Sape en Jogchum van der Veen

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
OzLady
Berichten: 304
Lid geworden op: zondag 14 jan 2007 12:42 pm
Locatie: Australia

Sape en Jogchum van der Veen

Bericht door OzLady » vrijdag 11 sep 2015 7:08 am

Ik had deze vraag onlangs ook al gesteld op een ander forum. Helaas geen oplossing gekregen, dus hopelijk heb ik hier meer geluk.

Jan Sabbes (ook wel Sapes) van der Veen en Wobbina Tjebbes Ploeg krijgen de volgende kinderen: Fenna 1828, Fenna 1830, Tjebbe 1832, Sape 1834, Marijke 1836, Jogchum 1838, Harmke 1841, Harmke 1842, Ebeltje 1845, Tetje 1848.
(NB Doordat vader Jan een turfschipper was, vonden de meeste gebeurtenissen plaats aan boord van zijn schip in voornamelijk Friesland, Groninge en Noord-Holland)

2 van de zonen kan ik niet terugvinden. Ze zijn:
Sape van der Veen geb 3-02-1834 Dantumadeel (FR)
Jogchum van der Veen geb 14-10-1838 Warfhuizen (GR)

Een paar dingen:
1
Jan en Wobbina overlijden kort na elkaar: Wobbina in maart 1849 en Jan in juli 1849. Ik heb geen idee waar de jongere kinderen dan terechtkomen. Oorspronkelijk kwamen ze allebeide van de gemeente Leek (GR) en zijn daar ook door de jaren regelmatig te vinden. Helaas schijnen de BR’s voor Leek niet online te staan. In latere jaren komt vooral Dokkum veel voor bij deze familie.
2
Tjebbe, Harmke en Tetje vertrekken naar het buitenland, dus er is altijd een mogelijkheid dat Sape en Jogchum ook zoiets hebben gedaan …. als ze tenminste niet jong zijn overleden (bv ergens in een Noord Hollandse plaats dat geen online index heeft). Vanwege de vernoemingen in deze familie, vermoed ik dat Sape in ieder geval nog leeft in 1838, anders had Jogchum de naam Sape gekregen.

BVD
Sylvia

Plaats reactie