Gezocht de ouders van Saackjen Ubles, geb. circa 1527 in Oudega.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
MBou
Berichten: 8
Lid geworden op: woensdag 11 nov 2020 7:02 pm

Gezocht de ouders van Saackjen Ubles, geb. circa 1527 in Oudega.

Bericht door MBou » donderdag 8 apr 2021 10:54 am

Beste mensen, het gezin waarin Saackjen Ubles moet zijn opgegroeid stelt me voor raadsels. Kan iemand helpen bij een (soort van) oplossing?

Op AlleFriezen vind ik dit:
- Uble Harts (of Hartsz, of Vble Herts, of Ulbe Harts), geboren in 1500 in Oudega. Hij is overleden tussen 1556 en 1559; Uble Harts overleed, als we afgaan op vermeldingen in de Quaclappen, eind 1556 of begin 1557. Hij was getrouwd met Geeske Feyckes (of Geert Feyckes), geboren in 1502 ook in Oudega.
Maar ik vind ook dit:
- "Wble Hertsz; te Oudega, vermeld 1543 als Able en Obbe Hertsz, tr. wsch. Ibel ..., vijf kinderen, w.o. Sjoerd Oebeles de oude, Sjoerd Oebeles de jonge, Feikje (tr. ca. 1585 Tjebbe N., uit welk huwelijk drie kinderen (o.a. Aafke Tjebbes, tr. Lieuwe Hessels, 1616 el. te Oudega, Wymer Tjebbes, geb. ca. 1592)”.
- Over Sjoerd Oebeles de Jonge: hij is overleden in 1604/07 (wellicht in Eestrum), circa 37 jaar oud. Sjoerd trouwde circa 1585 met Jeltje Rinses; hij was in 1588 meerderjarig – dus ik dacht: hij is geboren wellicht in 1567; Sjoerd en Jeltje zijn echtelieden in 1595 en 1604. Kinderen van Sjoerd en Jeltje: Oebele, Ybeltje, Rinse, Sieuwke, Sytse. Na het vroege overlijden van Sjoerd Oebeles de Jonge werden twee curatoren voor zijn kinderen aangesteld: Sjoerd Oebeles de Oude (dus hun oom) en Syte Wymers.
Rondzoekend op internet kom ik in diverse stambomen een zus tegen:
- Bauck Ubles, geb. 1539 in Leeuwarden, overl. in 1628.

Dat zouden samen vijf kinderen van Uble Harts zijn (Saackjen, Bauck, twee Sjoerds, een Feike). Maar wie is de moeder? En hoe was dit gezin eigenlijk samengesteld, want
1e ik zie nergens een doop van Saackjen of Bauck met vader Uble/Vble/Wble/Oebele/Ulbe
1e Geeske lijkt een te oude moeder te zijn voor Sjoerd Oebeles de Jonge.
2e Tegelijk zie ik de namen van Geeske (of Geert) Feykes en Uble Harts (en variaties) als echtpaar tamelijk vaak genoemd in de Quaclappen: in de jaren 1556, 1557, 1559, 1561,1565.
3e Bovendien is Sjoerd Oebeles de Jonge eigenlijk na het overlijden van zijn vader geboren.

Het is wel lang geleden, maar zou iemand hier toch een (soort van) oplossing kunnen bieden? Alvast dank!

Margreet Bouma

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: Gezocht de ouders van Saackjen Ubles, geb. circa 1527 in Oudega.

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 8 apr 2021 1:30 pm

Hoi,

Het oudst bewaarde doopboek is bij mijn weten dat van Sneek, uit 1578.
Dus het is niet zo vreemd dat je Bauck en Saack niet gedoopt ziet worden.

Ik zie Bauck op internet voornamelijk met onbekende ouders,
en maar 2 keer gekoppeld aan Uble Harts.
Dus het lijkt me stug dat ze zomaar een zusje is, ook gezien de vernoemingen van haar kinderen:
Stijntje, Wilt, Mary, Aaltje en Meynts.

Sjoerd Oebeles de Jonge - meerderjarig in 1588, dus van voor 1563,
maar 37 in 1604/07 - dus dan van 1567
lijkt inderdaad geboren na de dood van Uble Harts,
wiens vrouw Geert Feyckes al in 1557 als weduwe te boek staat.

Het is jammer dat je geen verdere tijd- of plaatsaanduiding rond Saakje Oebeles geeft,
ik zag er maar 1tje op internet en bij Pieter Nieuwland,
en dat is degene met Jan Andries, 1e kind rond 1610,
dochter van Uble Sybbesz Sipma.
Maar ik zie nu dat het aan de schrijfwijzen ligt,
want met Saackjen Ubles vind ik dan eega Atse Aebes, met zoon Gjalt, en misschien zoon Sjoerd.

Het is voorlopig een raadsel hoe iedereen aan data komt,
Baukje 1538 Leeuwarden, en Sjoerd 37 bij ovl bijvoorbeeld,
ik zie hem namelijk ook met gb ca. 1550 Garijp, ovl 1606 Oostrum - en dan zoon van Uble Jochums Hemminga.

Ik kan niet verder bij de akte uit 1588 komen, met de meerderjarige Sjoerd
alleen dit:
Sjoerd Atses Itsma; TIE M1 36v (verkoopt 1588 land te Eestrum aan Sjoerd Oebeles de jonge)
Maar daar blijkt niet meteen een familie-relatie uit, lijkt mij.

Groet Margreet

MBou
Berichten: 8
Lid geworden op: woensdag 11 nov 2020 7:02 pm

dank! Re: Gezocht de ouders van Saackjen Ubles, geb. circa 1527 in Oudega.

Bericht door MBou » vrijdag 9 apr 2021 9:26 am

Dank je wel Margreet (naamgenoot) voor je reactie op mijn vraag.
Goed om te weten dat het oudste doopboek is van Sneek uit 1578.

De 'zus Bauck' ga ik schrappen want ben door je overtuigd dat de namen van haar kinderen niet passen bij wat we verwachten.

Wb je vraag naar tijd- en plaatsaanduiding: ik kwam Saackjen Ubles op het spoor via het nageslacht van haar man, Atze Aebes (geb. cica 1525); zijn zoon Sjoerd Atzes (geb. 1560), diens zoon Atze Sjoerds (geb. 1604) getr. met Pietje Bouwes, Sjoerd Atzes (geb. 1630) getr met Aske Jacobs.

Mijn vermoeden is nu dat er tenminste twee Ubles waren, eentje met een vrouw Iebel... en eentje met Geeske Feykes. Maar dat Saackjen misschien nog van een derde Uble afstamde, die we niet kennen uit de bronnen; vanwege de te ver uiteen liggende geboortejaren zal zij geen zus zijn geweest van de twee Sjoerds, en ik zag nergens bevestiging dat Uble x Geeske haar ouders zouden zijn. Voor mij zal haar stamboom dus bij haar moeten ophouden.

Nogmaals dank voor je reactie en het nazoeken; heeft zeker verduidelijking gebracht!
Met vriendelijke groet,
Margreet Bouma

Plaats reactie