Eckringa (Leeuwarden, Koudum)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
jordanowski
Berichten: 112
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 12:50 am
Locatie: 's-Gravenhage

Eckringa (Leeuwarden, Koudum)

Bericht door jordanowski » dinsdag 29 jan 2013 9:58 am

(dit is een aangepaste versie van de oorspronkelijke vraag. Cursief gedrukte teksten zijn dankzij Christien, die mij enorm geholpen heeft aan verscheidene documenten. Hartelijk dank Christien).

Ik ben op zoek naar de oudste generaties van het Friese geslacht (van) Eckringa. In het boek “De Nederlandsche geslachtsnamen” van J. Winkler wordt beweerd dat de naam Eckringa is afgeleid van Eckhardinga en afgeleid is van de mansnaam Ekhart/Ekkehart/Eckart. De naam Eckhardinga kom ik echter niet tegen in de databases van tresoar. De naam Eckringa kom ik voor het eerst tegen in 1623, wanneer Reiner Jansen Ekering (procureur voor het gerecht) te Leeuwarden trouwde met Jetske (van) Wobma. Sedert de jaren '30 schreef deze Reiner Jansen zich als Regnerus (van) Eckringa.

Wanneer de naam inderdaad herleidt is van Eckhardinga, is er mogelijk een link met Jan Walckes Hardinga. Deze Jan Walckes Hardinga was afkomstig uit Kollum (1601), maar vestigde zich als stoelmaker te Leeuwarden. Hij was in eerste echt gehuwd geweest met Geb Jacobsdr., waarna hij 15 december 1601 te Leeuwarden in ondertrouw ging met Gryetyen Harmen, afkomstig uit Rijen (West-Friesland). In 1598 kocht J.W. Hardinga een huis in de Speelmanstraat te Leeuwarden van T. Jans.

Hieronder volgen twee stamreeksen Eckringa die wij (vooralsnog) niet aan elkaar kunnen knopen. Er hoeft geen bloedband te zijn, doordat er meerder Eckringa's leefde te Leeuwarden die niet gelieerd zijn. Mijn interesse gaat vooral uit naar het voorgeslacht van mijn voorouder Hermannus (Jansen) Eckringa.

I Regnerus (Jansen) (van) Eckringa, geboren rond 1590-1600, procureur voor het gerecht te Leeuwarden (1623), woonde met zijn gezin in de Breedstraat te Leeuwarden (1639), huwde (ondertrouw Leeuwarden 22 april 1623, derde proclamatie 9 mei 1623) met Jetske Clases (van) Wobma, dochter van Nicolaas van Wobma en Maria van Sickinga. Uit dit huwelijk werden geboren:
a Johan van Eckringa, luitenant (1664), huwde (ondertrouw Leeuwarden 20 augustus 1664, attestatie afgegeven Leeuwarden 28 augustus 1664) met Aeffke Beensma, uit Bolsward, vermoedelijk dochter van Pieter Joostens Beensma en Pietje Wybes Hoochlanders. Uit dit huwelijk zijn mijn geen kinderen bekend.
b Tadeus van Eckringa, volgt IIA
c Nicolaas (Claas) van Eckringa, geboren rond 1642.
d Tierckje van Eckringa, geboren rond 1643, huwde 4 oktober 1668 te Leeuwarden met Albertus Swalue, gedoopt Leeuwarden 8 december 1624, schrijver in het leger, overleden in 1701, zoon van Otto Swalue (schepen en bouwmeester) en Itie Frielsma. Uit dit huwelijk Geertruyt 1670, Alexandrina 1681 en Albertus Otto Swalue 1683.
e Maria van Eckringa, geboren rond 1646.

IIA Tadeus van Eckringa, geboren rond 1639, sergeant onder de comp. van commandeur Posthumus (1667), vaandrig onder kapitein Kuysten in garnizoen te ‘s-Hertogenbosch (1672), huwde 1e (derde proclamatie Bolsward 26 mei 1667, met attestatie naar Kubaard) met Susanna Steerling/Steerlinx, gedoopt Bolsward 13 mei 1652, overleden in 1668, dochter van Joris Steerlinx en Swobke Rolma. Tadeus hertrouwde (ondertrouw Bolsward 16 april 1672, 2e proclamatie Bolsward 24 april 1672) met de Vlaamse Leonora Catharine de Bauiere.
Uit zijn eerste huwelijk werd geboren tenminste:
a Regnerus van Eckringa, gedoopt Bolsward 28 januari 1668.

