Renicus Zachei Idsinga

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
whilbrants
Berichten: 10
Lid geworden op: dinsdag 2 okt 2018 4:36 pm

Renicus Zachei Idsinga

Bericht door whilbrants » woensdag 3 okt 2018 4:32 pm

Renicus Zachei (Rienck Saeckes) Idsinga trouwt in 1632 in Groningen met de uit Groningen afkomstige Idtie Jorijs (Camp). Hij is student theologie en afkomstig uit Leeuwarden (ingeschreven aan de universiteit in mei 1632). Bij de inschrijving in het trouwboek staat dat er niet gecopuleerd is. Toch moet dat huwelijk op enig moment, en mogelijk nog wel dat jaar, hebben plaatsgevonden. Want als hij in 1652 als predikant wordt beroepen in Jorwerd, wordt zij daar op 17-10-1652 als zijn vrouw als lidmaat ingeschreven.
Ik worstel met de kinderen van dit echtpaar.
Op verschillende websites (b.v. genealogieonline) en op AlleFriezen kom ik de volgende tegen.
- Aeltie Renicus Idsinga. Trouwt in 1655 in Jorwerd met Gerben Hoytes.
- Saecke Renicus Idsinga. Doet op 29-05-1675 in Jorwerd belijdenis. Trouwt 1656 in Jorwerd met Mayke Taekes. Trouwt 1660 in Jorwerd met Wemke van Terwisscha.
- Uilckjen Renicus Idsinga. Doet op 05-10-1662 in Jorwerd belijdenis. Trouwt 1662 in Jorwerd met Lieuwe Tiercks Abbema. Trouwt 1683 in Jorwerd met Jacob Johannes.
- Kniercke Renicus Idsinga. Doet op 25-02-1672 in Jorwerd belijdenis (als Cunira). Trouwt in 1675 met Arrien Tammes.
Een Sytze en een Philippus kom ik ook nog tegen op genealogieonline, maar niet op AlleFriezen.
Dan heb ik zelf nog het volgende trio "in de aanbieding", waarvan ik aanneem dat het ook kinderen van bovengenoemd echtpaar zijn.
Joris Idsinga. Trouwt in 1681 in Delfzijl met Neesjen ter Borgh.
Antie Renicus Idsinga. Doet op 24-02-1665 in Jorwerd belijdenis. Trouwt in 1672 in Delfzijl met Geert Janssen. Trouwt in 1674 in Delfzijl met Jacob Berents. Bij het eerste huwelijk wordt expliciet vermeld dat zij uit Jorwerd komt.
Taeckje Renicus Idsinga. Doet eveneens op 24-02-1665 in Jorwerd belijdenis. Trouwt in 1681 in Groningen met Tjerck Everts. Bij de inschrijving in het trouwboek staat dat zij uit Jorwerd komt. In het trouwboek van Groningen wordt doorgaans de geboorteplaats vermeld en niet de meest recente woonplaats. Een kind van Tjerck en Taeckje wordt Reinicus gedoopt.
Dat Joris een broer is van deze dames staat voor mij vast. Joris zal vernoemd zijn naar opa van moeders zijde, de vader van Idtie Jorijs.
Waarom en wanneer deze Idsinga's naar Delfzijl zijn geëmigreerd is niet duidelijk.
Als Renicus in 1652 in Jorwerd aan de slag gaat, is hij ca. 45 jaar oud. Idtie zal misschien een paar jaar jonger zijn. Dan denk ik niet dat er nog veel kinderen in Jorwerd geboren zijn. Wat hij heeft uitgespookt in de tijd tussen zijn afstuderen in Groningen (toch wel voor 1640, neem ik aan) en zijn aantreden in Jorwerd is voor mij ook in nevelen gehuld.
Concrete vraag: heeft iemand meer informatie over Renicus en zijn kinderen?

Wim Hilbrants

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Renicus Zachei Idsinga

Bericht door jacqueline » woensdag 3 okt 2018 7:10 pm

Hallo Wim,

Uit de Naamlijst der predikanten van Romein, online in te zien in twee gedeeltes:

Te GAAST en FERWOUDE, blz 170:
1635. Renicus Zachaei (Rienk Sakes) van Idsinga, geboren in 1602 , is als kandidaat geapprobeerd den 12 October, verroepen naar Jorwerd en gedimitteerd den 16 Augustus 1652.

Te Jorwerd, blz 304:
1652. Itenicus Zacliaei (Rienk Sakes) van Idsinga. beroepen van Gaast c a . , geapprobeerd den 2 Augustus, lid der klassis den 3 October, — overleden den 2 Mei 1670, oud 68 jaren.

Groeten van Jacqueline

joke andriessen
Berichten: 942
Lid geworden op: dinsdag 20 jun 2006 10:49 pm
Locatie: groningen

Re: Renicus Zachei Idsinga

Bericht door joke andriessen » woensdag 3 okt 2018 9:41 pm

In lidmatenregister van Delfzijl komen voor:

1668 Gregorius Idzinga contraroller
1679 van Leeuwaerden
Taeckjen Renici Idzinga, j. D.
http://www.lidmatengroningen.nl/Delfzijl.htm

Groet, Joke

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Renicus Zachei Idsinga

Bericht door jacqueline » woensdag 3 okt 2018 10:45 pm

Deze zal er toch ook bij horen?
Bron: DTB Lidmaten
Soort registratie: DTB Lidmaten inschrijving
(Akte)datum: 21-02-1669
Plaats: Baarderadeel
Bijzonderheden:Op 21 februari 1669 belijdenis
Lidmaat Hendrickjen Renicus Idsinga
Bronvermelding
Lidmatenregister Herv. Gemeente Jorwerd, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- en begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 77, aktenummer 296
Gemeente: Baarderadeel
Periode: 1639-1851
Groeten van Jacqueline

Plaats reactie