Wie was Lieuwe Zuidhof (Zuiderhof)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Oebele van Bergeijk
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 25 jun 2006 3:12 pm
Locatie: Spijkenisse

Wie was Lieuwe Zuidhof (Zuiderhof)

Bericht door Oebele van Bergeijk » dinsdag 18 jul 2006 10:56 am

Beste forumleden

Op 22 07 1804 werd Willemke gedoopt te Grootegast (Ned.Herv.) als dochter van Fenje Willems.
Als opmerking wordt vermeldt : In onecht, moeder dv. Willem Alberts en Anke Douwes.

Later gaat Willemke door het leven als Willemke Lieuwes Zuidhof. Zij huwt op 19 jarige leeftijd op 24 05 1824 te Tietjerksteradeel met Gosse Wytzes Tilstra en overlijdt op 01 03 1886 te Surhuisterveen.

Hoe Willemke aan haar achternaam gekomen is, is mij onbekend, evenmim is mij bekend of haar moeder later met Lieuwe getrouwd is.

Misschien kan iemand onder de forumleden mij verder helpen m.b.t. wie Lieuwe Zuidhof (Zuiderhof) is geweest.

Hartelijke groeten
Oebele van Bergeijk
Onderzoek naar familie Sipma uit omgeving van Achtkarspelen e.o.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » dinsdag 18 jul 2006 7:53 pm

Oebele,

Het zou kunnen zijn dat Lieuwe Zuidhof, na de doop Willemke heeft erkend als zijn dochter. Zoals je zelf schrijft huwt Willemke in 1824 te Tietjerksteradeel. Heb je de huw. bijlagen bekeken?
Te Tietjerksteradeel:
Burgerlijke stand - Huwelijk
Archieflocatie Tresoar, Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum
Algemeen Toegangnr: 30-37
Inventarisnr: 2001
Gemeente: Tietjerksteradeel
Soort akte: Huwelijksakte
Aktenummer: 26
Datum: 24-06-1811
Bruidegom Hendrik Wessels
Bruid Fenje Willems

Akte en bijlagen reeds bekeken?

Gr.
Everardus

Oebele van Bergeijk
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 25 jun 2006 3:12 pm
Locatie: Spijkenisse

Wie was Lieuwe Zuidhof (Zuiderhof)

Bericht door Oebele van Bergeijk » dinsdag 18 jul 2006 8:08 pm

Beste Everardus

Hartelijk dank voor de tip.

Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om de huweliijksbijlagen in te gaan zien. Het is nogal een behoorlijke afstand vanuit Spijkenisse.

Je hebt het me in ieder geval wel gemakkelijker gemaakt door de gegevens aan te leveren van het huwelijk tussen ene Fenje Willems en Hendrik Wessels.

Hartelijke groeten

Oebele
Onderzoek naar familie Sipma uit omgeving van Achtkarspelen e.o.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » dinsdag 18 jul 2006 8:28 pm

Beste Oebele,

Je kunt de gegevens ook bij het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag bekijken. Dat is vanuit Spijkenisse bekeken minder ver.

Gr.
Everardus

Oebele van Bergeijk
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 25 jun 2006 3:12 pm
Locatie: Spijkenisse

Wie was Lieuwe Zuidhof

Bericht door Oebele van Bergeijk » dinsdag 18 jul 2006 9:06 pm

Hallo Everardus

Dat zullen we eens bij het CBG gaan bekijken.

Overigens de vragen aangaande Fenje Willems stapelen zich op omdat er in die tijd een Fenje (Fintje) Willems met ene Hendrik Wessels ( Nijkerk) is getrouwd en een Fintje Willems met ene Hendrik Wessels ( Smits) is getrouwd. Reden te meer om zelf op onderzoek uit te gaan.

Groeten

Oebele
Onderzoek naar familie Sipma uit omgeving van Achtkarspelen e.o.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » dinsdag 18 jul 2006 9:31 pm

Oebele,
Hendrik Wessels Niekerk/Nijkerk en Hendrik Wessels genoemd in mijn eerder bericht is naar mijn mening een en dezelfde persoon.
Gezien de geboortedata van zijn kinderen bij Fenje Willems klopt het aardig en zijn afkomstig vanuit dezelfde grietenij.