I Cornelis (Jansen) Eckringa, geboren rond 1650 (schatting), mr. wieldraaier te Leeuwarden (1674), huwde 13 december 1674 te Leeuwarden met Hylckjen Pieters, uit Leeuwarden. Zij waren ouders van tenminste:
a Pieter Eckringa, gedoopt Leeuwarden 8 augustus 1660
b Trijntje Eckringa, waarschijnlijk geboren in 1684 of 1693 te Leeuwarden, huwde 15 januari 1713 te Leeuwarden met Schelte Idses, timmergezel aldaar (1712).

I Hermannus (Jansen) Eckringa, geboren rond 1660 (schatting), passementswerker (1685), bode der Staten van Friesland (1686), verhuisde in 1688 met zijn gezin (inclusief stiefkinderen) naar Koudum alwaar hij secretaris en ontvanger (1697) werd, afgevaardigde bij de landsvergadering, bijzitter van Hemelumer Oldeferd (1717). Hij was in 1698 eigenaar en gebruiker van het stemgerechtigde “huis” nr. 25 te Koudum en in 1728 van stem nr. 20 aldaar. Hermannus Eckringa zou met zijn gezin gewoond hebben aan de weg "van de molen naar 't dorp Simke Wal". Hij kocht 19 oktober 1702 te Koudum "seeckere Hovinge" van Meyndert Pijbrants voor 215 Car. guldens en 10 februari 1714 "sekere Heerlicke en Adelicke Stemdragende huisinge met de Stede Jr. Epema Zathe genaemt 'Lampt Hoving'" voor 1581 Car. guldens. Hij overleed tussen 1727 en 1735.
Hermannus Eckringa huwde 1e als Harmen Jansen 21 juni 1685 te Leeuwarden met Trijntje Hanses, overleden aldaar in 1686, weduwe van Johannes Folkerts uit welk huwelijk tenminste drie kinderen (Antje, Folkert en Tetje). Hermannus en Trijntje testeerden te Leeuwarden 22 maart 1686 (Nummer: 2600 
Signatuur: y64; 170 
Datum: 1686/04/23).
Hermannus Eckringa hertrouwde 21 november 1686 te Leeuwarden met Anna Radius, gedoopt Laldaar 24 juli 1667, overleden na 1718, dochter van de pasteibakker Paulus Jans en Mintje Jeppes.
Zijn eerste huwelijk bleef vermoedelijk kinderloos. Uit zijn tweede huwelijk werd geboren:
a Jan Eckringa, gedoopt Leeuwarden 18 april 1686, jong overleden.
b Johanna Eckringa, gedoopt Koudum 3 december 1688
c Mintje Eckringa, gedoopt Koudum 26 juli 1691, overleden Groningen 1765 (breukdodenboek 1 juni 1765), huwde (ondertrouw Koudum 15 augustus 1716) met Tjalling Ydema, vroedsman te Workum (burger aldaar sedert december 1705), weduwnaar van Jaaike Hugon. Mintje Eckringa hertrouwde (ondertrouw Groningen 21 november 1732) met Reinder Pieters, overleden aldaar in april 1759 (breukdodenboek 28 april 1759).
d Jan Eckringa, gedoopt Koudum 30 september 1694, bijzitter te Koudum (quotisatie 1749). Eveneens vermeld aldaar in 1744.
e Paulus Eckringa, volgt II
f Elisabeth Eckringa, gedoopt Koudum 17 december 1699, huwde aldaar 7 augustus 1735 met Jan Abes Galtema, secretaris te Koudum (1749), weduwnaar van Maaike Engels.
g Trijntje Eckringa, gedoopt Koudum 24 juni 1703.

