Ette Jacobs en Aeltje Wybes van Betterwird

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tvdley
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 12 dec 2005 7:42 pm
Locatie: Wijhe (Ov.)
Contacteer:

Ette Jacobs en Aeltje Wybes van Betterwird

Bericht door tvdley » dinsdag 13 okt 2015 3:25 pm

Ette Jacobs boert in 1728 op stem 12 te Betterwird. Volgens het lidmatenregister van de kerkgemeente Hiaure en Bornwird deden hij "en sijn wijff Aeltje Wijbes" belijdenis op 10 augustus 1732. Ette Jacobs komt eveneens voor in de volkstelling van 1744 en de quotisatie van 1749. Beide keren is de woonplaats Betterwird. Er worden in Hiaure/Bornwird 7 kinderen van hen gedoopt.

Ook in Hantumhuizen wordt een zekere Ette Jacobs vermeld in de volkstelling van 1744. Hier is het aantal personen echter 5, in Betterwird is het aantal personen 4.

Mijn vraag. Hebben we hier te maken met dezelfde Ette Jacobs? Of zijn er soms twee? Ik weet dat personen meerdere malen voor de quotisatie werden ingeschreven, maar het lijkt me toch niet bij een volkstelling?

Op Internet vermelden meerdere sites dat Jacob Ettes, de oudste zoon van Ette Jacobs en Aeltje Wijbes, geboren te Betterwird in 1715, op 24 augustus 1749 trouwt met Lutske Pieters. Ik vermoed echter dat deze Jacob Ettes een zoon is van Ette Jacobs die in 1744 in Hantumhuizen werd ingeschreven.

Wie kan me verder helpen?

Groet, Taeke van der Leij

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Ette Jacobs en Aeltje Wybes van Betterwird

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 14 okt 2015 5:23 pm

Hallo,

Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat mensen meermalen in 1749 werden ingeschreven,
maar het lijken me hier 2 verschillenden.

Ette Bornwird doopte Jacob, Fookeltje, Hendrick, Vrouckje, Wijbe, Jeltje en Gertje.
- Wybe Ettes x 1760 Sjoukje Wigmans van Veenwouden - , doopt een zoon Wigman 1760 - daarna niets meer. -
(Wichman Wiebes trouwt mogelijk Kuikhorne 1780 - doopt een Baukje Wigmans ovl 1822 Tietjerksteradeel)
- Jeltje Ettes x 1753 Wopke Klases - dopen 5 kinderen.
- Fokeltje Ettes kan ik niet vinden, de rest heb ik nog niet nagekeken.

Jacob Hantum doopte Ette, Hinke, Pyter, Wybe 1755, Tabe 1757, Fokeltje, Yetske en Tabe.
Ik dacht eerst dat hij met Wybe en Fokeltje misschien een overleden broer en zus vernoemde,
maar Wybe Ettes trouwt dus nog in 1760.
En er is een Pieter Wiebes in Westdongeradeel 1749, die Lutskes vader kan zijn.
Het nageslacht van Ette Jacobs x Geertje Idzes (Idsardi) x 1790 Hantum eo. (hij wonend Foudgum zij Wierum) - heet Kuipers.
Fokeltje Jacobs x Jakob Kornelis Boersma 1788 Ternaard, beiden Ternaard - hij ovl 18-11-1821, doopt oa een Lutske - zoon Kornelis Jakobs Boersma x 1817 Dokkum.

Een Tabe Ettes trouwt 1749 Aalsum Sijke Harmens, hij van Hantumhuizen - doopt 3 kinderen Aalsum: Adriaantje, Ette en Harmen.
maar na 1753 niks meer.
Als hij idd overleden is komt hij in aanmerking voor vernoeming-
en zou Jacob Ettes dus zijn broer kunnen zijn.
- Adriaantje Tabes Hoekstra x Bote Klazes Wynia - bij ovl 28-2-1820 zijn haar ouders en woonplaats onbekend.
- Harmen Tabes Hoekstra x Rigtje Klazes Helbada, xx Gatske Jacobs - 1811 te Ternaard - ovl 18-12-1830 Ternaard.
Kind(eren):
Tabe 24, Tjerk 19, Hiltje 29, Pietje 20, Ettje 20, Adriaantje 18, Grietje 14, Tjitske 5
Kleinkind(eren):
(v. Tabe) Gerrit 6 maanden get. H.T. Hoekstra

Hij doopte ook nog 3 Sijkes, die dan voor 1811 overleden zijn.

