Ida Jacobsdr Hooglander (Farx) Sneek

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
anne
Berichten: 246
Lid geworden op: maandag 8 jul 2013 4:00 pm
Locatie: Groningen

Ida Jacobsdr Hooglander (Farx) Sneek

Bericht door anne »

Ida Jacobsdr Hooglander, is een van mijn voorouders,

dit is wat ik van haar voorouders weet (denk te weten):
1 Ida Jacobsdr Hooglander (Farx?). Ida is overleden vóór 1610. Ida trouwde in 1597 in Sneek met Gosuinis Geldorpius, 32 of 33 jaar oud. Gosuinis is geboren in 1564 in Duisburg, zoon van Henricus Geldorpius en Aelcke (Aaltje) Oenedr. Gosuinis is overleden op 11-08-1627 in Amsterdam, 62 of 63 jaar oud. Gosuinis trouwde later in 1610 met Saepke Agges Sierxma.

Beroepen:
van 09-1596 tot 25-04-1612 predikant te Sneek
van 02-05-1612 tot 11-08-1627 predikant te Amsterdam

Kinderen van Ida en Gosuinis:

I. Aaltien Geldrop. Zij is gedoopt op 06-01-1598 in Sneek
Aaltien trouwde, 30 jaar oud, op 13-07-1628 in Leeuwarden met Johannes Gerardi van Besten (afb. 1), ongeveer 37 jaar oud, nadat zij op 21-06-1628 in Dokkum in ondertrouw zijn gegaan.

Johannes is geboren omstreeks 1591 in groningen, zoon van Gerhardus van Besten en Elisabeth Theodori. Johannes is overleden op 21-02-1650 in groningen, ongeveer 59 jaar oud. Johannes is weduwnaar van Lucia Elshemius, met wie hij trouwde in 1615 in groningen. Johannes ging voorheen in ondertrouw op 12-03-1626 in Dokkum met Aaltien Schulenborg.
Beroepen:
van 1615 tot 1617 predikant Parrega Hieslum Greonterp
van 1617 tot 1620 predikant Ferwerd
van 1620 tot 1632 predikant Dokkum
van 1632 tot 1650 predikant Groningen

II. Henricus Geldorpius. Hij is gedoopt op 21-11-1600 in Sneek. Henricus is overleden op 06-10-1652 in Amsterdam, 51 jaar oud. Henricus trouwde, 30 jaar oud, op 10-09-1631 in Amsterdam met Neeltje Elberts Pool, 18 jaar oud. Neeltje is een dochter van Elbert Zijmonsz Pool en Lijsbeth Gerrits. Zij is gedoopt op 09-10-1612 in Amsterdam.
III. Trijn Geldorpius. Zij is gedoopt op 14-12-1604 in Sneek.


Generatie 2 (ouders)
2 Jacob Pieters Hooglander.

Beroepen:
van 1583 tot 1584 raadsman Sneek
van 1585 tot 1586 burgemeester Sneek
1608 Schepen van Sneek
van 1609 tot 1611 burgemeester Sneek

Hij trouwde met
3 Tied Poppedr. Tied is overleden in 1608.
Kinderen uit dit huwelijk:
I. Ida Jacobsdr Hooglander (Farx?) (zie 1).
II. Catharina Jacobs Hooglander. Zij is gedoopt op 30-10-1586 in Sneek.
III. Poppe Jakobs Hooglander. Hij is gedoopt op 23-03-1589 in Sneek. Poppe ging in ondertrouw, 33 jaar oud, op 18-11-1622 in Sneek met Aeltge Dirks Altena. Aeltge is geboren in Friens.
IV. Sas Jacobs Hooglander. Zij is gedoopt op 30-04-1591 in Sneek.
V. Trijn Jakobs Hooglander. Zij is gedoopt op 12-08-1593 in Sneek. Trijn trouwde, 45 jaar oud, op 21-07-1639 in Sneek met Hylbrandt Pybbes, 47 jaar oud. Hij is gedoopt op 23-06-1592 in Sneek.
VI. Pieter Jacobs Hooglander. Hij is gedoopt op 03-10-1596 in Sneek. Pieter is overleden vóór 1600, ten hoogste 4 jaar oud.
VII. Pieter Jakobs Hooglander. Hij is gedoopt op 09-03-1600 in Sneek. Pieter is overleden vóór 1603, ten hoogste 3 jaar oud.
VIII. Pieter Jakobs Hooglander. Hij is gedoopt op 22-12-1603 in Sneek. Pieter is overleden, 46 jaar oud. Hij is begraven op 05-09-1650 in Dordrecht. Pieter trouwde, 24 jaar oud, op 26-09-1628 in Dordrecht met Sara d’Spinoij Wemmersdr, 19 of 20 jaar oud.
Notitie bij het huwelijk van Pieter en Sara: procl. in Ecclesia Gallica
Zij is gedoopt in 09-1608 in Dordrecht.


