Jan Jans en Jantien Jans (!)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Annedou
Berichten: 87
Lid geworden op: zondag 2 nov 2014 8:00 pm

Jan Jans en Jantien Jans (!)

Bericht door Annedou » zaterdag 15 nov 2014 4:00 pm

Het valt niet mee om meer te weten te komen over dit echtpaar dat Jan Jans en Jantien Jans heet!

Jan Jans was timmerman. Jan en Jantien lieten in Vledder (Drenthe) 3 kinderen dopen: 1 Jan Jacobs op 20-2-1752, 2 Claes op 1-9-1754, 3 Hendrikien op 19-5-1757. Omdat ik Hendrikje getrouwd vond in Noordwolde, nakomelingen heten Westerbeek, lijkt het mogelijk dat Jan en Jantje uit Weststellingwerf kwamen.

In Noordwolde vond ik een derde proclamatie op 4-1-1750 van Jan Jans en Jantien Jans, beiden uit Noordwolde. Geen gedoopte kinderen.

Verder gezocht: Jan Jacobs die met Hendrikje Claesen in Noordwolde kinderen liet dopen: Zake op 27-8-1730 en Claes op 17-6-1733. Maar geen Jan en of Jantje. Jan en Hendrikje staan als lidmaten genoteerd in 1730, Waarbij vermeld wordt dat Hendrikje overleed op 21-11-1739.

In Weststellingwerf is dit echter niet de enige Jan Jacobs die genoemd wordt... Weet iemand meer over genoemde echtparen en eventuele voorouders?

Bij voorbaat dank, groet, Annedou

anne
Berichten: 246
Lid geworden op: maandag 8 jul 2013 4:00 pm
Locatie: Groningen

Re: Jan Jans en Jantien Jans (!)

Bericht door anne » dinsdag 18 nov 2014 3:43 pm

Hallo Annedou,

Jij schrijft;
nakomelingen heten Westerbeek
in Vledder vond ik;
Vledder, huwelijksakte, 19 augustus 1819, aktenr. 5
Bruidegom: Klaas Jans Meek, oud: 64 jaren; beroep: landbouwer, zoon van Jan Jans Timmerman en Jantien Jans.
Bruid: Margjen Andries, oud: 45 jaren; beroep: dienstmeid, dochter van Andries Gerbens en Antien Allen, beroep: arbeidster.
NB. vader bruidegom overleden; moeder bruidegom overleden; vader bruid overleden
hier het overlijden van Klaas Jan (Meek);
Vledder, overlijdensakte, 1 maart 1834, aktenr. 14
Overledene: Klaas Jans Meek, geboren te Vledder op 08-08-1754; beroep: zonder; overleden te Vledder op 01-03-1834; oud: 79 jaren, zoon van Jan Klaassen en Jantien Jans.
vr. gr. Anne
Vriendelijke groet
Anne

Annedou
Berichten: 87
Lid geworden op: zondag 2 nov 2014 8:00 pm

Re: Jan Jans en Jantien Jans (!)

Bericht door Annedou » woensdag 19 nov 2014 10:23 am

Beste Anne,

Claas Jans neemt de naam Meek aan. Of zijn broer Jan Jacobs nog leefde in 1811 weet ik niet.
Hendrikje trouwde, naar ik meen, op 1-6-1782 in Noordwolde met Luite Jannis. Deze nakomelingen heten Westerbeek.
Op internet zijn sites te vinden waar men Luite Jannes koppelt aan Hendrikje Jans Klompemaker, op andere sites koppelt men Hendrikje Jans Klompemaker aan Klaas Harmens Moet.
Deze Hendrikje Jans Klompemaker werd gedoopt in Overijssel. Om eventueel meer over haar te weten te komen, zou ik naar het Overijssels archief moeten gaan en daar is het nog niet van gekomen.

Vriendelijke groet, Annedou

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Jan Jans en Jantien Jans (!)

