Jacob Hayes gehuwd met Geeske reins.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
tjeerd51
Berichten: 197
Lid geworden op: vrijdag 3 aug 2007 10:41 am
Locatie: Oosterwolde Fr.

Jacob Hayes gehuwd met Geeske reins.

Bericht door tjeerd51 » donderdag 16 mei 2019 7:34 pm

Beste medegenealogen,

Te Stavoren huwen op 27 december 1789 Jacob Hayes en Geeske Reins, beiden afkomstig van Stavoren.
Op 3 april 1807 overlijdt te Stavoren genoemde Jacob Hayes, weduwnaar en nalatende 4 kinderen.
Van beroep is hij werkman, sjouerman en werkman geweest.
Geeske reins zou in 1805 zijn overleden.
In elk geval 3 kinderen uit dit huwelijk gevonden:
Idske, Rein en Oot. De vierde weet ik niet.
Zoon Rein Jacobs Bakker huwt 2 keer: in 1829 met Teetske Piers Leeuwerik en in 1855 met Jebbigje Hinkes Klooster.

Mijn vragen:
Wie weet de namen van de ouders van Jacob Hayes en Geeske Reins?
Hoe heet het vierde kind van Jacob Hayes en Geeske Reins?

Met hartelijke groet,
Tjeerd Oenema
Al jaren bezig met stamboomonderzoek, o.a. de genealogie en de kwartierstaat.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Jacob Hayes gehuwd met Geeske reins.

Bericht door jacqueline » donderdag 16 mei 2019 9:33 pm

Hallo Tjeerd,

Hieronder de gegevens betreffende Jacob zoals ik ze in mijn bestand heb staan.
Kwartierstaat van Jacob Hayes Bakker

Generatie 1 (proband)

1 Jacob Hayes Bakker, geboren omstreeks 1760. Hij is gedoopt op 24-01-1794 in Stavoren DG. Jacob is overleden op 03-04-1807 in Stavoren, ongeveer 47 jaar oud.Jacob trouwde, ongeveer 29 jaar oud, op 27-12-1789 in Stavoren met Geeske Reins, 21 jaar oud. Geeske is een dochter van Rein Andries en Otje Jeroens. Zij is gedoopt op 10-02-1768 in Stavoren, Hervormde gemeente.

Generatie 2 (ouders)

2 Haye Hanses Bakker, geboren omstreeks 1717. Hij is gedoopt op 09-02-1744 in Stavoren DG. Haye is overleden op 09-09-1771 in Stavoren, ongeveer 54 jaar oud.Hij is begraven op 13-09-1771 in Scharl.
Hij trouwde, ongeveer 25 jaar oud, omstreeks 1742 met de ongeveer 22-jarige
3 Idske Annes, geboren omstreeks 1720. Idske is overleden, ongeveer 50 jaar oud.Zij is begraven op 19-01-1770 in Stavoren.

Generatie 3 (grootouders)

4 Hans Sierds Bakker, geboren omstreeks 1680. Hij is gedoopt in 1717 in Stavoren DG. Hans is overleden op 14-06-1743 in Stavoren, ongeveer 63 jaar oud.Hij is begraven in Stavoren, Hervormde gemeente.
Hij trouwde, ongeveer 36 jaar oud, op 25-10-1716 in Stavoren Hervormde gemeente met de ongeveer 28-jarige
5 Bauk Hayes, geboren omstreeks 1688. Zij is gedoopt in 1708 in Stavoren DG. Bauk is overleden op 09-12-1749 in Stavoren, ongeveer 61 jaar oud.Zij is begraven in Stavoren Hervormde gemeente.
Bauk is weduwe van Pieter Gjalts, met wie zij trouwde (1), ongeveer 21 jaar oud, op 20-01-1709 in Stavoren, Hervormde gemeente.

