Een bruid van 13?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Hinke Wiersma
Berichten: 18
Lid geworden op: vrijdag 15 jan 2021 3:54 pm

Een bruid van 13?

Bericht door Hinke Wiersma » donderdag 29 apr 2021 3:43 pm

Hallo allemaal,

Dieucke Sybrens, dochter van Sybren Hanses en Aefke Harings, is gedoopt op 17 augustus 1719 in Warga (RK). Van haar kan ik geen gegevens over een huwelijk vinden. Op internet, bijvoorbeeld op sites als MyHeritage, gaan mensen er klakkeloos vanuit dat deze Dieuwke getrouwd is in 1932 met Floris Tjeerds uit Warga.
Het klopt dat Floris Tjeerds, woonachtig in Wirdum, op 20 april 1732 is getrouwd met een Dieuke Zijbrens uit Idaard. Zij krijgen een attestatie om “Rooms te trouwen”.
Het lijkt mij sterk dat dit om Dieucke Sybrens dochter van Sybren en Aefke gaat, zij zou dan op haar 12e al getrouwd zijn. Ik denk dat dat ook in de 18e eeuw niet gebruikelijk was. In de trouwboeken van Warga kan ik haar niet vinden, maar die ontbreken tussen 1734 en 1751, dus dat zegt niets.
Heeft iemand in dit forum een idee waar ik meer gegevens kan vinden? Zijn er 2 Dieuwke Sybrens? Er is wel in Warga een Dieuwke Sybrens RK begraven op 12 november 1799. Maar om welke Dieuwke gaat dit dan?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Groet,
Hinke

simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: Een bruid van 13?

Bericht door simkos » donderdag 29 apr 2021 4:45 pm

Beste Hinke,

Geen direct antwoord op jouw vraag.

Bruiden jonger dan 16 dat betwijfel ik. ?????

Ik was een eeuw later op zoek in een lijst, die op voornaam was geordend.

Waar begin dan te zoeken. Even kijken bij grootmoeders naam. Ja hoor: ze was 4x vernoemd, dus 4 nichtjes Elisabeth, 2x bij haar dochters en 2x bij haar zonen.

Grote gezinnen en veel dezelfde namen, dan heb ik meer bronnen nodig om te bewijzen wie dit kind werkelijk is.
Ik heb meer van deze onlogische notaties gezien. Dan twijfel ik gelijktijdig ook aan de waarde van de rest van gegevens.

Zo'n gegeven op My Heritage zou ik maar vergeten.

Maak je onderzoek zo breed mogelijk maken met gegevens uit andere bronnen dan alleen maar de DTB.

Groeten van Simkos

Tjalling Brouwer
Berichten: 58
Lid geworden op: zaterdag 23 jun 2012 4:08 pm
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Een bruid van 13?

Bericht door Tjalling Brouwer » donderdag 29 apr 2021 9:04 pm

Dag Hinke en Simkos,

Aan de basis van de gegevens op internet staat mogelijk de publicatie in het Genealogisk Jierboek Boek van 1997, inzake de familie Jorna, opgesteld door Johan Nota. Floris Tjeerds en Dieuwke Sybrens gingen op 20 april 1732 in Wirdum in ondertrouw en trouwden vervolgens op 11 mei 1732 in Idaard.

Nota noemt evenwel geen ouders en geboortedatum van Dieuwke Sybrens! Bij het trouwen kwam zij uit Idaard. Kennelijk waren de ouders hem niet bekend. In andere gevallen noemt hij die wel. Het zal dus waarschijnlijk anders liggen.

Floris Tjeerds en Dieuwke Sybrens staan genoemd op bladzijde 42 onder VIIIb.

Tjalling

Hinke Wiersma
Berichten: 18
Lid geworden op: vrijdag 15 jan 2021 3:54 pm

Re: Een bruid van 13?