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 19 nov 2014 1:19 pm

Joi,

Misschien ging Jan Jacobs gewoon verder als Jan.
Overlijdensakte Weststellingwerf, 1821
Aangiftedatum: 27 januari 1821, akte nr. 9
Overleden op: 26 januari 1821
Overleden: Jan Jans Westerbeek, 68 jaar, man, gehuwd

gb Vledder- zn Jan Jakobs en Jantjen- toenaam onbekend
gehuwd met Annigjen Stijnen
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... ,344446001
Noordwolde, deel 1 folio 142 verso
Westerbeek, Luite Jannes weduwe, Hendrikjen Jans, Noordwolde
Kinderen:
Jannes 27, Annegjen 25, Jan 19, Jantjen 16, Trijntje 14
Noordwolde, deel 1 folio 123 verso

Westerbeek, Jan Jans, Noordwolde
Kinderen:
Jantjen 32, Aaltjen 30, Jan 29, Klaas 27, Hendrikjen 26, Anna 23, Trijntjen 21, Jacob 19, Grietjen 16 Vgl. Westerbeek J.J.
Waarschijnlijk heb je last van ontbrekende boeken,
dat je daarom geen doop van Jan of Jantje kunt vinden
of het huwelijk van de vermoedelijke ouders.
doop- trouw- en lidmaten Noordwolde beginnen pas in 1729.

Omdat beide Jans-en een Trijntje krijgen, maar Jan sowieso meerdere dochters -
zit daar mogelijk mogelijk nog de naam van een grootmoeder tussen - of een overleden zus?

Groet Margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Jan Jans en Jantien Jans (!)

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 19 nov 2014 11:25 pm

-vervolg-
een eerdere Westerbeek-discussie op dit forum meldde deze man:
Noordwolde, deel 1 folio 100
Westerbeek, Jan Saken, Noordwolde
Kinderen:
geen

Overlijdensakte Weststellingwerf, 1839
Aangiftedatum: 16 januari 1839, akte nr. 3
Overleden op: 15 januari 1839
Overleden: Jan Sakes Westerbeek, 83 jaar, man, ongehuwd

Weststellingwerf, dopen, geboortejaar 1755, doopjaar 1755
Geboren op 12 november 1755 in Noordwolde
Gedoopt op 14 november 1755 in Noordwolde en Boyl
Dopeling: Jan
Vader: Sake Jans
Moeder: Jantien Wolters

Memories kantoor Gorredijk, overl. jaar 1839
Gemeente Opsterland
Overledene : Jan Sakes Westerbeek
Overleden op: 15 januari 1839
Wonende te : Noordwolde
Tekst:
83 jr (geboren 12/11/1755); ongehuwd;
oom van Sake, koehouder, Jan, timmerman Gorredijk en Wolter Klasen Haveman, wagenmaker Beets (zusterskinderen).
Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap
Dat zijn de kinderen van zijn zus Grietje, gedoopt 1767.

Als je dan leest: Hendrikje Jans Westerbeek, weduwe van Luite
en hun kinderen krijgen dus haar naam
- en Sake Jans was de dopeling 1730 -
dan stammen al deze Westerbeken verder van Jan Jacobs en Hendrikje.

Westerbeek en Westerbeeksloot zijn namen rondom Vledder, genoemd naar dhr. Westerbeek, oa een kanaal gegraven om de turf af te voeren -
mogelijk komt de naam daarom daarvandaan.

viewtopic.php?f=3&t=4901

Hier nog het overlijden van Hendrikje - de BS is nog te pril voor uitgebreide aktes met oudernamen en geboorteplaatsen helaas -
en de aangevers hebben haar leeftijd ook verkeerd geschat;
Overlijdensakte Weststellingwerf (mairie Noordwolde), 1813
Aangiftedatum: 26 maart 1813, akte nr. 8
Overleden op: 25 maart 1813
Overleden: Hendrikjen Jans, 56 jaar, vrouw, weduwe
Scan bij de mormonen, nr. 83
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... cc=2026975

Is hier de familie tezamen? Klaas dan helaas zonder zijn Meek-achternaam:
1813 Heerenveen, notaris J.P.J. Greydanus
Volmacht, akte niet aanwezig
- Jan Luiten Westerbeek te Noordwolde, lastgever
- Klaas Jans te Vledder, lasthebber

Bron : Tresoar
Toegangsnr. : 26
Inventarisnr.: 59003
Repertoirenr.: 48 d.d. 30 maart 1813
Groet Margreet

Annedou
Berichten: 87
Lid geworden op: zondag 2 nov 2014 8:00 pm

Re: Jan Jans en Jantien Jans (!)

