Verwantschap familie Zwaga met de Grutte Pier familie

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Verwantschap familie Zwaga met de Grutte Pier familie

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 22 mar 2016 2:43 pm

Hoi allemaal,

uit onderstaand overzicht zouden veel Hettinga's via de familie Zwaga verwant zijn aan de ''Grutte Pier Famylje''.
Wie van jullie heeft onderzoek gedaan naar de Zwaga's en kan onderstaande opstelling bevestigen?
Liefst met bewijs.
Of kan iemand de opstelling ''onderuit halen''?

Zie ook: http://www.gruttepierdefamylje.nl/index ... ek-het-uit

Groetjes, Maikel

Generatie I
Gerben Reins Hettinga, veehouder, wonende te Ypecolsga, te Boornzwaag, te Nijega en te Idzega, is geboren te Ypecolsga (Wym), is gedoopt op zondag 8 november 1767 te Woudsend (rk) (doopgetuige was Gauke Jacobs), is overleden op maandag 7 juli 1834 te Idzega (Wym), is begraven te Woudsend. Gerben werd 66 jaar.
Gerben trouwt op zondag 4 mei 1794 te Langweer (ng), trouwt (kerk) op maandag 5 mei 1794 te Op de Heide-St. Nicolaasga (rk) op 26-jarige leeftijd met de 19-jarige
Sytske Johannes Zwaga is geboren te Boornzwaag (Don), is gedoopt op donderdag 1 december 1774 te Op de Heide-St. Nicolaasga (rk) (doopgetuige was Grietje Ennes), is overleden op woensdag 23 januari 1828 te Boornzwaag (Don). Sytske werd 53 jaar.

Generatie II
Johannes Annes Zwaga, boer, wonende te Koudum en te Boornzwaag, is geboren te Boornzwaag (Don), is gedoopt op woensdag 1 februari 1730 te Op de Heide-St. Nicolaasga (rk) (doopgetuige was Jelle Lolkes), is overleden op dinsdag 3 april 1781. Johannes werd 51 jaar.
Johannes trouwt op zondag 13 januari 1765 te Boornzwaag (ng) op 34-jarige leeftijd met de 23-jarige
Hardewijntje Cornelis Witteveen (Wijntje) is geboren te Doniaga (Don), is gedoopt op dinsdag 4 april 1741 te Op de Heide-St. Nicolaasga (rk) (doopgetuige was Roelofje Cornelis (zie 525)), is overleden op dinsdag 31 maart 1812 te Boornzwaag (Don). Hardewijntje werd 70 jaar.

Generatie III
Anne Lolkes Swaga, boer, wonende te Boornzwaag, is geboren rond 1700, is begraven op maandag 7 maart 1774 te Op de Heide-St. Nicolaasga (rk). Anne werd ongeveer 74 jaar.
Anne trouwt (kerk) op zondag 22 oktober 1724 te Op de Heide-St. Nicolaasga (rk) op ongeveer 24-jarige leeftijd met de ongeveer 19-jarige
Sytske Pieters is geboren rond 1705.

Generatie IV
Lolke Annes Swaga, boer, wonende te Doniaga en te Teroele, is geboren rond 1665 te Langweer (Don), is begraven op zondag 30 september 1753 te Op de Heide-St. Nicolaasga (rk). Lolke werd ongeveer 88 jaar.
Lolke trouwt in 1697 op ongeveer 32-jarige leeftijd met de ongeveer 22-jarige
Hylk Johannes is geboren rond 1675, is overleden voor 1749. Hylk werd hoogstens 74 jaar.

Generatie V
Anne Wybes, boer, wonende te Langweer en te Boornzwaag, is geboren rond 1620, is overleden voor 1683. Anne werd hoogstens 63 jaar.
Anne trouwt op donderdag 16 februari 1645 te Langweer (ng) op ongeveer 25-jarige leeftijd met de ongeveer 20-jarige
Sieuw Lolckes is geboren rond 1625.

Tjalling Brouwer
Berichten: 58
Lid geworden op: zaterdag 23 jun 2012 4:08 pm
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Verwantschap familie Zwaga met de Grutte Pier familie

Bericht door Tjalling Brouwer » dinsdag 22 mar 2016 9:56 pm

Dag Maikel,

voor de vijfde generatie heb ik andere personen in mijn bestand, namelijk de volgenden:

* Trouwregister Hervormde gemeente Langweer Teroele Dijken Boornzwaag
Bron: DTB Trouwen
Soort registratie: DTB inschrijving trouwen
Datum: 14-08-1659
Soort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom Anne Lolles wonende te Boornzwaag
Bruid Foeck Wijbesdr wonende te Langweer
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Langweer Teroele Dijken Boornzwaag, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- en begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 214, aktenummer 694
Gemeente: Doniawerstal
Periode: 1609-1810

Jouw personen zijn dezen:

* Trouwregister Hervormde gemeente Langweer Teroele Dijken Boornzwaag
Bron: DTB Trouwen
Soort registratie: DTB inschrijving trouwen
Datum: 16-02-1645
Soort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom Anne Wijbes wonende te Langweer
Bruid Sijuw Lollesdr wonende te Boornzwaag
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Langweer Teroele Dijken Boornzwaag, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- en begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 214, aktenummer 685
Gemeente: Doniawerstal
Periode: 1609-1810

Ik heb geen idee wie gelijk heeft, maar stel het graag aan de orde.