Generatie 3 (grootouders)
4 Pieter Jacobs Hooglander.

Beroepen:
van 1565 tot 1566 Schepen van Sneek
1569 Schepen van Sneek
1573 Secretaris en rentmeester (Sneek) (Is by den Hove van Friesland, geordineert uts. Pyter Hooglander secretaris, en rentmeester)

Hij trouwde met

5 Anna Wijbedr.

Kinderen uit dit huwelijk:
I. Jacob Pieters Hooglander (zie 2).
II. Jelke Pieters Hooglander.
Jelke trouwde met Coert Nederhof.
III. Elbrich Pieterdr Hooglander.

Ik ben vooral benieuwd of er iemand is die mij meer kan vertellen over Jacob Pieters Hooglander en Pieter Jacobs Hooglander en hun echtgenotes?

In quaclappen1600-1612 ben ik beide heren en hun echtgenotes wel een aantal keren tegen gekomen, evenals op deze site http://home.wanadoo.nl/mpaginae/Sneek/bestuur.htm
Vriendelijke groet
Anne
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ida Jacobsdr Hooglander (Farx) Sneek

Bericht door jacqueline »

Hallo Anne,

Heb je deze ook?
Burgerboek Sneek 1547
Legt de belofte af: Pieter Jacopzn, hoochlander
Datum: 24 november 1547
Bron: Gemeentearchief Sneek
Inv. nr.: OAS 73
Folio : 91v
Deze even ter vergelijking:
Burgerboek Workum 1661
Ingeschreven als burger: Jan Jansen
Datum: 1661
Afkomstig van het Hoochlandt
Opm. : Betreft inwonersgeld
Toegang : 348
Inv. nr.: 6151
Folio : B1 022r

Burgerboek Workum 1661
Ingeschreven als inwoner: Jan Jansen Hoochlander
Datum: 21 juni 1661
Toegang : 348
Inv. nr.: 6151
Folio : I 008v
Het Hoochlandt - betreft dit (wikipedia)
Het Hogeland (ook geschreven als Hoogeland) is de streek in de provincie Groningen ten noorden van het Reitdiep en het Damsterdiep
Enkele bekende plaatsen op het Hogeland zijn Winsum, Warfhuizen, Mensingeweer, Eenrum, Kloosterburen, Wehe-den Hoorn, Pieterburen, Westernieland, Leens, Loppersum, Ulrum, Baflo, Warffum, Eenum, Spijk, Westeremden, Zeerijp, Uithuizen en Uithuizermeeden


En deze heb je dan al, maar ik mis de data in je overzicht:
Quaclappen Den 9 de dec 1600
Anna Wybe dr te Sneek, wed van Pieter Hoochlander, voor haar zelfs en vanwegen haar kinderen bij dezelve getogen
groeten van Jacqueline
anne
Berichten: 246
Lid geworden op: maandag 8 jul 2013 4:00 pm
Locatie: Groningen

Re: Ida Jacobsdr Hooglander (Farx) Sneek

Bericht door anne »

Dag Jacqueline,

Toch nog iets nieuws, burgerboek Sneek had ik niet.
Bedankt.

Ja, quaclappen had ik inderdaad al.

Nu het toch over de quaclappen gaat
Mr. Douwe Annes en Margriettien Dirks dr e.l.; CONTRA Jacob Pieters Hoochlander,
burger binnen Sneek, als man een voogd van Taad Poppe dr. als erfg. van Ansck Rencke dr.
haar overleden moeder. ….gehoord de eed van de applt. tot versterkinge van zijn aangeven
om de geappelleerde hem te betalen 175 car. gld; onder deductie van 16 car gld en de interest
van de andere huizinge, bezwaard met 18 strs …
en dan gaat het mij met name hierom
Taad Poppe dr. als erfg. van Ansck Rencke dr.
haar overleden moeder.
Staat hier dat Ansck Rencke dr. de moeder is van Taad Poppe dr. ??