6 Anne Lammerts, geboren omstreeks 1692. Anne is overleden vóór 01-06-1750 in Scharl, ten hoogste 58 jaar oud.
Hij trouwde, ongeveer 25 jaar oud, op 10-01-1717 in Warns en Scharl, Hervomde Gemeente met de ongeveer 25-jarige
7 Houk Jarichs, geboren omstreeks 1692. Houk is overleden op 03-06-1747 in Scharl, ongeveer 55 jaar oud.
Een vierde kind heb ik ook, maar dat is overleden voor Jacob dus waarschijnlijk nog een ander?
Stavoren overlijden/begraven 1792
Overleden: het kind van Jacob Hayes
Datum : 30 augustus 1792
Ontvangen 2-0-0 wegens beluiden
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. Gem. Stavoren, begraafboek 1761-1815
Inventarisnr.: 688b
groeten van Jacqueline

tjeerd51
Berichten: 197
Lid geworden op: vrijdag 3 aug 2007 10:41 am
Locatie: Oosterwolde Fr.

Re: Jacob Hayes gehuwd met Geeske reins.

Bericht door tjeerd51 » donderdag 16 mei 2019 9:53 pm

dag Jacqueline,

Heel veel dank voor de verstrekte gegevens.

Met groet,
Tjeerd Oenema
Al jaren bezig met stamboomonderzoek, o.a. de genealogie en de kwartierstaat.

tjeerd51
Berichten: 197
Lid geworden op: vrijdag 3 aug 2007 10:41 am
Locatie: Oosterwolde Fr.

Re: Jacob Hayes gehuwd met Geeske reins.

Bericht door tjeerd51 » vrijdag 17 mei 2019 9:49 am

In aanvulling:
Zoals Jacqueline al aangaf, is Geeske Reins gedoopt te Stavoren op 10 februari 1768 als dochter van Rein Andries en Otje Jeroens.
Genoemde Rein Andries en Otje (Oot) Jeroens huwen te Stavoren op 27 juli 1766.
Otje Jeroens is m.i. gedoopt te Stavoren op 4 november 1745 als dochter van Jeroen Salomons en Lijsbet Thomas.
Dit laatste echtpaar huwt te Stavoren op 5 december 1734. Jeroen Salomons is een zoon van Salomon Jeroens en Oot Foppes.

Maar wie zijn de ouders dan van Rein Andries?
En wie zijn de ouders van Lijsbet Thomas?


Met groet,
Tjeerd Oenema
Al jaren bezig met stamboomonderzoek, o.a. de genealogie en de kwartierstaat.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Jacob Hayes gehuwd met Geeske reins.

Bericht door jacqueline » vrijdag 17 mei 2019 11:07 pm

Hallo Tjeerd,

Dit lijken ouders en doop van Rein:
Trouwregister Hervormde gemeente Hemelum Mirns Bakhuizen
Bron: DTB TrouwenSoort registratie: DTB Trouwen inschrijving(Akte)datum: 09-06-1726Plaats: HemelumSoort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom Andries Harmens
Bruid Geeske Uilkes
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Hemelum Mirns Bakhuizen, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- en begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 371, aktenummer 17
Gemeente: Hemelumer Oldeferd
Periode: 1706-1810

Bron: DTB Geboortes en dopenSoort registratie: DTB geboortes en dopen inschrijving(Akte)datum: 13-01-1737
De dopeling is tweeling met Tymen
Dopeling Rein geboren te Hemelum
Vader Andrijs Harmens
Bronvermelding
Doopboek Herv. gem. Hemelum, Mirns en Bakhuizen, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- en begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 370, aktenummer 535
Gemeente: Hemelumer Oldeferd
Periode: 1680-1811
Andries Harmens eerder gehuwd in 1711.

Groeten van Jacqueline

tjeerd51
Berichten: 197
Lid geworden op: vrijdag 3 aug 2007 10:41 am
Locatie: Oosterwolde Fr.

Re: Jacob Hayes gehuwd met Geeske reins.

