Stelwagen

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Boer-Deelstra
Berichten: 17
Lid geworden op: zondag 2 mar 2014 2:12 pm
Contacteer:

Stelwagen

Bericht door Boer-Deelstra » maandag 17 mar 2014 9:27 pm

Beste mede speurders,

Het volgende verzoek/bericht kwam bij mij binnen.
Een vlotte beantwoording lukt mij (nog) niet.
Misschien zijn er anderen die hier een (begin van) een oplossing kunnen aandragen?

Bericht:

Ik ben inmiddels al een heel eind met de Stelwagen stamboom dankzij u, ik ben in 1761 maar kom nu niet meer verder. Waar ik wel op gestuit ben is het volgende. In 1761 trouwen Hans Jacobs en Aukjen Jans die hebben een zoon Jan Hanzes maar als je het goed bekijkt zouden ze ook een zoon Jacob Hanzes moeten hebben want de oudste zoon wordt vernoemd naar de opa van vaderskant. Ik denk dat ik die gevonden heb maar weet niet precies hoe ik daar zeker van kan zijn dat dat klopt het gaat om Jacob Hanzes en Jitje of Jittje Gaukes die hebben kinderen die Hans en Aukjen heten dus daar van uitgaande zou je zeggen dat ik op het goede spoor zit. Jacob Hanzes overlijd voor 1811 en een overlijdensakte is er niet dit wordt aangegeven in de trouwakte van zoon Hendrik wel is bekend dat Jacob Hanzes schipper was. Jitje Gaukes neemt voor haar kinderen de achternaam van Houten aan. Hoe komt ik er achter of dit juist is of niet. Ik heb weinig mogelijkheden om ergens langs te gaan aangezien ik vaar en dus weinig tijd aan de wal doorbreng.

Met vriendelijke groet,

(namens) Baukje Breman-Stelwagen
;

Jurjen de Boer

simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: Stelwagen

Bericht door simkos » dinsdag 18 mar 2014 4:54 pm

Beste Jurgen en Baukje,

De kwestie van de aanname van een familienaam. In maart 1811 werden de Verenigde Nederlanden ingelijfd bij het Keizerrijk van Napoleon Bonaparte en alle tot nu toe geldende wetten der Verenigde Nederlanden buiten werking gesteld. De burgerlijke gemeenten zo als wij, die nog kennen werden in de periode maart 1811 - september 1811 ingesteld. Er werd Het kerkelijk huwelijk mocht niet als eerste meer gesloten worden. Eerst moest men naar het gemeentehuis in de omgeving om het huwelijk, c.q geboorte, overlijden aan te geven.
Wat de lieden daarna deden bij de kerkelijke gemeenten, interesseerde dit door de Fransen ingesteld bestuur in het geheel niet. De invoering van Burgerlijke Stand kennen wij nu nog het beste. Bij de instructie voor de burgerlijke stand is ook een formulier voor de aanname van een familienaam. De Franse wet stelt namelijk dat iedereen een achter (familienaam) draagt (voert).
Iemand, die geen familienaam heeft, moest er één aannemen. De instructie stelt geen voorwaarden.
In de provincie Holland droegen reeds 8 van de tien personen een achternaam, maar in de provincie Friesland was dat slechts 2 van elke 10 personen.
In Veenwouden is een familie, die woonde op Veenwoudsterwal. Hierbij komen de volgende achternamen voor: De Wal, van der Wal, Hulzebos. Allen zijn leden van 1 gezin.
De twee eersten zijn verwijzing naar Veenwoudsterwal, de derde is een verwijzing naar de hulstbomen, die op het erf van hun ouderlijk huis stonden. De broers hebben de instructie van de naamsaanneming letterlijk genomen en een alle drie hebben een familienaam aangenomen. Zij voldeden daarmee aan de voorschriften van instructie. Naar familieverwantschap werd niet gevraagd.

Dus voor Baukjen zijn er twee familienamen: Stelwagen en van Houten. Zij worden genoemd in de naamsaaneming van de Mairie Drachten, folio 23 en 79 verso. Beide zijn daarmee rechtsgeldig.

Baukje zal dus de huwelijk uit de periode 1811 - 1832 moeten controleren: alle huwelijksakten lezen en de gegevens noteren. Hierbij ook de huwelijkse bijlagen, die stukken die bruidegom en bruid moe(s) ten inleveren bij de ambtenaar van de Burgerlijke Stand, alvorens de Ambtenaar begint te schrijven. Hierbij zijn twee geboorteextracten, voldoening aan de Nationale Militie en nog meer stukken als bijv. de ouders niet meer leven.
Op internetsite: Alle Friezen kun je vele akten van geboorte, huwelijk en overlijden online inzien.
Op Genver.nl (Nederlandse site van Mormonen) kun je ook de huwelijkse bijlagen raadplegen.
Met de gegevens van de periode 1811 - 1832 kun je dan de gehele familie samenstellen.
Ook nuttig is om bij Tresoar de rubriek van de Successiememories te raadplegen.
Raadpleeg Google ook op de door jouw gezochte namen, misschien heeft een ander ook al iets gepubliceerd.

Veel succes,
Met vriendelijke Groeten van Simkos

van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: Stelwagen

Bericht door van der Honing » woensdag 19 mar 2014 8:49 am

Geen antwoord op jullie vraag, maar wellicht aardig ter illustratie van de stamboom Stelwagen:

http://www2.tresoar.nl/rolboeken/

Als je daarin zoekt op "Stelwagen", kom je o.a. de publieke vrouw Sjoukje Johannes Stelwagen tegen, die gehuwd was met Joost Hendriks Bloemsma (een volle neef van mijn betovergrootmoeder Ykke Sakes Bosma). Ook in het krantenarchief van de Koninklijke Bibliotheek ( http://kranten.delpher.nl/ ) kun je het een en ander over deze Sjoukje vinden. Ik heb mij er verder niet in verdiept, maar kwam deze Stelwagen toevallig tegen in verband met de Bloemsma's van wie ik afstam. (De genealoog Jan Chr. Bloemsma uit Aerdenhout, met wie ik vroeger wel correspondeerde, is helaas overleden. Hij had vast wel meer over deze Sjoukje kunnen vertellen.)

Yntze

Plaats reactie