personen gezocht in Hindeloopen

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

personen gezocht in Hindeloopen

Bericht door jacqueline » zaterdag 7 jun 2014 11:38 pm

Wie kan iets vertellen over de vetgedrukte personen? De gegevens komen van http://www.oocities.org/soho/atrium/4020/kb128.html
• 8.8.1719 Sytje Timens (oud-oom) curator ad acttum divisionis over Rinke Yntjes en Aeth Yntjes over "uitwiesinge" van hun moederlijke goederen, geërfd van Douwe Wibes Pauw omdat de vader Yntje Rinkes grootschipper tot Hindeloopen is hertrouwd met Mynke Freerks
• 19.2.1720 Sierd Ages curator over Lourens Lieukes (20), Simon Lieukes (18) en Fok Lieukes (12) volgens testament van hun grootvader Fok Piter waarbij met uitsluiting van de ...vader Lieuke Lourens "voor redenen haer daertoe bewegende" Intje Rinkes werd benoemd, die echter buitenlands is
• 1.3.1721 Yntje Rinkes curator over Lourens, Simon en Fok Lieukes mitsgaders Dries Lieukes, kindskind van wijlen Fok Piters volgens testament
• 1.9.1732 Tjerk Sibolts te Hindeloopen en Broer Freerx te Hindeloopen tutor en administrateur over de goederen die Dries Yntjes en Fedde Yntjes en Yntje Rinkes en Myne Freerks hebben geërfd van wijlen Wybren Alerts, wed. van Douwe Eolles volgens haar testament van 21.7.1732
De laatste akte heb ik eerder, met dezelfde bronvermelding, als volgt genoteerd (d.w.z.: geknipt en geplakt):
1.9.1732 "Tjerk Sibolts te Hindeloopen en Broer Freerx te Hindeloopen, tutoren over de goederen van Dries Yntjes en Tedde Yntjes, kinderen van Yntje Rinks en Mynke Freerks (dus hun ouders) die hebben geërfd van wijlen Wybren Alerts weduwe van Douwe Eolles (waarschijnlijk hun grootouders)"
Van de betreffende site heb ik meer gegevens gehaald, er staan verschillende aantoonbare onjuistheden tussen, een aantal andere gegevens vind ik lastig te verklaren, of dat ook komt doordat ze onjuist zijn weet ik natuurlijk niet. In het geval van de akte uit 1732 zie ik echter in ieder geval al niet hoe een Douwe Eolles, grootvader kan zijn van kinderen van Yntje Rinkes en Mynke Freerks. En beider kinderen zullen toch erven via één van hen, zij kunnen toch niet beiden mèt hun kinderen erven?
Tot dusver heb ik het volgende bij elkaar gepuzzeld, m.b.v. de DTB en bovenstaande gegevens:
Yntje Rinkes hertrouwt Mynke Freerks:
Hindeloopen, huwelijken 1718
Vermelding: Ondertrouw op 13 maart 1718 in Hindeloopen
Bruidegom: Yntje Rinkes afkomstig van Hindeloopen
Bruid: Myncke Freerks afkomstig van Hindeloopen
Trouwregister Hervormde gemeente Hindeloopen 1709-1741
Inventarisnr.: DTB 413
Zij krijgen dan deze dochter
Hindeloopen, dopen, doopjaar 1722
Gedoopt op 2 augustus 1722 in Hindeloopen
Dopeling: Tedde, dochter
Vader: Yntje Rinkes
Moeder:
Herv. gem. Hindeloopen, doop 1709-1811
Inventarisnr. : DTB 412
En blijkens de akte uit 1732 dus ook een Dries.
Broer Freerx is
Hindeloopen, huwelijken 1720
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 18 februari 1720 in Hindeloopen
Bruidegom: Broer Freerks afkomstig van Hindeloopen
Bruid: Symen Assweerus afkomstig van Hindeloopen