Bericht door tjeerd51 » zaterdag 18 mei 2019 3:39 pm

dag Jacqueline,

Bedankt voor jouw zoekwerk en antwoorden.
De namen van de ouders en doop van Rein Andries met Geeske Uilkes als moeder lijkt een bevestiging.
De vraag naar de ouders van Lijsbet Thomas: dat zouden kunnen zijn Tomas Cornelis, die te Stavoren op 7 december 1690 is gehuwd met Baarntien Roelofs. Liesbeth Thomas heeft een dochter Baantjen.

Reden waarom ik zoek naar voorouders van de familie Bakker is deze: een kleinzoon van Jacob Hayes Bakker is Jacob Reins Bakker, * Sneek 23 mei 1836 en † Oosterwolde Fr. 23 januari 1914. Hij is beurtschipper in graan om de beurtdienst van Appelscha op Sneek te doen. Hij woonde in Oosterwolde in een woning, die hij waarschijnlijk heeft laten bouwen in 1873 en welke gelegen was aan een vaart, die uitkwam op de Opsterlandse Compagnonsvaart die door Oosterwolde loopt. En sinds 2017 wonen in dat huis en ben de bewoningsgeschiedenis aan het nalopen.
De vader van Jacob Reins Bakker is Rein Jacobs Bakker, ook beurtschipper, die in 1889 als eerste is begraven op de nieuw aangelegde Prandingahof, vlakbij de dorpskerk van Oosterwolde gelegen.
De voorgeschiedenis van deze Bakker familie trok mij. Vandaar deze vragen over zijn voorgeslacht.

Met hartelijke groet,
Tjeerd
Al jaren bezig met stamboomonderzoek, o.a. de genealogie en de kwartierstaat.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Jacob Hayes gehuwd met Geeske reins.

Bericht door jacqueline » zaterdag 18 mei 2019 9:48 pm

Hallo Tjeerd,

Bedankt voor je toelichting! De reden dat ik gegevens over Jacob in mijn bestand heb is dat zijn broer Hans Hayes Bakker een voorvader van me is.

Groeten van Jacqueline

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Jacob Hayes gehuwd met Geeske reins.

Bericht door jacqueline » vrijdag 19 aug 2022 8:03 pm

Hallo Tjeerd,

Ik weet niet of je nog geinteresseerd bent, maar wat betreft jouw vraag in het eerste bericht over het vierde kind van Jacob Hayes en Geeske Reins, dat zou mogelijk Haye Jacobs Bakker te Stavoren kunnen zijn, over wie 5 vermeldingen via AlleFriezen, alle betreffende nummerverwisseling tussen 1818 -1820.
De militieregisters zullen daarover waarschijnlijk uitsluitsel kunnen geven, maar die van het district Sneek zijn nog niet online in te zien?
Waar Haye Jacobs Bakker na 1820 is gebleven is me ook nog een raadsel, tenzij hij deze is
H. Bakker
GebeurtenisRegistratie
Datum1829
GebeurtenisplaatsOost- en West-Indië
DocumenttypeCollecties
ErfgoedinstellingNationaal Archief
Plaats instellingDen Haag
CollectiegebiedZuid-Holland
ArchiefNL-HaNA 2.10.04/2.10.01
Registratienummernt00280
Registratiedatum1829
AkteplaatsOost- en West-Indië
CollectieStaten van Overleden Personen in Oost- en West-Indië 1816-1829
Over wie in de originele documenten verder helaas niets vermeld staat dan dat hij op 28 maart 1826 (NB) in Suriname is overleden en christelijk was.

Groeten van Jacqueline

tjeerd51
Berichten: 197
Lid geworden op: vrijdag 3 aug 2007 10:41 am
Locatie: Oosterwolde Fr.

Re: Jacob Hayes gehuwd met Geeske reins.