II Paulus Eckringa, geboren/gedoopt Koudum 22/24 januari 1697. Paulus werd in 1713 aangesteld tot klerk van de Grietenij. Rond 1719 verhuisde Paulus naar Vrouwenparochie. Het werd hem toegestaan als Procureur-postulant voor het Nedergerecht van Het Bildt te fungeren. In 1721 benoemde de oude grietman, Van Haren, hem tot fiscaal in plaats van de overleden Jobias Ritsma. In 1728 vestigde hij zich met zijn gezin te St. Annaparochie. Op 14 maart 1730 werd Paulus door het Hof van Friesland geadmitteerd als Notaris-Publicus. In januari 1734 kozen de stemgerechtigden van St. Annaparochie hem tot ontvanger der gemeente-omslagen van hun parochie; in 1737 deden die van Vrouwenparochie hetzelfde, terwijl de oude grietman Van Haren hem nog in 1727 had aangesteld tot zijn substituut-ontvanger der florenen van 't gehele Bildt. Paulus Eckringa maakte zich niet geliefd bij de bevolking van St. Annaparochie (understatement). De oproerigheden van 1748 maakte een eind aan het "rijk der Eckringa's" op Het Bildt (sedert 1742 was zijn zoon Hermannus secretaris van Het Bildt). Het woonhuis van Paulus Eckringa werd door de lokale bevolking vernield. Paulus Eckringa was op dat moment in Leeuwarden, maar de vernieling geschiedde voor de ogen van zijn echtgenote Metje Johannes. De familie Eckringa vluchtte naar grietman Willem van Haren in Brabant. Toen een terugkeer van de familie Eckringa in Het Bildt niet mogelijk bleek, zocht Van Haren met Eckringa naar een geschikte positie in Brabant. Paulus werd stadhouder van de lenen van Peelland en secretaris van Heeze en Leende. Door zijn tweede huwelijk werd Paulus heer van kasteel Geldrop, Groot- en Klein-Braakhuizen. Hij overleed 9 juli 1793 op 96-jarige leeftijd te 's-Hertogenbosch en werd begraven in de St. Janskerk.
Paulus Eckringa huwde 1e 12 mei 1720 te St. Annaparochie met Metje Johannes, gedoopt aldaar 19 juni 1698 als dochter van een Johannes Jacobs en Geertje Ritskes. Haar vader Johannes Jacobus was boer te St. Annaparochie en pachter van goederen van de familie Van Haren.
Paulus Eckringa hertrouwde 2 augustus 1756 te Heeze met Catharina Petronella Nobel, gedoopt Heeze 12 november 1719, overleden 23 december 1791 te 's-Hertogenbosch en begraven aldaar in de St. Janskerk, dochter van Johan Caspar Nobel en Johanna Catharina de Jongh. Zij erfde van haar oom Adriaan van Sprangh kasteel en heerlijkheid Geldrop.
Uit zijn eerste huwelijk werden geboren:
a Hermannus Eckringa (1723-1797), huwde 1e 1744 met Margaretha Radijs, huwde 2e 1784 Catharina Benning. Uitgebreid nageslacht bekend.
b Johannes Eckringa (1726-jong overleden)
c Antje Eckringa (1728-), huwde 1756 met Carl Ludwig de Thiele te Heeze
Uit zijn tweede huwelijk werden geboren:
d Wilhelmina Johanna Eckringa van Sprangh (1757-1828), huwde 1801 met Mr. Pieter Losecaat.
e Amelia Wilhelmina Henrietta Eckringa van Sprangh (1758-1788), huwde 1783 Cornelis Theodorus Hoevenaar.


Ik ben zeer geinteresseerd in aanvullingen op deze oudste generaties en in het bijzonder:

a ouders/afkomst Hermannus Jansen Eckringa, Paulus Jansen (van Delft) en Mintje Jeppes.

b afkomst en familie van Johannes Jacobs en Geertje Ritskes (ouders van Metje Johannes, ev Paulus Eckringa).

gr.
Derk
Laatst gewijzigd door jordanowski op vrijdag 15 feb 2013 3:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

chrisje77
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 29 jan 2013 6:15 pm

Re: Eckringa (Leeuwarden, Koudum)

Bericht door chrisje77 » donderdag 31 jan 2013 4:05 pm

Dag Derk,
Je zoekt naar gegevens Eckringa. Dan zit je bij mij op het goede spoor. Mijn zonen zijn rechtstreekse afstammelingen van Hermanus etc.
Mijn vraag aan jou is: ben je ook een Eckringa of waarom zoek je naar Eckringa's?
Graag zou ik via mail contact met je hebben hierover. Ik zit voor de eerste keer op dit forum en weet nog niet veel hierover.
Is b.v. mail contact mogelijk?
Groetjes, Chrisje77

jordanowski
Berichten: 112
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 12:50 am
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Eckringa (Leeuwarden, Koudum)

Bericht door jordanowski » vrijdag 1 feb 2013 11:43 pm

Beste Chrisje,

welkom op dit forum. Wat leuk dat uw kinderen de naam Eckringa dragen. Het doel van dit forum is dat verschillende genealogen elkaar kunnen helpen met onderzoek naar hun voorouders in Friesland. Ik stam af van Albertina Antonia Preuyt-Eckringa (1791-1826), dochter van Sixtus Gerhardus Eckringa (1754-1829) en Thalia Wijnhagen (1755-1837) en kleindochter van de genoemde Hermanus Eckringa (1723-1797) en Margaretha Radijs (1717-1779/1783).

