Tjitske = Wilmina?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Tjitske = Wilmina?

Bericht door jacqueline » zaterdag 23 mei 2020 6:28 pm

Hallo allemaal,

Via hisgis vond ik enige tijd geleden de volgende gegevens:
VT 1830 Sneek: Tjitske Spykerman, dienstmeid, 33 jaar, geboren in Makkum, religie Rooms
Woont wijk 3, nr 337, ten huize van Helena Kramers (22 jaar, geboren Sneek), Johannes Arnoldus Kramers (42 jaar, geboren Sneek)en Martinus Kramers (74 jaar, Bronsem, winkelier), allen Rooms.
Bij alle vier staat vermeld: eerste gezin – ik weet niet wat dat betekent?

Het is me echt een compleet raadsel wie deze Tjitske Spijkerman zou moeten zijn. De eerste Tjitske Spijkerman is mijn betovergrootvader, een man dus, en geboren in 1824.

Er is één tak van de familie die Spijkerman heet en in Sneek woont, dat zijn Anske Atzes Spijkermans Knoop en zijn vrouw Wijtske Stevens.
Zij krijgen in 1797 een dochter Wilmina, die geboren wordt in Sneek en niet in Makkum, in 1826 trouwt en in de 14 jaar die daarop volgen 6 kinderen krijgt, waaronder één in 1830. Voor haar huwelijk is Wilmina naaister (evenals haar enige zus). Wat echter wel frappant is, is dat haar echtgenoot Sjoerd Intes Visser uit Makkum komt en het echtpaar daar na het huwelijk gaat wonen, ook de 6 kinderen worden daar geboren. Waaronder één in oktober 1830. Sjoerd Intes Visser is werkzaam als papiermolenaarsknecht.

Er is verder geen enkele vrouw in de familie die in aanmerking komt. Hoe waarschijnlijk is het dat Wilmina = Tjitske? En in dat geval zwanger en wel werkzaam is als dienstbode in Sneek, inwonend neem ik aan, vanwege haar vermelding in de VT, terwijl haar man met twee kinderen in Makkum woont?

Of interpreteer ik e.e.a. verkeerd en is er een heel andere verklaring mogelijk?

Groeten van Jacqueline

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Tjitske = Wilmina?

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 26 mei 2020 7:13 pm

Een groot raadsel, Jacqueline.
Maar zo'n hoogzwangere dienstmeid dat kan bijna niet, met 2 kinderen achterlaten in Makkum ..

Vooralsnog wordt er geen passend Tjitske-Teetske-Tietje-Dorothea in Makkum rk gedoopt
en ik had gezocht met 179?
maar ik bedenk nu dat Thecla misschien ook nog kan.

Verder heb ik wat geprobeerd met *ijk* in huwelijken en overlijdens,
daar komt bv wel Bijkersma uit, en Spijksma's - misschien hadden ze de achternaam verkeerd verstaan
maar niets passends.
*iek* moet ik nog uitproberen.

Tjitske 1811 trouwens ook.

We ploeteren door,
groet, Margreet

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tjitske = Wilmina?

Bericht door jacqueline » maandag 1 jun 2020 12:11 pm

Bedankt voor je reactie Margreet! Het is inderdaad een raadselachtige kwestie. Er is destijds in ieder geval iets verkeerd genoteerd!

Groeten van Jacqueline

Plaats reactie