Doopboeken Noordwolde Hendrik Jans Meijer

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Bram Meijer
Berichten: 16
Lid geworden op: zaterdag 8 mar 2008 5:23 pm

Doopboeken Noordwolde Hendrik Jans Meijer

Bericht door Bram Meijer » maandag 12 okt 2020 1:35 pm

In het HISGIS van Franeker komt Hendrik Jans Meijer voor, geboren 21.9.1741 te Noordwolde en wonende van 1774 tot 1779 op de Noord 58 te Franeker. Ik kan echter geen doopboeken van Noordwolde vinden en dus ook het bewijs van zijn geboortedatum niet. Weet iemand raad?
gr Bram Meijer

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Doopboeken Noordwolde Hendrik Jans Meijer

Bericht door Tjerk Tigchelaar » maandag 12 okt 2020 3:26 pm

Zoeken op "weststell* noordwolde ^hendrik dopeling " in Alle Friezen levert alle Hendrikken op die daar gedoopt zijn maar zo te zien helpt dat niet echt, de enige Hendrik die in de buurt komt is een zoon van Tjeerd Egberts en Jantien Jans.

Mvg,
Tjerk Tigchelaar

J.H. van Veen
Berichten: 212
Lid geworden op: donderdag 11 aug 2011 3:56 pm
Locatie: Bolsward

Re: Doopboeken Noordwolde Hendrik Jans Meijer

Bericht door J.H. van Veen » woensdag 14 okt 2020 1:36 pm

Er is ook nog een Noordwolde in Groningen, tussen Bedum en Zuidwolde in.
https://www.google.com/maps/place/Noord ... 4d6.588888
Groet, Johan

Petra
Berichten: 35
Lid geworden op: zondag 11 dec 2016 2:40 pm

Re: Doopboeken Noordwolde Hendrik Jans Meijer

Bericht door Petra » vrijdag 16 okt 2020 4:09 pm

Dat had ik al gecheckt via AlleGroningers, maar ik vond er rond 1740 absoluut geen Hendrik (Hindrik) zoon van Jan, zelfs niet met een zeer ruime marge.

Bram Meijer
Berichten: 16
Lid geworden op: zaterdag 8 mar 2008 5:23 pm

Re: Doopboeken Noordwolde Hendrik Jans Meijer

Bericht door Bram Meijer » maandag 19 okt 2020 10:17 am

Dank voor het meedenken. Het betreft wel Noordwolde Friesland, want in een huwelijksaankondiging komt Noordwolde Boijl voor.
Rest dus de vraag hoe de HisGis mensen aan hun gegevens zijn gekomen..
mvrgr Bram Meijer

Michiel
Berichten: 97
Lid geworden op: zaterdag 21 jan 2006 2:44 pm

Re: Doopboeken Noordwolde Hendrik Jans Meijer

Bericht door Michiel » woensdag 21 okt 2020 10:11 am

Hi Bram,

Bekend met deze vermelding?
Burgerboek Franeker

Bron: Burgerboeken
Soort registratie: Burgerboeken Inschrijving
(Akte)datum: 19-08-1771
Plaats: Franeker

Vermeld: Hendrik Meyer
Diversen: Geboren te Groningen.
Misschien kan je het origineel inkijken, al is Noordwolde Fr het uitgangspunt.

Inderdaad denkelijk zijn huwelijk, twee kinderen etc. kunnen vinden, alleen zijn eigen geboorte (nog) niet.

We blijven zoeken!

Groet,
Michiel.

Bram Meijer
Berichten: 16
Lid geworden op: zaterdag 8 mar 2008 5:23 pm

Re: Doopboeken Noordwolde Hendrik Jans Meijer

Bericht door Bram Meijer » woensdag 21 okt 2020 4:50 pm

Hoi Michiel,

Dank voor je reactie. Ik kende de melding in het Burgerboek in Franeker en neem aan dat dat de juiste Hendrik is. Maar in stad Groningen kom ik ook niet verder. Hij heeft inderdaad twee zonen, Johannes en Jan, van wie ik al veel gegevens heb. Beide zonen hebben tussen 1793 en 1811 in Noordwolde - Boijl gewoond, waarom weet ik niet.
gr Bram

