Lourens Stophels en Gats Andeles.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Jos
Berichten: 35
Lid geworden op: vrijdag 21 okt 2016 12:55 pm

Lourens Stophels en Gats Andeles.

Bericht door Jos » donderdag 3 aug 2017 12:31 pm

Dag dag,
Met vrij grote zekerheid meen ik voorouders te hebben gevonden uit Itens en Franeker. Lourens Stophels komt uit Itens en Gats Andeles uit Franeker. De (3e ?) proclamatie van hun huwelijk was in Schalsum, februari 1644, maar ze zijn niet getrouwd in Schalsum of Boer en ook geen attestatie aangevraagd. Van Lourens Stophels is geen enkel aanknopingspunt te vinden, niet in Itens, niet in Schalsum en ook niet in Franeker. Van Gats Andeles is (hoogst waarschijnlijk) een broer bekend, Symen Andeles. Tja....en hoe nu verder?

groet, Jos.
16806968_1492762050737008_5125939289078146400_n.jpg
Proclamatie Schalsum februari 1644.
16806968_1492762050737008_5125939289078146400_n.jpg (11.95 KiB) 13244 keer bekeken
De houwelijcken proclamatiën van Lourens
Stophels van Ittens en Gats Andeles onder de
clockslach van Franeker sijn in den februario
1644 sonder verhindringhe wettelijcken geproclameert
alhier, doch so veel ons aengaet niet kennelijck dat se
getrout sijn doordien se geen getuychnisse versocht hebben

Opvallend is dat veel "trouwlustigen" uit Franeker juist hier, in Schalsum, geproclameerd hebben. Zie: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... 9WK-H99C-R Zou daar een reden voor zijn ?
Laatst gewijzigd door Jos op woensdag 17 jan 2018 6:00 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Lourens Stophels en Gats Andeles.

Bericht door Kiek » donderdag 3 aug 2017 4:14 pm

Uit dezelfde periode een naamgenoot:

1640 Oppenhuizen Stemkohier 26.
Daar bewerkt Lou Stoffels 65 pm land van eigenaresse Harmke Terwysche.
Dat is op het meest noorderlijke puntje van Oppenhuizen, aan de overkant van de Houkesloot, op steenworp afstand van Offringawier en ten zuidoosten van Sneek.

Misschien is het deze Lou:
Lou Stoffels (Goenga) 1630 in Sneek gehuwd met Ancke Wilckes (Sneek) [Alle Friezen]

Jos
Berichten: 35
Lid geworden op: vrijdag 21 okt 2016 12:55 pm

Re: Lourens Stophels en Gats Andeles.

Bericht door Jos » donderdag 3 aug 2017 6:25 pm

Dag Kiek, dank voor je reactie. De nakomelingen van Lourens Stophels en Gats Andeles zijn wel bekend waaronder Stoffel Louws uit Franeker (later Midlum) (1644-1715) en dat is een andere Stoffel dan die uit Oppenhuizen. Groet. Jos.

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Lourens Stophels en Gats Andeles.

Bericht door Kiek » donderdag 3 aug 2017 8:42 pm

De naam Lou in Itens kom ik tegen in het Boerderijenboek Hennaarderadeel, blad 27.
Lou Clases heeft een flink aandeel verworven in stem 3. Hij is in 1627 weduwnaar van Geert Claese en vader van Ittie Lous. Later is dochter Ittie voor het grootste deel eigenaar van land en sate "De Spieker".
Ik vind Stoffel noch Christoffel in Itens.

Toeval wil dat Hiske Andeles, een voormoeder, eveneens in Midlum woonde, en van dezelfde generatie is als de kinderen van Lou Stoffels.
Meer over haar familie is te lezen in BAAwb1660-1677/198. Zie ook blad 175 en 302.
Misschien een verbinding te vinden met deze Andeles?

Aanvulling 4/8:
Het sterfhuis van Hiske, na de geboorte van haar zoon Rintje, is te vinden op FRAboedelinv. 02-01-1670, blad 205.
BAAwb1641/288 geeft nog info, die m.i. start met Broer x NN -> Andle, Ebel, Homme? -> Andle x Mary Hessels k: Idtie-Hessel-Broer-Hiske.

Jos
Berichten: 35
Lid geworden op: vrijdag 21 okt 2016 12:55 pm

Re: Lourens Stophels en Gats Andeles.