Ik denk niet dat Hoochland iets te maken heeft met Hogeland, Hoogeland in Groningen, maar ja wie weet, de naam moet toch ergens vandaan komen
Vriendelijke groet
Anne
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ida Jacobsdr Hooglander (Farx) Sneek

Bericht door jacqueline »

Hallo Anne,

W.b.
Staat hier dat Ansck Rencke dr. de moeder is van Taad Poppe dr. ??
Dat lijkt me wel.

Is Ansck geen Rencke-, maar Rouckedr.?
Naam: Ansck
weduwe van Poppe Agges
Datering: 1580
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16698 (v/h deel YY12), blad 232

Naam: Dr. Dirck Foegelesangh
curator over de weeskinderen van wijlen Poppe Agges
Datering: 1582
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16699 (v/h deel YY13), blad 271

Naam: Ansck Roukes, Sneek
weduwe van Poppe Agges
Datering: 1584
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16701 (v/h deel YY15), blad 54

Naam: Ansck Rouckes, Sneek
weduwe van Poppe Agges
Datering: 1585
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16701 (v/h deel YY15), blad 194
In de personele ymposysje 1578 wordt genoemd
Sneek Merckstraester Vyerendeel Poppe Aggis rentemeyster 6 cg
En via http://home.wanadoo.nl/mpaginae/Sneek/bestuur.htm
In een doorschoten exemplaar van "Napjus" (Tresoar 459 Hs) heeft J.F.M. Herbell genoteerd namen van secretarissen van Sneek en namen van rectoren van de Latijnse school aldaar
En dan wordt behalve je Pieter Hooglander in 1573, in 1578 ook Poppe Ages genoemd. Verderop op deze blz. ook nog:
1578 eed 22 febr. Poppe Aggesz. Raadsman (Napjus) / 1578 Poppe Ages secretaris, en rentmeester (Stellingwerff)
http://www.werelate.org/wiki/Person:Pop ... ma_%283%29
geeft het volgende:
Poppe Agges Broersma, ws ovl 1580, wordt in 1568 uit Friesland verbannen vanwege zijn betrokkenheid met predikanten en zijn weigering om de eed af te leggen. Blijkbaar keert hij later terug want in 1580 komt hij in Sneek om bij onlusten rond de aansluiting van Friesland bij de Unie van Utrecht. (hierover via google nog wel meer info). Ouders: Agge Broersma X Sas Poppes ovl 14 juli 1563;

Sas Poppes wordt ook genoemd in de hierboven al aangehaalde quaclap uit 1582
Naam: Sas Poppes
Datering: 1582
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16699 (v/h deel YY13), blad 272
Jacob Pieters Hooglander en Tied Poppedr. dopen in ieder geval een Sas.
Deze vermelding is er ook nog
Naam: Sas Poppes, Sneek
Datering: 1559
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16691 (v/h deel YY5), blad 222
Plus
Naam: Poppe Agges
Datering: 1544
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16689 (v/h deel YY3), blad 353

Naam: Tiedt, erfgenamen
overleden
Datering: 1544
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16689 (v/h deel YY3), blad 353

Naam: Jelle Agges
Datering: 1544
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16689 (v/h deel YY3), blad 353
Die me vooral ook opviel vanwege het Tiedt - kan dat een grootmoeder zijn? Waar Tied Poppedr. dan weer naar vernoemd is? Over Sas Poppes via dit forum nog de info dat zij eerder gehuwd was met Rennert Tzummes, overl. voor 1538.

Of Hoochland al dan niet iets te maken heeft met Hogeland in Groningen weet ik ook niet. Misschien dat iemand die topografisch beter onderlegd is kan zeggen of de naam naar een plaats dichter in de buurt verwijst, ik vond verder alleen Het Hogeland bij Amersfoort.

Groeten van Jacqueline
anne
Berichten: 246
Lid geworden op: maandag 8 jul 2013 4:00 pm
Locatie: Groningen

Re: Ida Jacobsdr Hooglander (Farx) Sneek

Bericht door anne »

Hallo Jaqueline,

Jouw suggestie, wat Ansck Rencke dr (Ansck Roukes) betreft is zeer aantrekkelijk, evenals de andere door jouw genoemde personen.