Michiel
Berichten: 97
Lid geworden op: zaterdag 21 jan 2006 2:44 pm

Re: Doopboeken Noordwolde Hendrik Jans Meijer

Bericht door Michiel » woensdag 21 okt 2020 8:15 pm

Helder Bram, ja de volgende generatie laat wat meer sporen na. Kwam nog een vermelding tegen, mits dezelfde Hendrik Meijer. Schieten we ook niet veel mee op, behalve dat mogelijk de geboortedatum iets opschuift (en de andere datum dan de doop is geweest).
Registre civique kanton Franeker

Bron: Registres civiquesSoort registratie: Registres civiques inschrijvingPlaats: Franeker

Bijzonderheden:
Locatie: Franeker

Kiesgerechtigde
Henderik Meyer (glaskoopman / marchand de verre) geboren 02-09-1741, wonende te Franeker

Diversen: vertrokken
Overlijdt bedoelde Hendrik Meijer trouwens dan vervolgens in 1815 in Heerenveen? Al is dan abusievelijk vermeld dat hij één zoon achterlaat.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Doopboeken Noordwolde Hendrik Jans Meijer

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 22 okt 2020 1:29 pm

Hallo allemaal,

Ik had die vermeldingen ook gezien,
Plus dat de Hisgis Franeker 2 !!!!! Hendrik Meijer-s vermeld, afwisselend ook Jans genoemd.
maps.hisgis.nl/fr/fs/
Zilverstraat 36 : 1-6-1767-1768 [schrijnmakersknecht]
Academiestraat 1: 1768-1771 [schrijnmakersknecht]
Noord 58: 1774-1779 [pottebakker]
Raadhuisplein 12 : 1771-1774 [pottebakker]
Raadhuisplein 12: 1779-1811 [pottebakker, koopman]
Raadhuisplein 12: 1783 eigenaar. 
De schrijnwerkersknecht trouwde in 1767,
en doopt met vermelding van de moeder Johannes en Jan -
dus ik denk eigenlijk dat de Hendrik in het BB de (ongetrouwde) koopman is.

Renske Heidema heet in de Hisgis ook Renske Wybes Heidema, staat op 4 adressen in 5 periodes, en ze overlijdt er in 1811 op het Raadhuisplein.
In haar akte overlijdt ze echter in haar woning wijk 1e Oost, nr. 2
dus misschien heeft de Hisgis haar gemixt met deze:
25-01-1795 Soort akte: bevestiging huwelijk
Bijzonderheden: getrouwd te Franeker; wonende aldaar
Bruidegom Johannes Meyer wonende te Noordwolde
Bruid Renske Wybes wonende te Franeker
Ik kan verder eigenlijk geen Hendrik Meijer met vermelding 'van Noordwolde' vinden in de (onder-)trouwboeken,
dus ik weet niet waar je dat gelezen hebt:
Ondertrouw gerecht 1767 - scan 39; https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2040000
Ondertrouw scan 576: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2040000
Trouwen scan 592: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2040000

De vermelding Noordwolde zie ik pas bij de trouwende Johannes.
De Hisgis vermeldt hem en broer Jan zo:
Raadhuisplein 12: bewoners:
Johannes Meijer, gb 1771 - vertrekt 1774
Johannes Meijer gb 1771, ingeschreven 1779 - vertrekt in 1793 naar Noordwolde, [komt terug 1799, vertrekt 1802]
Jan Meijer gb 1775, ingeschreven 1779 - vertrekt in 1794 naar Noordwolde.

Jan Meijer gb 1775, vertrekt in 1779 van Noord 58. 
en ook Johannes Meijer gb 1771 - staat van 1774 tot 1779 ingeschreven op Noord 58.

Dat maakt het extra ingewikkeld, want zo kunnen ze ineens zonen van een niet dopende pottebakker/koopman zijn.

Als ... als.. als... je ons Hendrik Meijer van Noordwolde in de trouwboeken 1767 kunt laten zien,
en Hendrik geboren 1741 ook de Hendrik in het BurgerBoek van Groningen is, en de pottebakker/koopman -
is dit een mogelijkheid:
Doopboek Herv. gem. Noordwolde en Boyl
Familysearch1: Klik hier voor suggesties scans.
Bron: DTB Geboortes / dopen Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving (Akte)datum: 16-11-1738 Plaats: Noordwolde en Boyl
Dopeling Hendrik geboren te Noordwolde
Vader Jan Jacobs
Voor de broodnodige variatie zijn er 3 Jan Jacobs-en in Noordwolde,
maar ik houd het dan maar op deze:
Lidmatenregister Herv. Gemeente Noordwolde en Boyl
Bron: DTB Lidmaten Soort registratie: DTB Lidmaten inschrijving (Akte)datum: 1738 Plaats: Weststellingwerf
Bijzonderheden: In 1738 ingekomen van Steggerda
Man: Jan Jacobs
Vrouw: Grietje Hendriks
Groet, Margreet

