Joukje(n) Luitjens Woudstra

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Koop Bosscha
Berichten: 101
Lid geworden op: maandag 23 jan 2006 9:19 pm
Locatie: Lemmer

Joukje(n) Luitjens Woudstra

Bericht door Koop Bosscha »

Beste Forumlezers,
Wie heeft informatie betreffende de overlijdendatum en plaats van Joukje(n) luitjens Woudstra. Zij is geboren op 04-07-1822 te Nieuwehorne (Schoterland) als dochter van Luitjen Geerts Woudstra en Martje Andries Jongsma.
Zij trouwde op 16-12-1852 te Ooststellingwerf met:
Hendrik Jacobs Baas, zoon van Jacobs Jans Baas en Vroukje Andries Bos.
Hendrik Jacobs Baas is geboren op 16-12-1826 te Oosterwolde (Ooststellingwerf) en overleden op 26-01-1892 te Hoornsterzwaag(Schoterland). Hij was toen gehuwd.
Uit dir huwelijk geboren:
Froukje, * 31-03-1853 te Oldeberkoop (Ooststellingwerf') Als moeder wordt dan vermeld: Jacobje(n) Luitjens Woudstra, het geen ook in de huwelijakte van Froukje staat vermeld.
Bij de 5 andere kinderen die uit dit huwlijk worden geboren wordt als moeder vermeld: Joukje Luitzens Woudstra.
Ik vind wel een overlijdensdatm van Jacobje(n) Woudstra, maar dan klopt de geboortedatum niet met bedoelde Joukje(n) Luitjens Woudstra
Wie heeft voor mij het antwoord?
Met vriendelike groet,
Koop Bosscha.
Jacoba
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 24 mei 2011 5:15 am
Locatie: Australia

Re: Joukje(n) Luitjens Woudstra

Bericht door Jacoba »

Koop, het is een vergissing in de transcriptie van de OA online: Joukje/Jacobje was 74 bij haar overlijden; zie scan van OA
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... ,345390401 - image 6

Dat klopt dus met haar geboorte in 1822. Extract van GA is in de huwelijksbijlagen:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... ,344515901 - image 1409

Jacoba.
Koop Bosscha
Berichten: 101
Lid geworden op: maandag 23 jan 2006 9:19 pm
Locatie: Lemmer

Re: Joukje(n) Luitjens Woudstra

Bericht door Koop Bosscha »

Hallo Jacoba,
Heel hartelijk dank voor het meedenken, maar......
Joukje(n) / Jacobje(n) Luitjens Woudstra zou geboren zijn:
* 07-04-1822 te Nieuwehorne, Schoterland en overleden zijn
+ 20-01-1895 te Appelscha, Ooststellingwerf.
Bij overlijden is zij dus 72 jaar en niet 74 jaar zoals de overlijdensakte vermeld.
In de overlijdensakte statt ook: dochter van Luitjen Woudstra en Martje Jans, maar zij is een dochter van: LuitjenWoudstra en Martje Andries Jongsma. Nu weet ik dat in het veleden schrijffouten veelvuldig voorkwamen dus !!!!
Ik zet echter vraagtekens bij:
- de voornamen die worden gebruikt;
- de leeftijd bij het overlijden;
- de naam van de moeder (niet Martje Jans, maar Martje Andries Jongsma);
Wie heeft de oplossing ?
Met vriendelijke groet, Koop Bosscha
Jacoba
Berichten: 34
Lid geworden op: dinsdag 24 mei 2011 5:15 am
Locatie: Australia

Re: Joukje(n) Luitjens Woudstra

Bericht door Jacoba »

Koop, een verschil van twee jaar bij een overlijdensleeftijd in die tijd lijkt mij geen probleem, maar gekoppeld met een ander patronymic laat het je idd even nadenken.

Voor zover ik kan zien, komt de naam Jacobje alleen voor in haar GA (1822) en dan in de GA (1853), HA (1886) en OA (1926) van Froukjen Hendriks Baas, dr van Hendrik Jacobs Baas x Jacobjen Luitjens Woudstra. De HA is verklaarbaar vanwege het extract van de GA en de OA zal daar ook op gebaseerd zijn.
Froukje werd drie 1/2 maand na het huwelijk van Hendrik Jacobs Baas geboren en er is geen overlijden van een Jacobje Luitjes voor de geboorte van het volgende kind van Hendrik (x Joukje).

De moeder van de andere kinderen van Hendrik Jacobs Baas is in alle aktes Joukjen Luitjens Woudstra. De geboorteplaats en jaren passen echter voor Hendrik Jacobs en zijn vrouw J..... Luitjes Woudstra.
Jacobje moet dus haast wel de moeder van alle kinderen zijn, ondanks dat haar naam verder Joukje is.
Er is geen andere Hendrik Jacobs Baas en ook geen andere Joukje/Jacobje Woudstra.

Dan haar moeder: Martje Jongsma was de dochter van Andries Jans Jongsma. Is het niet mogelijk dat het patronymic van haar vader per vergissing als het hare genoteerd werd? We krijgen dan Martje Jans i.p.v. Martje Andries, maar haar overlijden werd aangegeven door w.s. buren, die wellicht de details niet precies wisten.
Ik kan geen passende Martje Jans vinden.

Ik weet dat er geen bewijs is, maar het lijkt mij toch redelijk om aan te nemen dat:
de vrouw van Hendrik Jacdobs Baas = Jacobjen = Joukje = geboren 1822 = overleden 1895.

Jacoba.
Koop Bosscha
Berichten: 101
Lid geworden op: maandag 23 jan 2006 9:19 pm
Locatie: Lemmer

Re: Joukje(n) Luitjens Woudstra

Bericht door Koop Bosscha »

Hallo Jacoba,
Nogmaals bedankt voor het meedenken.
De naam Jacobje Woudstra komt allen voor in de GA, HA en OA van haar dochter Froukjen en in haar eigen OA, maar ik neem nu maar aan dat we het over dezelfde persoon hebben. Waarschijnlijk werd ze Jacobje genoemd, wie zal het zeggen!!! Vroeger werd,vóór het aangeven bij de BS nogal eens de "losse pols" gebruikt, zodat vergissingen gemakkelijk konden ontstaan. Ik voeg deze dame, met de verkregen gegevens maar toe aan mijn bestand.
Nogmaals hartelijk dank.
Koop Bosscha
Plaats reactie