Ik hoop dat er meer te vinden is om een en ander te bevestigen.
Vriendelijke groet
Anne
anne
Berichten: 246
Lid geworden op: maandag 8 jul 2013 4:00 pm
Locatie: Groningen

Re: Ida Jacobsdr Hooglander (Farx) Sneek

Bericht door anne »

Hallo Jaqueline,

Nog iemand(site) gevonden die ook denkt dat Poppe Aggesz en Ansck Renckes (Rouckes) de ouders zijn van Tiedt Poppedr.

99886 missch. Poppe Aggesz, o.a. secretaris Sneek 1578, gehuwd met
99887 missch. Anscke Rouckes.

zie; http://sennewini.blogspot.nl/p/kwartier ... tm-xx.html
Vriendelijke groet
Anne
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ida Jacobsdr Hooglander (Farx) Sneek

Bericht door jacqueline »

Hallo Anne,

Altijd mooi als je onafhankelijk van elkaar tot dezelfde gedachtengang komt - die dan nog wel bevestigd moet worden! Voor hetzelfde geld zitten we beiden op het verkeerde spoor. Ik neem aan dat de quaclappen meer duidelijkheid zullen verschaffen. Online lijkt er verder weinig te vinden dan hetgeen jij al meld.
Begrijp ik goed dat door Ida twee verschillende achternamen worden gebruikt? Waar komt het Farx vandaan?

groeten van Jacqueline
anne
Berichten: 246
Lid geworden op: maandag 8 jul 2013 4:00 pm
Locatie: Groningen

Re: Ida Jacobsdr Hooglander (Farx) Sneek

Bericht door anne »

Hallo Jaqueline,

De naam Farx, ben ik 2x tegengekomen en wel hier;

Samme Zijlstra; Het Geleerde Friesland;
3: Geldorpius
4: Gosuinus 7: Duisburg 8: Frisius occid 9: 00/00/1592 10: Theol 11: 1564 12: LDR 1248; III 439 13:
Aelcke Oenedr, d.v. Oene Sickes, nicht van Hopperus 14: Henricus Geldorpius 15: rector 16: Ida
Jacobsdr Farx (1597) Saepcke Agges Sierxma wed schepen Simon Jans uit Sneek (1610) 17: Henricus,
predikant 18: 1590 conrector, 1596-1612 predikant te Sneek 1612-1627 predikant te Amsterdam 19:
1627 aug te Amsterdam 20: 1563 te Doesburg 21: contraremonstrant 22: Romein 331-332; De Vries I
59, 138-139; NNBW III 450, IV 640; De Wal 211-212; Col Kalma

en hier studiegroep Oud Staveren; http://www.oudstaveren.nl/Genealogie/GELDORPIUS.pdf
Gosuinus Hendriksz Geldorp, geb. Duisburg 1564, predikant (Sneek,
Amsterdam), begr. Amsterdam 11 aug. 1627, tr.(1) 1597 Ida Jacobsdr (Farx),
overl. omstr. 1610. tr. (2) rond 1612 Sara Aggesdr (Sierksma);
Vriendelijke groet
Anne
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ida Jacobsdr Hooglander (Farx) Sneek

Bericht door jacqueline »

Hallo Anne,

Haar vader en grootvader heten al Hooglander - wordt zij ook ergens met die naam genoemd? Het Farx kan ik niet plaatsen, alle online vermeldingen van de naam zijn vanaf minstens zo'n halve eeuw later. Ik vond nog de volgende verklaring - maar dat verduidelijkt in dit geval niets, aangezien haar vader een Jacob en haar grootvader een Pieter was:
Namenthesaurus
Hoofdvorm: FERKS (patroniem)

Schrijfvorm(en): Faeriks, Faerks, Farcks, Farcxdr, Farks, Feerks, Fercks,
Fercksdr, Ferckx, Fercx, Fercxs, Fericks, Ferkes, Ferks, Ferrickx, Ferx,
Ferxdr, Ferxs, Forks, Verx
groeten van Jacqueline
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ida Jacobsdr Hooglander (Farx) Sneek

Bericht door jacqueline »

Hallo Anne,

Eerst even deze link http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin ... dw&id=I265 alwaar ook wat overwegingen aangaande de naam Farx, en waar ik terecht kwam via dit huwelijk van een andere Ietje Ferks
Sneek, huwelijken 1618
Vermelding: Proclamatie op 31 januari 1618
Bruidegom: Meyntie Willems afkomstig van Sneek
Bruid: Idke Fercks afkomstig van Sneek
Ondertrouwregister Hervormde gemeente Sneek 1616-1674
Inventarisnr.: DTB 665

