de '..ts gerbens' uit 1726 zijn?

En dan ook nog naar alle waarschijnlijkheid dezelfde als deze:
Wymbritseradeel, huwelijken 1703
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 15 april 1703
Bruidegom: Ids Gerbens afkomstig van Heeg
Bruid: Riemke Jans afkomstig van IJlst
De ouders van Bauckje Idses, x Tiete Ruurds 1723 Heeg.
Echtpaar doopt te Workum- en Bakhuizen rk, knd geboren Egypte,
kregen in 1726 een Tjitske (Thecla), die in het doopboek bij haar eigen kinderen steevast Tiet heet.
Tiete 1744 en 1749 te Oudega Hem. Old.

Ook apart dan dat Jan Gerbens Fluitman heet in Gaast
en dat de zoon van Houck Gerbens x vader Ruurd Tietes ook Fluitman heet,
terwijl iedereen gewoon arbeider was, en niets met een fluitschip te maken had.
Riemer en Gosse Ruurds 1749 ook te Idzega trouwens.

Groet Margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Jacob Tjallings en Rinske Pytters

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 4 okt 2012 1:01 am

Stom toevalig kom ik tegen dat Trijntje Gerbens gedoopt Bakhuizen, helemaal niet in Makkum rk 1803 is overleden
maar in 1815 als Trintje Fluitman trouwt te Steenwijk,
aldaar ovl 1831 als Fluit - dan geboren te Gaast op Zee (Fr.)

De namen van de voorouders hebben ze denkelijk van getuigen
waarbij ze met allerlei familie husselden:
http://www.genealogieonline.nl/genealog ... 235153.php

groet Margreet

Tjalling Brouwer
Berichten: 58
Lid geworden op: zaterdag 23 jun 2012 4:08 pm
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Jacob Tjallings en Rinske Pytters

Bericht door Tjalling Brouwer » maandag 8 okt 2012 11:55 am

Hallo Margreet en de anderen,
ik heb nog een poosje gezocht naar meer aanknopingspunten bij deze familielijn, maar vindt ze thuis achter de computer niet. Het feit dat de doopboeken van de verschillende kerken niet verder gaan, maakt dat er wat mij betreft geen verdere combinatie zijn te maken. Verder onderzoek bij Tresoar zal dus moeten volgen. Uiteraard ben ik zeer ingenomen met de vorderingen die de laatste tijd zijn gemaakt. Het lijkt er sterk op dat er nooit onderzoek naar deze familie is gedaan, althans dat het niet is gepubliceerd. Toch zijn het de voorouders van heel veel mensen. Er werd weer een stukje van de geschiedenis van hen bekend. Margreet, nogmaals heel erg bedankt voor het vele werk wat je hebt verricht.

Groet, Tjalling

Douwe Weitenberg
Berichten: 1
Lid geworden op: zaterdag 2 mar 2013 9:23 pm

Re: Jacob Tjallings en Rinske Pytters

Bericht door Douwe Weitenberg » maandag 4 mar 2013 11:32 am

Beste Minsken.
Nei dat ik efkes yn myn ûnthâld groeven haw, hawwe de familjes de Wolf en Fluitman deselde foasfearen nei ‘t mij bystiet.
As jimme dat noch net wiete dan hear ik dat wol. Ik moat it dan efkes foar it deiljocht helje.
Groetenisse.
Douwe M.Weitenberg.

Tjalling Brouwer
Berichten: 58
Lid geworden op: zaterdag 23 jun 2012 4:08 pm
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Jacob Tjallings en Rinske Pytters

Bericht door Tjalling Brouwer » dinsdag 5 mar 2013 3:57 pm

Hallo Douwe, beste neef

Leuk van je te horen.
Wij zijn beiden afstammelingen van de zoon van Ruurd Tietes en Atje Gosses, namelijk Tiete Ruurds en van diens vrouw Trijntje Engeles. De nazaten van hun zoon Foeke Tietes namen de naam de Wolf aan. Zijn oom Gerben Ruurds, halfbroer van Tiete Ruurds, noemde zich Fluitman. Het klopt dus deels dat zij dezelfde voorouders hebben. Mogelijk zijn er overigens meerdere personen geweest die dezelfde naam droegen. Er is een zeer informatieve website met onder anderen deze familie. Dat is die van Marga en Sietze Elsinga: http://www.elsinga-s.nl/genealogie/012d%20ruurd

Groet, Tjalling

Plaats reactie