Emigratie

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
vanderbrugge
Berichten: 25
Lid geworden op: zaterdag 9 aug 2008 11:55 pm
Locatie: Vlaardingen

Emigratie

Bericht door vanderbrugge » woensdag 17 feb 2016 10:41 pm

Dag Forummers,

Kan iemand mij vertellen wanneer een zekere Douwe van der Kooij (i/y), gehuwd met Nelly Groenhof, naar de U.S.A. is geëmigreerd? Het moet volgens familiegegevens voor 1914 zijn gebeurd. Douwe is mogelijk geboren op 28.9.1890.
Bedankt voor de te nemen moeite.
N. van der Brugge

John Nauta
Berichten: 114
Lid geworden op: donderdag 9 feb 2006 6:10 pm

Re: Emigratie

Bericht door John Nauta » maandag 29 feb 2016 7:20 pm

Hallo N. van der Brugge,

Douwe, zoon van Yede van der Kooy en Jannigje de Boer, geboren 28/9/1890 te Hindeloopen. Departed from the port of Rotterdam on 18 Maart 1911 on the ship "S.S. Nieuw Amsterdam" and arrived on Ellis Island, New York on 27 Maart 1911. Hij was 20 jaar oud, not married, and occupation is farm laborer. Name and address of relative in Nederland: Y. van der Kooi, Hindeloopen; Going to friend "J. Groenhof", 2 Wilson Street, Passaic City, New Jersey; He had $25.00 with him; had brown hair and grey eyes; he was 5'8" tall (173 cm).

In 1923, Douwe goes back to Nederland for a visit. He left Nederland (Rotterdam) on 23 June 1923 on the "S.S. Nieuw Amsterdam" and arrived in New York on 1 July 1923. He is 32 years old, married, a farmer, was visiting his father Y. van der Kooi in Hindeloopen. He was living at 28 East 33rd Street in Paterson, New Jersey. He had $75.00 with him. It said he was living in America from 1911 to the current year (1923).

gr,

John
Laatst gewijzigd door John Nauta op maandag 29 feb 2016 7:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

John Nauta
Berichten: 114
Lid geworden op: donderdag 9 feb 2006 6:10 pm

Re: Emigratie

Bericht door John Nauta » maandag 29 feb 2016 7:34 pm

Hallo,

Douwe (Daniel) van der Kooy (i/j) (VanderKooy) overleden te Pinellas County, Florida on 9 December 1977, 87 jaar oud.

gr,

John

vanderbrugge
Berichten: 25
Lid geworden op: zaterdag 9 aug 2008 11:55 pm
Locatie: Vlaardingen

Re: Emigratie

Bericht door vanderbrugge » dinsdag 8 mar 2016 10:28 pm

Goedenavond J. Nauta,

Vriendelijk dank voor Uw reacties, die ik eerst vanavond onder ogen kreeg. Ik zal de gegevens verwerken bij de stamboomaantekeningen. Wellicht heeft U ook brongegevens. Zo ja, dan zou ik ook die, indien mogelijk, graag ontvangen. Bij voorbaat dank.
N. van der Brugge.

vanderbrugge
Berichten: 25
Lid geworden op: zaterdag 9 aug 2008 11:55 pm
Locatie: Vlaardingen

Re: Emigratie

Bericht door vanderbrugge » dinsdag 8 mar 2016 11:09 pm

Hello John,
May be you do not fully understand my message. Thank you for that message. I would like to know the source you got these data from to merge to the tree. My late wife's surname is "van der Kooij", Dutch spelling and I intend to add as much names as possible.
So thank you beforehand.
N. van der Brugge.

van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Re: Emigratie

Bericht door van der Honing » woensdag 9 mar 2016 11:17 am

Overlijdensgegevens in de Verenigde Staten komen dikwijls uit de Social Security Death Index die u kunt raadplegen via FamilySearch.

vanderbrugge
Berichten: 25
Lid geworden op: zaterdag 9 aug 2008 11:55 pm
Locatie: Vlaardingen

Re: Emigratie

Bericht door vanderbrugge » donderdag 10 mar 2016 5:31 pm

Bedankt, van der Hooning (m/v). Ik weet van SSDI, maar ik ben geen lid van Ancestry dus ik kan daar niet zoeken. Overigens ging het mij niet alleen om het overlijden, maar in het algemeen om zoveel mogelijk bronnen waar hij uit put en waaruit ik eventueel ook zou kunnen putten.
Vriendelijke groet, N. van der Brugge.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Emigratie

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 10 mar 2016 11:07 pm

Ancestry is iets anders als FamilySearch (de mormonen)

https://familysearch.org/
Kies search >
https://familysearch.org/search/

vul links een naam in - Kooij
kies Death -
Place USA
date any

https://familysearch.org/search/record/ ... lace%3Ausa~

Maar ook bij Ancestry kun je volgens mij gratis wel enigszins de SSDI doorzoeken.
Als je met je muis bij een naam op view record gaat staan - niet aanklikken
verschijnt er in een pop-up schermpje allerlei info : gbdatum-overlijdensdatum-welke staat.

Als je het wel aanklikt, of als je de see more aanklikt
krijg je pas die ellendige reclame om lid te worden.
Als je je muis van die view afhaalt en even aan de kant zet, verdwijnt het schermpje weer en kun je naar een volgende naam.

http://search.ancestry.com/search/db.aspx?dbid=3693
kooij ingevuld:
http://search.ancestry.com/cgi-bin/sse. ... 1&uidh=000

groet Margreet

vanderbrugge
Berichten: 25
Lid geworden op: zaterdag 9 aug 2008 11:55 pm
Locatie: Vlaardingen

Re: Emigratie

Bericht door vanderbrugge » zaterdag 12 mar 2016 1:40 pm

Bedankt, Margreet, ik ga er eens mee aan de slag

Plaats reactie