Gezocht: Voorouders Gerrit Gerrits Kamstra

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Sieger Witvoet
Berichten: 88
Lid geworden op: zondag 22 jul 2007 4:21 pm

Gezocht: Voorouders Gerrit Gerrits Kamstra

Bericht door Sieger Witvoet » zondag 28 aug 2016 9:21 am

Hallo allemaal,

In mijn kwartierstaat komt het echtpaar Gerrit Gerrits Kamstra en Aaltje Alberts van Loo voor.

Achtkarspelen, huwelijken 1795
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 17 april 1795 in
Gerkesklooster
Man : Gerrit Gerrits afkomstig van Doezum
Vrouw : Aaltje Alberts afkomstig van Gerkesklooster

Gestandaardiseerde namen: GERRIT GERRITS en AALTJE ALBERTS

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Gerkesklooster 1703-1810
Inventarisnr.: 23


Van Aaltje heb ik nog wat gegevens kunnen vinden over ouders en broers/zussen, maar bij Gerrit gaat dat niet zo gemakkelijk. Gerrit neemt in 1811 de familienaam Kamstra aan en laat met Aaltje 5 kinderen dopen: Gerrit (1796 Grootegast), Froukje (1798 Gerkesklooster), Albert (1800 Gerkesklooster), Jan (1802 Gerkesklooster) en Janke (1807 Gerkesklooster). Gerrit overlijdt in 1849 op 81-jarige leeftijd. Als vader wordt een Gerrit vermeld. Naam van de moeder helaas onbekend. Geboorteplaats van Gerrit is volgens de overlijdensakte Buitenpost. Geboortejaar zou plm 1768 moeten zijn.

Registre civique kanton Bergum

Bron: Registres civiquesSoort registratie: Inschrijving Registres civiquesPlaats: Achtkarspelen
Bijzonderheden:
Locatie: Augustinusga

Kiesgerechtigde
Gerrit Gerrits Kamstra (dagloner / journalier) geboren op 1766 wonende te Augustinusga
Bronvermelding

Registre civique kanton Bergum, archiefnummer 8, Gewestelijke besturen in Friesland in de Franse tijd (BRF) - Tresoar, inventarisnummer 3630, aktenummer 2651
Gemeente: Dantumadeel
Periode: 1811-1812


Nu begint het ietwat lastig te worden. Op AlleFriezen vind ik een Gerrit die twee kinderen laat dopen te Buitenpost, een Getje in 1766 (ouders wonen op het Uitland) en een Gerrit in 1768 (ouders wonen op het Uitland). Het Uitland zou een klein gehuchtje zijn tussen Buitenpost en Burum. Als ik zoek op de achternaam Kamstra vind ik nog een Antje Gerrits Kamstra, overleden in 1843 op 85-jarige leeftijd. Bij haar worden als ouders een Gerrit en een Janke vermeld. Geboorteplaats Buitenpost. Geboortejaar zou dan plm 1758 moeten zijn.

Mogelijk:

Datum doop 29-08-1762
Plaats doop Visvliet
Kind Antje
Geslacht o
Vader Gerrit Gerrijts
Moeder Janke Jans
-
Bron Doop- en trouwboek 1678-1744 Kerkelijke gemeente - Visvliet
Collectie DTB (toegang 124)
Inventarisnummer 485


Is er iemand die mij verder op weg kan helpen met de ouders en verdere familie van Gerrit Gerrits Kamstra? Gezien de vernoemingen van de kinderen zouden een Gerrit en een Janke wel passen, maar de ouders zoals die bij Antje naar voren komen kom ik nergens anders tegen.

Alvast dank.

Sieger

joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Gezocht: Voorouders Gerrit Gerrits Kamstra

Bericht door joke andriessen » zondag 28 aug 2016 2:45 pm

Sieger,

Als hij echt in Augustinusga is geboren zul je geen doop vinden
Doop- en trouwboek van Augustinusga, 1772-1812.
Index huwelijken: DTB nr. 35a.
Index dopen: DTB nr. 35b.
groet, Joke

Sieger Witvoet
Berichten: 88
Lid geworden op: zondag 22 jul 2007 4:21 pm

Re: Gezocht: Voorouders Gerrit Gerrits Kamstra

Bericht door Sieger Witvoet » zondag 28 aug 2016 3:25 pm

Hallo Joke,

Ik verwacht niet dat hij in Augustinusga is geboren. Waarschijnlijk zal de geboorteplaats wel Buitenpost of oostelijker zijn geweest. De doop van Antje heb ik via allegroningers gevonden. En van Visvliet naar Buitenpost is niet zo ver. Alleen is het dan jammer dat ik niet meer gegevens over de ouders boven water kan krijgen.

Sieger

Plaats reactie