Grutte Pier (2): Upt Joukes x Syts Piers

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Grutte Pier (2): Upt Joukes x Syts Piers

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 30 okt 2015 2:58 pm

Hallo allemaal,

Net nu het menens wordt met mijn pogingen om tot "De Famylje" toe te treden hebben ze de "AskSam" database vervangen bij Tresoar. Alle handigheidjes die ik me met veel moeite eigen had gemaakt zijn verdwenen.

Deze vraag gaat over het echtpaar Upt Joukes en Syts Piers, te Wanswerd. Vanouds staan er zes kinderen te boek:
1. Jouke Upts x Kinsk Reiners, volgens zeggen te Kimswerd;
2. Hiske Upts x Eelke Klases, in of bij Dokkum wonend;
3. Antie Upts x Watse Reins Heringa, bekend van het Heringaboek (waar ook een akte in staat met de zes erven als verkopers);
4. Sjouk Upts x Frans Frans, over wie kennelijk niets bekend is;
5. Pier Upts, overleden vóór 1631 (dit volgens Piet Nieuwland als ik het notenapparaat van de Piersite volg).
6. Sytske Upts x Jan Scheltes, echtelieden te Hallum.

Lan geleden vond ik een Pier Upts die in Leeuwarden apotheker wordt. Met het bestand K25 in de HCL-batabase (vanouds een kaartjessysteem met uittreksels van met name rechterlijk archief) vond ik nu wat meer. Met betrekking tot Pier het volgende:
w005-24 1668-10-29 (autorisatieboek)
Grietien Pijers, 22 jaar, Sijtske, 19 jaar, Reijnu, 16 jaar, Simon, 15 jaar, kinderen van Pijer Upts en Antie Simens Rapenburgh (beiden overleden).
Curator: Joannes Scheltes tot Nijkerck, aangehuwde oom van vaderswege.
Dat opent toch wel perspectieven, te meer omdat het huwelijk de Wanswerdconnectie toont:
Bron: DTB TrouwenSoort registratie: DTB inschrijving trouwenDatum: 25-04-1635Soort akte: ondertrouw
Bijzonderheden:
hij is apotheker
Bruidegom: Pier Upts wonende te Wanswerd
Bruid: Antie Simons wonende te Leeuwarden
Merk hierbij op dat de oudste wees uit de autorisatie van 1646 is, dat maakt het redelijk waarschijnlijk dat er ook nog meerderjarige kinderen uit het tijdvak 1635-1641 kunnen zijn.
Nu begin ik last te krijgen van het overlijden van AskSam: ik kom met de kinderen niet echt verder.

Voorts (maar dat is voor mij nu even minder belangrijk) moet Jan Scheltes haast wel dezelfde zijn als de curator Johannes Scheltes uit (Ooster)Nijkerk, die nog in 1698 daar op stem 9 staat, als eigenaar-gebruiker. Ik heb begrepen dat niemand meer de situatie van die stem in 1728 uit de database kan toveren: zou in het kader van het Grutte Pierproject ook nog wel interessant kunnen zijn.

Mijn vraag wil ik breed houden: wie weet meer over de zes kinderen van Upt en Syts? De nakomelingen van Antie bij Watse Reins Heringa staan dus in het boek, maar van de andere vijf lijkt alleen hetgeen dat Roarda meldt bekend te zijn.

groeten, Andries.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Grutte Pier (2): Upt Joukes x Syts Piers

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 30 okt 2015 3:07 pm

Ik zie nu trouwens dat PN een hele boom Jan Scheltes x Syts Upts heeft aangeleverd. Sorry Piet, had ik niet gezien.

Mijn vraag t.a.v. de andere vier kinderen blijft staan!

groet, Andries.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Grutte Pier (2): Upt Joukes x Syts Piers

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 30 okt 2015 3:55 pm

Ik vind nu opeens kinderdopen van Pier Upts en Antie Symens, allen gedoopt te Leeuwarden:
1. Simen 20-11-1640
2. Symen 25-11-1642
3. Sijke 28-3-1645
4. Grietie 21-10-1646
5. Sytske 29-12-1648
6. Reynuke 26-3-1652
7. Symen 18-11-1653
Niet zo Doopsgezind als de rest van de familie dus, deze Pier Upts.

groet, Andries.