Froukje Ettes trouwt Hantum/Hantumhuizen 1743 Jakob Idses -
ik heb geen dopen kunnen vinden, er zijn er 2 in Westdongeradeel 1749 (waar de woonplaatsen van weggevallen zijn).
Zij is dus mogelijk een zus van Jacob en Tabe Ettes,
en niet de Froukje gedoopt Bornwird.

Groet Margreet
NB er zij nog wat Jakobs Kuipers-mensen in Westdongeradeel.
maar die zijn van Jacob Idses en Etje Hoites - x Hiaure Bornwird 1746 - hij bij huwelijk van Welsrijp.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Ette Jacobs en Aeltje Wybes van Betterwird

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 16 okt 2015 2:46 pm

Ik vergat nog ..
Als Jacob Hantum uit Bornwird zou komen, zou je toch een Aaltje onder zijn dochtersnamen verwachten.

Groet Margreet

Gebruikersavatar
tvdley
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 12 dec 2005 7:42 pm
Locatie: Wijhe (Ov.)
Contacteer:

Re: Ette Jacobs en Aeltje Wybes van Betterwird

Bericht door tvdley » vrijdag 16 okt 2015 4:35 pm

Hallo Margreet,

Dank je dat je er zoveel tijd aan hebt besteed.
Ergens heb ik gelezen dat een gebruiker van meerdere stemdragende boerderijen in 1749 op meerdere plaatsen stond ingeschreven. Enfin, heb ik zelf ook nog niet gezien.

Mijn gegevens staan op Rootsweb. Misschien wel handig om te zien wat ik zoal heb gevonden:
http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin ... &id=I32573

Mijn rechtstreekse voorouders zijn Jacob Ettes en Lutske Pieters. Ik denk dat deze Jacob Ettes, geboren omstreeks 1720, een broer is van Tabe Ettes, geboren omstreeks 1725. Beide niet gedoopt. Tabe Ettes trouwt met Sijke Harmens Rintjema.

Uit "De Rintjema's van de Rintjemastate": Sijke Harmens trouwt in 1749 te Aalzum met Tabe Ettes (1725?-1759?). In 1748 is Tabe samen met zijn broer Jacob boer op de Popta sate te Hantumhuizen. Tabe is van 1749 tot 1754 boer op Aalzum 7; daarna wordt hij boer op de Oenema Sate die Sijke van haar ooms Jan en Johannes Idzes zal erven. Hij ruilt kennelijk met Jan Harmens, want die gaat van de Oenema Sate naar Aalzum 7. Lang houdt Tabe Ettes het niet vol op de Oenema State; rond 1759 is hij overleden.

Jouw gegevens moet ik nog even verder bestuderen. Ik laat je het vervolg nog even weten.

Groet, Taeke

Gebruikersavatar
tvdley
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 12 dec 2005 7:42 pm
Locatie: Wijhe (Ov.)
Contacteer:

Re: Ette Jacobs en Aeltje Wybes van Betterwird

Bericht door tvdley » zaterdag 17 okt 2015 12:35 pm

Hallo Margreet,

Even over Jacob Idzes en Froukje Ettes. Ik ga er eerst maar even vanuit dat zij niet de Froukje is, gedoopt te Bornwird. Jacob en Froukje hebben wel kinderen laten dopen:
Gaatske Jacobs en Jetse Jacobs

Herv. gem. Hiaure en Bornwird, doop 1667-1811 Inventarisnr. : DTB 754 Dopeling: Gatske Gedoopt op 20 september 1744 in Hiaure Dochter van Jacob Jetses en niet genoemde moeder Opm.: De vader is de zwager van Ette Jacobs
Herv. gem. Hiaure en Bornwird, doop 1667-1811 Inventarisnr. : DTB 754 Dopeling: Jetse Gedoopt op 20 februari 1746 in Hiaure Kind van Jacob Jetses en niet genoemde moeder Opm.: De vader is de zwager van Ette Jacobs

In het doopboek is het nl. Jacob Jetses. In de huwelijksakte Jacob Idses. Jacob Jetses is dan de schoonzoon van Ette Jacobs en niet de zwager. Ik heb begrepen dat in die tijd het woord zwager ook schoonzoon kan betekenen.
De dominee vond het kennelijk wel belangrijk om Ette Jacobs steeds te vermelden. Geen idee waarom.