Bericht door Jos » vrijdag 4 aug 2017 4:57 pm

Dag Kiek. Dank voor de aanvullingen. De enige naam die aansluiting zou kunnen geven is Ebel (Ybeltje). Stoffel Louws had uit tweede huwelijk twee kinderen: Symen *1710 en Ybeltje *1712. Alle andere namen komen niet voor bij de nakomelingen van Loures Stophels en Gats Andeles. Gats had een broer Symen Andeles. Zijn kinderen:
Jelles Symens (* 1652), Sierck Symens (* 1654), Ebeltie (Ybeltje) Symens (* 1658), Gatske Symens (* 1662), Andele Symens (* 1666) and Griettie Symens (* 1669). Ik houd je op de hoogte.
Jos.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Lourens Stophels en Gats Andeles.

Bericht door Margreet Huisman » maandag 7 aug 2017 12:48 pm

Hoi,

Als mensen binnen het jaar waarin ze trouwden verhuisden,
moest het huwelijk ook in de vorige woonplaats worden afgekondigd.
Dus ik denk dat Gatske dan een tijdje in Schalsum heeft gewoond, voor ze naar Franeker verhuisde.
Ergens op Tresoar wordt vermeld dat ze bij het invoeren van de huwelijken niet alle vermeldingen mee hebben genomen,
omdat bijvoorbeeld sommige steden er soms wel 5 of 6 hadden. (bijvoorbeeld 3 proclamaties, ot gerecht plus huwelijken hv of gerecht en rk.)
Dus het is mogelijk dat de originele boeken meer vermeldingen bevatten dan hier worden weergegeven.

Ik zag deze mogelijkheid voor Gatskes ouders:
Trouwregister Gerecht Hennaarderadeel
Bron: DTB Trouwen Soort registratie: DTB inschrijving trouwen Aktedatum: 03-08-1608 Soort akte: derde proclamatie
Bijzonderheden: met consent van de wederzijdse ouders
Bruidegom Andele Hettezn wonende te Oosterend
Bruid Taads Sijmonsdr wonende te Ried
Ried ligt naast Schalsum en Boer,
en zo kom je wel aan een Simon Andeles.

In BBHen op blz 63 mogelijke voorouders:
Hette Riencx x Franscke Franses, dochter van Frans Andeles en Rinck Everts.

Simon werd zelf gedoopt op belijdenis 1667,
dus hij kan daarvoor dg of rk geweest zijn.
Hij vernoemt helaas geen Teetske, en ik zie ook geen Teetske Siemens trouwen,
maar hij kan er wel een gehad hebben in een eerder woonplaats, die ongehuwd overleden is.

Groet Margreet

Jos
Berichten: 35
Lid geworden op: vrijdag 21 okt 2016 12:55 pm

Re: Lourens Stophels en Gats Andeles.

Bericht door Jos » donderdag 10 aug 2017 10:49 am

Dag Margreet, wat een geweldige aanvulling ! Dat wordt dus een speurtocht in de originele boeken.....Tige tank !

Jos
Berichten: 35
Lid geworden op: vrijdag 21 okt 2016 12:55 pm

Re: Lourens Stophels en Gats Andeles.

Bericht door Jos » zondag 10 sep 2017 11:30 am

Dag dag,
Intussen een Gatske Stoffels gevonden op "alle friezen", getrouwd met Douwe Douwes Postma 18 september 1698 te Midlum. Gatske Stoffels was lidmaat NH kerk Midlum op 5 mei 1701. Gatske en Douwe Lidmaten NH kerk Sexbierum 10 februari 1704. Helaas geen geboortedatum gevonden (doop) en dus de volledige naam van haar vader ook niet. (was Stoffel Louws haar vader en dus Gats Andeles haar beppe ?)
Nu wil het toeval dat twee (van de vier) kinderen van Stoffel Louws en Waltye Yntes: Louw Stoffels * dec.1673, gedoopt 2 januari 1674 en zijn broer Ynte Stoffels, gedoopt 1 oktober 1676, beiden te Midlum, pas veel later (na 1692) zijn toegevoegd in de doopboeken van Midlum. Zou het kunnen zijn dat Gatske Stoffels "vergeten" is of "overgeslagen" ?
fullsizeoutput_3e1.jpeg
Laatst gewijzigd door Jos op maandag 11 sep 2017 11:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jos
Berichten: 35
Lid geworden op: vrijdag 21 okt 2016 12:55 pm

Re: Lourens Stophels en Gats Andeles.

