Dorsen d.v. Jacob Klazes en Trijntje Ypes ?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3117
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 2:31 pm
Locatie: Workum

Dorsen d.v. Jacob Klazes en Trijntje Ypes ?

Bericht door Maikel Galama » woensdag 26 jul 2006 6:22 pm

Hoi allemaal,

onderstaande doop uit de index van Blauwhuis lijkt mij fout, enerzijds omdat ik geen huwelijk kan vinden van Jacob Pieters met Trintien Ipes, ook geen verdere dopen, anderzijds omdat ik wel het echtpaar Jacob Klazes en Trijntje Ypes vindt, met in o.a. 1734 de geboorte van Pietie en als doopgetuige Dorsen Ypes.

Wymbritseradeel, doopjaar 1740
Blauwhuis, Doop R.K. par. 1704-1816
DTB: 891
Dopeling: Dorsen
Gedoopt op 2 april 1740 in Blauwhuis
Dochter van Jacob Pieters en Trintien Ipes
Opm.: Dorsen Ipes


Wie weet hier het fijne van ?

Groetjes, Maikel Galama.

ton de jong

dorsen d.v. jacob klazes

Bericht door ton de jong » woensdag 26 jul 2006 7:19 pm

Hallo Maikel,

De doop op zich zal best wel goed geweest zijn, maar de inschrijving roept inderdaad vragen op. Ik weet er niet het fijne van maar ik vermoed dat de pastoor bij de inschrijving Pieters als een "tijdelijke toenaam" heeft gebruikt. Zo niet dan heeft hij zich gewoon vergist en bij Jacob de verkeerde klokken horen luiden.
hartelijke groeten, Ton

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1429
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 10:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » woensdag 26 jul 2006 9:53 pm

Hoi Maikel,

Letterlijk staat als inschrijving:
Doopboek Blauwhuis
den 2 april dorsen dogter van Jacob Pieters en Trintien ipes tot Abbaga
P. dorsen ipes

den 25 novemb. Pietie dogter van Jacob Klasens en Trijntien ipes tot Abbaga P. dorsen ipes

Trouwboek Blauwhuis
1724
den 29 nov. Jacob Klasens en Trijntie Ipes.


Maikel de rest laat ik aan jou over.

Gr.
Everardus
Laatst gewijzigd door Everardus Rollema op woensdag 26 jul 2006 10:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3117
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 2:31 pm
Locatie: Workum

Dorsen d.v. Jacob Klazes en Trijntje Ypes ?

Bericht door Maikel Galama » woensdag 26 jul 2006 9:57 pm

Hoi Ton,

dank voor je reaktie, ik neem ook aan dat ergens een foutje is gemaakt, of bij de pastoor of bij de FAF, maar bewijs dat maar eens. Ik kon bijv. geen naamsaanname van Jacob Klazes vinden, - wat zou dat mooi zijn, het hele gezin bij elkaar - maar daarvoor is het te ver van 1812 verwijderd.

Voor het overzicht geef ik nog even een samenvatting van het gezin van Jacob Klazes :

Jacob tr. 1) Roodhuis 1720 Thomaske Paulus
Jacob tr. 2) Blauwhuis 1724 Trijntje Ypes

Kinderen uit 1e huw: 1) Marten 1721 2) Paulus 1722
Kinderen uit 2e huw: 3) Ype 1725 4) Lou 1727 5) Sijke 1728 6) Baukje 1731 7) Thomaske 8) Pietje 1734 9) ? Dorsen 1740 10) Klaas 1742

De meeste kinderen, of hun nageslacht, namen rond 1812 de familienaam Hoeksma of Hoekstra aan.

