Friesland: boeren- en burgerwapens; een eerste analyse

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Friesland: boeren- en burgerwapens; een eerste analyse

Bericht door hesseldewalle »

L.S.

Over de familiewapens van de Friese adel is van alles te zeggen en is al van alles gezegd. Van deze adellijke wapens zijn ook tientallen vindplaatsen bekend. Alleen al van de familie Van Aylva heb ik veertien voorbeelden in mijn wapendatabase en van de Burmania's zelfs zeventien.

Heel anders staat het met de wapens van boeren en burgers. Van deze wapens is heel vaak maar één vindplaats bekend, soms twee en een enkele nog meer. Van die wapens waar we meerdere vindplaatsen hebben, heb ik er een aantal onder de loep genomen.

http://hesseldewalle.blogspot.nl/2014/1 ... s-een.html

Groet

Hessel de Walle
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811
Aaron
Berichten: 17
Lid geworden op: zaterdag 20 okt 2012 2:09 pm

Re: Friesland: boeren- en burgerwapens; een eerste analyse

Bericht door Aaron »

Very interesting.
Some time ago you emailed me detailed images of the Homminga gravestone in the Tjerkwerd church which included the very worn C16th coat-of-arms of the Buwalda family (from Homminga's grandfather Ulbe Tiaerts van Buwalda).
Do you think this might be the same Buwalda coat-of-arms as the three images you've collated on the page? Although the gravestone is very worn it does appear that the top right hand field of the arms depicts a similar pair of scissors. The field below that is heavily damaged but it appears to have two protusions at the top which could be the shafts of the twin arrows which pierce the heart.
Ulbe Tiaerts van Buwalda (c1553-1606) was "dijkgraaf en mederechter van Wonseradeel". His wife was Bauck Hanses Stapert. I noticed you have also included a series of Stapert family arms on the same page. Are the images linked in any way with the Buwalda ones - such as by location or source?

EDIT: I found my answer on Andre Buwalda's genealogical website which has a collection of the Buwalda-Stapert family gravestones where the coat-of-arms are much better preserved. The arms on your page definitely are a match for that particular family (Ulbe Buwalda and his wife Bauck Stapert's father lines). So its very nice to have the well-preserved painted examples you've provided.
Now I must try to track down the mysterious Homminga-Algera arms.
hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Friesland: boeren- en burgerwapens; een eerste analyse

Bericht door hesseldewalle »

Hello Aaron,

Indeed, it is the same!

Regards,

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811
Plaats reactie