Bericht door Jos » maandag 11 sep 2017 12:05 pm

....of is het deze Gatske Stoffels?. Met attestatie van Dongjum, lidmatenboek Midlum 1695.
Bijlagen
fullsizeoutput_3e3.jpeg

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Lourens Stophels en Gats Andeles.

Bericht door Margreet Huisman » maandag 11 sep 2017 1:34 pm

Haitse Sybes wordt vermeld te Dronrijp, gedoopt 1662
en de Ruurd Haitses die ook in die lidmatenboek-vermelding staat, trouwt vanuit Winsum.
Dronrijp hv Aktedatum: 20-11-1692 Plaats: Dronrijp
Dopeling Sybe
Vader Haytse Sybes

Dronrijp Armvoogdij Aktedatum: 25-12-1693
Bijzonderheden: Ontvangen wegens kistgeld £ 2:-:-
Citaat: van Pijter Sijbes ontv(angen) ter causa van sijn w(ijlen) overleden broeders, Haijtse Sijbes, kinds doodvat
Aktedatum: 22-05-1682 Plaats: Dongjum Soort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom Ruerd Haytses wonende te Winsum
Bruid Idske Jacobs wonende te Dongjum
Gedoopt op belijdenis 1683 Dongjum, doopt er aantal kinderen,
hertrouwt 1693 met een meisje van Midlum, 3 dopen Midlum - en hertrouwt mogelijk nogmaals 1720, dan te Pingjum.

Misschien is de Gatske Stoffels met Haitse Sybes een zus van Hoyte Stoffels Roucama? ook te Dronrijp.
Stoffel Lous Roucama trouwde 1660, eerste doop 1661, volgende 1664.
Tijdtechnisch haal je het niet dat een Gatske van jouw Stoffel Lourens de moeder van Haitses kinderen is in 1692,
of trouwde met een weduwnaar tussen 1692 en 1695.
Ze zal toch in het gat tussen 1679 en 1684 geboren zijn.
Liefst 1680, of voor september 1681 - ze kan dan wel met als 18 jarige met Douwe Douwes trouwen in 1698.

groet Margreet

Jos
Berichten: 35
Lid geworden op: vrijdag 21 okt 2016 12:55 pm

Re: Lourens Stophels en Gats Andeles.

Bericht door Jos » maandag 11 sep 2017 2:33 pm

Dag Margreet, dank voor je reactie. Douwe Douwes (Postma) (Gatske's echtgenoot) is naar mijn idee gedoopt te Midlum op 23 januari 1676. Stoffel en Waltye zijn getrouwd in Franeker 1673. De akte's van Haitse Sybes en Ruurd Haitses was ik ook tegen gekomen en de Gatske Stoffels die daar bij hoort is dus "veel" ouder. Dat is een ander spoor, zeker als het een zus van Hoyte Stoffels Roucama was. Ik blijf er (voorlopig) maar bij dat men de Gatske Stoffels die ik zoek "vergeten" is (later) toe te voegen in de doopboeken van Midlum, zoals wel gebeurd is met haar twee "broers". Nog even de vier tot nu toe bekende kinderen van Stoffel en Waltye op een rijtje: Louw doop 2 jan.1674, Ynte doop 1 okt. 1676, Lieuwe doop 2 feb.1679 en Ymck doop 26 okt.1684.
Bijlagen
fullsizeoutput_3e0.jpeg
fullsizeoutput_3e0.jpeg (34.35 KiB) 12822 keer bekeken

Jos
Berichten: 35
Lid geworden op: vrijdag 21 okt 2016 12:55 pm

Re: Lourens Stophels en Gats Andeles.

Bericht door Jos » woensdag 13 sep 2017 2:43 pm

Dag dag,

Kan iemand mij helpen met het transcriberen van deze bijlage over Stoffel Louws? (tolman). Zelf kom ik er maar voor een deel uit.

Alvast bedankt...