Bericht door tjeerd51 » zaterdag 20 aug 2022 11:26 am

dag Jacqueline,

Bedankt hiervoor.
Het één en ander nagekeken en gezocht op Haije Jacobs Bakker via 'wiewaswie'. En toen vond ik het navolgende:

https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... F-8VN?i=45

Daarin staat Haije Jacobs Bakker ingeschreven als nr. 6013, maar als namen van zijn ouders staat er: Jacob Haijes en Aagje de Vries. Met geboren in Stavoren mei 1795. Dan zou hij geboren kunnen zijn tussen de kinderen Idske en Rein Jacobs Bakker. Echter, als ik kijk naar de naam Aagje de Vries, dan huwt die op 16 oktober 1796 met Haye Hanzes Bakker.
Wel staan in de getoonde gegevens dat hij de plaatsvervanger is van Willem Gatzes de Boer, zoon van Gatze Gerrits de Boer en Jacobje Willems de Wilde, * Harich 2 mei 1800. Als plaatsvervanger komt hij in enkele akten voor.
In de akte van 30 april 1819 staat, dat hij dan 24 jaar is en dat zijn ouders zijn overleden.
Misschien dat bij de inschrijving er een 'foutieve moeder' bij gezet kan zijn.
Tot zover mijn bevindingen. Het zou inderdaad wel om het vierde kind van Jacob Hayes en Geeske Reins kunnen gaan.

Met groet, Tjeerd
Al jaren bezig met stamboomonderzoek, o.a. de genealogie en de kwartierstaat.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Jacob Hayes gehuwd met Geeske reins.

Bericht door jacqueline » zaterdag 20 aug 2022 8:57 pm

Hallo Tjeerd,

Wat een intrigerende vondst, dank je wel! Hoewel Hayes geboorte inderdaad precies tussen die van Idske en Rein past zou het toch wel heel vreemd zijn als hij de naam van zijn moeder verkeerd heeft opgegeven? Aagje de Vries trouwt ook pas na de geboorte van Haye met Jacob Hayes neef Haye Hanzes Bakker.
Bij het overlijden van Jacob Hayes Bakker staat vermeld dat hij vier kinderen nalaat. Maar het overlijden van Geeske is niet ingescheven, het jaartal is bekend uit de aktes van bekendheid bij de huwelijken van dochters Idske en Oot. Misschien liet zij geen vier, maar drie kinderen na? Verder valt er genoeg te speculeren, maar naar de precies toedracht van één en ander blijft het natuurlijk gissen.

Lees ik op de inschrijving in het militieregister goed dat Haye op 2 januari 1826 heeft ingescheept voor Oost-Indië? En heet het schip Alexander? Ik twijfel omdat het lijkt of er een lange neerhaal staat. Zou hij dan een paar jaar later ook nog in West-Indië verzeild kunnen zijn geraakt, en misschien toch de overleden H. Bakker uit 1829 kunnen zijn?

In ieder geval heb ik nu een bladwijzer gemaakt voor de military unit bij FamilySearch, want die kon ik gisteren met geen mogelijkheid vinden (en nu trouwens zonder deze link nog steeds niet). Dus ook daarvoor hartelijk dank!

Groeten van Jacqueline

tjeerd51
Berichten: 197
Lid geworden op: vrijdag 3 aug 2007 10:41 am
Locatie: Oosterwolde Fr.

Re: Jacob Hayes gehuwd met Geeske reins.

Bericht door tjeerd51 » maandag 22 aug 2022 3:53 pm

dag Jacqueline,

Bedankt voor jouw antwoord.
Ik ben toch nog verder gaan zoeken en vond uit het Notarieel Archief van 30 april 1819, wat je ook al had geconstateerd, de akte met nummerverwisseling en vermeld Gatze Gerrits de Boer (voogd over zijn zoon Willem Gatzes de Boer) en plaatsvervanger Haye Jacobs Bakker.
Ik heb wat kan, zitten 'bladeren door de bron', en kwam uit op de scans 365 t/m 367.
Dit bevat een contract van plaatsvervanging met Haye Jacobs Bakker. Nu vermeld met als ouders: Jacob Hayes en Geeske Reins de Winter, beiden overleden. Hij is arbeider, 24 jaar en de laatste vijftien maanden gewoond hebbende te Stavoren. Hij heeft dit contract ook mede ondertekend.

