connectie Fopma Spannum / Hogebeintum en Oosterlittens

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

connectie Fopma Spannum / Hogebeintum en Oosterlittens

Bericht door hesseldewalle »

L.S.

In mijn database heb ik twee takken Fopma. De eerste met als start de Fopma sathe te Hogebeintum en onder andere terug te vinden op tal van zerken in de kerk van Spannum.

Via Sipke Sipkes - Sipkes Tjalles komen we terecht bij Tjalle Sipkes Fopma die we ook in de quaclappen aantreffen.

De tweede komt nagenoeg alleen voor op zerken in de kerk van Oosterlittens. Deze tak zou via de Jisseltje Jilderts Fopma teruggaan op Jildert Fopma die in de quaclappen in 1564 al gekoppeld wordt aan Oosterlittens. Via internet zie ik nu dat deze Jildert een zoon van Tjalle Sipkes zou zijn. Ik kan echter geen bronnen vinden die dit bevestigen. Iemand een idee?

Groet

Hessel de Walle
Bijlagen
Fopma.png
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Re: connectie Fopma Spannum / Hogebeintum en Oosterlittens

Bericht door Litsehimmel »

Hoi Hessel,

De door jou gezochte Jillert Fopma is al eens eerder in dit forum over de tong gegaan, zie viewtopic.php?f=3&t=2017&start=0

Volgens aktes uit de Quaklappen overlijdt hij in of voor 1575 met achterlating van weduwe Foeck en dochter Jeeslick Jelderts FOPMA. Laatste huwde met Hessel Jelles Ansta. Opmerkelijk genoeg kreeg hun dochter - Foekje - de achternaam Fopma ipv Ansta. Blijkbaar was dit een belangrijke naam en het zou dus niet ondenkbaar zijn dat Jillert inderdaad een loot aan de al bekende boom is.

Helaas nog geen duidend bewijs, maar wie weet ... de avond is nog jong :wink:

Groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Re: connectie Fopma Spannum / Hogebeintum en Oosterlittens

Bericht door Litsehimmel »

Bovenstaande wist je voor het grootste gedeelte al, zoals bleek nadat ik bijgevoegde stamboom eens goed had gelezen. Maar, wist je dit al? Ontvanger Hessel Jilderts Fopma (zoon van Jildert Hessels en Antje Franses Rheen?) had nog een broer:
1696 - HEN K 13 (consent 22 april). Hobbe Baerd van Sminia koopt: 49 pm. land in de "zathe en staate Groot Mollema genaemt" te Lytsewierrum; de gehele sate is 102 pm. groot en belast met f 29.14; de sate is begerechtigd met 1 1/2 stem en met "een vrije visschernije streckende van Wieuwerder Meer tot aen Rienster Zyel"; ook begerechtigd met een "swaanejacht"; de koper bezit reeds 43 pm. land in de date en Frans Fransen (Rheen?!) is eigenaar van 9 pm. en 3 einsen land; verkopers: Hessel Jellerts Fopma, ontvanger en dorpsrechter te Easterlittens en Roorda Jellerts Fopma, zijn broer, eveneens te Easterlittens.
(bron: http://www.lytsewierrum.nl/files/boerde ... 0-1700.pdf)

Mogelijk is de voornaam Roorda een interessant aanknopingspunt om de familie verder te duiden.
LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: connectie Fopma Spannum / Hogebeintum en Oosterlittens

Bericht door hesseldewalle »

Dank,

Dat van Roorda had ik gezien. Ik heb evenwel geen inscriptie van hem.

We zoeken door naar de relatie Oosterlittens - Hoogebeintum

Groet

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811
Anton
Berichten: 51
Lid geworden op: zondag 28 jan 2007 7:57 pm

Re: connectie Fopma Spannum / Hogebeintum en Oosterlittens

Bericht door Anton »

Hessel,
Is jouw bron misschien de Stamboom Jellema op GenealogieOnline?
Deze onzinnige genealogische publicatie heeft de volgende missie:
Citaat:
Geinteresseerd in de vroege historie van Friesland. Ik probeer een stamboom van de familie Jellema op te bouwen in de breedste zin. Momenteel zijn 90% van alle historische Jellema's, 2500 personen, vermeld in mijn database. [color=#0000BF]Kwaliteit: Gegevens zijn gebaseerd op andere Websites, dus niet gebaseerd op archiefonderzoek [/color]Ik ben nog niet toegekomen aan Jellema's voor het jaar 1600 en Jellema's in Amerika. Uitwisseling en verbetering van gegevens is welkom.

Komt er kort en goed op neer, dat personen/fragment genealogieën met eenzelfde of vergelijkbare geslachtsnaam klakkeloos aan elkaar worden geplakt. Genealogische schimmel.
Groet, Anton
Anton
Berichten: 51
Lid geworden op: zondag 28 jan 2007 7:57 pm

Re: connectie Fopma Spannum / Hogebeintum en Oosterlittens

Bericht door Anton »

Helaas, ik wilde de zin na Kwaliteit:..... een kleur geven, maar dat mislukte.
Anton
hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: connectie Fopma Spannum / Hogebeintum en Oosterlittens

Bericht door hesseldewalle »

Hallo Anton,

Dat is hem inderdaad. Mijn argwaan is dus terrecht!

Groet

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811
Plaats reactie