Veerschippers op Joure en Heerenveen

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Jeanet Leroy-Slottje
Berichten: 2
Lid geworden op: donderdag 27 feb 2014 7:56 pm
Locatie: Achthuizen

Veerschippers op Joure en Heerenveen

Bericht door Jeanet Leroy-Slottje »

Ik ben op zoek naar gegevens over het veer op Joure en Heerenveen.
Weet iemand hier meer over of waar ik dit kan zoeken?
Hieronder zet ik een stukje wat ik gevonden heb.

Luitzen Sikkes Siksma, born Abt. 1769 in Oldeboorn, Utingeradeel; died 16 september 1822 in Oldeboorn, Utingeradeel; married Riemkje Kornelis Bos Abt. 1798; born 1770; died 27 september 1826 in Oldeboorn, Utingeradeel.
Notes for Luitzen Sikkes Siksma:
In 1805 treft men Ruurd Hobbes Akkerman (huis 99a) en Luitsen Sikkes veerschipper als huurders aan. Luitsen Sikkes werd omstreeks 1769 als zoon van Sikke Meintes en Jetske Jacobs (huis 36) geboren; hij trouwde omstreeks 1798 Rienkje Kornelis, dochter van schipper Kornelis Jans en Antje Hendriks (huis 47). Luitsen geeft in 1811 twee kinderen aan: Antje (12 jaar) en Sikke (7). Hij was in 1801 en 1805 veerschipper op Joure en Heerenveen, aanvankelijk met Piebe Ybes (huis 11a) als compagnon en in 1805 met Gjalt Adams (huis 22). Dit veer was in 1758 eigendom van Ype Piebes en Bauke Klases (huis 19), die zijn aandeel in dat jaar aan Pieter Jans (huis 94b) verkoopt. Gjalt Adams koopt in 1805 het deel van Piebe Ybes (M.Groen: Burgers...blz. 26).
Gjalt Adams Slotje had in 1805 de helft van het veer op Joure en Heerenveen van Piebe Ypes (huis 11a) gekocht; zijn compagnon is Luitsen Sikkes (huis 15).(Ibid., blz. 36).
In 1806 is Luitsen Sikkes veerschipper (huis 15) huurder van huis 106 (Ibid., blz. 239).

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Groetjes Jeanet Leroy-Slottje
Afbeelding
Groetjes Jeanet Leroy-Slottje
van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: Veerschippers op Joure en Heerenveen

Bericht door van der Honing »

Jeanet,

In mijn bestand komen o.a. voor: Cornelis Claeses, veerschipper te Oldeboorn, huwt aldaar 1679 met Antien Harckes; Andries Hendriks, veerschipper van Heerenveen op Leeuwarden (circa 1750); Obbe Douwes, veerschipper van Heerenveen op Leeuwarden (circa 1750); Wieger Sioerds, veerschipper van Gorredijk op Leeuwarden (1720); en nog een aantal andere veerschippers, die echter geen relatie met Oldeboorn hadden.

Yntze
BJousma
Berichten: 52
Lid geworden op: zaterdag 6 nov 2010 11:59 am

Re: Veerschippers op Joure en Heerenveen

Bericht door BJousma »

Veel informatie over veerschippers is te vinden via de Memories van successie en Notarieel. Zoek bijvoorbeeld via de genealogische databases op tresoar.nl op veerschipper heerenveen en je krijgt vele interessante treffers.

Succes,

BJ
J.Grijpstra
Berichten: 36
Lid geworden op: zondag 6 mei 2007 5:39 pm
Locatie: Nieuwegein

Re: Veerschippers op Joure en Heerenveen

Bericht door J.Grijpstra »

Hallo Jeanet,

In mijn bestand heb ik een Evert Freerks van Akkrum, die in 1730 trouwt met Oentje Sikkes van Oldeboorn. In 1748 wordt hij burger van Leeuwarden, in datzelfde jaar wordt hij ook lid van het Leeuwarder schippersgilde. In beide gevallen is hij afkomstig van Joure.

In de Quotisatie van 1749 wordt hij te Leeuwarden vermeld als 'veerschipper op de Jouwer'.

In de Informatieboeken van Leeuwarden (Akte c019-344 d.d. 3 november 1769) wordt vermeld: 'Evert Freerks, setschipper op het Heerenveenster schip van Anne Scheltes, wonende aan het Vliet, alhier. Oud: 62 jaren'.

Evert en zijn vrouw zijn beiden in 1781 overleden, voor hen wordt baargeld betaald aan het schippersgilde.

Oentje Sikkes had een zuster Aafke Sikkes, die in 1726 trouwde met Meinte Jelles. Zij lijken mij de ouders van de door jou genoemde Sikke Meints.

Met vriendelijke groeten,

Jurjen Grijpstra.
Jeanet Leroy-Slottje
Berichten: 2
Lid geworden op: donderdag 27 feb 2014 7:56 pm
Locatie: Achthuizen

Re: Veerschippers op Joure en Heerenveen

Bericht door Jeanet Leroy-Slottje »

Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik ben al op zoek gegaan op de site van Tresoar, waar ik overigens regelmatig op zoek ben naar familie.
Heb er niet aan gedacht het op deze manier te zoeken :oops:


Nu staat er dat mijn voorouder Gjalt Adams Slotje de helft van het veer heeft.
Ik begrijp dat het veer een schip is, klopt het dat hij dan samen met iemand een schip heeft wat naar Joure en Heerenveen vaart?
Omdat een veer ook een soort lijndienst is kan het dan ook nog anders zijn?


Wie kan mij dit vertellen?

Groetjes Jeanet Leroy-Slottje
Afbeelding
Groetjes Jeanet Leroy-Slottje
Plaats reactie