Trouwregister Hervormde gemeente Hindeloopen 1709-1741
Inventarisnr.: DTB 413
Rinke Yntjes en Aeth Yntjes uit de akte van 1719 zijn dan kinderen uit het eerste huwelijk; is dit Aeth??
Hindeloopen, dopen, doopjaar 1709
Gedoopt op 19 mei 1709 in Hindeloopen
Dopeling: Aalk, dochter
Vader: Yntje Rinkes
Moeder:
Herv. gem. Hindeloopen, doop 1709-1811
Inventarisnr. : DTB 412
Uit dit huwelijk ook nog
Hindeloopen, dopen, doopjaar 1714
Gedoopt op 22 juli 1714 in Hindeloopen
Dopeling: Douwe
Vader: Yntje Rinkes
Moeder:
Herv. gem. Hindeloopen, doop 1709-1811
Inventarisnr. : DTB 412
Waardoor, icm van hun moederlijke goederen, geërfd van Douwe Wibes Pauw, hun moeder een N.N. Douwes geweest lijkt te zijn?
De oudoom Sytje Timens kan ik nog niet plaatsen. En Douwe Wibes Pauw, die uit ca 1660 lijkt, trouwens ook niet. Ik heb een heleboel Pa(a)uwen in mijn bestand, de oudste een Tjeerd Reijners die voor het eerst trouwt in 1683 en zowaar een Wybe doopt, maar hoe en of deze aan elkaar te linken zijn weet ik niet.
Dan de aktes uit 1720 en 1721. Yntje Rinkes is curator met (?) Sierd Ages, van Lourens, Simon, Fok Lieukes in 1720, en in 1721 ook nog van Dries Lieukes. (Waarom staat die Dries er in 1720 niet bij?)
Dit is het huwelijk van de uitgesloten vader Lieuke Lourens:
Hindeloopen, huwelijken 1696
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 27 maart 1696 in Hindeloopen
Bruidegom: Lieucke Lourens
Bruid: Rijnschk Rinckes
Trouwregister Gerecht Hindeloopen 1685-1729
Inventarisnr.: DTB 408
Rijnsck Rinckes en Yntje Rinkes zullen dan broer en zus zijn, kinderen van
Hindeloopen, huwelijken 1666
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 24 november 1666 in Hindeloopen
Bruidegom: Rinke Dirx
Bruid: Dries Intes
Trouwregister Gerecht Hindeloopen 1594-1685
Inventarisnr.: DTB 407
En Fok Pieters is de grootmoeder, i.p.v. –vader van de genoemde kinderen:
Hindeloopen, huwelijken 1672
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 1 maart 1672 in Hindeloopen
Bruidegom: Louwrens Lieuwkes
Bruid: Fok Pietersdr
Trouwregister Gerecht Hindeloopen 1594-1685
Inventarisnr.: DTB 407
Het huwelijk van Sierd Ages (akte 1720)
Hindeloopen, huwelijken 1705
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 27 februari 1705 in Hindeloopen
Bruidegom: Sieerd Agges
Bruid: Taat Thomas
Trouwregister Gerecht Hindeloopen 1685-1729
Inventarisnr.: DTB 408
En dat van Tjerk Sibolts (akte 1732)
Hindeloopen, huwelijken 1701
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 18 april 1701 in Hindeloopen
Bruidegom: Tierck Sybolts
Bruid: Myncke Thomas
Trouwregister Gerecht Hindeloopen 1685-1729
Inventarisnr.: DTB 408
Myncke heb ik in mijn bestand als dochter van Thomas Jelles X Ids Goykes; als bronvermelding hierbij de kwartieren van Beitj Tymens en de kwartierstaat van Douwes Philippo- of e.e.a. hier letterlijk in vermeld wordt, of dat ik het bij elkaar heb gepuzzeld durf ik zo zonder meer niet te zeggen. Of Taat Thomas ook een dochter van het echtpaar is weet ik niet. Maar kan er een link zijn tussen Thomas Jelles en Douwe Eolles (X Wybren Allerts)?

Groeten van Jacqueline

Plaats reactie