De gruits te Burum

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Annedou
Berichten: 87
Lid geworden op: zondag 2 nov 2014 8:00 pm

De gruits te Burum

Bericht door Annedou »

Als een voorouder van mij wordt gedoopt in Burum in 1732 staat er dat haar vader woont "in de gruits".
In de stamboom van Dyrk Wyrsma, op internet, staat dat er een Wyrsma "op de Gruits" woont.
Weet iemand wat er bedoeld wordt met "de gruits"? Gaat het om een streek of een boerderij misschien?
Alvast dank,
Annedou
simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: De gruits te Burum

Bericht door simkos »

De Gruits is een waterafvoer van - oorspronkelijk een wadgeul - lopende van Lutkewoude naar het wad.
Zie de Schotanusatlas van 1718. Kaart van Kollumer- en Nieuwkruisland.
Zie atlas verzameling van Tresoar. Aan deze waterafvoer liggen meerdere broederijen.

Groeten van Simkos
Annedou
Berichten: 87
Lid geworden op: zondag 2 nov 2014 8:00 pm

Re: De gruits te Burum

Bericht door Annedou »

Hartelijk bedankt voor je antwoord Simkos.

Misschien weet je zelfs hier nog weg mee?
Op de kaart van Schotanus vond ik inderdaad de Gruits. Ten noorden van de Ryd staat de vermelding: Gruits Fl Droog.
Dat brengt mij bij de volgende vraag: is de Gruits ten zuiden daarvan nog steeds waterafvoer? M.a.w. staat daar nog steeds water in?
Ik heb geen kaart, en niet kunnen vinden, waar dat opstaat. Wel de Gruitsweg.
Op de Schotanuskaart is inderdaad te zien dat op enige afstand van de Gruits ten oosten een aantal boerderijen ingetekend zijn. Prachtig.

Vriendelijke groet, Annedou
simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: De gruits te Burum

Bericht door simkos »

Hoi Annedou,
De natuurlijke afwatering naar het wad was dus reeds in 1718 afgesloten door een dijk. daarom staat er bij noordelijke stuk van de geul reeds droog.
De oorspronkelijke geul moest via ander zuidwaarts zijn water kwijt.
Verder zie ik slechts op de Schotanuskaart slechts één boerderij getekend, direct liggende aan de Gruits.
Ook zie je daar vlak bij het woord Wiel staan. Dit woord wil zeggen dat daar een dijkdoorbraak is geweest.
Dit kenmerk vind terug Tresoar- kaartencollectie-kadastrale kaarten. Je hebt de keuze uit de minuitkaarten van 1832 en netteplans van 1887.

Intikken Burum Sectie E en dan zoeken naar perceelsnummer 180.

Met deze kennis ben ik naar Google maps gegaan - intikken de Goudberg Augsbuurt en even verder zie ook staan Beyweg.
De bey staat ook op de Schotanuskaart van 1718. Als Hesseweg 6 92929 MH Augsbuurt intikt kom je uit bij Oorspronkelijk Wiel. Eeen donker vlek in het landschap (wel Google Maps Earth intikken) Er nog iets van de loop van de Gruits te zien. deze waterloop is nog steeds niets helemaal verdween.

Groeten van Simkos
Annedou
Berichten: 87
Lid geworden op: zondag 2 nov 2014 8:00 pm

Re: De gruits te Burum

Bericht door Annedou »

'k Heb je aanwijzingen opgevolgd en kon de Gruits en omgeving heel goed zien.
Zeer bedankt hiervoor!
Groeten, Annedou
Plaats reactie