En nu vond ik deze doop nog:

Wymbritseradeel, doopjaar 1777 DTB: 891
Blauwhuis, Doop R.K. par. 1704-1816
Dopeling: Trientien
Gedoopt op 5 november 1777 in Blauwhuis
Dochter van Klaas Jacobs en Lolkjen Gerbens
Opm.: Dorsen Jacobs

Dorsen Jacobs is hier doopgetuige bij haar broer ? Klaas. Is dit een keihard bewijs ? Nog niet, lijkt mij. Ik houd mij dus nog aanbevolen voor aanvullende bewijzen.

Ton, speciaal voor jou nog een verhaaltje dat ik vanmiddag las:

Het was Heer Jacob, afkomstig van het Sylspaad te Workum, die als rondreizend priester regelmatig in de RK enclave rond Bongastate te Oosterend de kinderen doopte, de zieken en stervenden bijstond, en voorzag van de Genademiddelen van het oude, in 1580 verboden geloof. Gedurende zijn verblijf had hij zijn huisvesting op een zolderkamer boven de toegangspoort van Bongastate, terwijl de kerkelijke samenkomsten werden gehouden in een boerderij juist aan de overkant van de Slypstervaart, die aan drie zijden omringd was door de grietenij Wymbritseradeel, een grensgebied hetgeen uitwijken makkelijk maakte !

Groetjes, Maikel.
Laatst gewijzigd door Maikel Galama op woensdag 26 jul 2006 10:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1429
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 10:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » woensdag 26 jul 2006 10:06 pm

Nogmaals Maikel,
We waren gelijk aan het schrijven, vandaar de correctie in mijn bericht.
Een foutje dus van de pastoor of die verantwoordelijk was voor de inschrijving!
Gr.
Everardus

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3117
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 2:31 pm
Locatie: Workum

Dorsen d.v. Jacob Klazes en Trijntje Ypes ?

Bericht door Maikel Galama » woensdag 26 jul 2006 10:24 pm

Hoi Everardus,

natuurlijk, alles wijst in de richting van een schrijffoutje van de pastoor of zijn vervanger mbt de doopinschrijvingen. Doordat jij het origineel hebt geciteerd is het duidelijk dat er door de FAF goed geindexeerd is.

Het is nu aan de familiezoeker van vandaag om bewijzen te zoeken om dit foutje te corrigeren, de woonplaats Abbega is ook een aanwijzing die in de richting wijst dat Jacob Klazes en Jacob Pieters dezelfde personen zijn.

Het getuige zijn bij de doop van een kind van Klaas wijst ook in die richting. En het niet kunnen vinden van een huwelijk tussen Jacob Pieters en Trijntje Ypes is ook een soort bewijs.

Vindt jij dit reeds voldoende bewijs ? Ik twijfel nog een heel klein beetje maar besef tegelijkertijd dat ik soms dingen aanneem waarbij de bewijzen veel dunner zijn.

En tot slot, ik zou het bijna vergeten, bedankt.

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1429
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 10:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » woensdag 26 jul 2006 10:46 pm

Maikel,

M.i. is in dit geval het bewijs genoeg geleverd tot dat het tegendeel is bewezen. Ik ben benieuwd wie dat zal zijn.
Wij houden het op een foutje bij de doopinschrijving.
Gr.
Everardus

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3117
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 2:31 pm
Locatie: Workum

Dorsen d.v. Jacob Klazes en Trijntje Ypes ?

Bericht door Maikel Galama » woensdag 26 jul 2006 10:52 pm

Hoi Everardus,

omgekeerde bewijsvoering, nieuw fenomeen binnen de genealogie ?
Ik ben benieuwd wie dat zal zijn.
Dat weet je toch wel ? Margreet.

Nogmaals de groetjes, fijne avond verder.

Maikel.

margreet

een hele slooi aanvullende aanwijzingen

Bericht door margreet » donderdag 27 jul 2006 12:02 am

Maikel,

Ik zou beginnen met: Als je Everardus niet afdoende vindt ..
en warempel - halverwege is er bericht binnengekomen dat ge nog twijfelt.
Dus kijk eens even - ik heb de boel weer binnenstebuiten gehad. De omgekeerde bewijsvoering zal er ook wel tussen zitten. (hoewel Everaruds wachtte op iemand die kwam bewijzen dat het geen verschrijving, maar een bestaand echtpaar).
Dat kwam ook, omdat ik ook een Dorsen Ypes in mijn bestand had - zonder familie, en nog een andere Dorsen.

