Margreet, Maikel (en uiteraard andere lezeressen/lezers)
Ik bedoel inderdaad "termen" en niet de manier waarop een naam is geschreven.
Even voor alle duidelijkheid: de Thesaurus "doet" het uitstekend maar is nog niet volledig en dat zal nog wel een tijdje zo blijven. Wat er gebeurt is het volgende: op het moment dat ik de bestanden maak die op Internet worden gepubliceerd wrodt in de Thesaurus gezocht naar de betreffende naam. Is die er wel dan wordt de naam in het betreffende record geplaatst, is die er niet dan wordt dat in het betreffende record vermeld.
De aanvulling van de Thesaurus gaat als volgt: in den lande zijn een aantal vrijwillegers bezig om in ieder geval de opmerkingen in de originele FAF bestanden leesbaarder te maken en het fenomeen "doop op belijdenis" correct te vermelden. Daarnaast worden de getuigen/peters/meters/doopheffers uit de opmerkingen gevist en in aparte kolommen geplaats. De vragen die deze vrijwilligers hebben plaatsen zij in dit bestand. Van dit bestand wordt vervolgens een tekstdocument gemaakt waarin:
a. de vragen van de vrijwilligers naar voren komen
b. de namen die niet in de Thesaurus zijn gevonden worden vermeld.
Hierna vindt een aanvulling van de Thesaurus plaats waaruit mag blijken dat de Thesaurus een dynamisch geheel is en wel zal blijven ook.
De manier waarop een naam in het bestand staat is naar mijn idee in eerste instantie een "genealogische" zaak, zeker gelet op de soms fantastiche bewerkingen van namen die sommige schrijvers in de doopboeken hebben gebruikt.
Dat er bij het overnemen vanuit de doopboeken door de FAF-vrijwilligers fouten zijn gemaakt mag duidelijk zijn. Dat soort op/aanmerkingen mogen wat mij betreft rechtstreeks naar
infodopen@tresoar.nl
En Maikel, ik bedoelde toch echt "sloffen" en dat is wat sterker dan "boffen" maar is misschien wel een "militaire" uitdrukking. 38 jaar Luchtmacht gaat niet ongemerkt aan je voorbij.............
Over het idee voor één database voor begraven/overlijden: dat is gelukkig niet aan mij om over te beslissen. Bedenk wel dat een grotere database resulteert in langere zoektijden.
Groeten,
Tjerk