P.H. te Oosterlittens.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Anton
Berichten: 51
Lid geworden op: zondag 28 jan 2007 7:57 pm

P.H. te Oosterlittens.

Bericht door Anton » zondag 16 feb 2014 10:00 pm

Hessel de Walle heeft op een website onder meer pdf'jes van grafschriften Tusken Flie en Lauwers gezet van Oosterlittens (tekst van Henk Zeinstra in 2000/2005). Daarin wordt onder nummer g10 de hoofdsteen genoemd van een zekere P.H., met een handmerk (niet afgebeeld).

Ik wil proberen hem te identificeren via handmerken uit Baarderadeel. Daarvoor heb ik echter een afbeelding nodig van die grafsteen of het handmerk. Kan iemand daarbij helpen? Ik heb eerder gelezen dat Maikel foto's heeft gemaakt van grafstenen te Oosterlittens.
Dank, groet,
Anton

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: P.H. te Oosterlittens.

Bericht door Maikel Galama » maandag 17 feb 2014 12:29 am

Hoi Anton,

ik geloof dat ik geen foto van het handmerk heb gemaakt maar voor de zekerheid geef ik je hieronder de link naar de in 2011 gemaakte foto's.

Zie: https://plus.google.com/photos/10264354 ... 377?sort=1

Groetjes, Maikel

Anton
Berichten: 51
Lid geworden op: zondag 28 jan 2007 7:57 pm

Re: P.H. te Oosterlittens.

Bericht door Anton » dinsdag 18 feb 2014 2:17 am

Bedankt Maikel. Een fraaie collectie. De P.H.-zerk staat er helaas niet bij. Het gaat om een kleine steen van ca. 30 x 70 cm, die mogelijk daarom ook niet opvalt.
Misschien komt er nog een andere tip en dan nog maar hopen dat het merk herkenbaar is.

Ik heb jaren geleden eens verondersteld, dat als de zerk van Syperda zou worden gevonden, er wel eens een ster in het wapen kon zijn opgenomen. Hotse S. gebruikte namelijk een merk in de vorm van een ster. Maar hoe ik ook jouw foto van die zerk bestudeer, een ster kan ik niet herkennen. Wel de Friese adelaar (en linksonder een pelikaan op het nest??). Mijn ervaring is dat een weggekapt wapen vanuit verschillende hoeken, met verschillende belichting, nat en droog moet worden gefotografeerd om succes te kunnen hebben. En dan kan het ook nog wel eens helpen om te voelen; Fingerspitzengefuehl zogezegd.
Groet, Anton

Plaats reactie