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Grutte Pier (2): Upt Joukes x Syts Piers

Bericht door Kiek » vrijdag 30 okt 2015 4:10 pm

Ik zie wel dat Upt Jouckes (Warnswerd) in 1617 in ondertrouw gaat met Sipk Abbedr (Kimswerd) (2de huwelijk?).
Afijn, dat haal ik uit Vrije Friezen.
In Ut itselde skaei staat dat Siets Piers de vrouw is van Upt.
Apart dat in 1648 Sipk Abbes wel een echtgenoot lijkt te zijn van Upt.
Dan kan Abe Upt in Warnswerd ook een zoon zijn, maar minder interessant voor de Famylje.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Grutte Pier (2): Upt Joukes x Syts Piers

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 30 okt 2015 4:35 pm

Hoi,

Ik weet niet of dit tijdtechnisch klopt,
maar met Siemen Piers in het lidmatenboek is dit te vinden:
Datum: 13-03-1703 Plaats: Ferwerderadeel
Bijzonderheden: Op 13 februari 1703 belijdenis
Lidmaat Simen Piers wonende te Wanswerd
Dienstknecht van Minnolt Namnes
Geen huwelijk, dopen - stemcohier - of eigen doop van te vinden in Ferwerderadeel of Leeuwarden.

Met Reino* Piers is slechts dit te vinden
Lidmaten Leeuwarden hervormd:
Datum: 21-10-1668 Plaats: Leeuwarden
Bijzonderheden: Op 21 oktober 1668 nieuw
Lidmaat Reynuke Pyers
Hier haar doop? dan zou ze met 16 al lidmaat worden?
Datum: 26-03-1652 Plaats: Leeuwarden
Dopeling Reynuke
Vader Pyeer Vupkes
Pier Upkes doopt meer:
1640 Simon
1642 Symen
1645 Syke
1646 Grietie - als Pier Uipkes
1648 Sytske
1652 Reynuke
1653 Simmon

in cursief de overlevende kinderen.
Mogelijk als Pyer nog een Sytse 1637.

Ik neem maar aan dat je dit al had:
Burgerboek Leeuwarden - M226, p. 259 1635/00/00 Pier Upts
Geboorteplaats: Wanswerd
Via HCL ook nog zijn apothekersopleiding in de Certificaatboeken
en deze in de Inventarisatie-Aestimatieboeken:
Nummer: 2123 - Signatuur: y48; 313 - Datum: 1668/12/14
Inventarisant: Antie Simens Rapenburgh
Eerste echtgenoot: Pier Upts
Beroep eerste echtgenoot: Koopman (Lakenkoper?)
Opmerking: Beroep n.a.v. posten. Getaxeerde boedel.
en met alle tietjerk... aangevinkt in allefriezen -
van Pieter (toch?) Nieuwland :
Pier Upts; apotheker en burgerhopman te Leeuwarden 1655, HvF HHH2 175, Catalogus 'Fries zilver' Fries Museum Leeuwarden 1968: pag. 24 nr. 26, collecteschaal anno 1639, o.a. met naam en wapen van PIER VPTS
Grietje Piers - misschien deze?
Datum: 08-08-1677 Plaats: Leeuwarden
Bijzonderheden: Op 8 augustus 1677 belijdenis
Lidmaat Grietje Piers

x Gerrit Pieters 1678 - wiel-of stoeldraaier
doopt pas een Antie in 1689.
Maar ze is in al die jaren de enige Grietje van een Pier in het doopboek,
dus als het geen import-bruid is ..
In het lidmatenboek nog een Grietje Piers uit Balk 1679.

Er dopen 2 Gerrit Pieters dwars door elkaar heen (binnen 3 maanden al weer en zo )
dus ik kan ze niet uit elkaar houden:
Pieter Aaltje Pieter Maaike Maaike Pieter Tietie Elske Antie Pytie (gb op de Turfmarkt) Pieter Antie Claes
Helaas kan ze ook van Pier Gerlofs en Maaike Pieters zijn - trouwen Leeuwarden, dopen deels daar, deels Sneek (Grietje 1653) - en komen dan weer naar Leeuwarden.

