Diemer Ates Sinnema

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
bensinnema
Berichten: 71
Lid geworden op: maandag 5 jan 2009 11:46 pm
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Diemer Ates Sinnema

Bericht door bensinnema » zaterdag 1 feb 2014 11:31 am

Ik ben op zoek naar verdere gegevens van deze Diemer. Dit is wat ik heb aan informatie:

Diemer Ates Sinnema is geboren op woensdag 22 juni 1796 in Beetsterzwaag, Friesland, Nederland, zoon van Ate Diemer en Wytske Tjeerds. Hij is gedoopt op zondag 17 juli 1796 in Beetsterzwaag, Friesland, Nederland. Diemer is overleden na dinsdag 15 februari 1814, minstens 17 jaar oud.

Notitie bij Diemer: Registratie met de achternaam Sinnema in maart 1812 te Lippenhuizen door Sjouke Harmens van der Leij, stiefvader van de vermelde kinderen (Diemer, Tjeerd en Geertje). De achternaam Sinnema is waarschijnlijk gebaseerd op de achternaam van de grootmoeder van de kinderen, Aukjen Jacobus Sinnema.

Notitie bij publiceren van Diemer: 1814 Heerenveen, notaris W.B. Kool van Heerens
Akte van plaatsvervanging
- Roelof Willems Zandstra te Nijeberkoop, loteling
- Diemer Ates Sinnema te Jubbega-Schurega, plaatsvervanger
Bron : Tresoar. Toegangsnr. : 26. Inventarisnr.: 55005. Repertoirenr.: 42 d.d. 15 februari 1814

Wie kan mij verder helpen.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Diemer Ates Sinnema

Bericht door jacqueline » zaterdag 1 feb 2014 5:43 pm

Hallo Ben,

Hij is overleden voor 1825:
Kantoor Gorredijk, overl. jaar 1825
Overledene : Eelze Diemers Huisman
Overleden op: 26 januari 1825
Wonende te : Beetsterzwaag
Tekst: man van Goitske Pieters (enige testamentair erfgenaam); geen kinderen; ab intestato erfgenamen zouden zijn geweest Tjeerd, te Grouw en Geertje Ates Sinnema, aldaar (wijlen broers kinderen) en Jan, Lieuwe en Akke Diemers Sinnema(kinderen van wijlen broerszoon). Saldo fl. 134,29.
Groeten van Jacqueline

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Re: Diemer Ates Sinnema

Bericht door Litsehimmel » zaterdag 1 feb 2014 9:12 pm

Jacqueline,

Volgens mij betreft dat Diemer Jans Sinnema, niet Diemer Ates Sinnema. Deze dus:
Opsterland, dopen, geboortejaar 1779, doopjaar 1780
Geboren op 17 december 1779 in Beetsterzwaag
Gedoopt op 6 februari 1780 in Beets, Beetsterzwaag en Olterterp
Dopeling: Diemer, zoon
Vader: Jan Diemers
Moeder: Aukje J. Sinnema
Hier zijn huwelijk en de genoemde kinderen:
Opsterland, huwelijken 1810
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 14 oktober 1810 in Beetsterzwaag
Bruidegom: Diemer Jans afkomstig van Beetsterzwaag
Bruid: Wytske Tjeerds afkomstig van Beetsterzwaag

Opsterland, dopen, geboortejaar 1811, doopjaar 1811
Geboren op 3 april 1811 in Beetsterzwaag
Gedoopt op 28 april 1811 in Beets, Beetsterzwaag en Olterterp
Dopeling: Jan, zoon
Vader: Diemer Jans
Moeder: Wytske Tjeerds

Geboorteakte Opsterland (mairie Beetsterzwaag), 1812
Aangiftedatum 31 juli 1812, blad nr. 12
Lieuwe Sinnema, zoon, geboren 30 juli 1812
Vader: Diemer Jans Sinnema
Moeder: Wytske Tjeerds Bruinsma

Geboorteakte Opsterland (mairie Beetsterzwaag), 1813
Aangiftedatum 25 december 1813, blad nr. 20
Aukjen Sinnema, dochter, geboren 23 december 1813
Vader: Diemer Jans Sinnema
Moeder: Wytske Tjeerds Bruisma
Groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Diemer Ates Sinnema

Bericht door jacqueline » zaterdag 1 feb 2014 9:22 pm

Hallo Saskia,

Het gaat om deze zinssnede: ab intestato erfgenamen zouden zijn geweest Tjeerd, te Grouw en Geertje Ates Sinnema, aldaar (wijlen broers kinderen). Tjeerd en Geertje zijn evenals Diemer kinderen van Ate Diemers en Wytske Tjeerds (zie info Ben). Diemer wordt hier niet meer genoemd.