Bericht door Annedou » donderdag 20 nov 2014 2:05 pm

Hoi,

Tot nu toe ging ik ervan uit dat de naam Westerbeek bij de familie van Luite Jannes hoorde. Ook omdat Claas Jans de naam Meek had aangenomen. Maar nu Jan Jans de naam Westerbeek blijkt de hebben aangenomen, ben ik daar niet zeker meer van.
Dat Jan Jans Westerbeek, overleden 26-1-1821 Noordwolde, dezelfde is als Jan Jacobs gedoopt 20-2-1752 lijkt me heel aannemelijk.

Is het toeval of door familierelaties dat ook Jan Sakes, zoon van Jan Jacobs en Hendrikje Claesen, de naam Westerbeek heeft? Of hadden Jan Jacobs en Hendrikje inderdaad een zoon Jan, die met Jantien Jans trouwde?
Dat heb ik nog niet kunnen achterhalen. Jan Jacobs en Hendrikje komen ook, voor mij althans, nog uit het niets opdoemen.

Ook is het me niet duidelijk waarom Claas de naam Meek aannam. Die naam komt niet van zijn eerste vrouw Annigjen Garrits met wie hij op 30-3-1788 in Vledder trouwde, want haar familie heette Westerbrink.

Dank voor het zoekwerk!
Groet, Annedou

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Jan Jans en Jantien Jans (!)

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 20 nov 2014 6:52 pm

Hoi,

nog wat gevonden.
Bij het huwelijk van Trijntjen Luiten Westerbeek in 1818 zijn haar ouders al overleden,
in de huwelijksbijlagen volgens getuigen de vader in 1799
en de moeder volgens akte in 1813.

Als je geluk hebt worden dan in de bijlagen de grootouders genoemd,
die meestal ook overleden zijn en dus ook geen toestemming meer kunnen geven.

Hier is er familieraad geweest omdat Trijntje nog minderjarig is -
daarbij komen oa voor:
Klaas Jans Meek, 64 jaar, huisman te Vledder, volle oom van moederszijde en toeziend voogd
en Jacob Jans Westerbeek, 25 jaar, schipper te Noordwolde, volle neef
.

Hoe de andere getuigen qua relaties in elkaar zitten, met meer neven en halve neven weet ik nog niet.

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... ,345190201
scan 798

groet Margreet

Annedou
Berichten: 87
Lid geworden op: zondag 2 nov 2014 8:00 pm

Re: Jan Jans en Jantien Jans (!)

Bericht door Annedou » zaterdag 22 nov 2014 5:30 pm

Een heel mooie aanvulling, Margreet! Hartelijk dank daarvoor.

Inmiddels vond ik Klaas Jans getrouwd op 19-10-1760 met Anna Wolters; mogelijk is hij een van de zoons van Jan Jacobs en Hendrikje Claesen. Dit echtpaar kreeg 6 kinderen waarvan tweemaal een Jan (1763 en 1774) en tweemaal een Hendrikjen (1761 en 1768) en een Jantien (haar oudste zus heette Jantien) en een Aaltjen.
Ik hoopte te zien welke achternaam de nakomelingen kregen, maar dat is me nog niet gelukt.

Annedou

Jacoba
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 24 mei 2011 5:15 am
Locatie: Australia

Re: Jan Jans en Jantien Jans (!)

Bericht door Jacoba » zondag 23 nov 2014 3:04 am

Hallo Annedou,

Je laatste berichtje over Klaas Jans x Anna Wolters deed mij denken aan gegevens die ik heb. Hoewel ik je postings en die van Margreet niet helemaal gevolgd heb, hierbij de informatie die ik heb over de Claas Jans x Anna Wolters die in 1760 trouwden.