Bericht door Hinke Wiersma » vrijdag 30 apr 2021 10:48 am

Beste Tjalling en Simkos,

Hartelijk dank voor jullie reactie. Ik had dat huwelijk van Dieucke en Floris al niet serieus genomen, maar ik verbaas mij dan steeds over het feit dat veel mensen kennelijk gegevens klakkeloos van elkaar overnemen. Fijn, Tjalling dat je de vermoedelijke bron van dit misverstand hebt genoemd. Ik zal verder zoeken, maar de kans is groot dat "mijn" Dieucke dan wellicht nooit getrouwd is geweest of kinderen heeft gekregen.
Simkos, welke lijst met voornamen bedoel je? Ik gebruik zeker veel bronnen buiten de DTB-boeken om, maar soms heb je juist díe gegevens nodig :P

Groet,
Hinke

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een bruid van 13?

Bericht door jacqueline » zondag 2 mei 2021 1:14 pm

Hallo allen,

Nog een toevoeging. Sibren Hanses en Afke Haringhs dopen van 1714 t/m 1724 te RK Warga: Haring, Doude, Dieucke en Ale.

In 1740 trouwt een Hans Sibrens met Lysbet Klases. Zij dopen RK Warga 11 kinderen. Peter resp. meter zijn o.a. : Haring Sibrens 2X; Dieucke Sibrens 3X, Ale Sibrens 1X en Doude Sibrens 1X. Zijn broers en zus, want bij deze doop
Bron: DTB Geboortes / dopen
Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving
(Akte)datum: 25-07-1711
Plaats: Warga
DopelingHans
VaderSibren Hansens
MoederAefke Kerstens
Peter Ale Hansens
Bronvermelding
Doopboek R.K. par. Warga, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0435, aktenummer 294
Gemeente: Idaarderadeel
Periode: 1696-1811
staat in het boek helemaal geen moeder vermeld.

Bij 2 van de 3 inschrijvingen wel bij deze
Bron: DTB Geboortes / dopen
Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving
(Akte)datum: 29-11-1712
Plaats: Warga
DopelingTitje
VaderSibren Hansens
MoederAefke Kerstens
Meter Jeltje Jans
Bronvermelding
Doopboek R.K. par. Warga, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0435, aktenummer 310
Gemeente: Idaarderadeel
Periode: 1696-1811
Maar 2 daarvan zijn in de boeken ook doorgehaald.De echtgenoot van Aefke Kerstens is nl. niet Sibren Hanses, maar Hans Sibrens. Het echtpaar doopt van 1718 t/m 1732 te RK Irnsum 9 kinderen.

Van Dieucke Sibrens en Floris Tjeerds is slechts één doop te vinden?
Bron: DTB Geboortes / dopen
Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving
(Akte)datum: 19-08-1739
Plaats: Warga
DopelingSybren Floris
VaderFloris Tjeerts
MoederDieuke Sybrens
Peter Pieter Eesges
Bronvermelding
Doopboek R.K. par. Warga, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0435, aktenummer 714
Gemeente: Idaarderadeel
Periode: 1696-1811
Pieter Eesges is RK Warga in 1730 getrouwd met Yfke Sybrens. Dit zal een zus zijn van Dieucke, evenmin als zijzelf afkomstig uit het gezin van Sibren Hanses.

Groeten van Jacqueline

Hinke Wiersma
Berichten: 18
Lid geworden op: vrijdag 15 jan 2021 3:54 pm

Re: Een bruid van 13?