Bram Meijer
Berichten: 16
Lid geworden op: zaterdag 8 mar 2008 5:23 pm

Re: Doopboeken Noordwolde Hendrik Jans Meijer

Bericht door Bram Meijer » vrijdag 23 okt 2020 12:12 am

Hoi allemaal,
Hartelijk dank voor alle gegevens die jullie gevonden hebben!
Michiel: het klopt dat Hendrik Jans in 1815 één zoon (Jan) nalaat, want zijn zoon Johannes is een half jaar voor hem overleden.
Margreet: de schrijnmakersknecht en de pottenbakker zijn volgens mij dezelfde, want volgens historischcentrumfraneker.nl wonen Hendrik Jans Meijer en Renske Heidema tussen 1768 en 1771 in bij ene Jetske Geldersma op de Academiestraat 1 (2e West 15).
Renske Heidema is de schoonmoeder van Renske Wiebes de Vries (vrouw van Johannes Meijer) en wordt ten onrechte ook Wiebes genoemd. Het lijkt me logischer dat de Renske Johannes Heidema heet, omdat haar zoon ook zo heet. Het adres 1e Oost no. 2 is overigens gelijk aan Raadhuisplein 12.
Hendrik Jans zou heel goed de zoon van Jan Jacobs en Grietje Hendriks kunnen zijn, dat verklaart zijn voornaam!

Nogmaals hartelijk dank voor de hulp. Blijft de vraag waar de geboortedatum 21.9.1741 Noordwolde vandaan is gekomen!

groet, Bram Meijer

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Doopboeken Noordwolde Hendrik Jans Meijer

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 23 okt 2020 1:42 pm

Franeker HisGis
De data van Franeker bestrijkt een periode van ca. 1650-1940 en is afkomstig van diverse bronnen uit het lokale stads- en gemeentearchief: waaronder de gewestelijke floreen- en reëelkohieren, stedelijke lantaarn- en brandkohieren, bevolkingsregisters, volkstellingen en vele verkoopaktes. De koppeling van historische huisnummers en het verzamelen van persoon- en perceelgegevens is verzorgd door Henk Kreger, die ook de geveltekeningen heeft gemaakt. Zijn dataset is aangevuld en (waar nodig) gecorrigeerd door Gerard van der Heide en genormaliseerd door Arjo Hillebrand. De informatie zal op termijn onder meer beschikbaar komen op een website van de Vrienden van de Stad Franeker.
De geboorte datum 1741 komt uit het Registre Civique 1811-1812,
de geboorteplaats Noordwolde blijkbaar uit een (onder-)trouwboek. Je schreef namelijk eerder:
Het betreft wel Noordwolde Friesland, want in een huwelijksaankondiging komt Noordwolde Boijl voor.
Waar heb je dat gezien?? want ik kan het niet vinden.

Het BurgerBoek met geboren Groningen heeft de HisGis dan niet gezien.
Registres civiques
​Registres civiques zijn registers van stemgerechtigden, samengesteld in 1811 en 1812. U zult hier dus alleen namen van mannen boven de 21 jaar tegenkomen. Ze bevatten de voornamen, patroniemen en achternamen, beroepen, geboortedata (soms alleen het jaar), een inschrijfnummer van de stemgerechtigden, soms woonplaatsen en adressen en een enkele keer een overlijdensdatum.

De database met de gegevens uit de Registres civiques is te vinden in de website Alle Friezen. Kies bij 'Uitgebreid zoeken' voor 'Registres civiques'.
Ik heb nog even gekeken of Hendrik misschien oorspronkelijk katholiek was, en pas later hervormd werd,
en dan misschien wel geboren was in Noordwolde, maar gedoopt werd in Steggerda rk of Oldeholtpade rk,
maar dat levert nog niets op.