Sietske Piers dan
Datum: 1668 Plaats: Leeuwarden
Bijzonderheden: In 1668 nieuw
Lidmaat Sytzke Piers
Kan samen met Reynuke natuurlijk betekenen.

Dat was het dan wel.
Groet Margreet

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Grutte Pier (2): Upt Joukes x Syts Piers

Bericht door Kiek » vrijdag 30 okt 2015 5:19 pm

Ik schreef hierboven:
Apart dat in 1648 Sipk Abbes wel een echtgenoot lijkt te zijn van Upt.
Dan kan Abe Upt in Warnswerd ook een zoon zijn, maar minder interessant voor de Famylje.


Het is wel interessant voor de Famylje, als Sipke Abbes een dochter is van Abbe Lolckes.
Dan zijn alle (half-)broers en (half-)zussen ook nakomelingen.
https://www.genealogieonline.nl/stamboo ... I09388.php

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Grutte Pier (2): Upt Joukes x Syts Piers

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 30 okt 2015 6:25 pm

Het is misschien maar net welke stamboom je bekijkt -
In stamboom Griffioen trouwt Upt Jouckes 2 keer,
1- Syts Piers
2 -Sepck Abbes - van Abbe Lolckes -met een zoon Abe Upts in Wanswerd x Sijke Tjerks.

https://www.genealogieonline.nl/stamboo ... 245147.php

Maar Jellema zegt dat toch ook ? als je wat doorklikt
alleen heeft die minder kinderen steeds.
Dus waarom nog de als ...

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Grutte Pier (2): Upt Joukes x Syts Piers

Bericht door Kiek » vrijdag 30 okt 2015 7:41 pm

Een tweede huwelijk met Sipk Abbes voor Upck Jouckes geeft wat extra informatie aan dit onderwerp, Margreet.
Aanvankelijk dacht ik dat alleen de eerste vrouw, Syts Piers interessant is in dit onderwerp, omdat Roarda in 'Ut it selde skaei' verder geen aandacht besteed aan Sipk Abbes.
Ook op de officiële naamsite van Tresoar wordt de naam van Sipk Abbes niet genoemd.

Pas toen ik de site van Jellema zag, begreep ik dat alle kinderen nakomelingen kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Grutte Pier (2): Upt Joukes x Syts Piers

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 30 okt 2015 7:45 pm

Hallo beiden.

Ik vind ongeveer hetzelfde als jij in Leeuwarden, Margreet. Mijn Jouke Piers lijkt dan niet simpelweg een zoon van Pier Upts te kunnen zijn. (Jouke Piers x1660 Welmoed Jacobs).
Upt Joukes is tweemaal getrouwd geweest, het past allemaal prima. Wie precies uit zijn eerste en tweede huwelijk stamt? Ik ben aan het proberen uit te vinden wat Nieuwland ervan vindt, maar dat is in de vernieuwde database ook moeilijker geworden. Abe Upts zal uit het tweede huwelijk zijn, maar verder...

Groet, Andries.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Grutte Pier (2): Upt Joukes x Syts Piers

Bericht door jacqueline » zaterdag 31 okt 2015 12:33 am

Hallo Andries en anderen,
Wb
Voorts (maar dat is voor mij nu even minder belangrijk) moet Jan Scheltes haast wel dezelfde zijn als de curator Johannes Scheltes uit (Ooster)Nijkerk, die nog in 1698 daar op stem 9 staat, als eigenaar-gebruiker. Ik heb begrepen dat niemand meer de situatie van die stem in 1728 uit de database kan toveren: zou in het kader van het Grutte Pierproject ook nog wel interessant kunnen zijn.
Maar wel uit hisgis!
Oosternijkerk:
1698: Johannes Scheltes eigenaar stem 7 en stem 9;
1728 eigenaar stem 7: Dirk Harkes, Ee; eigenaar stem 9: Ids Jans weduwe en erven
Wil je dit ook nog weten?
1640: eigenaar stem 7: Gerryt Gerryts; eigenaar stem 9: Schelte Taeckes.