Extra kind voor Claas Jans x Anna Wolters:
Weststellingwerf, dopen, geboortejaar 1766, doopjaar 1766
Geboren op 6 maart 1766 in Noordwolde
Gedoopt op 9 maart 1766 in Noordwolde en Boyl
Dopeling: Grietje
Vader: Klaas Jans
Moeder: Anna Wolters.

De vijf kinderen (Grietje, Hendrikje, Jantje, Jan, Aaltje) namen de achternaam de Boer aan.

Overzichten:
Modified Register for Claas Jans

First Generation

1. Claas Jans was christened on 17 Jun 1733 in Noordwolde, WSW (Fr). He died before Sep 1799 in Noordwolde, WSW (Fr).

Claas married Anna Wolters daughter of Wolter Gerrits and Grietje Jans on 19 Oct 1760 in Noordwolde, WSW (Fr). Anna was born on 28 Nov 1739 in Noordwolde, WSW (Fr). She was christened on 29 Nov 1739 in Noordwolde, WSW (Fr). She died on 4 Feb 1810 in Noordwolde, WSW (Fr). She was buried on 7 Feb 1810 in Noordwolde, WSW (Fr).

They had the following children:

2 F i. Hendrikje Clasen was born9 on 4 Jan 1761 in Noordwolde, WSW (Fr). She was christened on 11 Jan 1761 in Noordwolde, WSW (Fr). She died before 1768 in Noordwolde, WSW (Fr).

3 M ii. Jan Clasen was christened on 23 Oct 1763 in Noordwolde, WSW (Fr). He died before 1774 in Noordwolde, WSW (Fr).

4 F iii. Grietje Clasen de Boer was christened on 9 Mar 1766 in Noordwolde, WSW (Fr). She died on 25 Aug 1827 in Heerenveen, SCO (Fr).
Grietje married Petrus Jacobus Greydanus . Petrus was born in 1747 in Tietjerksteradeel (Fr). He died on 25 Dec 1814 in Heerenveen, SCO (Fr).

5 F iv. Hendrikje Klasen de Boer was born on 23 Oct 1768 in Noordwolde, WSW (Fr). She was christened on 30 Oct 1768 in Noordwolde, WSW (Fr). She died on 10 Mar 1840 in Noordwolde, WSW (Fr).
Hendrikje married Jan Eits Meinen son of Meyne Pieters and Rinske Jans on 13 Feb 1791 in Noordwolde, WSW (Fr). Jan was christened on 4 Jan 1756 in Noordwolde Boijl, WSW (Fr). He died on 22 May 1815 in Noordwolde, WSW (Fr).

6 F v. Jantje Clases de Boer was born on 27 Sep 1771 in Noordwolde, WSW (Fr). She was christened on 29 Sep 1771 in Noordwolde, WSW (Fr). She died on 18 Aug 1827 in Weststellingwerf (Fr).
Jantje married Hendrik Pieters Berkenbosch son of Pieter Tydes and Froukje Lykles on 12 May 1799 in Noordwolde, WSW (Fr). Hendrik was born in 1770 in Noordwolde, WSW (Fr). He died on 14 Aug 1836 in Weststellingwerf (Fr).

7 M vi. Jan Klazen de Boer was born on 10 Nov 1774 in Noordwolde, WSW (Fr). He was christened on 13 Nov 1774 in Noordwolde, WSW (Fr). He died on 12 Sep 1827 in Noordwolde, WSW (Fr).
Jan married Aaltje Engberts van Huizen daughter of Engbert Jans and Annigje Carsten on 18 May 1800 in Noordwolde, WSW (Fr). Aaltje was born on 7 Feb 1773 in Oldeberkoop, OSW (Fr). She was christened on 14 Feb 1773 in Oldeberkoop, OSW (Fr). She died on 14 Jan 1856 in Noordwolde, WSW (Fr).

