Harmen Franses vs Frans Harmens

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
ton de jong

Harmen Franses vs Frans Harmens

Bericht door ton de jong » donderdag 27 jul 2006 2:56 pm

Hallo lezers,

* Harmen Franses en Janke Willems trouwen 1752 Franeker r.k.. Zij wonen op het Vliet. Op 22-05-1754 laten zij een dochtertje Anna dopen. Doopgetuige is Dirkje Jacobs.

* Op 26-07-1755 laat het paar Frans Harmens en Janke Willems, wonende op het Oost, eveneens een dochtertje Anna r.k. te Franeker dopen. De doopgetuige is ook hier Dirkje Jacobs. Het trouwen van dit paar heb ik niet gevonden. Ook laten zij slechts 1 kind dopen.

* Mijn conclusie is dat bij de inschrijving op 26-07-1755, het was wellicht toen ook zo warm, een vergissing is gemaakt. Frans Harmens moet gewoon Harmen Franses zijn. De eerste Anna is dan overleden en het volgende meisje heet weer Anna. De tijd tussen de eerste en tweede Anna is voldoende en het volgende kind in het gezin van Harmen Franses en Janke Willems komt pas in 1757.

Hartelijke groeten, Ton

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Harmen Franses vs Frans Harmens

Bericht door Maikel Galama » donderdag 27 jul 2006 4:09 pm

Hoi Ton,

het door jou gesignaleerde komt me bekend voor, wat zijn er toch veel struikelblokken in de genealogie.

Hoe groot is de kans dat er 2 Janke Willems op 't Vliet te Franeker wonen ?
Nihil lijkt me.
Als daar dan ook nog de kombinatie Harm* Frans* Anna bijkomt, dan kun je spreken van een verschrijving.
En tot slot de jaren: 1754-1755-1757-1759-1760 etc. lijkt mij een mooie reeks.
En ook ik kon geen huwelijk vinden - of meer dopen - van Frans Harmens en Janke Willems.

Kortom, jouw conclusie wordt door mij gedeeld.

Goed werk,

Groetjes, Maikel.

Plaats reactie