Ik heb deze ondervindingen geplaatst op dit forum in de hoop dat mensen deze kunnen aanvullen of tips kunnen geven voor verder onderzoek. Zo helpen wij elkaar met deze leuke puzzel :) Wanneer u aanvullende informatie heeft zou het leuk zijn deze te delen op dit forum, zodat meer nakomelingen daarmee geholpen zijn ;)

ik zie uit naar uw informatie over deze oudste generaties Eckringa!

vr. gr.
Derk

chrisje77
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 29 jan 2013 6:15 pm

Re: Eckringa (Leeuwarden, Koudum)

Bericht door chrisje77 » zaterdag 2 feb 2013 12:35 am

Goedenavond Derk of kan ik beter zeggen goedemorgen :)

De gegevens die ik heb zijn o.a. het testament van Hermannus Eckringa. Hermannus is volgens het archief Den Haag gedoopt ± 1664 Het is alweer een tijdje geleden dat ik de stamreeks van de Eckringa's maakte, maar ik dacht dat het testament 79 pagina's beslaat. Als je kunt transcribreren of kent iemand die ermee op de hoogte is dan is het leuk. Zo niet, dan heb je er niets aan. Iemand heeft er een leuk stukje voor mij uit vertaald. Heel interessant, maar ook na het vertalen is het moeilijk te begrijpen.
Het testament is niet te vinden in het archief omdat het nummer verkeerd is en dat het ook ergens anders is opgeslagen. Printen mag niet. Alles moet gefotografeerd worden. Vandaar dat ik voorstelde om het per mail te doen.
In het Historisch tijdschrift van Westerwolde staat een deel van de stamreeks. Zij hadden van iemand mijn mailadres gekregen en zo kwam die vraag bij mij terecht.
Het staat in jaargang 32 nr. 1 van maart 2011. Het beslaat 7 1/2 pagina.
Uw gegevens staan ook in mijn boek :)
Laat me maar weten wat we het beste kunnen doen. Als je mijn e-mail adres wilt hebben, dan kan ik het misschien geven via een tussenpersoon bij Tresoar. Of is er een andere manier?
O ja, die Ackringa lijkt een schrijffout, maar tot nu toe heb ik geen link kunnen vinden. Wel heb ik een Ackringa in Indonesië gevonden, die uit dezelfde streek kwam als waar de Eckringa's daar hebben gewoond. Als het ergens familie zou kunnen zijn, dan is het hééél ver weg.

Goed weekend en hopelijk kunnen we elkaar op de één of andere manier meer gegevens verstrekken.

Christien.

jordanowski
Berichten: 112
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 12:50 am
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Eckringa (Leeuwarden, Koudum)

Bericht door jordanowski » zaterdag 2 feb 2013 10:19 am

Hallo Christien,

wanneer u digitale foto's heeft gemaakt van het testament, zou ik die heel graag willen ontvangen. U kunt dat sturen naar (...).. Over het algemeen kom ik er wel uit met handschriften van rond 1700, dus laat ik hopen ook ditmaal ;)

ik ben benieuwd wat "uw" oudste generaties zijn van de Eckringa's. Wat heeft u voor een relatie gevonden tussen Regnerus en Hermannus Eckringa? Zijn u trouwens schilderijen bekend van Eckringa's? Ik ben benieuwd wat u allemaal heeft voor informatie!

Alvast reuze dank.

vr. gr.
Derk
Laatst gewijzigd door jordanowski op zaterdag 2 feb 2013 2:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

chrisje77
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 29 jan 2013 6:15 pm

Re: Eckringa (Leeuwarden, Koudum)

Bericht door chrisje77 » zaterdag 2 feb 2013 11:17 am

Goedemorgen Derk, alweer een nieuwe dag.