8 F vii. Aaltje Klasen de Boer was born on 7 Jan 1778 in Noordwolde, WSW (Fr). She was christened on 11 Jan 1778 in Noordwolde, WSW (Fr). She died after 1839.
Aaltje married Lense Egberts Slot son of Egbert Tjeerds and Lammigje Abels on 23 Sep 1798 in Noordwolde, WSW (Fr). Lense was born on 20 Aug 1774 in Boijl, WSW (Fr). He died on 22 Apr 1839 in Noordwolde, WSW (Fr).

~~~

Ahnentafel Chart for Anna Wolters

First Generation

1. Anna Wolters was born on 28 Nov 1739 in Noordwolde, WSW (Fr). She was christened on 29 Nov 1739 in Noordwolde, WSW (Fr). She died on 4 Feb 1810 in Noordwolde, WSW (Fr). She was buried on 7 Feb 1810 in Noordwolde, WSW (Fr).

Anna married Claas Jans son of Jan Jacobs and Hendrikje Clasen on 19 Oct 1760 in Noordwolde, WSW (Fr). Claas was christened on 17 Jun 1733 in Noordwolde, WSW (Fr). He died before Sep 1799 in Noordwolde, WSW (Fr).


Second Generation

2. Wolter Gerrits was christened on 11 Dec 1698 in Wolvega, WSW (Fr). He died in 1780/1781 in Noordwolde, WSW (Fr). He married Grietje Jans.

3. Grietje Jans died in 1760/1761 in Noordwolde, WSW (Fr).


Third Generation

4. Gerrit Wolters was born about 1665. He died in 1733 in Noordwolde, WSW (Fr). He married Janke Carsten on 27 Oct 1695 in Wolvega, WSW (Fr).

5. Janke Carsten died in 1706/1707 in Noordwolde, WSW (Fr).

6. Jan Meynen died in 1767 in Noordwolde, WSW (Fr). He married Antje Jans.

7. Antje Jans .


Fourth Generation

12. Meyne Jan Clasen (ass) died in 1725/1728 in Noordwolde, WSW (Fr).

~~~

Ahnentafel Chart for Claas Jans

First Generation

1. Claas Jans was christened on 17 Jun 1733 in Noordwolde, WSW (Fr). He died before Sep 1799 in Noordwolde, WSW (Fr).

Claas married Anna Wolters daughter of Wolter Gerrits and Grietje Jans on 19 Oct 1760 in Noordwolde, WSW (Fr). Anna was born on 28 Nov 1739 in Noordwolde, WSW (Fr). She was christened on 29 Nov 1739 in Noordwolde, WSW (Fr). She died on 4 Feb 1810 in Noordwolde, WSW (Fr). She was buried on 7 Feb 1810 in Noordwolde, WSW (Fr).