Bericht door Hinke Wiersma » zondag 2 mei 2021 3:29 pm

Hallo Jacqueline,

Dank voor je reactie.
Hans Sibrens die met Lysbeth Klases trouwt is de zoon van Sybren Hanses, volgens mij dus diegene die in 1711 in Warga RK gedoopt is. De eerste twee kinderen van Sybren Hanses (Hans en Titje) hebben als moeder Aefke Kerstens, de volgende vier kinderen Haring, Doude, Dieucke en Ale hebben als moeder Aefke Harings. Allen zijn gedoopt in Warga en allen hebben Sybren Hanses als vader.
Ik heb mij ook verbaasd over die twee Aefkes, maar ik heb gedacht dat misschien de eerste Aefke (Kerstens) is overleden na de geboorte van Titje, en dat Sybren daarna getrouwd is met de dochter van ene Haring, die toevallig ook Aefke heette. Ik kan daar geen bewijs voor vinden omdat trouw- en begrafenisboeken van de parochie Warga ontbreken over deze periode.
Ik vind het niet erg logisch dat de eerste Aefke dan getrouwd zou zijn met Hans Sybrens in Irnsum. In de doopboeken van Irnsum staat de vrouw van Hans Sybrens ook steeds genoemd als Acke en niet als Aefke.
Voor wat betreft Dieucke denk ik dat je wel gelijk hebt dat zij een zuster is van Yfke Sybrens.
De dochter van Sybren Hanzes, Dieucke Sybrens is waarschijnlijk niet getrouwd, maar was wel, zoals je al opmerkte drie keer meter voor kinderen van haar broer Hans.
Het blijft een gepuzzel met die patroniemen, maar wel een verslavende puzzel :P

Groet,
Hinke

jacqueline
Berichten: 1774
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Een bruid van 13?

Bericht door jacqueline » zondag 2 mei 2021 7:59 pm

Hallo Hinke,

Wb de vrouw van Hans Sibrens in Irnsum heb ik idd de verkeerde naam in het bericht gezet, beetje suf! Ik ben er nogal mee aan het knoeien geweest omdat ik er eerst niet uitkwam, en die naam is er tussendoor geglipt. Wat ik bedoelde is in ieder geval zeker niet dat zij eerst met Sibren Hanses en daarna met Hans Sibrens was getrouwd, maar dat de vermelding van de naam Aafke Kerstes niet klopt. Feit is nl, dat bij de doop van Hans in 1711, itt in de transcriptie, geen moeder wordt genoemd, en dat twee van de drie inschrijvingen van de doop van Tietje in 1712 zijn doorgehaald!? Het is een hypothese, Sibren kan zeer zeker ook gewoon hertrouwd zijn.

Groeten van Jacqueline

Hinke Wiersma
Berichten: 18
Lid geworden op: vrijdag 15 jan 2021 3:54 pm

Re: Een bruid van 13?

Bericht door Hinke Wiersma » maandag 3 mei 2021 12:05 pm

Goedemiddag Jacqueline,

Je brengt mij wel aan het twijfelen :-)
Bij het eerste kind van Sybren Hanses staat in het doopboek inderdaad geen moeder vermeld, vreemd dat Aefke Kerstens in de transcriptie in Alle Friezen dan als moeder staat genoemd.
Van Titje kon ik 2 vermeldingen vinden in het doopboek, eentje was doorgestreept, daar was geen moeder bij vermeld (meet Jeltje Jans). 4 regels daaronder staat Titje nogmaals genoemd, met moeder Aefke Kerstens. Je had het over 3 inschrijvingen, de derde kon ik niet vinden.

Ik weet niet wat ik ervan moet denken.
Het was mij ook al opgevallen dat Titje niet als meter is gevraagd en ook niet vernoemd door Hans voor één van zijn kinderen. Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Titje is plotseling overleden, buiten Warga in 1758, toen waren op één na alle kinderen van haar broer Hans al geboren.
Mijn fantasie slaat altijd een beetje op hol in dit soort gevallen, misschien was Titje (die niet getrouwd was voor zover ik kon vinden) wel (verstandelijk) gehandicapt en niet geschikt als meter en voor vernoeming was zij nog niet helemaal aan de beurt misschien….. Maar dat is natuurlijk allemaal speculatie.
Heb jij hier nog een idee over? Ik vind het leuk om er een andere mening over te horen, soms draai je zelf in een kringetje rond en dan wordt het een blinde vlek.

Groeten,
Hinke

Plaats reactie