Doopsgezind trouwen (Pier Annes x Grietje Bienses)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
phart
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2011 10:03 pm

Doopsgezind trouwen (Pier Annes x Grietje Bienses)

Bericht door phart »

Beste mensen,

Ik heb een voorouder-echtpaar Pier Annes (ca. 1625-1686) x Grietje Bienses (ca. 1640-1686) in de regio Driesum/ Wouterswoude. Ik vermoed dat zij doopsgezind waren, en dat het een tweede huwelijk voor Pier Annes is geweest. Nu heb ik strijdige gegevens en weet niet hoe dit te duiden. Zij worden als echtelieden aangeduid, maar gaan pas 10 jaar later in ondertrouw:

- Proclamatieboek Dantumadeel K4, 1658: In een koopbrief gedateerd 21 april 1658 worden zij aangeduid als “Pier Annes en Grietje Bienses egtelieden te Wolterswolde”.
- Proclamatieboek Dantumadeel K4, 1659: Op 28 februari 1659 doen “Pier Annes en Grietje Bienses” derde proclamatie op 4 pondemaat broekland aldaar.
- Weesboek Dantumadeel 1668: Op 25 mei 1668 koopt Pier Annes huizinge en schuur te Wolterswolde uit de inventaris van wijlen Benne Martens.
- Proclamatieboek Dantumadeel K4, 1668: In een koopbrief gedateerd 30 oktober 1668 worden zij aangeduid als “Pier Annes en Grietje Bienses egtelieden te Driesum”. Op 14 december 1668 doen zij derde proclamatie voor 4 pondemaat mieden aldaar.
- Proclamatieboek Dantumadeel K5 124, 1668: Op 14 december 1668 gaan Pier Annes en Grietje Bienses te Dantumadeel in ondertrouw (Bron: “Wyger Folkerts en Mary Aebeles en hun nageslacht over zeven generaties” door W.J. Tjoelker en B.D. van der Meulen. Drachten, 1997).

Kan dat wel, of heb ik een onjuiste transcriptie van hun ondertrouw 1668? Is het bijvoorbeeld zo dat doopsgezinden toentertijd eerst voor hun kerk trouwden en pas jaren later nog eens voor het gerecht?

Gr.
P. Hartmans
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Doopsgezind trouwen (Pier Annes x Grietje Bienses)

Bericht door Andries Koornstra »

Beste P,

die genoemde Gerechtelijke afkondiging(en) is/zijn niet terug te vinden in de Allefriezen-database. Klopt jouw citaat uit de publicatie wel? Zoja, klopt dan die vermelding?

groet, Andries.
phart
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2011 10:03 pm

Re: Doopsgezind trouwen (Pier Annes x Grietje Bienses)

Bericht door phart »

Hoi Andries,

Het citaat klopt, maar de vermelding van ondertrouw zal onjuist zijn. Die gooi ik dan maar in de virtuele prullenbak. :-)

Groetnis,
P. Hartmans
Andries Koornstra schreef:Beste P,

die genoemde Gerechtelijke afkondiging(en) is/zijn niet terug te vinden in de Allefriezen-database. Klopt jouw citaat uit de publicatie wel? Zoja, klopt dan die vermelding?

groet, Andries.
Plaats reactie