Drie keer getrouwd? Is dat mogelijk?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
De Haringsen
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 23 jun 2020 9:41 am

Drie keer getrouwd? Is dat mogelijk?

Bericht door De Haringsen » woensdag 29 jul 2020 8:24 pm

Beste allen,

In de gehele historie van Friesland (1500 - 2000) vinden we 3 huwelijken van Jan Clasen en Ida Dirks. Het valt wel op dat die allemaal plaatsvinden binnen 11 jaar, en dat slechts in 1 van die huwelijken een zoon wordt vernoemd naar vaders vader (Klaas). Huwelijken werden gesloten vanaf 1745 Harlingen, 1748 Leeuwarden, en 1756 weer Harlingen.

Is nu stom toeval (dat gedurende 4 eeuwen, alleen in deze 11 jaar, 3 Jan Clasens met 3 Ida Dirksen trouwen) of is hier iets anders aan de hand?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp.

KleineKerkstraat
Berichten: 10
Lid geworden op: zondag 4 jan 2015 11:45 am
Contacteer:

Re: Drie keer getrouwd? Is dat mogelijk?

Bericht door KleineKerkstraat » zaterdag 14 nov 2020 10:20 pm

Beste De,

ik denk niet dat er 'iets anders' aan de hand is, volgens mij is dit stom toeval. Niet elke kerk legde een register aan. Als er een register was werd - door welke omstandigheid dan ook - misschien niet eens elk huwelijk geregistreerd. Niet alle registers zijn overgeleverd. Dus het kunnen er net zo goed twintig geweest zijn, waarvan we er nu nog drie kunnen terugvinden.

Of de ene Jan Clasen dezelfde is als de andere Jan Clasen is niet of nauwelijks met zekerheid te zetten zonder over extra informatie van beiden te beschikken. Vanwege regelmatige vernoemingen heetten neven vaak hetzelfde, dus bijv. de twee Harlingers (maar eigenlijk net zo goed de Leeuwarder) zouden zomaar neven kunnen zijn. Dat ze dan beiden met een Ida Dirks trouwen zou wel een zeer merkwaardig toeval zijn, maar statistisch wordt het bijna alleen maar minder waarschijnlijk dat het hier neven betreft. Nog toevalliger wordt het wanneer het tweemaal ofwel dezelfde man, ofwel dezelfde vrouw zou betreffen. Vrijwel onmogelijk is het dat dezelfde man hier tweemaal (laat staan driemaal) met dezelfde vrouw trouwt. Dan moet iemand doodgewaand en -verklaard zijn, en later toch terugkeren. Ik weet de minimale wettelijke termijn voor een doodverklaring vanwege langdurige vermissing/afwezigheid niet, als die er al was, maar ik acht dat scenario onmogelijk.

Genealogisch onderzoek steunt vaak op veronderstellingen, en mijn veronderstelling in deze is, dat het nergens dezelfde Jan Clasen en Ida Dirks betreft. En dan wordt voor jou waarschijnlijk de vraag: welke van de drie moet ik nou hebben?

Plaats reactie