Groet, Tjalling

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Verwantschap familie Zwaga met de Grutte Pier familie

Bericht door Maikel Galama » woensdag 23 mar 2016 2:11 pm

Hoi Tjalling,

net als jij ben ik heel benieuwd naar verdere reacties.
Voorlopig blijf ik maar in Anne Wybes en Sieuw Lolckes geloven maar zeker is dat beslist niet!
Ook jouw personen zouden heel goed kunnen........

Groetjes, Maikel

LeoZwaga
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 13 nov 2012 10:05 am
Locatie: Overdinkel
Contacteer:

Re: Verwantschap familie Zwaga met de Grutte Pier familie

Bericht door LeoZwaga » donderdag 13 okt 2016 6:20 pm

Hai Tjalling en Maikel
Hoe leuk ik de theorie van Maikel ook zou vinden..... ik heb ook wat Tjalling heeft.
Maar ga nog even een stapje terug naar Anne Lolkes die Swaga wordt genoemd door Maikel.
Volgens mij is het zijn vrouw Sytske Pieters die de naam Swaga doorgeeft. Zij is een kleindochter van Joseph Nolkes Swaga (1643-1738), een broer van Uldericus Noles Zwaga (pastoor!!)

Het is niet glas helder of Anne Lolkes ook RK was. Waarschijnlijk wel omdat zijn ouders (Lolke Annis & Hijlck Joannis) voor het gerecht trouwden (wat veel katholieken deden) op 25-7-1697. Zij uit Westermeer en hij uit Teroele. Een RK huwelijk heb ik niet gevonden omdat het boek pas in 1715 begint.

Lolcke Annis is echter (volgens mij) Hervormd gedoopt op 15-4-1660 in Langweer, met vermelding van alleen zijn vader Anne Lolles en doopheffer en grootvader Lolle Lolckes.
En zie daar het passende huwelijk van Anne Lolles & Foeck Wijbesdr op 14-8-1659 in Langweer.

Anne Lolles is hervormd gedoopt in Boornzwaag (waarvan sommigen menen dat daar de naam Swaga uit voorkomt) , maar is waarschijnlijk later wel (weer) RK geworden, want hij wordt bediend (in 1721) en begraven "Op de Heide" in 1729.
Anne Lolles|Lolkes is een zoon (1 van de 10 kinderen) van Lolle Lolckes en Rint Teedes. Hoewel nergens bij die dopen de moeder vermeld werd (onbelangrijk - alleen goed om een kind te baren ???) was Rint Teedes doopheffer bij de geboorte van Gadze Jans in Langweer in 1647. In het doopboek wordt zij genoemd als huisvrouw van Lolle Lolckes
En dat is dan mijn toekomstige projectje; kijken of ik verder nog wat kan vinden.

En nog even terugkomend op "Op de Heide": dit is waardoor ik hier belandde. Ik las een stukje op het forum (ook van Maikel) over de locatie van het kerkje. (Ja ...lang geleden...2006)
Iemand stuurde je toen een foto van het bord wat blijkbaar voor de boerderij op Heide 20 staat/stond. Op streetview van Google maps zie ik geen bord (meer). Maikel, zou ik jou mogen vragen of ik een kopietje van die foto kan krijgen? (als je die nog hebt en kan vinden..)

Hier staat mijn verzameling: http://www.familiezwaga.nl/family.php?f ... mport1.ged

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Re: Verwantschap familie Zwaga met de Grutte Pier familie

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 18 okt 2016 1:16 pm

Hoi Leo,

het Zwaga verhaal laat ik maar rusten.
Uit vrij betrouwbare bron hoorde ik dat de Zwaga's niet met de Grutte Pier familie verwant zijn.......

De foto van het bord de statie stuur ik je via een link: https://plus.google.com/photos/10264354 ... 4865692274

Groetjes, Maikel

LeoZwaga
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 13 nov 2012 10:05 am
Locatie: Overdinkel
Contacteer:

Re: Verwantschap familie Zwaga met de Grutte Pier familie

Bericht door LeoZwaga » dinsdag 18 okt 2016 8:13 pm

Dank je wel Maikel voor de link en de foto.

Wat betreft Grutte Pier: er is wel een "soort van" familielink tussen Grutte Pier en de Swaga's.
Die loopt via Douwama, Gralda en Solckema.
Zie het plaatje
gruttePier&Swaga-v.jpg

Plaats reactie