Fintje Willems wordt Anema/Aardema genoemd.
M.i. het overlijden van haar:
Overlijdensakte Tietjerksteradeel, 1871
Aangiftedatum 12 juni 1871, blad nr. 28
Fintje Willems Aardema, vrouw, overleden 10 juni 1871
Oud 92 jaar, weduwe

en
Overlijdensakte Leeuwarderadeel, 1871
Aangiftedatum 14 juni 1871, blad nr. 27
Fintje Willems Aardema, vrouw, overleden 10 juni 1871
Oud 92 jaar, weduwe

De reden denkelijk van 2 gemeentes: overleden in de ene gemeente en wonende in de andere.

Haar man:
Overlijdensakte Leeuwarderadeel, 1871
Aangiftedatum 18 februari 1871, blad nr. 9
Hendrik Wessels Nijkerk, man, overleden 17 februari 1871
Oud 87 jaar, gehuwd



Het zou kunnen zijn dat Hendrik Wessels eerst in 1811 zijn patronym gebruikte, in 1812 bij de geboorte van zijn zoon de familienaam Smits en later de naam Niekerk/Nijkerk is gaan gebruiken. Kwam wel meer voor in die tijd. Ook in mijn familie. Eerst de naam Rollema en enkele jaren later de Groot. De eerste maal Rollema van moederszijde en de tweede maal van vaderszijde.

Als ik nog wat tijd over heb einde van de week, zal ik de overl. en huw. akte eens nakijken.
Gr. Everardus en veel puzzelplezier.

Oebele van Bergeijk
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 25 jun 2006 3:12 pm
Locatie: Spijkenisse

Wie was Lieuwe Zuidhof (Zuiderhof)

Bericht door Oebele van Bergeijk » woensdag 19 jul 2006 11:17 am

Everardus

Hartelijk dank voor de aanvullende gegegvens.

Er is genoeg stof om hier eens serieus in te duiken.

Fijne dag gewenst

Oebele
Onderzoek naar familie Sipma uit omgeving van Achtkarspelen e.o.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » donderdag 20 jul 2006 4:56 pm

Hoi Oebele,

Hierbij wat opsommingen van gegevens die ik vandaag bij het CBG Den Haag heb gevonden. Je mag zelf je conclusie trekken.

Tietjerksteradeel blad 28.
10/12 juni 1871: Fintje Willems Aardema, 92 jaar en 8 maanden, arbeidster, geboren Grootegast, wonende te Wirdum, weduwe van Hendrik Wessels Nijkerk, overleden Suameer des avonds 10 uur, dochter van Willem Douwes en Anke Aukes, beiden overleden (namen van ouders zijn niet correct weergegeven door de aangevers, zie later)

Leeuwarderadeel 10/14 juni 1871 (blad 27) extract zie tekst hierboven.
Het extract is afkomstig van Tietjerksteradeel, daar Fintje buiten de gemeente is overleden (gelijk mijn hypothese in mijn vorig bericht)

Leeuwarderadeel 17/18 februari 1871 Hendrik Wessels Nijkerk, 87 jaar en 8 maanden, geboren Garijp, wonende te Wirdum, zoon van Wessel Jansen en Tjitske Hendriks.
Hendrik overleden des voormiddags half twaalf, echtgenoot van Fentje Willems Aardema.

Huwelijk Willemke in 1824:
O.a. moeder Fenje Willems, arbeidster te Garijp, de vader is niet bekend, Willemke arbeidster eveneens te Garijp, geboren Grootegast uit de onecht 22 juli 1804. Bij het extract staat vermeld Fenje Willems, dochter van Willem Alberts en Anke Douwes.

