GEZOCHT: mr. uurwerkmakers (torenuurwerken)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
aabuwalda
Berichten: 10
Lid geworden op: zondag 22 dec 2013 9:36 am
Locatie: Schettens
Contacteer:

GEZOCHT: mr. uurwerkmakers (torenuurwerken)

Bericht door aabuwalda » donderdag 27 feb 2014 9:27 pm

Hallo allemaal,

Door de ontdekking van initialen op het torenuurwerk van Longerhouw heeft de 'uurwerk-koorts' toegeslagen bij mij.
In samenwerking met de Stichting tot Behoud van het Torenuurwerk, ben ik bezig de achtergronden en genealogieën van de Friese (mr) uurwerkmakers in beeld te krijgen.
Tot nu toe lukt dit al een beetje, en het blijkt dat het soms een echt familiebedrijf was, die van vader op zoon ging, soms generaties lang.

Ik beperk met vooralsnog tot de 16, 17 en 18e eeuw, dus tot de opheffing van de gilden en dan bij voorkeur de torenuurwerkmakers.
Meestal werden ze (mr) uurwerkmakers genoemd, soms horlogemakers en soms ook wel als smid.

Het zou heel mooi zijn indien iedereen in deze groep eens kijkt wat voor (mr) uurwerkmakers ze in hun bestanden hebben, zodat we informatie kunnen uitwisselen.
Eén ding is zeker, tot nu toe is er heel weinig uitgezocht over de beroepsgroep, alleen hier en daar losse vermeldingen.
Terwijl juist de onderlinge relaties zeer interessant zijn en een beter beeld opleveren van deze vakmensen.

Alle informatie, van klein tot groot, is van harte welkom !
Ik zal de gevonden informatie binnenkort publiceren op mijn homepage www.andrebuwalda.nl

Bekend bij mij is het boek van Siet en Lammert de Bruin, maar daarin staan dus vooral losse vermeldingen.
Verder zoek ik nog iemand die mij wil assisteren bij het zoeken in de nedergerechten van bijv Bolsward en Sneek, naar vermeldingen van mr. uurwerkmakers, om meer achtergrond informatie aldaar in op te zoeken.

Met een vriendelijke groet,

André A. Buwalda
Schettens

chrisjasper
Berichten: 32
Lid geworden op: woensdag 4 jul 2012 9:32 pm

Re: GEZOCHT: mr. uurwerkmakers (torenuurwerken)

Bericht door chrisjasper » vrijdag 28 feb 2014 5:30 pm

Bij het doorlopen van kerkvoogdijrekeningen ben ik diverse malen uurwerkherstellers tegengekomen. Jammer dat ik dit niet eerder geweten heb. Als ik weer één tegenkom zal ik het melden.

Piet de Haan
Hist. ver. Noordoost Friesland

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: GEZOCHT: mr. uurwerkmakers (torenuurwerken)

Bericht door Hinke Westra » vrijdag 28 feb 2014 10:51 pm

Sorry, zou het boek van Sietie melden maar zag te laat dat je die boeken wel kent.

Groet, Hinke.
Laatst gewijzigd door Hinke Westra op vrijdag 28 feb 2014 11:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

aabuwalda
Berichten: 10
Lid geworden op: zondag 22 dec 2013 9:36 am
Locatie: Schettens
Contacteer:

Re: GEZOCHT: mr. uurwerkmakers (torenuurwerken)

Bericht door aabuwalda » vrijdag 28 feb 2014 10:56 pm

Beste Hinke, dat is het boek van Lammert & Siet de Bruin, die ik noemde.
Zij hebben ontzettend veel en nuttig werk verricht, echter het zijn voornamelijk lijsten van namen.
Ik probeer echter meer achtergrondinfo van de torenuurwerk makers te vinden.

Gr.

André

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Re: GEZOCHT: mr. uurwerkmakers (torenuurwerken)

Bericht door Hinke Westra » vrijdag 28 feb 2014 11:02 pm

André, had mijn bericht gewijzigd, zoals in het andere, had dus te laat gezien dat je die boeken noemde.

Groet, Hinke.

nico van der woude
Berichten: 143
Lid geworden op: zondag 1 jan 2006 1:54 pm
Locatie: Ternaard
Contacteer:

Re: GEZOCHT: mr. uurwerkmakers (torenuurwerken)

Bericht door nico van der woude » zaterdag 1 mar 2014 3:27 pm

Leuk onderwerp! Hoop dat ik iets bij kan dragen. De familienaam van mijn oma is Radsma. Ik schreef een artikel over deze familie in het Genealogysk Jierboek en daarnaast een artikel in Gens Nostra, speciaal over het werk van de familieleden Radsma als uurwerkmakers en stadklokkenisten te Harlingen. Beide artikelen staan op mijn site: http://www.nicovanderwoude.nl.
Kijk voor meer (Friese) voorouders op: www.nicovanderwoude.nl

van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: GEZOCHT: mr. uurwerkmakers (torenuurwerken)

Bericht door van der Honing » dinsdag 4 mar 2014 2:14 pm

André,

In mijn genealogische bestand heb ik de volgende uurwerkmakers en horlogemakers, grotendeels te Heerenveen, maar ook elders:

Thomas Wypkes, Johannes Reinders, Fedde Jacobs, Jan Ypes, Ype Jans, Pieter Regnerus, Gerrit Watses, Watse Pieters, Bronger Arriens Feenstra, Douwe Roels Hosper, Berend Barres Schotanus, Gabe Alberts Oosterwerf, Geert Ales, Simon Lameris, Rienk Ottes Baarda, Jacob Cornelis en Simon Noorda.

Yntze

Plaats reactie