Jacob Binema & Froukjen Wilts

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
blauwe_parel

Jacob Binema & Froukjen Wilts

Bericht door blauwe_parel » woensdag 12 jul 2006 8:58 pm

Hallo allemaal,

Kan iemand voor mij nakijken waar het onderstaande echtpaar vandaan kwam voordat ze in IJlst kwamen wonen ???
Ik ben vastgelopen in dit onderzoek, en een antwoord op deze vraag zou me verder kunnen helpen.

Heel erg bedankt,

Margaret

IJlst, geboortejaar 1792, doopjaar 1792
IJlst, Doop Herv. gem. 1730-1811
DTB: 440
Dopeling: Jacobus
Geboren op 3 maart 1792
Gedoopt op 1 april 1792 in IJlst
Zoon van Jacob Binema en Froukjen Wilts

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » woensdag 12 jul 2006 11:13 pm

Margaret de Blauwe parel,

Zie op het forum van prikpagina.
Anderen, Maikel en ik zelf hebben hierover uitvoerig gediscuseerd.
Zie site:
http://www.prikpagina.nl/search.php?f=2 ... &fldbody=1

Hopelijk werkt de link en kom je eruit?
Succes Everardus .....ma.
------------------------------
Zie hieronder: Op verschillende dagen zijn er berichten geplaatst.

. Re: Doorbraakje? Maikel Galama 29-06-2006 20:03

Hoi Onderzoekertje, dat is nog eens mooi nieuws. Regelmatig zag ik op diverse fora vraagjes over de Bijnema's voorbijkomen, maar niets over die vondst in het Zaanse archief m

2. Re: Doorbraakje? Onderzoekertje 29-06-2006 15:43

Aanvulling Uit het voorafgaande blijkt wellicht dat we alleen in de Bijnema's zijn geïnteresserd. Maar ons uiteindelijk doel is een volledige lijst van alle afstammelingen van de stamvade

3. Doorbraakje? Onderzoekertje 29-06-2006 15:13

Een tussenstand Eind vorig jaar heb ik hier bericht over ons onderzoek naar de Bijnema's, een zijtak van de bekendere (Van) Bienema's, waarvan bijvoorbeeld Audrey Hepburn af stamt. De sta

4. Re: Bijnema Onderzoekertje 30-11-2005 19:47

Beste Maikel, hardstikke bedankt voor je moeite. Je hebt veel werk verricht. Ik zal later uitgebreider reageren. Maar ik wil nu alvast mijn grote waardering uitspreken.

5. Re: Bijnema Maikel Galama 30-11-2005 16:55

Even een kleine correctie, Jacobus en Johannes waren geen broers zoals ik zoeven schreef. Er werd in Sneek zowel een Johannes als een Jacobus Bijnema geboren, beide met een vader Nicolaas, echter met

6. Bijnema Maikel Galama 30-11-2005 16:23

Dag Onderzoekertje, zoals beloofd ben ik op zoek gegaan naar nieuwe aanknopingspunten mbt Jacobus Bijnema en Froukje Wilts. Ik heb diverse zaken bekeken, maar helaas, met weinig resultaat. Als eerste

7. PS Onderzoekertje 25-11-2005 22:50

Trijntje (Catherina) Bijnema (tante van JB de Wees) overleed in Amsterdam in 1813. Vergelijk ook de overlijdensadvertentie die ik elders plaatste.

8. Re: Onderzoekertje vraagje Bijnema Onderzoekertje 25-11-2005 22:30

Beste Everardus, bedankt voor je moeites. Jacobus Bijnema de Makelaar (vader van Jacobus Bijnema de Wees en zoon van Jacobus Bijnema de Schoolmeester) is wellicht overleden voor 5-4-1794

9. Re: Onderzoekertje vraagje Bijnema Everardus 25-11-2005 17:46

Onderzoekertje, De bijlagen er op na geslagen van het huwelijk van zoon Jacob uit 1815. Inderdaad een afschrift van notaris Isaac Augie dat op 26 aug. 1815 div. getuigen verklaarden

10. Re: Onderzoekertje vraagje Bijnema Onderzoekertje 24-11-2005 19:04

Nee, ik heb alleen maar de jaartallen. Helaas. Niet de maand en de dag.

11. Re: Onderzoekertje vraagje Bijnema Maikel Galama 24-11-2005 14:17

Een moeilijk geval, dat Onderzoekertje. Dag Everardus, dag Onderzoekertje. Ik heb een vraag voor jullie. Vraag voor Everardus: wat bedoelde je gisteravond met -je kan gelijk hebben?- En vraag vo

12. Re: Onderzoekertje vraagje Bijnema Onderzoekertje 24-11-2005 13:51

Bedankt voor jullie medewerking. De link is: www.prikpagina.nl/read.php?f=293&i=14237&t=13910

13. Onderzoekertje vraagje Bijnema Everardus 24-11-2005 12:51

Zie antwoord bij Vraagje en antwoord van Maikel. E.