De sterkste is cursief, de rest tel je maar op.
---------------------------
Bij Lou 1727 komt een Piter Klasens peteren.
Ik denk altijd maar dat er een hele berg familie mee ging, dus die zal er bij Dorsens doop ook bij geweest zijn.
Dus die kan voor verwarring gezorgd hebben.

Peter bij Klaas is een Klaas Aukes, en niet een Klaas Pieters wat ik hoopte - want dan was het een logische Jacobs Klaes Pieters geweest.
Die mogelijkheid valt af.

Verder kon er dezelfde dag of periode een Jacob Pieters zijn geweest - soms werden ze na een week pas bijgeschreven en dan waren ze de namen kwijt. Dus dat heb ik nagekeken, maar er dopen in 174* maar 3 J. Pieters waaronder jouw verschrijving, en in 173* maar 1.
Daar komt de verwarring dus niet vandaan.

Blijft nog over afgeleid door een andere ons onbekende Pieter.

--------------------------------------------------

'Trijn* iepes blauwhuis' geeft enkel dit gezin, dus niet toevallig nog eentje met toevallig een andere jacob.

En dan is deze er nog :
Wymbritseradeel, doopjaar 1746
Blauwhuis, Doop R.K. par. 1704-1816
DTB: 891
Dopeling: Dorsen
Gedoopt op 30 juni 1746 in Blauwhuis
Dochter van Gossen Ipes en Siouk Thomas

Opm.: Trientien Jacobs (= jouw Trientje Ypes x Jacob Klaes.)
Gosse petert als Gose omgekeerd bij hen in 1725.
Dus de naam zit in de Ipes familie.


-------------------------------
Bij de 'broer? Klaas Jacobs' komt nog een Dieuwke Jacobs, kan misschien dezelfde Dorsen zijn.
(Ik heb een Dortsen die ook als Doetje en Doytke te boek staat, dan kan Dieuwke er ook nog wel bij misschien.)

Die Dorsen Jacobs getuige is in elk geval zeer zeer waarschijnlijk niet deze, want die krijgt geen broer Klaas, enkel 1 zusje.
Wymbritseradeel, doopjaar 1741
Blauwhuis, Doop R.K. par. 1704-1816
DTB: 891
Dopeling: Dorsen
Gedoopt op 6 april 1741 in Blauwhuis
Dochter van Jacob Jacobs en Gritien Sibols

Opm.: Geertien Sibols
en anderen zijn er niet.

So ...
Margreet
NB. Zoek je Klaesens uit of Ypes of allebei?
Namelijk de Dorsen Gosses van 1746 trouwt als Ypes 1770, maar staat als Gosses in het doopboek 1778.
Met Douwe Symons Symonsma - 1 dochter Sieuwke.
Dus die verschrijving daar is wel een logische Dorsen (Gosses) Ypes.
(Ze heeft nu ouders, dus dankje.
En kwam daar warempel Everardus in mijn aantekeningen tegen, want die heeft kleinkinds Doetjes huwelijk nagekeken. )

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3117
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 2:31 pm
Locatie: Workum

Dorsen d.v. Jacob Klazes en Trijntje Ypes ?

Bericht door Maikel Galama » donderdag 27 jul 2006 11:07 am

Hoi Margreet,
een hele slooi aanvullende aanwijzingen
Wat een titel, slooi is voor mij een nieuw woord, je gebruikt het naar ik aanneem voor een heleboel ?

dat Dorsen een dochter van Jacob Klazes was en niet van Jacob Pieters was voor mij al vrij snel duidelijk, de bewijsvoering dat er in een origineel (hebben we toch hoog in het vaandel ?) een fout gemaakt was, daar had ik het aanvankelijk moeilijk mee.