Dan heb ik nog even gekeken naar zijn inschrijving in het Stamboek van de onderofficieren en manschappen van mindere graden met de nrs. 5746 tot 7216 (met onder nr. 6013 Haije Jacobs Bakker). Onder het kopje "Wanneer en op welke wijze afgegaan", staat dat hij op 2 januari 1826 aan boord is gegaan van het schip Alexander, door jou ook al genoemd, bestemd naar O:I. Dat zal naar Nederlandsch Oost-Indië zijn, het tegenwoordige Indonesië. Mijns inziens dan.
Dan zal hij niet diegene zijn die in 1826 op 28 maart in Suriname is overleden en christelijk was.
Ik heb ook nog gekeken op de website https://www.roosjeroos.nl/Zoekscherm/ en vond daar de vermelding van een aantal militairen met de naam Bakker, die daar zijn overleden:
H. Bakker (militair) op 13 juli 1826 in Batavia.
Bakker (militair) op 1 november 1826 in Semarang.
Bakker (militair) op 10 april 1827 in Batavia.

Waar ik nog wel over na zat te denken, is het volgende. Zijn ouders zijn respectievelijk in 1805 en in 1807 overleden. Wie heeft de kinderen opgevangen? Waar hebben zij toen gewoond in Stavoren? Bij familie misschien?

Tot zover eerst.

Met groet, Tjeerd
Al jaren bezig met stamboomonderzoek, o.a. de genealogie en de kwartierstaat.

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Jacob Hayes gehuwd met Geeske reins.

Bericht door jacqueline » dinsdag 23 aug 2022 12:06 am

Hallo Tjeerd,

Ik had ook op Roosje Roos gekeken en begon wel aan mezelf te twijfelen omdat ik H. Bakker had gemist. Maar eerlijk gezegd zie ik die H ook helemaal niet staan? Vanwege die ontbrekende H had ik de moed echter wel wat snel opgegeven en niet meer verder gekeken naar de initiaalloze Bakkers. Want door jouw vondst van deze militairen vond ik nu via Delpher wat ik daar eerder niet boven water kreeg:
Amsterdam, den 9 januarij
...en is uitgezeild het schip Alexander, kapt. Marcussen naar Batavia; de wind n. oost, frissche koelte.
[Opregte Haarlemsche Courant 10-01-1826]

Volgens brief van kapitein Marcus Marcussen, voerende het schip Alexander, van Amsterdam naar Batavia, geschreven aan boord den 7 januarij, is hij met veel moeite en na het kappen van twee trossen en een nieuw touw, uit het Nieuwe-Diep gekomen, na tegen het steenen hooft gestooten te hebben, daar de wind te zeer het Nieuwe-Diep in stond, om daar boven te kunnen zeilen; het schip is echter digt gebleven en naar zee gezeild
[o.a. Rotterdamsche courant, 12-01-1826]
(idem in Leydse courant, 13-01-1826)
(idem in Opregte Haarlemsche Courant, 12-01-1826)

Volgens een' brief van kapit. Marcus Marcussen voerende het schip Alexander, den 7 Jan. uit Texel naar Batavia vertrokken, in dato 7 Feb., was hij toen onder de linie, op 20°. W. lengte en zou, zoo hij hoopte, den volgenden dag in de Z. O. passaat komen; het schip was in den besten staat en de equipaadje, benevens de passagiers, in goeden welstand.
[o.a. 's Gravenhaagsche courant, 10-04-1826]
(idem in Opregte Haarlemsche Courant 11-04-1826)
Dus Haye kan zomaar één van de te Batavia overleden militairen zijn. Helaas is dat niet meer met zekerheid na te gaan, ik begrijp van de site dat de informatie uit deRegeringsalmanakken van Nederlands-Indië komt, en dat deze geen familieverbanden vermelden maar meer een soort index zijn.