14. Re: Zomaar Onderzoekertje 20-11-2005 13:22

De 9 Laagh _______________________________________ 4 1739 Januarij 3 op de naam van Markes ab: Vos & Com: [?] 1774 februarij 26 op de naam van

15. Re: Vraagje Onderzoekertje 19-11-2005 16:46

Er zijn Friese, Sneekse roots. Jacobus Bijnema de Schoolmeester (vader van Jacobus Bijnema de Makelaar) kwam uit Sneek, alwaar zijn vader (dus de vader van de Schoolmeester; grootvader v

16. Re: Vraagje Onderzoekertje 19-11-2005 15:18

Ja, er leefden nogal wat Wilts-en in Ostwedde en omstreken. De Groningse DTB-boeken worden thans op Genlias gezet. Ik heb daar al gespeurd maar niets gevonden wat een aanknopingspunt zou

17. Re: Vraagje Onderzoekertje 19-11-2005 13:50

Nee, die registers zijn nog niet geraadpleegd. Een van mijn mede-onderzoeksters, de drijvende kracht, is momenteel afwezig. Maar ze popelt in het buitenland al om aan de slag te gaan. Vo

18. Re: Vraagje Onderzoekertje 19-11-2005 13:47

Zo !!!!!!!!!!!!!!!!! Dat is echte informatie. Dat is dus zeer, zeer waarschijnlijk onze Jacob Bijnema de Makelaar. Ijlst klopt, Bolsward klopt, naam klopt (min of meer) en "van buiten de provincie) kl

19. Re: Vraagje Onderzoekertje 17-11-2005 22:17

Bedankt voor je antwoord. Ja, we zullen ook op grafstenen letten. Maar dat deden we al. Zo vonden we een grafsteen van een Bienema te Beilen met daarop het familiewapen dat thans bij de

20. Re: Vraagje Maikel Galama 17-11-2005 21:57

Hoi, nog even een verduidelijking, met die grafsteen bedoel ik die van Jacobus Bijnema, Binnema etc. Nogmaals, de groetjes, Maikel.

21. Tussen haken Onderzoekertje 17-11-2005 20:52

( Schitterend. Maar je neemt me niet kwalijk als ik niet alles heb gelezen, hoop ik. Wat stond er nou precies in artikel 31? Van de gewone Gereformeerde Kerk (

22. Re: Vraagje Onderzoekertje 17-11-2005 20:00

Ik heb op internet-Tresoar de trouwacte van Colb en Bach gezien. Hij was chirurgijn. (Oorspronkelijk waren de Bijnema's een geslacht van apothekers en chirurgijnen maar dat heeft wellicht niets te mak

23. Re: Vraagje Onderzoekertje 17-11-2005 19:48

Zoonlief (geboren in 1792) is getrouwd met een Henderika Gezina Homan in 1815 te Smilde. Over zijn nageslacht hebben we zowat alle gegevens. Zijn beroep was fabrikeur. Zoonlief is zeer waarschijnlijk

24. Vraag voor deskundigen Onderzoekertje 01-11-2005 19:53

Zoals ik al eerder vermeldde, met een select clubje doe ik onderzoek naar de Bijnema's. Deze familie (die thans in de manlijke lijn uitgestorven is) heeft dezelfde voorvader als de (Van) Bienema's, na

25. Re: Schu(u)ring-Schu(u)rink Onderzoekertje 01-11-2005 12:14

Hey, wellicht moet ik maar eens in die boeken snuffelen. Het betreft weliswaar een zijlijn die ik aan het uitzoeken ben en heeft dus geen prioriteit. Maar alles wat op internet staat, ka

26. Re: Bezoek Amsterdam Onderzoekertje 25-10-2005 22:49

Alles wat je kunt vinden over Bijnema/Bynema/Beinema/ Bienema/Binema. Zal wel niets zijn. En alles over Journeaud x Labreau. Ook hier kan de spelling wisselen. Deze mensen hebben omstree

27. Re: 2 verdwenen dames Riet 25-10-2005 19:50

de cd is 1695-1812 Als je een plaatsnaam heb wil ik wel kijken,heb wel al op vrouwen gekeken en er komt geen naam in voor van Bijnema/Binema/Bijnema/Bynema

28. Re: 2 verdwenen dames Onderzoekertje 25-10-2005 18:51

Tot hoever gaat deze CD terug? Ik kende deze CD niet. Zelf ben ik op zoek naar Bijnema/Binema/Bijnema/Bynema/e.d. We hebben al veel. Maar we missen ook nog een en ander. Dit geslacht le

Gast

Bericht door Gast » woensdag 12 jul 2006 11:28 pm

Dag Everardus,

Bedankt voor je bijdrage. Het gaat inderdaad over deze Froukje Wilts.
Echter al deze info was mij reeds bekend.

Ik hoop dat iemand bereid is voor me te zoeken (in IJlst ? Leeuwarden ?).