Second Generation

2. Jan Jacobs .Jan married Hendrikje Clasen.

3. Hendrikje Clasen died in 1773 in Noordwolde, WSW (Fr).

~~~

Als je wilt, kan ik mijn aantekeningen en bronnen opzoeken, maar helaas niet vandaag. Ik hoop echter dat mijn conclusies over de voorouders correct zijn.

Groeten,

Jacoba.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Jan Jans en Jantien Jans (!)

Bericht door Margreet Huisman » zondag 23 nov 2014 1:20 pm

Hoi,

Ik heb dat inmiddels net zo Jacoba.
Ik had de kinderen de Boer/de Jong al eerder dan Annedou hun ouders had, maar dat moet wel kloppen.
Memories kantoor Heerenveen, overl. jaar 1827

Overledene : Grietje Klazes de Boer
Overleden op: 25 augustus 1827
Wonende te : Heerenveen
Tekst:
winkeliersche; weduwe van Petrus Jacobus Greydanus; geen kinderen;
zuster van
Hendrikje, te Noordwolde (weduwe van Jan Meines Eits; moeder van Rinskje Jans Eits, dienstmeid: mede testamentair erfgenaam voor 1/5),
Aaltje (vrouw van Linze Egberts Slot, huisman Noordwolde),
reeds overleden Jantje (vrouw van Hendrik Pieters Berkenbosch, huisman aldaar; moeder van: zie ad a)
en reeds overleden Jan Klazes de Boer (man van Aaltje Engberts, boerin aldaar; vader van: zie ad b);

legaat (fl. 100,-) voor niet bloedverwante minderjarige Grietje-Geertruida Jelles Greydanus
(dochter van Jelle Petrus Jacobus Greydanus, notaris).
Saldo fl. 995,24.

- ad a (Jantje Klazes de Jong, moeder van):
Froukje (vrouw van Lammert Andries Mulder, timmerman Noordwolde),
Anna (vrouw van Albert Jochums Oosterhof, boerenknecht aldaar)
en minderjarige Grietje, Klaas, Trijntje en Lykele Hendriks Berkenbosch.

- ad b (Jan Klazes de Jong, vader van):
Anna (vrouw van Jan Klazen, schipper Noordwolde),
Klaas, huisman aldaar,
Engbert, boerenknecht aldaar en
minderjarige Gerrit, Annigje en Jacob Jans de Boer.

Er behoorde onroerend goed tot de nalatenschap
Lenze Egberts Slot is een van de leden van de familieraad bij Trijntjes huwelijk 1818 - halve neef
Ik zocht de verwantschap eigenlijk in zijn voorouders, waar ik het niet kon vinden
maar hij is dus aangetrouwde halve neef
en Aaltje Klazen is de halve nicht.

Verder zijn Anna Wolters met Claes Jans, en Jantien Wolters met Sake Jans - dan 2 zusjes die 2 broers trouwen,
Anna gedoopt 1739, en Jantien/Jantjen 1729.

De andere getuigen:
Johannes Tijssen Oosterkamp, 55 jaar, volle neef en administrerend voogd
Thijs Jannes Oosterkamp, 23 jaar, halve neef.

Een halve neef lijkt hier dus het kind van een neef,
wij zouden zeggen achterneef - of neef in de zoveelste graad.
Mogelijk is er ook wat verwarring in neef van bruid Trijntje - of neef van haar moeder
en in gewone neef of tantezegger.

Johannes Tijses Oosterkamp gedoopt 1762
< Thijs Jans x Trientien Jannes - huwelijk 1752
<< Jan Thijssens x Immigje Roelofs

Dus moet dit jouw Jantien Jans zijn, Annedou - x 1750 - van diezelfde voorouders:
Weststellingwerf, dopen, doopjaar 1731
Geboren in Noordwolde
Gedoopt op 25 maart 1731 in Noordwolde en Boyl
Dopeling: Jantjen
Vader: Jan Thijssens
Moeder:
Groet Margreet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Jan Jans en Jantien Jans (!)

Bericht door Margreet Huisman » zondag 23 nov 2014 3:50 pm

-vervolg-
hier nog de link naar overlijdensaktes en huwelijksbijlagen.
http://genver.nl/fr/bs0098.htm

Annedou
Berichten: 87
Lid geworden op: zondag 2 nov 2014 8:00 pm

Re: Jan Jans en Jantien Jans (!)

Bericht door Annedou » zondag 23 nov 2014 7:30 pm

Ik had niet gedacht dat er zoveel informatie beschikbaar zou komen op mijn vragen, zo uitgebreid, dank jullie hartelijk!
En dat met meerdere Jan Jans-en en Jantje Jans-en op de site van het Tresoar, ook in Weststellingwerf!

Nog even weer voor Jacoba: in 1730 staan Jan Jacobs en Hendrikje Claesen vermeld als lidmaat in Noordwolde en daarbij staat dat Hendrikje overleed op 21-11-1734. Het zal een andere Hendrikje Claesen geweest zijn die later genoteerd staat.