Jos
fullsizeoutput_3e4.jpeg
Family Search. N.H. Midlum, lidmaten 1656-1850. Image 349. www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-L9WK-H93F-K?i=348&wc=SBN3-YWG%3A382150501%2C382526001%2C382526501&cc=2040000
Stoffel Louws transcriptie
Laatst gewijzigd door Jos op vrijdag 15 sep 2017 9:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Lourens Stophels en Gats Andeles.

Bericht door Kiek » vrijdag 15 sep 2017 2:13 pm

Hallo Jos,

"Den 9 Feb. 1677 doenmaels de Proef Predicatie doende
om des volgende Sondaegs daer nae des H.H. Avondmael ......
is een bejaert persoon genaemt Johan Doeckes Krommedijck
na bekentenisse des geloofs des vereende H. kercke ingelijft door de...
tot litmaet .. aengenomen.
den selve dito is mede voorgevallen een saeck aengaende de Tolman
Stoffel Louues den stoker sulx? verloopen hebbende en een schandelijcke
en een Ledemaet niet betaelende sinds te weten in (openbaers?) te vers...
en ymant te verwonden, soo is bij de E. kerckenraet gelt gevonden
en met den ..... eenige andere bekende misdaeden die haer vonnisse
dat volgt nootsaeckelijk vereyschen (of -weyschen) dat voorgenoemde Broeder met ..... ....
bekentmaeckingen evenwel met overtuygingen des naems des Herre
H. Avontmael huide worden verbooden t welck alsoo geschiet is."

Het is geen volledige tekst.
Want vaak lukt het me niet het schrift te ontcijferen.
Misschien heb jij juist de ontbekende woorden?
Of misschien kunnen andere mensen de (door mij) niet-leesbare woorden invullen?

Sinds de Nedergerechten via Tresoar online te lezen zijn, ben ik een zeer dankbare gebruikster.
Het is net een spannende detective, al die aanvankelijk onvindbare mensen die nu wél naar voren komen.
Aanvankelijk switchte ik van het ene gerecht naar het andere.
Waardoor steeds opnieuw wennen aan een handschrift.
En ergernissen.
Nu blijf ik in hetzelfde boek lezen (en vanaf blad 1 de namen overtikkend), vanwege gewenning aan handschrift.
Dat werkt voor mij het best (en is het snelst).

Stort je dus in de Nedergerechten!
Je komt daar spannende verhalen tegen.
En blijf zolang mogelijk hetzelfde handschrift lezen.

Vriendelijke groet,
Kiek

Jos
Berichten: 35
Lid geworden op: vrijdag 21 okt 2016 12:55 pm

Re: Lourens Stophels en Gats Andeles.

Bericht door Jos » vrijdag 15 sep 2017 5:24 pm

Dag Kiek,
Ik ben je veel dank verschuldigd, zover was ik nog lang niet gekomen. Het enige dat me echt duidelijk was is de uitsluiting voor het avondmaal van Stoffel Louws, maar de redenen waarom dus niet, eigelijk nog niet. Daarbij is een bedrag genoemd van 39.....maar dat is een onjuiste interpretatie. Je transcriptie is imponerend en een goede basis om verder uit te werken. Ook bij mij hebben de Nedergerechten op Alle Friezen bijgedragen aan een beter begrip van oude teksten, hoewel je daar vaak dezelfde woorden tegenkomt. Als je die eenmaal begrijpt.....

De leukste zin vind ik dat er bij de kerkeraad een geit gevonden werd....zinnebeeld van de duivel.....of staat er gelt?

Blijkbaar is het konflikt tussen de kerkeraad en Stoffel later toch weer opgelost, hoewel de kinderen van zijn kleinzoon Hans Louws en Jeetske Joh.Post niet zijn gedoopt, maar dat kan ook om andere reden zijn geweest. Als volwassen persoon vaak wel gedoopt. Nogmaals...heel hartelijk bedankt!.

Groet
Jos

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Lourens Stophels en Gats Andeles.

Bericht door Kiek » vrijdag 15 sep 2017 7:26 pm

Een mooie geit bij de kerkraad gevonden!

Ik denk dat het woord 'bij' eigenlijk 'door' is.
'Bij' als het engelse 'by'.
Wie weet ging de kerkraad op jacht naar geld in het huis van Stoffel.
Vanwege betalingsachterstand.
En daar werd een kistje met wat geld gevonden, zo fantaseer ik.
Arme man!

Daarom dacht ik eerder aan 'gelt'.

Succes!
Kiek

Plaats reactie