Groeten van Jacqueline

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Re: Diemer Ates Sinnema

Bericht door Litsehimmel » zaterdag 1 feb 2014 9:26 pm

Hoi Jacqueline,

:oops: Engage brain before putting mouth in gear schijnt voor mij ook op fora te gelden. Ik had even beter moeten lezen.

LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

bensinnema
Berichten: 71
Lid geworden op: maandag 5 jan 2009 11:46 pm
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: Diemer Ates Sinnema

Bericht door bensinnema » zondag 2 feb 2014 12:15 am

Jacqueline,
Goed gevonden, Diemer zou dan inderdaad voor 26 januari 1825 overleden moeten zijn.
Het geeft geen antwoord op de vraag waar en wanneer hij is overleden maar het is een goede indicatie.
Mijn dank voor alle reacties.
Mvg
Ben Sinnema

Gebruikersavatar
harmke
Berichten: 129
Lid geworden op: vrijdag 2 mei 2008 4:52 pm
Locatie: Gorredijk

Re: Diemer Ates Sinnema

Bericht door harmke » zondag 2 feb 2014 11:01 am

Hier is Diemer Jans geh; met Wietske Tjeerds overleden,

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... 1683285531

vr gr Harmke.

joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Diemer Ates Sinnema

Bericht door joke andriessen » zondag 2 feb 2014 2:42 pm

Diemer is vertrokken 15 oktober 1815 met de eerste expeditie van 5e regiment Oost-Indische infanterie
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... 03-1305-65
veldslag in Frankrijk?
Mogelijk daar overleden?

Groet, Joke

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Diemer Ates Sinnema

Bericht door jacqueline » zondag 2 feb 2014 10:12 pm

Hallo Ben en anderen,

Om ondoorgrondelijke redenen werkt de rechtstreekse link in ieder geval bij mij niet, maar via de namenindex miltaire stamboeken bij genver lukt het gelukkig wel de betreffende pagina uit stamboek 12 van het door Joke genoemde regiment te openen. Diemer vertrekt idd 15 oktober met de eerste expeditie. Hij was eerder (1814) flankeur bij het 3e bataljon. De slag bij Waterloo was al in juni 1815, en Diemer vertrok dan ook niet naar Frankrijk maar naar Indië.
Bij de inschrijving onder hem wordt vermeld dat de betreffende persoon op 3 juli 1816 te Batavia is overleden; als je door het boek bladert (heb ik maar een tiental pagina's gedaan) zie je meer van dergelijke aantekeningen, de uiterste datum die ik zag was van een overlijden december 1818 in het hospitaal te Batavia. Ook zijn er al mannen gedebarkeerd voor vertrek of onderweg overleden.
Ik weet niet hoe nauwkeurig e.e.a. is bijgehouden en of het feit dat er bij Diemer verder geen aantekening staat betekent dat hij pas na 1818 is overleden, al dan niet in Indië.
Wordt hij in 1825 niet vermeld omdat de familie bericht heeft gehad van zijn overlijden of omdat men zo lang niets van of over hem heeft vernomen dat men er van uitgaat dat hij niet meer in leven is?