Sneek, huwelijken 1618
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 20 februari 1618
Bruidegom: Montze Willems afkomstig van Sneek
Bruid: Jidke Fercks afkomstig van Sneek
Trouwregister Hervormde gemeente Sneek 1616-1679
Inventarisnr.: DTB 669
Dan het volgende: Sas Poppes, mogelijk de overgrootmoeder van Ida Jacobsdr Hooglander/Farx, zou getrouwd zijn geweest met Rennert Tzummes, overl. voor 1538. In het Register van den aanbreng 1511 in te zien via http://www.dbnl.org/arch/buma007regi02_ ... pdf#page=8 is sprake van een tzumma rennertz te Wymbritseradeel. Is dat wellicht de vader van?
Nu begrijp ik net iets meer dan helemaal niks van deze tekst, maar mogelijk staat op blz 60 van het register/blz 64 van de pdf dat deze Tzumma het volgende bezit
1J ponden grasland , die noerderside lecht an die ferken camp, die westereijnde an die hoff meerswal

Kan iemand hier een toelichting bij geven? Zou het mogelijk kunnen zijn dat er, alle denkbare mitsen en maren nog daargelaten, een link bestaat tussen ferken en farx? Of had ik gewoon weer eens eerder moeten stoppen en op één oor moeten gaan?

groeten van Jacqueline
Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Ida Jacobsdr Hooglander (Farx) Sneek

Bericht door Hinke Westra »

Jaqueline, het is heel goed mogelijk dat het hier inderdaad om Tzumma Rennerts (Reynertsz) gaat, vader van o.a. Rennert Tzummis (komt voor in mijn kwartierstaat) Tzumma bezat voor zover ik weet een sate in Gauw. Heb van deze generaties verder heel weinig gegevens. Wel is er een testament van Jets, vrouw van Tzumma, heb je waarschijnlijk niets aan maar is denk ik te vinden via tresoar Fries testamenten tot 1550. Ik heb de tekst ook wel in mijn bestand staan, ooit overgetypt toen het nog niet online stond..... zucht:-)))

en voor mij is het nu al bedtijd :wink: , groet, Hinke.
Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: Ida Jacobsdr Hooglander (Farx) Sneek

Bericht door Hinke Westra »

Nog even gekeken wat ik van Sas Poppes heb maar dat is eigenlijk niets, zet het hier toch even bij:

Sasck Poppes, overl. 14 juli 1563, tr. 1e Rennert Tzummis, overl. vóór 1538, zn. van Tzumma Rennerts Reynersz. en Jets NN; tr. 2e 1541 Agge Broersma, geb. Smallenbrugge.

Uit de lijst studenten van Franker: Augustinus Broersma (Brorsma), studeerde in Löwen, geboren Smallenbrugge (Smallebreg), in geschreven aan de Univ. van Franeker 24-09-1528 tr. Sasck Poppes, kind Popco tr. Ansck Rouckes, Augustinus is na zijn studie secretaris en notaris van Sneek 1535-1540. Rond/na? 1551 overl. Een mogelijke zoon is Jelmer Agges Broersma was in 1543 pastoor te Oudega en een Broer Agges van Smallenbrigge (vader?) wordt in de Sneker Recesboeken (1492) genoemd.
Hierbij worden nog de volgende bronnen genoemd: RAF GEN 500; Beneficiaalb 425; Oosterhout, Recesboeken 130.

Hinke.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Ida Jacobsdr Hooglander (Farx) Sneek

Bericht door Margreet Huisman »

Het volledige testament had je al eens op het forum gezet, Hinke.
viewtopic.php?f=3&t=4659&p=33903&hilit= ... pes#p33899

Er zijn nog meer quaclappen:
transcripties en bewerkingen 1600-1612, gemaakt door Jan Post (PDF)
transcripties en bewerkingen 1613-1620, gemaakt door Jan Post (PDF)
1600- Jacob Pieters Hoogland, voor hem en mede als leg adm voor Tieed, Poppe Brantsum dr zijn
huisvrouw. CONTRA Sipcke Abbema en Dieuw Hans dr. zijn huisvrouw. In factis, binnen
alle dilay.