Hartelijk dank voor het e-mail adres.
Eén dezer dagen ga ik alles opzoeken in mijn pc. Allereerst de documenten. Het is een groot bestand, daarom zal ik het in een paar mails versturen. Lukt het niet om alles in één keer te verzenden, dan doe ik later de rest.
Op het ogenblik ben ik voor u alles op rij aan het zetten voor wat betreft uw afstamming.
Ik heb een paar advertenties van uw familie. Misschien hebt u ze al, anders stuur ik ze gelijk mee.
Weet u dat er een boek is waarin Hermannus voorkomt en niet op een prettige manier. Nou ja, de Eckringa's waren over het algemeen niet zo heel fijne mensen. Enkele uitzonderingen daar gelaten.
Hij woonde toen in Langakkerschans (wordt verschillend geschreven). Ik ben voor een paar jaar terug daar naar het museumpje geweest. Ze hadden nog wat voorraad van het boek.
Het boek heet "De nieuwe- of Langakkerschans" van J.J. Smedes. Geschiedenis van en vesting, grensdorp en zeehaven, aan en van de Dollard.
Ook heb ik een kopie van waar Hermannus huis heeft gestaan. Hij buitte de turfschippers uit op een heel gemene manier. Op een gegeven moment konden de schippers er niet meer tegen en hebben hun vrouwen brieven geschreven of meestal laten schrijven. Die brieven zouden nog ergens moeten zijn. Ik heb ze gevonden in het archief Groningen, waar ik ze heb gefotografeerd.
Ook het boek over St. Annaparochie waar Paulus Eckringa woonde en waar heel veel over hem in is geschreven, heb ik via marktplaats kunnen kopen. Helaas is het nu nergens niet meer te verkrijgen. Of, zoals het bij mij vaak is gebeurd, kwam er een "toevalligheid" voorbij. :)
Zo heb ik ook kunnen traseren waar Paulus' huis ooit heeft gestaan. De man van het archief aldaar werd aangestoken door mijn enthousiasme en is er zich helemaal in gaan verdiepen. Ik weet nu (heeft hij 13 weken lang in het plaatselijke krantje laten zetten) wie er in die tijd in de straat hebben gewoond en waar ze later naartoe zijn verhuisd, etc. etc. Iedere week behandelde hij een huis in die rij.
Er zijn ook 37 brieven van Paulus (die hij zelf schrijf) die over de vernieling van zijn huis gaan in 1748. Die zijn heel goed leesbaar. Op wat voor deze tijd, vreemde woorden na.

Zonnig weekend :lol: toegewenst.
Christien.

p.s. Hebt u meer gegevens dan alleen geboorte- en sterfdata van de Eckringa's. Een afbeelding heb ik alleen van Antonius Hendrikus en zijn gezin. Hij is omstreeks 1913 overleden en woonde in Indonesië. In het kasteeltje in Geldrop hebben ze een folder, waarin 2 tekeningen staan van waarschijnlijk Paulus Eckringa en zijn 2e vrouw. Maar bij navraag bij baron Van Tuyll van Serooskerken blijken het de schoonouders van Paulus te zijn. Deze baron heeft zelf deze schilderijen in huis. Het zijn zijn voorouders. Ik heb bij hem thuis wat mogen fotograferen van documenten van Paulus.

Genoeg voor vandaag :) :) :)

jordanowski
Berichten: 112
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 12:50 am
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Eckringa (Leeuwarden, Koudum)

Bericht door jordanowski » zaterdag 2 feb 2013 12:30 pm

Goedemorgen Christien,

ik ben ongelooflijk verrast door wat u allemaal voor informatie heeft weten te achterhalen over de Eckringa's! U heeft mij wel ontzettend nieuwsgierig gemaakt naar al die prachtige verhalen en brieven! Zou de plundering van het huis van Paulus Eckringa in St. Annaparochie in 1748 te maken hebben gehad met de irritaties? ;-)

Ik ken over mijn voorouders Sixtus Gerhardus Eckringa (1754-1829) en zijn vrouw Thalia Wijnhagen wel leuke verhalen over de Franse tijd in Groningen, afkomstig uit: "Familieherinneringen", in opdracht van Mevr. H.J.C. Verkade-van Gelder te 's-Gravenhage (Delft, 1929) en over zijn dochter Albertina Antonia ("Berthe") Preuyt-Eckringa 1791-1826 is mij bekend de quote "was een beroemde schoonheid, zodat zelfs vreemden kwamen om haar te zien". Helaas kan ik dat niet verifiëren daar ik geen portret van haar heb ;). Overigens heb ik wel portretten van haar zuster Eduarda Thalia Koning-Eckringa en haar gezin. De herinneringen van Verkade aan de Eckringa's zijn u vast wel bekend..

