Fragment zerk te Winsum

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Anton
Berichten: 51
Lid geworden op: zondag 28 jan 2007 7:57 pm

Fragment zerk te Winsum

Bericht door Anton »

Hessel, heb geen Google+ toegang dus hier maar een reactie.
Mijn eerdere vraag naar het merk op de zerk van P.H. te Oosterlittens heeft nog niets opgeleverd. En dan verschijnt het fragment te Winsum op jouw grafschriftensite met een fraai merk in een wapen. Ik schat in dat die afbeelding ongeveer midden 17e eeuw is gemaakt. “Iets”, o.m. de vindplaats Winsum?, zei me dat het de moeite waard was om een poging tot identificatie te ondernemen.

Het resultaat:
Recesboek Baarderadeel C3, 13 mei 1635: Wouter Jacobsz. c.s. voor zich en als lasthebbers van Trijn Jacobsweduwe, hun moeder, contra Willem Isbrandtsz. voor zich en zijn vrouw. Geschilpunten: liquidatie van o.m. 135 gg. (de termijnbetaling van mei 1635); partijen zijn o.g.v. een obligatie 200 gg. schuldig aan Baucke Jacobsz.
W.g.: Wouter Jacobsz., Willem Isbrandsz. Sybrand Jacopsz., Baucke Jacobsz. met merk 2 en Symon Jacobsz. met merk 1. In de marge staat nog een notitie/quitantie van 4 aug. 1661.

Ik hoop dat de twee merken (ingescand eigen maaksel) hier kunnen worden afgebeeld. Ze zijn wat onbeholpen getekend, maar de overeenkomst tussen merk 1 en die op de wapenafbeelding te Winsum is opvallend (zo niet overtuigend, gelet ook op het volgende).
In vergelijking met het wapen ontbreekt de korte staak onderaan de driehoek in het merk. Daar zijn vanuit de praktijk meerdere verklaringen voor mogelijk, bijv. dat er een (groot) verschil is tussen een origineel handgetekend merk en de weergave daarvan door een artisanale kunstenaar, i.c. de mr. zerkhouwer die een opdracht krijgt na het overlijden van betrokkene. De lijnen zijn in een grafische weergave van het originele merk doorgaans ook niet recht, maar lopen aan de uiteinden taps toe (ofwel uit). Minieme variaties in het lijnenspel van een merk komen vaker voor, bijv. bij gebruik met intervallen van het merk door de eigenaar, de leeftijd van de tekenaar, etc.
Illustratief voor het familiale gebruik van (hand)merken is overigens de variatie tussen de merken van de broers Symon en Baucke.

Hoe dan ook, wat is de relatie met genoemde personen met Winsum? Ik heb geen genealogisch fragment (uitputtend) willen schetsen, maar trek uit mijn gegevens de volgende conclusies:
Sybren (Sybrand) Jacobsz. woonde te Baard (BAA C4, 29 jan.) 1649 en 1661 (BAA C3), Wouter (Wolter) Jacobsz. woonde te Bozum o.a. 1613 (BAA G1, administrateur v.d. geestelijke goederen ald.) en 1635 (BAA G2) en te Winsum 1623 (BAA N3); [b]Simon Jacobsz.[/b] woonde te Lions 1610 (BAA N2) en te [b]Winsum[/b] 14 apr. 1626 (BAA N4, en leefde nog met zijn voornoemde broers in 1642, BAA G2); Trijn Jacobsweduwe woonde te Jorwerd 1610 (BAA N2), in 1611 (BAA G1) Trijn Jacobs Wolters weduwe genoemd.
Verbindende acte in deze constructie (onderdeel van het “iets”?) is, dat Jacob Woltersz. met zijn verwanten voor 1610 gegoed is in Jelckema sate te Lions; maar die acte heb ik op dit moment niet gevonden.
M.a.w., is op de zerk te Winsum het (persoonlijke) wapen van Symon Jacobsz. te Winsum afgebeeld?

Groet, Anton

Jammer, de tekening kan ik hier dus kennelijk niet plakken of opnemen als bijlage. Mogelijk dat die afbeelding met [img]-tag van de BBC code kan worden geplaatst (hier begrijp ik niets van)?
hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Fragment zerk te Winsum

Bericht door hesseldewalle »

Hallo Anton,

Stuur ze even naar mijn e-mail adres: hessel@walmar.nl

Iedereen kan trouwens een google account maken.Dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Ik ben benieuwd.

Groet

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811
hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Fragment zerk te Winsum

Bericht door hesseldewalle »

Hallo Anton,

Ik heb nog geen antwoord uit Winsum gehad, maar volgens mijn gegevens zou er op het fragment gestaan hebben:

... incxd va Meemert de huisfrou van Simme Iakobs o...

Siemen Jacobs dus!!!

Groet

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811
Anton
Berichten: 51
Lid geworden op: zondag 28 jan 2007 7:57 pm

Re: Fragment zerk te Winsum

Bericht door Anton »

Hallo Hessel,

Vraag beantwoord, prima.
Zie je mailbox. Zie jij wel kans om de merken hier op het forum te plaatsen?
Groet, Anton
Plaats reactie