1615 - Dr. Johannes Lenzius adv. voor dezen Hove voor hem en als conj. pers. van Tyam Obbe dr. zijn
moeije, Tible en Ida Jacob Hooglanders zoon en dochter, zijn neef, en nicht en in die qual. erfg. van Hobbe Reins. Contra De Heren Gedeputeerden van de Staten van Friesland,
intervenierende voor de erfg. van Hessel Feitsma en Popke Roorda gedaagden. HET HOFF
rejekterende de exceptie cond. de ged. en excipienten op des impt. eis te antwoorden, etc...
Het wordt er niet duidelijker op.
Met Brantsum kan ik niks,
en de erven van Catharina Jacobs zijn er al in 1601,
in 1615 wordt ze vrouw van Hans Lens de oude genoemd
dus al met al kan ze bijna niet een Hooglander zijn -
die was in 1601 nog maar 15.
(voor zover ze niet al ovl was, en hervernoemd werd in de Trijn 1593).

Hobbe Reins was medebestuurder van de stad Sneek en van het armenhuis,
net als vader Hans Lens de oude.

Tible is misschien een Sible,
er trouwt in 1674 een Ciprianus Hooglander, die er mogelijk naar vernoemd is.

Ik heb even overwogen of Ida en S/Tible uit een eerder huwelijk van Jacob zijn,
en dat hun moeder dan een Trijn? Farx was.

Groet Margreet
anne
Berichten: 246
Lid geworden op: maandag 8 jul 2013 4:00 pm
Locatie: Groningen

Re: Ida Jacobsdr Hooglander (Farx) Sneek

Bericht door anne »

alles bekijkend zou het volgende KUNNEN kloppen;
1 Tied Poppedr. Tied is overleden vóór 1606.
Notitie bij Tied: Taad Poppe dr. als erfg. van Ansck Rencke dr.
haar overleden moeder.
Tied trouwde met Jacob Pieters Hooglander. Jacob is een zoon van Pieter Jacobs Hooglander en Anna Wijbedr.

Notitie bij Jacob: quaclappen1600-1612


Jacob Pieters Hoogland, voor hem en mede als leg adm voor Tieed, Poppe Brantsum dr zijn
huisvrouw. CONTRA Sipcke Abbema en Dieuw Hans dr. zijn huisvrouw. In factis, binnen
alle dilay.


Jacob Pieters Hoogland als wett. voorst. van zijn knn. bij Tied Poppe dr. zijn overl e.h. CONTRA
Douwe Annis voor hem en zijn huisvrouw, en c.d.r. onder verband van goederen. HET HOFF
tauxerende de interessen op 23 car gld en 4 strs; en dat het proces zijn voortgang zal hebben.....

Mr. Douwe Annes en Margriettien Dirks dr e.l.; CONTRA Jacob Pieters Hoochlander,
burger binnen Sneek, als man een voogd van Taad Poppe dr. als erfg. van Ansck Rencke dr.
haar overleden moeder. ….gehoord de eed van de applt. tot versterkinge van zijn aangeven
om de geappelleerde hem te betalen 175 car. gld; onder deductie van 16 car gld en de interest
van de andere huizinge, bezwaard met 18 strs …


Jacob Hoochlander als leg. adm. van zijn kn. bij Teed Poppe dr. hun moeder getogen; en res.
in die qual de proced. van zijn overleden huisvrouw; CONTRA
Mr. Douwe Annes, Notaris en Postulant te Sneek; voor hem en c.d.r. voor zijn huisvrouw.
Het HOFF adproberende de besognen van de deurwaarder, interponeert daarop decreet;
ordonnerende dat de koop van de huizinge nog eenmaal geproclameerd zal worden over de
kerk en het gerecht op de 9 sept aan komende; … en in de kosten.