Stammen uw kinderen eveneens af van Sixtus Gerhardus Eckringa, of zijn zij van een andere tak? Bent u toevallig ooit van plan een uitgebreid familieboek Eckringa te schrijven? U heeft zulk een leuke verhalen!

fijn weekend!

Derk

chrisje77
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 29 jan 2013 6:15 pm

Re: Eckringa (Leeuwarden, Koudum)

Bericht door chrisje77 » zaterdag 2 feb 2013 1:22 pm

Die plunderingen gebeurden bij meer mensen. Het was een belastingopstand. Het is niet te geloven dat er mensen waren, die niets meer hadden dan de kleren die ze aan hadden. Om aan hun belastingplicht te voldoen moesten ze dan maar bijna naakt verder leven. Ook al ging het heel erg vriezen. Later kom ik erop terug.
Als u er ooit een verhaal van zou gaan schrijven, dan hoop ik dat het niet over járen pas is :)

Het boek "familieherinneringen" heb ik ook. Ooit gekocht in Haarlem.

In Leeuwarden zit nog een familie Eckringa. Een moeder met 3 zonen en een dochter. Inmiddels allemaal getrouwd en hebben ook weer zonen. Er zijn nog een paar Eckringa's, maar die hebben alleen maar dochters of zonen die alleen maar dochters kregen. Allemaal familie. In, ik geloof ergens in 1947 met een jaartelling was er niet één Eckringa in Nederland. De Eckringa's die hier nu wonen zijn allemaal nazaten van die ene Eckringa die ooit naar Indië is vertrokken. Mijn kinderen hebben dan ook een heel mooi tintje :)
Van die Eckringa die naar Indië ging heb ik de geboortedatum, kopie geboorteakte en zijn opschrift op zijn graf en wanneer hij is overleden. Dat is natuurlijk al heel wat. Maar ik zou zo graag meer over deze man willen weten. Bijvoorbeeld wanneer hij is vertrokken uit Nederland etc. etc. Misschien als ik weer een toevalstreffer krijg lukt het via Tresoar om nog iets meer van deze man te achterhalen.

Even in het kort.
De voorouders van mijn zonen zijn:

Regnerus Jansen Eckringa (Reinier Jansen Eckring) geen aktes.
Johan van Eckringa geen aktes.
Hermannus Eckringa geb. omstreeks 1660
Paulus Eckringa geb. 22 januari 1697
Hermanus Eckringa ged. 18 juli 1723
Johan Regnerus Eckringa geb. 24 januari 1759
Herman Johan Regnerus Eckringa geb. 11 maart 1818 in Termunten en is naar Indië gegaan
Antonius Henricus Eckringa geb. 10 mei 1846 in Indië.
Antonius Johannes Eckringa geb. 25 april 1894 in Indië
Edward Emile Eckringa geb. 1930 en vertrokken naar Nederland op 25-jarige leeftijd.
Hierna mijn 3 zonen, 2 kleinzonen en een kleindochter.

Tot mails.
Christien.

jordanowski
Berichten: 112
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 12:50 am
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Eckringa (Leeuwarden, Koudum)

Bericht door jordanowski » zaterdag 2 feb 2013 5:56 pm

ook nog even bedanken op dit forum Christien! Top! Wanneer ik door je documenten aanpassingen kan doen in de genealogie, zal ik die verwerken in de bovenstaande genealogie...

tot mails!

groejes
Derk

jordanowski
Berichten: 112
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 12:50 am
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Eckringa (Leeuwarden, Koudum)

Bericht door jordanowski » zondag 17 feb 2013 9:15 pm

inmiddels voorouders gevonden van Metje Johannes, echtgenote van Paulus Eckringa.

1) Metje Johannes, gedoopt St. Annaparochie 19 juni 1698, overleden vermoedelijk in Brabant, huwde 1720 Paulus Eckringa.

