Bauk Jeeps en Antje Jeeps

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bauk Jeeps en Antje Jeeps

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo,

ik ga gewoon door. Zijn de twee Jeeps uit de titel misschien elkaars zussen?
Bauk:
Haskerland, huwelijken 1708
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 2 december 1708 in Joure
Bruidegom: Auke Doitses afkomstig van Joure
Bruid: Bauk Jeips afkomstig van Joure
Analyse van de namen van hun kinderen leert dat Bauks moeder wel eens een Trijntje zou kunnen zijn.
Er is geen doop van Bauk Jeeps te vinden.

Antje:
Haskerland, huwelijken 1712
Vermelding: Derde proclamatie op 15 mei 1712 in Joure
Bruidegom: Gerke Jetses afkomstig van Joure
Bruid: Antje Jeips afkomstig van Joure
Opmerking : getrouwd te Joure
Antje wordt volwassen op belijdenis gedoopt, van haar dus ook geen kinderdoop.

Nu komt het: dochter Froukje Gerkes trouwt met Oege Meeuwes, poortwachter te Sloten:
Haskerland, huwelijken 1743
Vermelding: Derde proclamatie op 24 april 1743 in Joure
Bruidegom: Oege Meeuwes afkomstig van Sloten
Bruid: Vroukien Gerkes afkomstig van Joure
Opmerking : attestatie naar Sloten
en twintig jaar later trouwt Binkje Aukes, dochter van Auke Dooitses en Bauk Jeeps met diezelfde Oege. Zij is een oude vrijster en hij een weduwnaar op leeftijd:
Haskerland, huwelijken 1763
Vermelding: Derde proclamatie op 31 juli 1763 in Joure
Bruidegom: Oege Meeves afkomstig van Sloten
Bruid: Binkjen Aukes afkomstig van Joure
Met een imitatie Huizense intuïtie denk ik dan dat Bauk en Antie Jeeps wellicht elkaars zussen zouden kunnen zijn. Maar van welke Jeep en (misschien) Trijntje zijn zij dan de dochters?

groet, Andries.
van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: Bauk Jeeps en Antje Jeeps

Bericht door van der Honing »

Met een imitatie Huizense intuïtie denk ik dan dat Bauk en Antie Jeeps wellicht elkaars zussen zouden kunnen zijn. Maar van welke Jeep en (misschien) Trijntje zijn zij dan de dochters?]
Hun ouders waren volgens mij Jeip Gabes en Trijn Ybeles uit Oudeschoot. Dit echtpaar had verder als kinderen: Ybele Jeips (tr. Aaltien Andries, waaruit een geslacht Van der Schoot te Blokzijl); Griet Jeips (tr. Claas Oedses); Trijn Jeips (tr. Egbert Jans) te Nieuweschoot, kinderloos; Seerp Jeips (tr. Harmke Hendriks) te Sonnega; en Yntse Jeips (tr. Rimke Gaukes) te Harich. Ik ben Aucke Doitses en Gercke Jetses ook in verband met deze personen tegengekomen. Zie o.a. een koopakte in Weststellingwerf inv. nr. 129 fol. 286, d.d. 24 december 1737, waarin: Wybe Jans (= Jeips?) te Oranjewoud, Egbert Jans te Nieuweschoot, Tjeerd Seerps te Oranjewoud, Ybele Jeips te Wolvega, Auke Dooitjes, mr. smid te Joure, en Oeds Jans in de Knipe, Gercke Jetses te Joure, als erfgenamen van Mein Abes, weduwe van Jacob Andries, te Oranjewoud. NB: Mein Abes was een volle nicht van Jeip Gabes.

Groet,

Yntze
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Bauk Jeeps en Antje Jeeps

Bericht door Andries Koornstra »

Dat is een mooi tastbaar resultaat, Yntze, bedankt. De hypothese klopt, en er is weer het één en ander door te spitten!

groeten, Andries.
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bauk Jeeps en Antje Jeeps

Bericht door jacqueline »

Oeds Jans in de Knipe? Is dat
Schoterland: Omschrijvinge van familiën in Friesland, 1744
Gemeente Schoterland, Knijpe, onder Mildam
Oeds Jans
Gealimenteerd
Aantal personen: 4

Quotisatie 1749
Oeds Jans, Schoterland
Plaats: Benedenknijpe
Omschrijving: timmerman
Gezin volw: 2 en kind: 2
Aanslag: 15-0-0
Verhoging:
Vermogen:
X1. Antje Willems; X2. Ybeltje Jaspers? Spijkermanvoorvader? (Al is het niet de mijne).
Hoe komt die er aan te pas? Het enige wat ik kan bedenken is dat Oeds, zoon van Bieuw Oedses, dan de neef zou moeten zijn van Claas Oedses?