Deze stond er ook nog tussen: Hielle Bakker, zeevarende; Batavia; 25-04-1852; R/A jaar blz: 1853/465, maar behalve dat de naam dan wel erg verbasterd is zou je als hij nog zolang geleefd heeft toch ook wel verwachten dat hij nog ergens in een Nederlandse bron zou zijn opgedoken?

Wat betreft jou vraag over de opvang van de kinderen na de dood van hun ouders:
Er was nog maar één grootouder in leven, de moeder van Geeske. Deze Ootje Jeroens Winter staat op de inwonerslijsten op de website Oudstaveren vooor het laatst vermeld in 1805. Zij overlijdt in 1817 te Purmerend, waar ze inwoont bij Geeskes jongste zus Reindertje die daar in 1811 getrouwd is. Over haar andere kinderen kan ik niets meer vinden.
Aan vaders kant waren de grootouders ook al veel eerder overleden. Er leefden nog twee broers van vader, Bauke en Hans. Bauke was waarschijnlijk weduwnaar en overleed in 1811. Hans overleed in 1808, zijn vrouw Rink Sibles pas in 1819. Misschien dat zij een rol hebben gespeeld bij de opvang van de (iig jongste) kinderen? Of hun zoon, Haye Hanzes Bakker. Die aanvankelijk immers met Aagje Pieters de Vries getrouwd was, in de militieregisters op raadselachtige wijze genoemd als moeder van Haye Jacobs Bakker.
Tot 1814 tenslotte was er ook nog een weeshuis:
https://oudstaveren.nl/Openbare%20gebou ... eshuis.pdf

Groeten van Jacqueline

tjeerd51
Berichten: 197
Lid geworden op: vrijdag 3 aug 2007 10:41 am
Locatie: Oosterwolde Fr.

Re: Jacob Hayes gehuwd met Geeske reins.

Bericht door tjeerd51 » dinsdag 23 aug 2022 4:28 pm

dag Jacqueline,

bedankt voor jouw antwoord.
Toch mooi als je iets kunt volgen in oude kranten, maar het heeft niet het overlijden van Haye Jacobs Bakker opgeleverd.
Toch kan door blijven zoeken soms toch nog nadere gegevens opleveren.
Ook dank voor de gegevens over de opvang van de kinderen na overlijden van hun ouders.

In ieder geval met Haye Jacobs Bakker verder gekomen.

Met vriendelijke groet, Tjeerd
Al jaren bezig met stamboomonderzoek, o.a. de genealogie en de kwartierstaat.

tjeerd51
Berichten: 197
Lid geworden op: vrijdag 3 aug 2007 10:41 am
Locatie: Oosterwolde Fr.

Re: Jacob Hayes gehuwd met Geeske reins.

Bericht door tjeerd51 » donderdag 25 aug 2022 9:07 am

dag Jaqueline,

Op onderstaande website vond ik nog wat gegevens over het schip Alexander.
De afkorting BC staat voor Bataviasche Courant.
Voor berichten kijken onder het kopje 'Algemene Informatie'.

https://www.marhisdata.nl/schip&id=13225

Zr.Ms. staat voor: Zijner Majesteits.
Haye Jacobs Bakker zal waarschijnlijk dan onderdeel hebben uitgemaakt van die 'troepen'.
Ik heb nog wel gekeken op de site https://cbg.nl/
Gezocht met Bakker, maar niets gevonden.

Tot zover nog iets.
Met vriendelijke groet, Tjeerd
Al jaren bezig met stamboomonderzoek, o.a. de genealogie en de kwartierstaat.

tjeerd51
Berichten: 197
Lid geworden op: vrijdag 3 aug 2007 10:41 am
Locatie: Oosterwolde Fr.

Re: Jacob Hayes gehuwd met Geeske reins.

Bericht door tjeerd51 » donderdag 25 aug 2022 9:54 am

Jacqueline,

Het staat onder jaartal 1826, dat het schip in Batavia is aangekomen op 2 mei.

Tjeerd
Al jaren bezig met stamboomonderzoek, o.a. de genealogie en de kwartierstaat.

Plaats reactie