Familienaam "van Altenburg"

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
daltmalt
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 12 dec 2014 1:31 pm

Familienaam "van Altenburg"

Bericht door daltmalt » vrijdag 12 dec 2014 4:21 pm

Ik ben bezig met het stamboom onderzoek van de familienaam van Altenburg. mijn oudste gevonden bron is Lauwerens van Altenburg. Deze heb ik van een trouw- 09-01-1800 met Janneke van Sprang en overlijdens akte in Dordrecht op 07-01-1846. Met wat ik kan ontcijferen lijkt het erop dat deze persoon is geboren rond 1773 met geboorteplaats " Surhuisterveen in het voormalig Friesland". Wie weet welke bronnen ik kan raadplegen om meer duidelijkheid te krijgen over deze persoon. Het was een schipper en mijn vermoeden is Duitse afkomst. Met vriendelijke groet Dennis van Altenburg

tukkergirl
Berichten: 994
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 9:06 pm
Locatie: almelo

Re: Familienaam "van Altenburg"

Bericht door tukkergirl » donderdag 18 dec 2014 10:59 pm

Ten eerste Welkom op het forum.
We hopen je te kunnen helpen.


https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... ,131570301

akte nummer 18

Voornaam echtgenote is Jannigje ipv Janneke
Achternaam is Altenborg en niet Altenburg.

De getuigen zijn niet verwant, en weten dus niet wie de ouders zijn.

er staat " te (Cari) sterveen " , ik kan hier geen Surhuisterveen van maken

dus nog geen oplossing , maar misschien een nieuwe kijk op de puzzel
niet geschoten, is altijd mis

daltmalt
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 12 dec 2014 1:31 pm

Re: Familienaam "van Altenburg"

Bericht door daltmalt » vrijdag 19 dec 2014 1:51 pm

Dank je wel voor de reactie. De naam van Altenburg wordt zelf tot eind 20e eeuw nog regelmatig met een o of zelfs met een e gespeld. (zelfs bij mijn naam...) Maar op basis van familie relaties heb ik elke keer de link kunnen leggen in de stamboom. Ik heb nog een andere link van het huwelijk gevonden en daar staat de geboorteplaats ook.

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... ,347190601

Bij deze staat de plaats iets duidelijker en begint met een S. De melding voormalig Friesland heeft in die periode volgens mij te maken met de samenvoeging naar de Verenigd Koninkrijk der Nederlanden begin 1800. Ik heb vervolgens alle plaatsen in Friesland eindigend op "sterveen" bekeken en Surhuisterveen komt als enige in aanmerking. Verder is de naam Jannigje en Janneke ook op diverse manieren geschreven.

Ik denk dat ik verder op locatie in de hervormde boeken moet duiken om meer duidelijk over die periode en rond Surhuisterveen moet krijgen. Nu kom ik er alleen niet achter waar ik deze kan inzien, enig idee?

Verder komt de naam Altenburg zonder de "van" in hoofdzaak in Friesland voor dus daar zal een relatie liggen in het verleden (aanname van mij).

simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: Familienaam "van Altenburg"

Bericht door simkos » vrijdag 19 dec 2014 3:54 pm

Geachte heer Daltmalt,

De suggestie van de provincie Friesland is misschien nog niet zo vreemd. Bij de raadpleging van de lidmaten [bron bij Tresoar-lidmaten][intikken : Altenburg] kwam ik tegen Huize Altenburg. Van Oorsprong een klein gehucht van vier boerderijen ten noordoosten van het Dorp Hempsens v/h gemeente Leeuwarderadeel nu gemeente Leeuwarden. Zie ook de genealogie van Eetse Tiggelaar. De link tussen Surhuisterveen en Hempens moet dan nog wel bewezen worden. Er ligt ook een Altenburg in Thuringen (Duitsland).

Succes met uw verder onderzoek

Groeten van Simkos

De Jong
Berichten: 20
Lid geworden op: donderdag 1 okt 2009 1:54 pm

Re: Familienaam "van Altenburg"

Bericht door De Jong » vrijdag 19 dec 2014 6:00 pm

Via de links van tresoar kunt u zoeken bij Nieuwland op Oldenburger en dan vind u o.a.:

Louke Halbes Oldenburger (LOUW HALBES OLDENBURGER)
geboren Surhuisterveen ca. 1772
zoon van Halbe Rinses (HALBE RINSES) en Grietje Reinders Oldenburger (GRIETJE
REINERS OLDENBURGER)
schipper, tr. Dordrecht (als Louke Halbes (van) Altenburg, jm v S'veen) 25 jan.
1800 Jannetje van Sprang

Bron: Collectie Pieter_Nieuwland, persoonsgegevens.