Froukje is dan in ieder geval de zuster van Jacob en Tabe van Hantumhuizen. Misschien rond 1722 geboren.

Ette Jacobs en Aeltje Wybes van Bornwird.

Inderdaad is het vreemd dat ze Aeltje niet hebben vernoemd. Wel Wybe Ettes, vernoemd naar zijn pake, haar vader. Aaltje wordt ook niet vernoemd bij de kinderen van Jeltje Ettes, getrouwd met Wopke Klazes.
Volkstelling 1744: Jeltje en Wybe wonen nog thuis en dan zouden de andere kinderen óf het huis uit zijn, óf vroeg overleden. Ik ga er vanuit dat in ieder geval Gertje Ettes vóór 1744 is overleden.

En dan Fokeltje, gedoopt 1720 "op de Hiaura":

Fokeltje komt ook voor bij de kinderen van Jacob Ettes en Lutske Pieters, evenals een Wybe, geboren 1755 in Hantumhuizen. Ik heb nog geen idee naar wie Fokeltje is vernoemd.

Zouden Ette Jacobs en Aeltje Wybes dan toch de ouders zijn van Jacob, Tabe en Froukje? Binnenkort moet ik toch weer in Leeuwarden zijn en moet ik er in Tresoar maar eens heel gericht naar zoeken.

Groet, Taeke

Gebruikersavatar
tvdley
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 12 dec 2005 7:42 pm
Locatie: Wijhe (Ov.)
Contacteer:

Re: Ette Jacobs en Aeltje Wybes van Betterwird

Bericht door tvdley » zondag 18 okt 2015 10:49 am

Op de valreep: In Dokkum is Jeltje Ettes meerdere keren getuige bij het dopen van de kinderen van Aaltje Wopkes, gehuwd met Douwe Eisma. Het lijkt me dat Aaltje Wopkes een dochter is van Wopke Klazes en Jeltje Ettes. Van haar nog geen doop gevonden. Maar wanneer is ze dan geboren? Ze trouwt 28 juni 1772 in Dokkum en moet dan rond 1753 geboren zijn. Bij trouwen is ze dan 18, 19 jaar.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Ette Jacobs en Aeltje Wybes van Betterwird

Bericht door Margreet Huisman » zondag 18 okt 2015 4:17 pm

Omdat ze in Hantum Aaltje niet vernoemen, zijn ze niet van Bornwird lijkt mij.
Wybe kan ook van een andere voorvader komen.

Dit heeft het stemcohier nog:
Datum: 1728 Plaats: Westdongeradeel
Bijzonderheden: Locatie: Hantumeruitburen
Stemnr.: 2
Aantal stemmen: 1

Eigenaar Wopke Bartolomeus
Diversen:erven
Gebruiker Jacob Wytses
En Hiaure heeft dit:
Datum: 1698 Plaats: Westdongeradeel
Bijzonderheden: Locatie: Hiaure
Stemnr.: 3
Aantal stemmen: 1

Gebruiker Meinte Eelses
Eigenaar voor 1/8 Gerben Pyters wonende te Stiens
Eigenaar voor 1/8 Wybe Pyters Diversen: De vijf kinderen van
Eigenaar voor 1/2 Riemke Wybes wonende te Ternaard Diversen:weduwe
Eigenaar voor 1/8 Jacob Pyters
Eigenaar voor 1/8; uit naam van zijn vrouw Ofke Fransen
Lidmaten Westdong* heeft trouwens allerlei Wiebe-s Hantum of Hiaure.

Wopke Klases en Jeltje Ettes dopen: Jeltje, Klaas, Ette, Klaaske, Klaas,
daarna is denkelijk 1 van hen overleden.
Misschien is dat Jeltje eigenlijk dat Aaltje met Douwe Eisma.
Foutje van de dominee - of een invoerfout bij Tresoar?
dan zou je het origineel moeten bekijken.

Trouwt Gatske Jakobs soms met Harmen Tabes (Hoekstra)?

Ette Jakobs nb een tweede ! - geboren Oosterbeintum, gedoopt Blija/Hogebeintum 1757
trouwt Hallum, doopt daar als Borger, als 5e kind een Aaltje -
overlijdt als Terpstra Birdaard 7-10-1813.