Meer achtergrondinfo:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Indiaansche_Brigade
De Indiaansche Brigade, later ook de Indische Brigade genoemd, was een Nederlandse legereenheid die bij de Slag bij Waterloo ingezet werd. Anders dan de naam zou kunnen suggereren bestond dit onderdeel van het Nederlandse leger niet uit de oorspronkelijke bewoners van Amerika (Indianen), noch uit troepen uit Oost- of West-Indië.[1]
De brigade bestond uit achtergehouden eenheden van in Nederland geworven soldaten die na 1813 naar Java zouden vertrekken en troepen die bestemd waren voor West-Indië. Deze eenheden werden samengevoegd tot één Nederlandse legereenheid. Zij namen deel aan de slag bij Waterloo als Indische Brigade, meer bekend als "Indiaansche Brigade". Die naam was een letterlijke terugvertaling uit het Engels, ontstaan toen deze eenheden bij Waterloo onder bevel werden gesteld van de Britse generaal Rowland Hill, die sprak van de Indian Brigade. De voor de Oost bestemde troepen kwamen pas in 1816 op Java aan.
De Indiaanse Brigade was bij Waterloo deel van het IIe Legerkorps onder bevel van luitenant-generaal John Andrew Stedman. Het legerkorps bestond uit 6.389 manschappen en twee brigades. De brigade van luitenant-generaal Carl Heinrich Wilhelm Anthing, de "Indiaansche Brigade", telde 3.585 manschappen.
Plus de volgende info:
De brigade was in de slag niet actief en leed derhalve geen verliezen.[bron?]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Schenck
In 1814 nam Schenck deel aan de veldtocht tegen Frankrijk, verkreeg op 19 december zijn ontslag uit de Franse dienst en werd op 21 januari 1815 benoemd tot luitenant-kolonel, commandant van 23ste bataljon, bestemd voor Oost-Indië. Deze Indische Brigade werd tijdens de veldtocht in België ingezet bij de divisie van prins Frederik, dat niet deelnam aan de Slag bij Waterloo. Na de verovering van Quesnoy (27 juni 1815), waaraan hij wel deelnam, werd hij ziek ten gevolge van een zenuwkoorts en keerde terug naar Nederland. Toen de Indische Brigade van het strijdtoneel terugkeerde wachtte Schenck haar te Utrecht op en werd hierna benoemd tot commandant over het vijfde regiment daarvan. Op 11 oktober werd dit regiment te Spaarndam ingescheept en naar Den Helder overgebracht om op 29 oktober naar Batavia te vertrekken, waar men de 11de mei 1816 aankwam
.
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Carl_Heinr ... lm_Anthing staat vermeld dat op één schip onderweg al 48 personen overleden.
En via http://www.collectie.legermuseum.nl/sit ... 20eeuw.pdf informatie in het document Het Indisch leger in de 19e eeuw.

Groeten van Jacqueline

bensinnema
Berichten: 71
Lid geworden op: maandag 5 jan 2009 11:46 pm
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: Diemer Ates Sinnema

Bericht door bensinnema » zondag 2 feb 2014 10:58 pm

Aan allen die gereageerd hebben heel hartelijk dank voor jullie info.
Ik ben inmiddels door jullie veel te weten gekomen over deze Diemer en ga dat aan zijn persoonlijk overzicht toevoegen.
Nogmaals dank.
Met vriendelijke groet,
Ben Sinnema

bensinnema
Berichten: 71
Lid geworden op: maandag 5 jan 2009 11:46 pm
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: Diemer Ates Sinnema

Bericht door bensinnema » zondag 2 feb 2014 11:52 pm

Dit is de verzamelde informatie m.b.t. Diemer Ates Sinnema:
Is op 22 juni 1796 geboren te Beetsterzwaag, Opsterland, Friesland, Nederland als zoon van Ate Diemers en Wytske Tjeerds.
Is op 17 juli 1796 gedoopt te Beetsterzwaag, Opsterland, Friesland, Nederland.
Heeft in maart 1812 de achternaam Sinnema gekregen (registratie met de achternaam Sinnema in maart 1812 te Lippenhuizen door Sjouke Harmens van der Leij, stiefvader van de vermelde kinderen (Diemer, Tjeerd en Geertje), de achternaam Sinnema is waarschijnlijk gebaseerd op de achternaam van de grootmoeder van de kinderen, Aukjen Jacobus Sinnema).
Is op 15 februari 1814 geregistreerd als plaatsvervanger voor Roelof Willems Zandstra te Nijeberkoop, loteling (zie akte van plaatsvervanging)
Is op 17 october 1814 ingeschreven als militair (Flankeur) te Haarlem, 18 jaar oud.
Is op 15 oktober 1815 vertrokken met de eerste expeditie van 5e regiment Oost-Indische infanterie naar Nederlands Indië.
Overleden waarschijnlijk na 1818, plaats onbekend.

Plaats reactie