Huwelijk Tietjerksteradeel 24 juni 1811 akte 26±
Huwelijks akte niet aanwezig bij het CBG, wel de huwelijksbijlagen:
Hendrik Wessel, boereknegt te Garijp, 25 jaar, zoon van Hessel Jans en Tjitske Hendriks, echtelieden Garijp
X
Fenje Willems, dienstmeid, 28 jaar, dochter van Willem Alberts, overleden )geen datum genoemd' en Anke Douwes, arbeidster te Grootegast. Een verklaring van toestemming van Anke Douwes uit Grootegast was aanwezig.

Extract: geboren Garijp 12 juli 1786, aldaar gedoopt 3 september 1786, kind van Wessel Jans en Tjitske Hendriks.

Extract: geboren Grootegast 16 november 1783, dochter van Willem Alberts en Anke Douwes.

In 1812, geboorte van zijn kind, woonde Hendrik Wessels als Smits arbeider te Garijp.
In 1815 te Suameer als Nieuwkerk.
In 1819 wonende Garijp als Nijkerk.

Bij het huwelijk van zoon als Smits in 1838 Leeuwarderadeel akte 52 verklaarde Hendrik Wessels Smits niet te kunnen schrijven.

Tot zover mijn bevindingen.
Gr.
Everardus

Oebele van Bergeijk
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 25 jun 2006 3:12 pm
Locatie: Spijkenisse

Wie was Lieuwe Zuidhof (Zuiderhof)

Bericht door Oebele van Bergeijk » vrijdag 21 jul 2006 10:32 am

Hallo Everardus

Wat ben je weer bezig geweest !

Terwijl ik met mijn 3 kleinkinderen naar het strand ben geweest, was jij voor mij aan het speuren in het CBG.
Hoe moet ik je bedanken ?

Overigens, de puzzel wordt steeds groter.
Als Fenje Willems op 10 juni 1871 overleden is, dan was zij waarschijnlijk geen 92 jaar en acht maanden, of zij zou op 5 jarige leeftijd gedoopt moeten zijn.

Mogelijk is hier sprake van een verwisseling van personen.

Wat opvalt in Genlias is dat bij het huwelijk van Willemke Lieuwe Zuidhof en Gosse Wytzes Tilstra, geen ouders van dit paar worden genoemd en bij het overlijden van Willemke worden ook de ouders niet genoemd.
Van Lieuwe Zuidhof valt helemaal geen spoor te bekennen.

Everardus, nogmaals bedankt voor je aanvullende info.

Hartelijke groeten

Oebele
Onderzoek naar familie Sipma uit omgeving van Achtkarspelen e.o.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » vrijdag 21 jul 2006 5:15 pm

Beste Oebele,
Fijn toch dat genieten!
Nu je vragen in je laatste bericht:
Bedenk wel, dat de leeftijd bij een aangifte van overlijden heel vaak niet correct is. In een verwisseling, in dit geval, geloof ik niet.
Dikwijls zijn de aangevers derden. D.w.z. buren, doodgravers enz.
Verder had zij een zeer hoge leeftijd. Zelf in het heden weten familieleden vaak niet in welk jaar iemand is geboren. Hoe de familienaam en voornaam is van hun grootmoeder. In de 19e eeuw was dat nog erger.
Let wel, dat vele huwelijken, overlijdens en geboorten nog niet staan vermeld met de ouders op Tresoar (internet), terwijl zij wel in de akten worden vermeld. Het zal een kwestie van tijd zijn, dat ze ook worden vermeld. Hopelijk vermeldt Tresoar later ook bij een overl. akte als een ouder of ouders niet bekend is/zijn. FAF heeft al bergen werk verzet en zal nog vele bergen verzetten. Voor alle vrijwilligers hierbij nogmaals mijn complimenten.
Wellicht komt als alles van de diverse provincies over een X aantal jaren zal zijn ingevoerd, de naam Lieuwe Zuidhof nog eens naar boven drijven.
Ik ben reeds tientallen jaren bezig en ook bij mij staan in mijn kwartieren nog steeds vraagtekens en velen zullen nooit ingevuld worden.
Veel plezier met het zomerweer en je familie.
Gr.
Everardus

Plaats reactie