En /Maar:
SC 1640: Sexbierum 23: Jan Scheltes gebruiker; Oostrum 4 Jan Scheltes gebruiker;

ga nog even door, misschien kun je er iets uit vissen:
1640 Wanswerd stem 11 Upt Joukes gebruiker
1640 Kimswerd stem 7: Pier Upts, als curator eigenaar; Joucke Upts gebruiker; Freerck Donia kinderen eigenaar
1640: Ferwerd stem 27: Frans Frans gebruiker; Pietersbierum stem 17 Frans Fransen gebruiker
1640: Raard stem 6: Eelcke Clasen eigenaar en gebruiker (1698: grietman jr. Ernst van Aylva uit naam van zijn vrouw eigenaar, 1728 de heer Ernst d'Aylva weduwe eigenaar)

Groetjes, Jacqueline

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Grutte Pier (2): Upt Joukes x Syts Piers

Bericht door Andries Koornstra » zaterdag 31 okt 2015 12:28 pm

Mijn hartelijke dank, Jacqueline.

Ik ben ondertussen hier met mijn puzzel:
Het Heringaboek (Heringa's uit Dongjum), heeft het testament van Upt Joukes ingezien en meldt dat Upt vier kinderen uit zijn eerste en vier uit zijn tweede huwelijk had. De vier voorkinderen (b)lijken door de verkoop van moederlijk goed in Berlikum ondubbelzinnig te benoemen: Jouke Upts (Kimswerd), Hiske Upts (Raard bij Dokkum), Antje Upts (Dongjum) en Sjouk Upts (waarschijnlijk te Ferwerd, als ik een Frans Franses moet kiezen).
Ik heb met enige moeite via Allefriezen gevonden dat Nieuwland vier nakinderen meldt:
1. Sjouk Upts x Johannes Scheltes, te Oosternijkerk (de tweede Sjouk, na haar halfzusters overlijden geboren dan?),
2. Abe Upts x Sijke Tjerks, te Wanswerd,
3. Aafke Oepts x Taeke Sjoerds,
4. Aaltje Upts x Cornelis Michiels en Hendrik Sapes.
Dan is de positie van Pier Upts te Leeuwarden moeilijk in te vullen. Hij trouwt al begin 1635, nadat hij een paar jaar eerder zijn apothekersstage succesvol heeft afgerond, dan trouwt hij erg jong als hij uit het tweede huwelijk komt.
Voorts zou hij in 1640 als curator 1/3 deel van Kimswerd stem 7 (namens Jouke Upts kinderen) beheren. De stemcohieren van de prekadastrale atlas (uitgegeven door de Fryske Akademy) reppen echter met geen woord over deze Pier Upts. Bovendien blijkt Jouke Upts in 1645 nog te leven (WON S40, minuut 21). In 1650 zijn grootvader Upt Joukes en Symen Reynerts (de laatste dan overleden) curatoren over Joukes kinderen (WON S43, minuut 9). Geen woord over Pier Upts dus!!!
Maar in 1668 wordt Johannes Scheltes te O-Nijkerk wel "aangehuwde oom van vaders wege genoemd" als hij curator over Piers kinderen wordt: veel duidelijker kan het je toch niet worden gepresenteerd!
Ik weet het even niet meer, ik ga de tuin winterklaar maken, misschien krijg ik dan een ingeving!

groet, Andries.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Grutte Pier (2): Upt Joukes x Syts Piers