.
Beroepen:
van 1583 tot 1584 raadsman Sneek
van 1585 tot 1586 burgemeester Sneek
1608 Schepen van Sneek
van 1609 tot 1611 burgemeester Sneek

Kinderen van Tied en Jacob:
I. Ida Jacobsdr Hooglander (Farx?). Ida is overleden vóór 1610.
Notitie bij Ida: Dr. Johannes Lenzius adv. voor dezen Hove voor hem en als conj. pers. van Tyam Obbe dr. zijn
moeije, Tible en Ida Jacob Hooglanders zoon en dochter, zijn neef, en nicht en in die qual. erfg. van
Hobbe Reins. Contra De Heren Gedeputeerden van de Staten van Friesland,
intervenierende voor de erfg. van Hessel Feitsma en Popke Roorda gedaagden. HET HOFF
rejekterende de exceptie cond. de ged. en excipienten op des impt. eis te antwoorden, etc..
(quaclappen1613-1620)




.
Ida trouwde in 1597 in Sneek met Gosuinis Geldorpius, 32 of 33 jaar oud. Gosuinis is geboren in 1564 in Duisburg, zoon van Henricus Geldorpius en Aelcke (Aaltje) Oenedr. Gosuinis is overleden op 11-08-1627 in Amsterdam, 62 of 63 jaar oud. Gosuinis trouwde later in 1610 met Saepke Agges Sierxma.

Notitie bij Gosuinis: GELDORPIUS, GOSUINUS, * Duisburg1563, Amsterdam 11 aug. 1627. Zn. van Henricus Geldorpius, rector, en Aelcken Oenedochter.
Stud. theol. Franeker 1587, Genève 1592.Herborn 1593, Leiden 1593.
Geref. pred. Sneek 1596, Amsterdam 1612-1627.

Beroepen:
van 09-1596 tot 25-04-1612 predikant te Sneek
van 02-05-1612 tot 11-08-1627 predikant te Amsterdam

II. Catharina Jacobs Hooglander. Zij is gedoopt op 30-10-1586 in Sneek.
III. Poppe Jakobs Hooglander. Hij is gedoopt op 23-03-1589 in Sneek. Poppe ging in ondertrouw, 33 jaar oud, op 18-11-1622 in Sneek met Aeltge Dirks Altena. Aeltge is geboren in Friens.
IV. Sas Jacobs Hooglander. Zij is gedoopt op 30-04-1591 in Sneek.
V. Trijn Jakobs Hooglander. Zij is gedoopt op 12-08-1593 in Sneek. Trijn trouwde, 45 jaar oud, op 21-07-1639 in Sneek met Hylbrandt Pybbes, 47 jaar oud. Hij is gedoopt op 23-06-1592 in Sneek.
VI. Pieter Jacobs Hooglander. Hij is gedoopt op 03-10-1596 in Sneek. Pieter is overleden vóór 1600, ten hoogste 4 jaar oud.
VII. Pieter Jakobs Hooglander. Hij is gedoopt op 09-03-1600 in Sneek. Pieter is overleden vóór 1603, ten hoogste 3 jaar oud.
VIII. Pieter Jakobs Hooglander. Hij is gedoopt op 22-12-1603 in Sneek. Pieter is overleden, 46 jaar oud. Hij is begraven op 05-09-1650 in Dordrecht.
Notitie bij Pieter: Hendrickien Teeckesdr en Jurrien Mellesz, echtelieden. 1628 Maij 24. Schuldbekentenis (f 200--) tersaecke reste van meerdere somma coop van winckelwaren ende het corpus van de winckel verschuldigd aan Pieter Jacobsz Hooglander, binnen Sneeck, van wegens zijn broeder Poppe Jacobsz Hooglander.
( http://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivas ... miview=ldt )
Pieter trouwde, 24 jaar oud, op 26-09-1628 in Dordrecht met Sara d’Spinoij Wemmersdr, 19 of 20 jaar oud.
Notitie bij het huwelijk van Pieter en Sara: procl. in Ecclesia Gallica
Zij is gedoopt in 09-1608 in Dordrecht.


Generatie 2 (ouders)

2 [misschien] Poppe Aggesz.
Notitie bij Poppe: ook; http://sennewini.blogspot.nl/p/kwartier ... tm-xx.html
Hij trouwde met
3 Ansck Rencke dr (Rouckes).
Notitie bij Ansck: zie ook; http://sennewini.blogspot.nl/p/kwartier ... tm-xx.html
Kind uit dit huwelijk:
I. [vader:misschien] Tied Poppedr (zie 1).