Groet Margreet

Gebruikersavatar
tvdley
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 12 dec 2005 7:42 pm
Locatie: Wijhe (Ov.)
Contacteer:

Re: Ette Jacobs en Aeltje Wybes van Betterwird

Bericht door tvdley » woensdag 28 okt 2015 9:49 am

Het wordt er allemaal niet gemakkelijker op.

En wat dacht je van Jacob Ettes en Grietje Jacobs?
Ze hebben een dochter Afke Jacobs, geboren rond 1766, niet gedoopt.
Afke overlijdt 6 februari 1816 in Nes en volgens de akte een dochter van Jacob Ettes en Grietje Jacobs
Ze trouwt in 1791 te Nes met Bauke Sapes Bandsma.
Kinderen o.a. een Grietje. Zou dus vernoemd zijn naar Grietje Jacobs. Maar ook een Luitske, geboren 1801 in Nes.

Grietje Jacobs lijkt me niet de tweede vrouw van Jacob Ettes en Lutske Pieters. Deze Jacob Ettes overlijdt rond 1784 in Kollum.
Misschien de vrouw van Jacob Ettes, gedoopt 1715 in Bornwird?

Kortom, mogelijkheden te over en aangezien we zoveel moeten gissen is het verstandiger om de nedergerechten maar eens in te zien yn Ljouwert.

Groet, Taeke

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Ette Jacobs en Aeltje Wybes van Betterwird

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 28 okt 2015 3:54 pm

In de ovl van Luurtske Bandsma heet ze Aukje Jakobs Terpstra,
dat Aukje zal wel een vergissing zijn.
Jakob Idses/Jetses en Froukje werden ook Terpstra, maar ik zie nog niet hoe ze daarbij past - ondanks een gat in hun doopjaren.

Verder kan het Jakob Ettes en Grietje "Jakobs" zijn - een manoniem ipv een patroniem voor Grietje dan.

En er is deze:
Wietse Sytses x Aaltje Jurks > Jakob 1731 Nes
Jakob Wietses x Grietje Jakobs 1767 Hiaure Bornwird - dopen rondom Aafke 1769, Ettje,1771, Ettje 1778
mogelijk dus de Grietje 1749, van Jakob Idses en Etje Hoites x 1746.
Als Wietses/Idses/Etje wat verhaspeld wordt in de conversaties, krijg je ook een Jakob Ettes.
En misschien hadden Jakob of Etje wel een Lutske in de voorouders, die nog niet vernoemd was.

Bauke Bandsma blijkt van Sape Lieuwes en Tjitske Jans,
omdat die veel zonen kregen en maar 1 dochter vernoemd naar zijn moeder,
is het nog ook mogelijk dat Tjitske Jans een moeder Lutske had, die dan nu pas vernoemd wordt.

Maar zo blijven we breien ..

Groet Margreet

Gebruikersavatar
tvdley
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 12 dec 2005 7:42 pm
Locatie: Wijhe (Ov.)
Contacteer:

Re: Ette Jacobs en Aeltje Wybes van Betterwird

Bericht door tvdley » donderdag 29 okt 2015 9:56 am

Afke Jacobs Terpstra blijkt overigens een dochter te zijn van Jacob Wytzes en Grietje Jacobs. De aangevers van het overlijden wisten het niet precies.

Doopboek Herv. gem. Hiaure en Bornwird
Doop: 29-01-1769. Plaats: Bornwird
Dopeling Aafke. Vader Jakob Wijtzes. Moeder Grijtje Jacobs

Grietje Jacobs is een dochter van Jacob Idzes en Etje Hoites. Ze heeft o.a. een broer Ette Jacobs, met de familienaam Kuipers bij de kinderen.

Jacob Jetses en Froukje Ettes met ook een zoon Ette Jacobs (1811: Terpstra), geboren 1757 Oosterbeintum, overleden 7 oktober 1813 Birdaard.

Enfin, ik heb nog geen bewijs dat: Froukje Ettes, getrouwd met Jacob Jetses, Jacob Ettes, getrouwd met Lutske Pieters en
Tabe Ettes, getrouwd met Sijke Harmens Rintjema, de kinderen zijn van Ette Jacobs en Aaltje Wybes.

Het zou echter zo maar kunnen want van de gedoopte kinderen in Bornwird (Jacob en Froukje) is ook geen ander spoor te vinden.

Plaats reactie