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 31 okt 2015 4:24 pm

Hoi,

Ik had gevonden dat Pier ovl voor 1631 hier vandaan komt: (de gruttepier-website)
Upt Piers: Geboren ‎± 1580, overleden ‎1655 Wanswerd‎, ongeveer 75 jaar 1)
Boer te Wanswerd, 1640 op Schuyerdastate, stem nr. 11, eigendom van het St. Anthonygasthuis te Leeuwarden.
Koopt 1631 voor ƒ 950 van zijn voorkinderen Joucke, Hiske, Antie en Siouck Wpts vijf pm. land, gelegen te Berlikum in een stuk van 10 pm., genaamd de Berten, waarvan hijzelf de wederhelft bezit (3e procl. 21 juni 1631).
Test. 16 maart 1632 (HvF civ. doss. 212-20); WON C6 d.d. 3 feb. 1616 (koop ƒ 7 eeuwige rente). Lid Doopsgezinde gemeente te Hallum 1655.
Gehuwd ‎± 1602 (ongeveer 14 jaar gehuwd) met:
Syts Piersdr‏‎, dochter van Pier Gerloffsz en Anna Taeckesdr‏.
Overleden ‎1616 Wanswerd

Dus alleen omdat Pier daar niet genoemd wordt, wordt hij maar als overleden beschouwd.

Het lijkt me daarna logsich dat Pier Upts met dochters Sijke/Sijtske uit het eerste huwelijk stamt.

In de stamboom bij Tresoar is er nog een Sytske Upts - geboren 1616, genoemd naar haar moeder dan
die trouwt met Jan Scheltes
ipv een tweede Sjouk.
http://www2.tresoar.nl/humogen/family.p ... erson=I428
Bron: P. Nieuwland - en Ut het selde skaei, van Roorda - dus die hadden dan blijkbaar ook al hun bedenkingen bij de Sjouck/Syts.

Verder noemt de hisgis bij mij wel een Pier Upts in 1640 Kimswerd - SC7,- eigenaar voor 1/3 - curator
Joucke Upts gebruiker
en Freerck Donia Kinderen 2/3.
En die gegevens komen toch uit de pred. atlas?
Het eigen deel van Upt in Berlikum is voor 1640 alweer verkocht, want dat kan ik in Hisgis niet vinden- tenzij het een stemloos stuk was - dat kan ook nog.

Intussen heb ik meerdere mensen in mijn bestand die niet bij gezamenlijk bezit genoemd worden,
maar die door allerlei voogdij-en wel te koppelen zijn.
De enige verklaring lijkt dan dat ze hun erfdeel al eerder hebben gekregen, toen ze trouwden bv. - of voor een opleiding?
Vergeten kan 1 keer, maar is bij meerdere documenten moeilijk vol te houden.
Maar 'ondubbelzinnig' maar 4 nakomelingen noemen, terwijl er 5 zijn - komt dus meer voor.

Het archief van het gasthuis is wel in te zien bij HCL,
maar ik kan er over Upt/Upts - of huurcontracten in Wanswerd - nog niet veel vinden, alleen dit:
44 Koop- en kwijtbrief voor de voogden der armen van eene jaarlijksche rente van twee goudgulden, rustende op 3 pondematen land te Wanswerd, aangekocht van Juycke Sydszn., huurder van het Leeuwarder armen-land te Wanswerd
Groet Margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Grutte Pier (2): Upt Joukes x Syts Piers

Bericht door Andries Koornstra » zaterdag 31 okt 2015 8:10 pm

Hoi,

in de papieren prekadastrale atlas staan bij Kimswerd stem 7:
gebruiker: Joucke Wpts, eigenaar: voor de 2 parten Joucke Wpts selven eigener en de erfgen. van d'olde procur. Scheltinga voor de andere part
Dus hebben ze bij HisGis gebruik gemaakt van de gedrukte, foutrijke, versie. Opmerkelijk.

Ik ben het met je eens en laat Pier mooi staan waar ik heb hem had: bij het eerste huwelijk. Dan is hij naar grootvader Pier genoemd en qua tijd kan hij ook niet goed uit het tweede huwelijk zijn, want dan zou hij met zestien tot zeventien jaar al moeten zijn getrouwd, hetgeen je bij mannen eigenlijk nooit ziet.

Ik moet maar eens naar dat testament kijken. Het zit bij de bijlagen van de civiele sententies. Er zal dus na 1700 onenigheid over Upts erfenis zijn geweest (als we geluk hebben).