Groet, Margreet

Bram Meijer
Berichten: 16
Lid geworden op: zaterdag 8 mar 2008 5:23 pm

Re: Doopboeken Noordwolde Hendrik Jans Meijer

Bericht door Bram Meijer » vrijdag 23 okt 2020 5:19 pm

Hoi Margreet,

De naam Noordwolde Boijl lees ik in het Trouwregister NH gemeente Noordwolde Boyl, gemeente Stellingwerf: dd 25-01-1795, de bevestiging van het huwelijk in Franeker van Johannes Meyer, wonende te Noordwolde en Renske Wybes (de Vries), wonende te Franeker. (allefriezen.nl). Dat is Hendriks zoon, later kastelein van het Posthuis in Heerenveen.
het Registre Civique ga ik bekijken,

Dank, gr Bram

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Doopboeken Noordwolde Hendrik Jans Meijer

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 23 okt 2020 11:33 pm

Die vermelding in het Registre Civique is hierboven al geplaatst, door Michiel woensdag.
Franeker
Bijzonderheden: Locatie: Franeker
Kiesgerechtigde Henderik Meyer (glaskoopman / marchand de verre) geboren 02-09-1741, wonende te Franeker
Diversen: vertrokken
Plaatsen bij huwelijken in de dtb zijn niet altijd geboorteplaatsen,
maar ook wel simpel de woonplaatsen ten tijde van het huwelijk.

Maar de woonplaats van Johannes 1795, Noordwolde - is dan toch niet hetzelfde als de geboorteplaats 1741 van zijn vader Hendrik?
Die in het Burgerboek 1771 geboren Groningen opgeeft,
waar ik hem trouwens ook niet kan vinden.

Van schrijnwerkersknecht naar pottebakker naar glaskoopman -
ik heb niet alle verhuizingen gevolgd - van T2 naar ... en dergelijke
maar het zou idd een en dezelfde kunnen zijn.

Groet Margreet
nb Ene Jetske Geldersma woont inderdaad ook een tijdje in de Academiestraat,
maar ze woont er pas in 1821 - ze wordt pas in 1793 in Franeker geboren, en trouwt 1820 in Dokkum.
Het is wel interessant dat ze bij Gesina van Duiden in de Zilverstraat wonen, gb 1696.
de tante van Johannes van Duyden gedoopt 1721, x Sjoukje Johannes Heidema 1756.
Ik zou inderdaad ook verwachten dat Renske Heidema de dochter van Johannes Heidema is (en dus een zus van Sjoukje )-
gb 1715 Leeuwarden, x 1736 Joukje Ypes, zoon van Hommerus Heidema x Rinske Banga.
Maar ik kan Rinskes doop niet vinden,
en de dopen van vader Johannes in Franeker lopen synchroon met zijn opgaves van personenen en kinderen in 1744 en 1749.

Michiel
Berichten: 97
Lid geworden op: zaterdag 21 jan 2006 2:44 pm

Re: Doopboeken Noordwolde Hendrik Jans Meijer

Bericht door Michiel » zondag 25 okt 2020 10:57 am

Als we de aandacht naar Groningen verleggen, komt onderstaande doop in de buurt.
Algemeen doopboek 1733-1754

Bron: Registraties vóór 1811
Soort registratie: doopakte
(Akte)datum: 24-09-1741
Plaats: Groningen; Grote Kerk

Dopeling
Hindrik geboren te Groningen; Oudeweg
Vader
Jan Wessels
Moeder
Hindrikkien Jans
Kan prima een paar dagen eerder geboren zijn, alleen de geboortedatum uit het Registre Civique stemt (sowieso) niet overeen. Dit echtpaar, beide van (omgeving) Groningen ten tijde van huwelijk, doopt o.a. ook een Johannes.

Groet,
Michiel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Doopboeken Noordwolde Hendrik Jans Meijer

Bericht door Margreet Huisman » zondag 25 okt 2020 11:25 am

Die had ik ook gezien
Alleen katholieken dopen op de geboortedag, of de volgende dag als de geboorte 's nachts was.
Hervormden dopen altijd later, van een paar dagen tot wel 3 weken of een maand er na.

Ik heb 1 lidmatenboek hervormd Franeker nagekeken, van ca. 1760 tot ca. 1775.
Alleen Renske Heidema j.d. doet er belijdenis,
19-12-1762 scan 1664.
En Gezina van Duiden wordt 2 maal gemeld als inschrijvend en als lidmaat.

Groet, Margreet

Plaats reactie