Wybe Jans/Jeips kan ik evenmin thuisbrengen, en ik ga vast ergens grandioos de fout in, want volgens mijn gegevens is Tjeerd Seerps te Oranjewoud een neef van vaderskant van Jeip Gabes, en Mein Abes, weduwe van Jacob Andries, te Oranjewoud zal toch een dochter zijn van Aebe Wybes, een neef van zijn moeders kant? Waarom erft Tjeerd dan?

groeten van Jacqueline
van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: Bauk Jeeps en Antje Jeeps

Bericht door van der Honing »

Andries, fijn dat je hiermee geholpen bent. Ikzelf stam via de familie Tijsma (Koudum) uit dit geslacht, dus de discussie heeft ook mijn belangstelling. Ik was bekend met de website van Lydia Hoogland op http://www.genpage.nl/ en heb in het verleden regelmatig met haar gecorrespondeerd. Ik weet niet of zij er nog mee bezig is, maar interessant is het zeker.

Jacqueline, dank voor je reactie. Ik zal proberen antwoord te geven op jouw vraag over de familierelaties van de erfgenamen van Mein Aebes, weduwe Jacob Andries, uit Oranjewoud.

1) Oeds Jans, timmerman in de Knipe (1749), Benedenknijpe (1756), gehuwd met Ybeltjen Jaspers, was volgens mij een zoon van Jan Willems en Beeuwckien Oedses.
AEngwirden, huwelijken 1688
Vermelding: Attestatie afgegeven op 10 maart 1688
Bruidegom: Jan Willems afkomstig van de Knype
Bruid: Bieuw Oedses afkomstig van Zestienroeden
Opmerking : attestatie naar het Gerecht van Schoterland

Gestandaardiseerde namen:
Bruidegom: JAN WILLEMS
Bruid: BIEUWKE OEDSES

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht AEngwirden 1627-1708
Inventarisnr.: DTB 36
Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar
Schoterland, huwelijken 1709
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 17 september 1709
Bruidegom: Jan Willems afkomstig van De Knipe
Bruid: Bieuw Oedses afkomstig van Zestienroeden
Opmerking : de derde proclamatie op 19 maart 1688; zij tekent met "Boeuke Oedses"; beide tekenen met handtekening

Gestandaardiseerde namen:
Bruidegom: JAN WILLEMS
Bruid: BIEUWKE OEDSES

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Schoterland 1659-1801
Inventarisnr.: DTB 591
Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar
Op grond van bovenstaande inschrijvingen zullen zij naar gissing omstreeks 1665 geboren zijn. Beeuwckien Oedses was een dochter van Oeds Pouwels en Tiets Pieters:
Schoterland, huwelijken 1654
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 19 april 1654
Bruidegom: Oets Paulus afkomstig van De Knipe
Bruid: Tiet Pieters afkomstig van De Knipe
Opmerking : beide tekenen met handtekening

Gestandaardiseerde namen:
Bruidegom: OEDS PAULUS
Bruid: TIETJE PIETERS

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Schoterland 1595-1659
Inventarisnr.: DTB 590
Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar
Oeds Pouwels was een broer van Harmentien Pouwels, de moeder van bovengenoemde erflaatster Mein Aebes, wier vader Aebe Wybes heette.

2) Wybe Jeips, ongehuwd overleden te Oranjewoud op 12 juni 1741, was een zoon van Jeip Yntses en Ded Jolles aldaar. Jeip Yntses was een zoon van Yntse Jeips en diens tweede echtgenote Bauck Wybes, welke laatste weer een zuster van de onder 1) hierboven genoemde Aebe Wybes was.

3) Tjeerd Seerps, ongehuwd overleden te Oranjewoud op 6 februari 1741, was via zijn vader Seerp Yntses eveneens een kleinzoon van de onder 2) hierboven genoemde Bauck Wybes.

Hopelijk is hiermee jouw vraag beantwoord. (Van de met Griet Jeips gehuwde Claas Oedses heb ik nog niet met zekerheid de ouders mogen noteren. Nazaten in mannelijke lijn noemen zich o.a. Van der Klok en De Vries.)

Yntze
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Bauk Jeeps en Antje Jeeps

Bericht door jacqueline »

Dank je wel voor de uitleg Yntze! Nu begrijp ik het. En extra dank voor Oets Paulus X Tiet Pieters, want die had ik nog niet.
Andries, jij bedankt voor het gewoon doorgaan!

groetjes, Jacqueline
Plaats reactie