Antje Sijbes

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Wikke
Berichten: 68
Lid geworden op: maandag 8 apr 2013 5:58 pm

Antje Sijbes

Bericht door Wikke » vrijdag 21 jun 2013 11:41 am

Antje Sijbes wordt op 10-10-1717 gedoopt in Kortezwaag als dochter van Sijbe Michiels. Haar moeder is Wemke Feddes. Als Antje trouwt op 13 mei 1735 te Oudehorne met Hendrik Cornelis staat er in de DTB dat het huwelijk plaatsvindt met consent van Moeder en Vader.Tussen de regels is geschreven, en het lijkt erop dat dit ook het consent betreft: van de broeder van de bruidt.

Wie kan me helpen bij het vinden van broers en/of zusters van Antje?

Hendrik staat bij het huwelijk als afkomstig van Oudehorne en Antje uit Niehorne.
Wie weet meer over het gezin waar Hendrik Cornelis uit komt?

Theun Veenstra
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 15 feb 2006 10:36 am
Locatie: Franeker

Re: Antje Sijbes

Bericht door Theun Veenstra » woensdag 26 jun 2013 11:28 am

Sijbe Michiels en Wimke Feddes troewen op 09-08-1716 in Opsterland.
Antje wordt gedoopt op 10-10-1717 te Kortezwaag Opsterland
als zij trouwt is zij nog maar 17 jaar en dus minderjarig vandaar de toestemming van de ouders.
Ik heb van haar ouders geen kinderen meer gevonden in mijn korte zoeken.
Van Hendrik Cornelis niets kunnen vinden in de kerkelijke archieven.
Mogelijk id er in de nedergerechten wel iets van hem te vinden,
groeten

Theun Veenstra (vrijwilliger Tresoar)

Wikke
Berichten: 68
Lid geworden op: maandag 8 apr 2013 5:58 pm

Re: Antje Sijbes

Bericht door Wikke » woensdag 26 jun 2013 8:58 pm

Dankjewel Theun, voor deze info.
Heb je ook enig idee wat de toevoeging "van de broeder van de bruidt" in dit verband betekent? Zou hij misschien de toestemming van de ouders hebben meegenomen? Zou dat kunnen?
Groeten, Wikke

van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: Antje Sijbes

Bericht door van der Honing » donderdag 27 jun 2013 7:02 am

Er is een Wimke Feddes op 11 november 1694 te Kortezwaag gedoopt als dochter van Fedde Bientses en Auckien Roels. Op 7 maart 1720 verkoopt zij, met haar man Sybe Minnerts -- is dit dezelfde als Sybe Michiels? -- het ouderlijk huis te Kortezwaag aan (haar oom en tante) Roel Wybes en Siouckien Bientses te Gorredijk. (Bron: Proclamatieboek Opsterland 1718-1720 (inventarisnummer 127, oud Q23), fol. 725.)

Sybe Michiels was volgens mij een zoon van Michiel Egberts (broer van Tjalling Egberts, opzichter te Bakkeveen) en Antien Sybes, echtelieden te Nieuwehorne, die naast zoon Sybe ook nog een dochter Tiets Michiels hadden welke gehuwd was met Eeuw Jans, schoolmeester te Nuis (Groningen). Antien Sybes was een dochter van Sybe Taes en Harmentie Jans, echtelieden te Nieuwehorne, aldaar gehuwd op 16 maart 1639. Over hun voorgeslacht is meer te vinden in het artikel van Wytse Tjoelker: De kertiersteat fan Japik Berga (Weinterp 1885 - De Tynje 1944), in Genealogysk Jierboek 2005. Brouwers, Ype, Reid van der Ley, Pieter Nieuwland en Hein Walsweer; heraldysk meiwurker Rudolf J. Broersma (red.). Fryske Akademy, Leeuwarden/Ljouwert 2005. Akademy-nummer 987. ISBN 90 6171 987 9. NUR 687. ISSN 0928 0480. 208 p. Prijs € 22,50 / voor leden en donateurs (stipers) € 21,00.

Yntze

Wikke
Berichten: 68
Lid geworden op: maandag 8 apr 2013 5:58 pm

Re: Antje Sijbes

Bericht door Wikke » donderdag 27 jun 2013 3:21 pm

Yntze wat een hoop informatie in enen. Daar wordt een mens toch blij van, bedankt!
Op de site van Tresoar waar je kunt zoeken naar voorouders, vond ik geen van hen.
'k Heb weer heel wat te doen als ik eens weer in Leeuwarden kom.
Michiels/Minnerts, 't kan een misverstand zijn of een tweede huwelijk natuurlijk.
Groeten, Wikke

Plaats reactie