Onbekende roeier J. van den Noord van de Amelander reddingbo

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Amelander historie
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 2 jun 2014 12:09 pm
Locatie: Ameland
Contacteer:

Onbekende roeier J. van den Noord van de Amelander reddingbo

Bericht door Amelander historie » maandag 25 jul 2016 2:57 pm

L.s.,

Hierbij zou ik u willen verzoeken te helpen bij het speuren naar J. van den (of van der) Noord. J. van den Oord was in november 1928 één van de roeiers op de Amelander reddingboot. Er bestaat een kans dat hij betrokken was bij het project van de aanleg van een zeedijk bij Nes. Deze opdracht was 27 oktober 1928 door het Waterschap Nes-Buren gegund aan de Amsterdamse Ballast Maatschappij die toen meteen gestart zal zijn met de voorbereidingen.

Gezocht op naam, blijkt dat er in Friesland en Groningen en zelfs in heel Nederland vrij weinig mensen waren die 'van den Noord' heetten. De meesten heetten 'van der Noord', maar soms worden de beide tussenvoegsels binnen een familie genoemd. Onderaan deze pagina vindt u de bijlagen met daarin de schrijfwijze in de strandingsverslagen en overzichten van gehuldigd personeel uit het archief van de KNZHRM: http://forum.amelanders.com/viewtopic.php?t=86&p=118

Ik hoop dat u mij kunt helpen met het achterhalen wie deze J. van den Noord was.

Groeten van Thijs Gras

simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: Onbekende roeier J. van den Noord van de Amelander reddi

Bericht door simkos » dinsdag 26 jul 2016 8:36 pm

Beste Thijs,

Ik zou jou aanraden om de gezinskaarten registratie van de gemeente Ameland 1914-1939 eens te raadplegen of te laten raadplegen.

In het algemeen woonde men dicht bij het werk, ook al is dit tijdelijk voor een jaar paar.

De verbindingen waren toen nog niet zo comfortabel.

Hoe kom anders als roeier op de reddingboot.
Dan moet je wel goed en betrouwbaar bij de bemanning bekend zijn anders wordt daar niet zo maar aan toegevoegd.

Groeten van Terkos

Amelander historie
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 2 jun 2014 12:09 pm
Locatie: Ameland
Contacteer:

Re: Onbekende roeier J. van den Noord van de Amelander reddi

Bericht door Amelander historie » maandag 1 aug 2016 9:08 pm

Beste Terkos,

Dat is een goede tip. Zoals gezegd, kwam zijn naam niet in het bevolkingsregister voor. Inmiddels is zijn naam wel in een krantenbericht uit de Leeuwarder Courant opgedoken. Daaruit blijkt dat hij een schippersknecht van Oeke Metz uit Nes op Ameland was. Misschien sliep hij bij hem thuis? Echter is nog steeds niet zijn volledige voornaam bekend. En is het 'Van den' of 'Van der Noord'? Op basis van de naam zouden we weer de geboorte- en overlijdensdatum kunnen traceren.

We blijven zoeken en tips zijn altijd welkom!

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Onbekende roeier J. van den Noord van de Amelander reddi

Bericht door jacqueline » dinsdag 2 aug 2016 11:57 pm

Hallo Thijs,

Heb je ook een link naar het betreffende krantenbericht?

In het Nieuwsblad van het Noorden van 26-05-1928 via http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?q ... 21%3Aa0251 en van 23-06-1928 via http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?q ... 21%3Aa0244 staan idd advertenties waarin gemeubileerde kamers per nacht ten per week te huur worden aangeboden, inlichtingen bij O. Metz, Schipper, Nes, Ameland.

Groeten van Jacqueline

simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: Onbekende roeier J. van den Noord van de Amelander reddi

Bericht door simkos » woensdag 3 aug 2016 11:41 am

]Beste Jacqueline,

Ik heb geprobeerd verder te zoeken en heb ik als naam op de site: Allefriezen.nl ingevuld : '''Jan van der Noord"

en vond een Jan van der Noord, geboren te Leeuwarden op 23 december 1905. Hij is de zoon van de vrachtschipper Anna van der Noord en Martje Meestra.

In het gescande bevolkingsregister van Leeuwarden staat dat hij op 4 juni 1931 is uitgeschreven naar IJmuiden.

Ik kan het bevolkingsregister van IJmuiden niet op Internet vinden.

Groeten van Terkos

Gebruikersavatar
Andrys
Berichten: 71
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 3:24 pm
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: Onbekende roeier J. van den Noord van de Amelander reddi

Bericht door Andrys » woensdag 3 aug 2016 12:09 pm

Gevonden op Genealogie Online https://www.genealogieonline.nl/stamboo ... /I4894.php

Jan van der Noord.
Hij is geboren op 22 december 1905 in Leeuwarden.
Beroep: Arbeider.
Geloof: Nederlands Hervormd.
Woonachtig: vanaf voor 1931 Frans Haeneboutstraat 31, IJmuiden.
Hij is getrouwd met Aaltje Lammerts op 29 juni 1931 te Groningen, hij was toen 25 jaar oud.
Vriendelijke groeten / Freonlike groetnis,

Andrys Stienstra
Burgum

Plaats reactie