Albert Jannes, Jantien Jacobs en Grietje?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
J.Bootsma Jr.
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 2 mar 2015 8:29 pm

Albert Jannes, Jantien Jacobs en Grietje?

Bericht door J.Bootsma Jr. » donderdag 31 dec 2015 3:27 pm

Beste forumleden,

Ik doe al een tijd onderzoek naar mijn voorouder, Jannes Alberts. Die woonde van ±1640 tot 1695 in Weststellingwerf, o.a. Oldeholtpade en Wolvega. Hij trouwde Albertje Jans en samen kregen ze 3 kinderen, Albert Jannes, Grietje Jannes en Jan Jannes Boosman. De broer van Jannys is inmiddels gevonden, ene Abel Alberts, boer te Nijeholtpade. In 1669 begon hij die ongeveer en samen met Jetske Egberts uit Langezwaag kreeg hij Grietje Abels. Toen is hij nog hertrouwd met Jantien Remmelts maar in 1675 overleed hij.

Nu ben ik al enige tijd opzoek naar de ouders van Jannys en Abel Alberts. De vader moet dus Albert heten en aangezien ze beide hun dochter Grietje noem zal de moeder ook Grietje heten. Er is een goede kans aanwezig dat zij Rooms-Katholiek zijn. Veel Alberten en Grietjes zijn al weg gestreept, alleen nu vond ik de vrij interessante bruiloft, tussen Albert Jannes en Jantien Jacobs. Ze trouwden 1669 te Kortezwaag, maar bij Albert Jannes stond vermeld "van Nijeholtpade". Er zijn een aantal argumenten dat dit de vader kan zijn:

1. Het verklaart waar de naam van 'Jannes' vandaan komt.
2. Het verklaart hoe Abel in contact is gekomen met Jetske Egberts uit Langezwaag.
3. Het is zelfs mogelijk dat Albert Jannes 1669 van zijn boerderij vertrok en Abel Alberts het toen overnam.

Graag hoor ik of iemand meer gegevens heeft over deze personen, al is het maar iets heel erg kleins.

Met vriendelijke groet,
J.Bootsma Jr,

Gebruikersavatar
harmke
Berichten: 129
Lid geworden op: vrijdag 2 mei 2008 4:52 pm
Locatie: Gorredijk

Re: Albert Jannes, Jantien Jacobs en Grietje?

Bericht door harmke » vrijdag 1 jan 2016 11:58 am


Plaats reactie