2) Johannes Jacobus, afkomstig van Nieuwe-Bildtzijl (1681), boer te St. Annaparochie. In 1687 gingen Johannes Jacobs en zijn echtgenote Geertje Ritskes een overeenkomst aan met Willem van Haren, betreffende de verhuur van een zate met landerijen, deels op het Oude Bildt en deels opt Nieuwe Bildt. In 1698 komt Johannes Jacobs voor op het Stemkohier van St. Annaparochie als gebruiker van de percelen 5 en 23 aldaar, beiden eigendom van Willem van Haren. Volgens de lidmatenlijst van St. Annaparochie overleed hij 3 maart 1721. Johannes Jacobs huwde 7 augustus 1681 te St. Annaparochie met
3) Geertje Ritskes, weduwe van Arjen Pieters, overleden (volgens de lidmatenlijst) in mei 1736 te St. Annaparochie.
Uit dit huwelijk werden tenminste geboren:
a) Bauckje Johannes (1682-), huwde 1706 Hendrik Cornelisz. 't Hoen.
b) Jacob Johannes (1684-), huwde 1717 Antje Harmens.
c) Ritske Johannes (1687-)
d) Metje Johannes (1698-), zie 1.

4) Jacob Cornelis, afkomstig van Oudbildtzijl (1641), huwde (eerste proclmatie Vrouwenparochie 5 mei 1641) met
5) Metke Tyallingsdr., van Oudbildtzijl (1641).
Uit dit huwelijk tenminste:
a) Johannes Jacobs, zie 2
b) Tjalling Jacobs, van Nieuwe Bildtzijl (1677), huwde 1 juli 1677 te St. Jacobiparochie met Trysje Arjens, afkomstig uit St. Jacobiparochie.

6) Rytske Jansen, afkomstig uit St. Annaparochie (1652), gedoopt aldaar 30 januari 1631, huwde (eerste proclamatie Vrouwenparochie 7 maart 1652) met
7) Bauck Simens, afkomstig van Vrouwenparochie (1652), gedoopt aldaar 20 februari 1632.
Uit dit huwelijk teninste:
a) Geertje, zie 3
b) Sibbel Ritskes (1654-1654/1660)
c) Simen Ritskes (1655-1655/1658)
d) Symen Ritskes (1658-)
e) Sibbel Ritskes (1660-)

12) Jan Innes, huwde 2e: 3 mei 1646 te St. Annaparochie met Lodtsen Gabbes, huwde 1e: 2 maart 1617 te St. Annaparochie met
13) Sibbel Ritskes.
14) Symen Broers. Mogelijk identiek aan Symen Broers, van Warga, die 28 april 1609 te Leeuwarden trouwde met Geertje Dirks, uit Hallum.

Uiteraard aanvullingen/correcties van harte welkom ;)

JandeVries
Berichten: 1
Lid geworden op: dinsdag 12 mar 2013 12:16 pm
Locatie: Koudum

Re: Eckringa (Leeuwarden, Koudum)

Bericht door JandeVries » dinsdag 12 mar 2013 2:28 pm

Bedankt voor de royale informatie over Eckringa.

Johan / Jan Eckringa (1694) ,executeur, bijzitter en dijksecretaris, overleed te Koudum op 18 sept. 1778.
25 nov. 1778, collateraalboek HON; Hermanus Eckringa, ontvanger van de konvooien en licenten te Langakkerschans, namens de weduwe van Jan Galtema te Koudum als aangever van het overlijden op 18 sept. 1778 te Koudum van Johan Eckringa, in leven mederechter van HON. De aangever is een zuster en tevens erfgenaam van de overledene. RAF 13-18 nr. 43 f. 134.

Blijkbaar waren er geen nakomelingen.

Is er van hem een testament bekend, of andere informatie?

Met vriendelijke groet,
Jan de Vries

chrisje77
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 29 jan 2013 6:15 pm

Re: Eckringa (Leeuwarden, Koudum)

Bericht door chrisje77 » donderdag 28 mar 2013 8:55 pm

Dag Jan de Vries,

Dank voor uw gegevens. Wat ik nog voor u heb is de geboortedatum nl.: 30 september 1694.

Begrijp ik het goed dat u een nazaat bent van Johannes Broers de Vries van 25 januari 1815 en getrouwd met Margaretha Bonifacia Elisabeth van der Feltz geb.20 augustus 1780?
Zoekt u nog iets in die richting?

Met vriendelijke groet,
Christien.

Plaats reactie