Ik zag in Noordwolde een Tijte Roelofs die in Noordwolde tweemaal een Margje liet dopen en zelf in 1739 belijdenis deed. Omdat Tijs Jans en Trijntien Jannes een zoon Tijte krijgen, lijkt Tijte Roelofs een broer van Immigje te zijn.
De doop van Tijs Jans, zoon van Immigje, ontbreekt. Ik ga er tenminste van uit dat Tijte (doop 7-5-1741) geen Tijs is.

Achternamen: Westerbeek en De Boer. Een raadsel waar Claas Jans zijn achternaam Meek vandaan heeft gehaald!

Vriendelijke groet, Annedou

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Jan Jans en Jantien Jans (!)

Bericht door Tjerk Tigchelaar » zondag 23 nov 2014 8:39 pm

Als je op de afbeelding van het lidmatenboek kijkt op de linker pagina, 5e regel van onderen, dan staat daar "Jan Jacobs en Hendrikje Claasen Echtelieden". Het was dus wel degelijk een echtpaar. De eerste bewerker van het lidmatenboek heeft "obiit den 21 9ber 1739" als overlijden 21-11-1739 aan Hendrikje gekoppeld. Zelf nijg ik er naar om die overlijdensdatum, gezien de manier van noteren, aan Jan Jacobs te koppelen. Voordat ik het in de database ga wijzigen wacht ik nog even mogelijke andere reacties af.

Vriendelijke groet,
Tjerk Tigchelaar

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Jan Jans en Jantien Jans (!)

Bericht door Margreet Huisman » maandag 24 nov 2014 12:59 am

ik denk dat je gelijk hebt Tjerk, dat die lus met obiit 1739 om Jan Jacobs heen staat.
Bovendien is hij niet meer in 1749 te vinden, maar zijn vrouw waarschijnlijk wel:
Weststellingwerf Quotisatie 1749
Plaats: Noordwolde
Omschrijving : weinig boerkerie en wat coopmanschap
Perso(o)n(en): Hendrikjen Clasen
Aant. volw. : 3
Aanslag : 26:15:00
Verhoging : -
Vermogen : -
Groet Margreet

Jacoba
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 24 mei 2011 5:15 am
Locatie: Australia

Re: Jan Jans en Jantien Jans (!)

Bericht door Jacoba » maandag 24 nov 2014 2:14 am

Ik zag in Noordwolde een Tijte Roelofs die in Noordwolde tweemaal een Margje liet dopen en zelf in 1739 belijdenis deed. Omdat Tijs Jans en Trijntien Jannes een zoon Tijte krijgen, lijkt Tijte Roelofs een broer van Immigje te zijn.
De doop van Tijs Jans, zoon van Immigje, ontbreekt. Ik ga er tenminste van uit dat Tijte (doop 7-5-1741) geen Tijs is.
Annedou, ik zie het verband tussen deze mensen nog niet zo, maar ik zal later vandaag eens je hele verhaal (met de inlichtingen van Margreet) gaan bestuderen ipv het vluchtig door te lezen. Ik hoop dat ik er wijs uit kan worden!
Ik kan je wel vast antwoord geven over Tijs/Tiete/Tyt/Tijt en Immigje Roelofs:

Immigje Roelofs, geb. 1705, heeft een broer Thijs geb. 1700, en ook een broer Lieuwe geb. 1702. Is dat de Tijs waar jij mee bezig bent? Hun ouders zijn Roelof Thijssen x (w.s.) Jantje Everts.
Bron WSW Recesboek:
1729: Jan Jellen, Wolvega, neemt aan te betalen aan Lieuwe en Thijs Roelofs en Ymmichjen Roelofs gesterkt met haar man Jan Thijsen samen erf van haar w. vader Roelof Thijs de sa. van 35 cargls wegens ... [illegible]
Ik heb geen vrouw of kinderen voor Tijs Roelofs.

Tjerk, ik vermoedde ook, dat het overlijden op Jan Jacobs sloeg. Als echtpaar worden zij nog in 1735 genoemd:
1735: Jan Jacobs/Hendrickjen Clasen, Noordwolde, eeuwige erfpagter van acker boulant.
Dan is er een vermelding in het Weesboek:
1746: Jan Jacobs † en Hendrikje Clasen weduwe – vier minderjarige kinderen.
Proclamatieboek:
1742 Jan Jacobs † erfgenamen naast Noordwolde 47; het heeft iets te maken met een niaar.
Bij elkaar maakt dat het aannemelijk, dat het overlijden in 1739 Jan Jacobs betreft ipv Hendrikje Clasen.
Ik heb Sake en Claas Jans als kinderen van Jan en Hendrikje, maar een ander kind is wellicht:
Noordwolde en Boyl, Doop Herv. gem. 1729-1811 DTB: 769
Grietje ~11 februari 1735 in Noordwolde en Boyl Dochter van Jan Jacobs en niet genoemde moeder
Dan is er dus nog een kind.

Groeten,

Jacoba.

Plaats reactie