En tot slot: volgens GJ 2009, blz. 280/281 is Jan Scheltes die met Sytske Upts trouwt een zoon van Schelte Reyners en Grietie Jans, uit Klooster Anjum. Johannes Scheltes, de aangetrouwde oom, is gezien het stemcohier en de autorisatieboeken van OOD zoon van Schelte Taekes. Twee geheel verschillende schoonzoons van Upt dus. En dan zijn we ook weer terug bij de zes kinderen waarmee ik de vraag begon!

Groet, Andries.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Grutte Pier (2): Upt Joukes x Syts Piers

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 31 okt 2015 10:26 pm

1. Jouke Upts x Kinsk Reiners, volgens zeggen te Kimswerd;
De famylje -website meldt 2 kinderen; Reiner Kinks en Symen Kinsks ,
maar die hebben matroniem en patroniem verhaspeld.
Datum: 09-04-1648 Plaats: Kimswerd
Bijzonderheden: De moeder is weduwe
Dopeling Reiner
Vader Joucke Wpts
Moeder Kinsck Jouckes

Datum: 09-04-1648Plaats: Kimswerd
Bijzonderheden: De moeder is weduwe
Dopeling Sijmen
Vader Joucke Wpts
Moeder Kinsck Jouckes
Ik heb het gemeld aan hun mailadres. en krijg binnen een maand antwoord :)

Reiner Joukes 1/4 en Siemen Joukes 3/4 zijn in 1698 eigenaren van stem 7 Kimswerd, Reiner ook nog eig en gebr stem 6 Kimswerd.

Ze trouwen daar ook:
Reiner x Wick Foppes 1666 - doopt een Joucke 1667
Siemen x Siouck Hiddes 1674 - doopt een Kinsck in 1677.

Kinsck hertrouwde in 1648 Lieuwe Andries - doopt een Lijsbet 7-11-1650,
Lijsbet Lieuwes x 1672 Kimswerd Gerben Jansen - timmerman, doopt een Jan 1675 en een Andrijs 1677,
Andries Gerbens x 1700 Kimswerd.

De onenigheid kwam dus misschien bij de verkoop van stem 7 ?
in floreencohier 1700 FC 6, 50 pm - Symen Joukes eig en selffs gebr
in 1728 op naam van Simen Clases Lambsma gebr Dirk Sipkes,
Stem 6 is dan van Dirk Sipkes.

Kimswerd FC 10 - 8 pm - is in 1700 van Johannes Scheltes, Symen Joukes gebr.

Nb Johannes Scheltes komt veel voor in autorisatieboeken Oostdongeradeel,
oa met een Aaltje Oepts x Cornelis Michiels, kdn oa Joucke en Sipk.

Mpaginae meldt het testament hier:
http://home.online.nl/m.bourgonjen/Test ... ivSent.htm
212/20 Upt Jouckes to Wanswert, test. 16/3/1632.
De omzetting naar de huidige aanvraagnummers geeft de concordans op de "sivile sentinsjes" in Tresoar, toegang 14, deel II, blz. 877-937.
Voorbeeld: 83/11 Wartena, Douwe Jansen, en Trijntie Rinnerts to Ljouwert, test. 17/3/1680. Zoek in de concordans SS (= Siviele Sentinsjes d.i. Fries voor Civiele Sententies) portefeuille nr. 83 definitieve sententie 11 en u vindt het huidige inventarisnr. 8251.
Correcties volgens Tresoar NT 14.01 met hss. aantt.


Groet Margreet

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Grutte Pier (2): Upt Joukes x Syts Piers

Bericht door hesseldewalle » zondag 1 nov 2015 8:00 am

L.S.

Zelf stam ik via mijn moeder af van Johannes Scheltes en Sjoukje Upts en van Abe Upts en Syts Tjerks. Ik mag dus oom Pier zeggen.

Pier Upts heb ik in mijn database. Komt voor op een zilveren collecteschaal uit Leeuwarden uit 1639. Met familiewapen. Ik heb hem staan als de zoon van Upt Joukes en Syts Piers, geboren rond 1610.

Groet

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

Plaats reactie