Generatie 3 (grootouders)

4 Augustinus Broersma, geboren in Smallenbrugge.

Notitie bij Augustinus: 1: 08776 2: Löwen
3: Broersma (Brorsma)
4: Augustinus 7: Smallenbrugge (Smallebreg) 8: Frisius 9: 24/09/1528 12: MULO IV 1211 16: Sasck
Poppes (1541) 17: Popco x Ansck Rouckes 18: 1535, 1540 secretaris van Sneek 1536, 1540 notaris 19:
1551 a 21: Jelmer Aggazn Broersma (zoon?) was in 1543 pastoor te Oudega; Broer Agges van
Smallenbrugge (vader?) wordt in de Sneker Recesboeken (1492) genoemd 22: RAF GEN 500;
Beneficiaalb 425; Oosterhout, Recesboeken 130
Hij trouwde met
5 Sas Poppes. Sas is overleden op 14-07-1563.
Kind uit dit huwelijk:
I. Poppe Aggesz (zie 2).
wat Farx betreft geen idee?

Tieed, Poppe Brantsum dr
Brantsum? Britsum ?
Vriendelijke groet
Anne
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ida Jacobsdr Hooglander (Farx) Sneek

Bericht door jacqueline »

Hallo allemaal,

Via genealogie online: Augustinus Broersma zoon van Hylcke Broers Broersma; Hylcke zoon van Broer Payes Broersma X Ath Rinnertsdr. Hij zou een zus Frouck hebben, en behalve Augustinus nog 3 kinderen (Folkert, Jucke en een dochter).

Brantsum kan ik ook niet plaatsen. Kan het verkeerd zijn getranscribeerd? Dat er eigenlijk Brorsma staat? Of is dat te vergezocht?
1615 - Dr. Johannes Lenzius adv. voor dezen Hove voor hem en als conj. pers. van Tyam Obbe dr. zijn moeije, Tible en Ida Jacob Hooglanders zoon en dochter, zijn neef, en nicht en in die qual. erfg. van Hobbe Reins. Contra De Heren Gedeputeerden van de Staten van Friesland, intervenierende voor de erfg. van Hessel Feitsma en Popke Roorda gedaagden.
Wat betekent nou eigenlijk Tible en Ida Jacob Hooglanders zoon en dochter, zijn neef, en nicht ? Als je niet beter weet zou je denken: het echtpaar Tible en Ida Jacob Hooglander. Maar nu staat er toch: de zoon van Tible (wie dat dan ook moge zijn) en de dochter van Ida? Is dat niet heel raar geformuleerd?
En die zoon van Tible en dochter van Ida zijn dan neef en nicht van Johannes Lenzius, en daarom erfgenaam van Hobbe Reins? Maar volgens de gegevens in het eerste bericht had Ida in 1615 in ieder geval ook nog een zoon. Moet die dan geen erfgenaam zijn?

Van http://home.wanadoo.nl/m.bourgonjen/Gro ... gister.htm
Hobbe Reins dogter, vr. van Hans Lens jr., landschaps bouwmeester
* G112. 130x229 - Id Hobbe Reins dr., vr. van Hans Lens, landschaps boumeister, + 17 mei [15]74 - Lens + 17 december 1617 - Tryntie Lens 16..
Hobbe Reins had nog een dochter, Tiam. Getrouwd met Ferck Idsz Roorda. Geschatte geboorte van deze Ferck in 1530; ovl voor 11-1-1611. Ik heb geen kinderen.
Naam: Tziam Hobbes, Sneek
gehuwd met Ferck Idts Roorda, erfgenaam van Hobbe Reyns; en diens overige erfgenamen;
Datering: 1588
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16703 (v/h deel YY17), blad 2

Naam: Hans Lens, Leeuwarden
namens Ferck Idts Roorda
Datering: 1588
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16703 (v/h deel YY17), blad 2
Een Ferck - die mankeerde er evt. nog aan.
Hier nog de echtgenote van Hobbe:
Naam: Hobbe Reyns, Sneek
gehuwd met Tryn Tomas
Datering: 1579
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16698 (v/h deel YY12), blad 107
ook:
Naam: Fercke Ids
volmacht van Sneek
Datering: 1579
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16698 (v/h deel YY12), blad 181

Naam: Ferck Idts
volmacht van IJsbrechtum
Datering: 1579
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16698 (v/h deel YY12), blad 181

Naam: Ferck Ids Roorda, Sneek
voogd van de weeskindern van wijlen Sytie Piers
Datering: 1583
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16700 (v/h deel YY14), blad 310
Wie het weet mag het zeggen!

Anne, kun je nog aangeven bij welke gelegenheid Ida Hooglander wordt genoemd?

groeten van Jacqueline
Plaats reactie