Hoe dan ook, ik zat nog een beetje met die naam Dorsen, een weinig voorkomende naam. Via de namenthesaurus kom je op Doetje en allerlei variaties, Dieuwke lijkt mij iets te ruim geinterpreteerd.
Dankzij jou heb ik Dorsen nu een plaats kunnen geven: het is Dorsen Gosens, e.v. Ype Heddes.

Het antwoord op de vraag, welke familie ik hier onderzoek heb ik een tijdje geleden al een beetje aangegeven: de familie Hoekstra van het Noordeynster gebuyrte omtrent Witgaerde waarvan een deel naar Abbega vertrok, o.a. de meergenoemde Jacob Klazes, meesterkuiper te Wirdum en Abbega.

Bedankt voor je bijdrage en tot een volgende keer,

Maikel Galaman.

margreet

Bericht door margreet » donderdag 27 jul 2006 12:43 pm

Maikel, Hoekstra had ik wel door, ik vroeg tak. Anders stond ik weer een ypes aan te vullen die je niet hoefde.

Pas vanmorgen bedacht ik dat gt Dorsen Ipes wel eens Dorsen x Ype kon zien, maar die kon ik niet vinden.
het is Dorsen Gosens, e.v. Ype Heddes.
waar heb je die vandaan dus?

Ype Heddes krijgt 3 doet-s, zonder vrouw - maar met opm. (is altijd meter toch?) doetje goosens -

Die van 1709 x als Dorsen Ipes 1742.
M.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3117
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 2:31 pm
Locatie: Workum

Tak en zo en Ipe Hiddes

Bericht door Maikel Galama » donderdag 27 jul 2006 1:12 pm

Hoi Margreet,

de tak is toch Jacob Klazes die van Wirdum naar Abbega vertrekt, een andere tak blijft rond Wirdum wonen. De familie / de boom begint met Klaas Jochums van Wirdum. Maar hoe dan ook, we begrepen elkaar als ik het wel heb.

Weet je misschien welke familienaam het evt. nageslacht van Ipe Heddes aanneemt ?

En Ipe Heddes kan ook Ipe Hiddes zijn, slip of your memory ? Maar in alle eerlijkheid, ik heb het gemak van de FAF index in papiervorm, en daar staan 7 kinderen op een rijtje, Ipe Heddes wordt in 1714 met Dorsen Gosens genoemd, zie digitale index.

Groetjes, Maikel.

margreet

Bericht door margreet » donderdag 27 jul 2006 1:35 pm

Ik moet wel vergeten zijn met Hiddes te zoeken. Tenzij de bank weer kuren heeft.
Ik heb ineens weer vaker dat de helft er maar uit komt en de rest pas bij een tweede keer.

Met nog maar 1 kind voor Gosse Ypes weet ik geen achternaam, nee.
M.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3117
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 2:31 pm
Locatie: Workum

Bericht door Maikel Galama » donderdag 27 jul 2006 1:39 pm

Margreet, ik denk dat de bank kuren had ! :)

Maikel.

ton de jong

dorsen d.v. jans klazes

Bericht door ton de jong » donderdag 27 jul 2006 4:17 pm

Hallo Maikel,

Hartelijk bedankt voor je verhaaltje een aantal berichten hiervoor. Voor mij zijn inderdaad deze verhalen/verhaaltjes de krenten in de genealogie-pap. Heer Jacob, afkomstig van het Sylspad in Workum, ik zie hem daar rondom Bongastate voor mij.

Om ook een duit in het (dopen)zakje te doen, heb ik op het dopenforum (eveneens?) een foute doopinschrijving gemeld. Ik heb dat op het dopenforum gedaan omdat ik er vrijwel zeker van ben dat het in dat geval gewoon om een vergissing bij de inschrijving gaat.

hartelijke groeten, Ton

Plaats reactie