huisnummering Oosterend (Hennaarderadeel)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
jordanowski
Berichten: 112
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 12:50 am
Locatie: 's-Gravenhage

huisnummering Oosterend (Hennaarderadeel)

Bericht door jordanowski »

beste forumleden,

Ik kom er net achter dat mijn voorouder Sjoerd Tjipkes Ypma (1747-1823) is overleden in huis nr. 78 te Oosterend en een andere voorouder, Dirk Dirks Dijkstra (1761-1827), overleed in huis nr. 77 te Oosterend. Nu zou ik graag met zekerheid willen weten of die huizen naast elkaar lagen.

Weet iemand of er een "dorpsplattegrond" met huisnummers uit die tijd bestaat en of die wellicht online staat?

Hartelijk dank!

vr. gr.

Derk

PS Het is mij bekend dat het kadaster van 1832 online staat, www.hisgis.nl. Maar daar staan geen huisnummers bij helaas.
anne
Berichten: 246
Lid geworden op: maandag 8 jul 2013 4:00 pm
Locatie: Groningen

Re: huisnummering Oosterend (Hennaarderadeel)

Bericht door anne »

Hallo Derk,

Toch via hisgis, is even zoeken,
http://images.tresoar.nl/kaarten//index ... IN02068D01

linksboven Oosterend (de kerk is blauw gekleurd), inzoomen en je ziet volgens mij de huisnummering.
Vriendelijke groet
Anne
simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: huisnummering Oosterend (Hennaarderadeel)

Bericht door simkos »

Hallo Derk,

het bericht van Anne zet jouw op een dwaalspoor.

Het zijn namelijk geen huisnummers maar kadastrale perceelnummers.
Huisnummering in Friesland, misschien ook elders een zeer moeilijk zaak.

Voor 1805 werden in de speciekohieren (belastingkohieren) een nummering gebruikt. In de Napoleontische tijd werd er verplichte nummering voor gebouwen ingevoerd.

In de periode van koning Willem I werd deze soms gewijzigd.

In 1832 wordt in het register van bebouwde eigendommen ook een huisnummer toegekend. Dan ligt een relatie tussen kadastraal nummer en de dorpsnummering. Soms is het onduidelijk of deze in 1832 toegekende kadastrale huisnummers wel strookte met dorpsnummering.

Zijn de bewoners eigenaar van he pand, dan kun je door vergelijking van de diverse panden tot de door jouw gewenste conclusie komen. In jouw geval zijn beide overleden voor 1832. Kun je achterhalen uit andere bronnen, wie toen in de desbetreffende panden woonden.

Het is een moeilijk en tijdrovende bezigheid. Huisnummeringsregisters ben ik nog niet in veel gemeente archieven tegenkomen. Kijk eens of het archief van de gemeente Hennaaradeel geinventariseerd is. Misschien heb je geluk.

Groeten van Terkos.
anne
Berichten: 246
Lid geworden op: maandag 8 jul 2013 4:00 pm
Locatie: Groningen

Re: huisnummering Oosterend (Hennaarderadeel)

Bericht door anne »

Hallo Derk en Terkos,

Sorry Derk ,dacht echt dat dit de huisnummering was.

Bedankt Terkos voor de correctie, weer wat opgestoken.
Vriendelijke groet
Anne
jordanowski
Berichten: 112
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 12:50 am
Locatie: 's-Gravenhage

Re: huisnummering Oosterend (Hennaarderadeel)

Bericht door jordanowski »

Beste Anne en Terkos,

Hartelijk dank voor jullie reactie. Terkos reuze dank voor de uitleg, het is mij nu een stuk duidelijker wat betreft de nummering. Wat vervelend dat het nog zo lastig is deze nummering te achterhalen terwijl ik deze vaak tegenkom in BS-aktes..

In dit familieverhaal is de locatie van de huizen juist interessant doordat Ate Sjoerds Ypma (1796-1873) in 1830 hertrouwde met zijn dienstmeid Beitske Dirks Dijkstra. Dit huwelijk was zeer tegen de zin van zijn familie. De vader van Ate woonde tot zijn overlijden in 1823 in nr. 78 (zathe Eeskwert) en de vader van Beitske in nr. 77. In 1830 woonde Ate's jongere broer Tiede Sjoerds Ypma (1801-1836) in nr. 78 en in 1827/1828 woonde de ouders van Beitske nog in nr. 77. Wellicht stond dit huis op grond van de Ypma's, was haar vader/broer in dienst van hen, of was dit een buurman... Voor de aankleding van het verhaal is het leuk om te vermelden.

Helaas heb ik geen notariële aktes gevonden van Dirk Dirks Dijkstra (-1827), waarschijnlijk doordat hij geen noemenswaardige bezittingen heeft gehad. Zijn beroep was koemelker.

Lastig, lastig...

gr.
Derk
Plaats reactie