Vr. groet, Margaret

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » woensdag 12 jul 2006 11:35 pm

Margaret,
Heb je echt alle vragen en antwoorden doorgenomen?
Ik heb diverse bronnen van IJlst doorgenomen, die ik heb verwoord in mijn antwoorden.
Ken je de vragensteller " Onderzoekertje " , neem anders met hem kontakt op.
Helaas kan ik er verder niets aan toevoegen.
Gr.
Everardus

Gast

Bericht door Gast » woensdag 12 jul 2006 11:43 pm

Everardus,

Ja, 'het onderzoekertje' en ik houden elkaar op de hoogte over dit onderwerp. Sterker.... ik ben zijn bron ! (meestal :)

Groetjes,

Margaret

margreet

Bericht door margreet » donderdag 13 jul 2006 12:19 am

Margaret,

Het is inderdaad vrij verwarrend dat jullie op minstens 3 fora bezig zijn, met meerdere mensen - en diverse vragen dwars door mekaar en steeds opnieuw.
Antwoord dus toch niet gelezen .....
(ik hoop niet dat je het erg vindt Everardus, ik kreeg ook al copie-en-plak-neigingen laatst, dan deze ook nog maar):
18-11-2005, Onderzoekertje,

Vandaag speciekohieren IJlst nagekeken.
Belastingkohieren, o.a. schoorsteengeld.

1791 is Jacob Bienema gaan wonen op plaats nr. 42 met als opmerking komende van buiten deze provincie.
I793 vertrokken van plaats nr. 42 naar Bolsward.
knip
Gr.
Everardus
Onderzoekertje: Zo !!!!!!!!!!!!!!!!! Dat is echte informatie. Dat is dus zeer, zeer waarschijnlijk onze Jacob Bijnema de Makelaar. Ijlst klopt, Bolsward klopt, naam klopt (min of meer) en "van buiten de provincie) klopt. En IJlst is niet zo groot.
quote ongeveer - boeken Bolsward hebben niets opgeleverd. Everardus
(hallo margaret, dat kostte hem weer een paar uur ..)

yahoo onlangs - Wie wil boeken IJlst nakijken? en nu weer hier.
november daar de boeken van Leeuwarden gehad - en nu weer hier.

Jullie verslaan gewoon in alle informatie. Of wisselen toch niet goed uit.

Margreet

Gast

Bericht door Gast » donderdag 13 jul 2006 2:02 am

Dank je wel allemaal.

Zoals ik al meldde, deze informatie kende ik en heb alles zelfs meer dan eens gelezen!

Ik stelde simpelweg de vraag in de hoop dat er misschien in een andere bron nog meer genoemd zou worden dan ALLEEN de naam 'Jacob Bijnema'; maar kennelijk werd dat toen niet gedaan ? :(
Wel jammer natuurlijk, maar daar ga ik dan voorlopig maar van uit.

Wat ik uiteindelijk hoop te vinden is waar & wanneer het huwelijk heeft plaatsgevonden tussen deze Froukje Wilts & Jacob Bijnema.
(Niet in de Zaanstreek, Haarlem, IJlst, Bolsward, Steenwijk, Kampen en nabij Emden).
Het wordt zo bemoeilijkt doordat er nagenoeg niets (met zekerheid) bekend is over deze Froukje.

Ik weet overigens donders goed hoe veel tijd er kan gaan zitten in een 'simpel' ding opzoeken. Je hoeft mij daarover niets te vertellen!
Ik zoek al jaren, dit kost nu eenmaal tijd en soms zelfs creativiteit.
Het wordt daarom zeer gewaardeerd als iemand iets opzoekt en ben ik op mijn beurt weer iemand blij kan maken.

Overigens hebben de Bijnema/Binema families in meerdere provincies gewoond: o.a. Friesland, Drenthe, Overijssel, Noord- en Zuid-Holland.
Vandaar dat je 'berichten' in meerdere forums kunt tegenkomen.

Bedankt in ieder geval voor jullie bijdrage.

Vriendelijke groet,

Margaret

blauwe_parel
Berichten: 1
Lid geworden op: dinsdag 2 sep 2014 10:01 pm

Re: Jacob Binema & Froukjen Wilts

Bericht door blauwe_parel » maandag 25 jan 2021 3:57 pm

Na jaren zoeken heb ik eindelijk gevonden waar Jacobus Bijnema (1749-1794) huwde met Frouke Wilts.

Het OT was op 16-02-1787 te Emden en het huwelijk in 09-11-1787 te Wolthusen, niet ver van Emden.

Jacobus is in 1794 te Bolsward overleden en Frouke in (of nabij) Emden in 1792. Een exacte plaats en datum heb ik niet kunnen vinden.

Hun (enig kind?) zoon Jacobus (1792-1867) werd opgevoed te Kampen door zijn tante Catharina Bijnema, een zus van zijn vader.

Margaret

Plaats reactie