De Jong
Berichten: 20
Lid geworden op: donderdag 1 okt 2009 1:54 pm

Re: Familienaam "van Altenburg"

Bericht door De Jong » vrijdag 19 dec 2014 6:15 pm

Grietje Reinders is een dochter van Reinder Freerks en Geertje Loukes (getrouwd in 1721). Zij wordt tegelijk met haar broer Louke gedoopt in Surhuisterveen op 25 november 1735 (tweeling). Haar broer Louke overlijdt op 16 januari 1813 en zijn leeftijd is dan 83.

Mei hertlike groetnis,

O. de Jong

daltmalt
Berichten: 3
Lid geworden op: vrijdag 12 dec 2014 1:31 pm

Re: Familienaam "van Altenburg"

Bericht door daltmalt » vrijdag 19 dec 2014 8:29 pm

Geachte Simkos en de Jong,

Allebei bedankt voor de feedback. De plaats Altenburg in Duitsland kende ik inderdaad en ben daar ook geweest in het verleden, de locatie in Friesland pas sinds kort, daar had een medewerker van de gemeente Achtkarspelen me al op gewezen maar met deze extra info is dit een stuk duidelijker. Is een mooie uitdaging om verder te onderzoeken. Ik heb van een Duitse bron al een keer doorgekregen dat hij het vermoeden had dat de naam is ontstaan uit Oldenburg, zit dus redelijk in de buurt van Oldenburger.

Ben al een jaar of 12 bezig en heb de lijn na Lauwerens van Altenburg en zoals ik nu lees Louke Halbes Oldenburger al voor een groot deel inzichtelijk inclusief het nageslacht in Indie, Duitsland en Nederland maar pas sinds kort uitgevogeld via de huwelijksacte dat er een mogelijke relatie naar Friesland zit. Met deze informatie komt het er dus op neer dat de naam van Altenburg is ontstaan met deze persoon en het verdere nageslacht deze naam is blijven voeren. Ze (nazaten) zijn overigens wel een langere periode schippers gebleven en heb links gevonden bij een grote hoeveelheid Hanze steden aan de Rijn en IJssel maar niet in Friesland. Een bezoek aan Dordrecht heeft de meest info opgeleverd en nu kan ik dus verder zoeken in het mooie Friesland.

Groet Dennis

joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Familienaam "van Altenburg"

Bericht door joke andriessen » vrijdag 19 dec 2014 9:11 pm

Hier: http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin ... &id=I27000 kun je wat over voorouders vinden.
En verder bij Nieuwland:
Rinse Halbes (RINSE HALBES)
gedoopt Oostermeer 3 mei 1693
zoon van Halbe Rinses (HALBE RINSES) en Jenke Lieuwes (JENKE LIEUWES)
overl. Bergum 1730/31, tr. 1. Oostermeer 1 juni 1721 Antje Martens (bdn v
Bergum, op att.), tr. 2. (ond. Bergum 10 feb. 1725) Trijntje Willems (bdn v
B.), is 1719 vrijgezel, well. veenbaas te Oostermeer; TIE S17 622; ki. (ged.
Bergum), ex 1: Romkje, 2 aug. 1722, ex 2: Jenke, 15 sept. 1726, Halbe, 25 juli
1728, Rinske, 25 maart 1731 (postuum geboren)

Bron: Collectie Pieter_Nieuwland, persoonsgegevens.
Halbe Rinses (HALBE RINSES)
afkomstig van Buitenpost
overl. Oostermeer voor dec. 1703, tr. Buitenpost 10 april 1687 Jenke / Jent /
Jentje Lieuwes (bdn v B'post); woont 1687 bij de kerk, 1693 bij de Wal; ki.
(ged. O'meer): Ymkje / Jimkien, 18 nov. 1687, Rinske, 29 maart 1689, Rinse 3
mei 1693, Lieuwe, 9 feb. 1696, Ymkje, 29 aug. 1697
Groet, Joke

Plaats reactie