Gezocht: (voor)Ouders van Mintje Hendriks en Saap Rinses. Trouwen in 1722 in Broek/Goingarijp

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
HenkMintjes
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 3 mei 2021 3:38 pm

Gezocht: (voor)Ouders van Mintje Hendriks en Saap Rinses. Trouwen in 1722 in Broek/Goingarijp

Bericht door HenkMintjes » maandag 10 mei 2021 1:10 pm

Hallo,

Ik ben opzoek naar eventuele tips of natuurlijk data/namen etc. van de (voor)ouders van Mintje Hendriks en Saap Rinses.
Mintje Hendriks (Ook al wel Mentie en Mintie genoemd) trouwt in 1722 in Goingarijp/broek.

Het paar krijgt 4 kinderen naar mijn weten: Dochter Wemke in 1723, Zoon Rinse in 1725, Zoon Hendrik in 1727 en dochter Hinke (Later ook Hendrikje genoemd in 1729. Van zoon Hendrik ben ik zelf aan nakomeling. De achternaam ''Mintjes'' , die ik zelf draag, is ook van Mintje gekomen.

Wat meer informatie, het paar woont in Broek/Goingarijp tot 1727? Dochter Hinke/Hendrikje wordt in 1729 geboren in Ouwsterhaule en in 1731 komen ze aan in Wolvega. Ik zie zowel in 1744 en 1749 dat Mintje Hendriks in Blesdijke woont.
Dochter Wemke trouwt met Wybe Laurens(x1746) van het geslacht Nijholt. (Blijft kinderloos naar mijn weten?)
Zoon Rinse met Aaltje Roelofs (x1765/66?) uit Oldemarkt en krijgen 4 kinderen. (Mintje, Roelof, Saakjen, Roelofjen)
Zoon Hendrik woont ook in Oldemarkt, trouwt (x1751) met Pietertje Egberts (Bril) (Oldemarkt ligt in Overijssel net over de grens met Friesland) en krijgt 5 kinderen. (Mintje, Trientje, Saakjen, Egbert, Saapjen) De nakomelingen blijven allemaal in Oldemarkt/Stellingwerven plakken.

Dochter Hinke/Hendrikje trouwt (x1755?) met Teunis Tomas, een koopman uit Oldeholtpade die later woont in de Blesse. Ze laten 6 kinderen dopen, 5 meisjes en 1 jongen. Namen: Grietje, Antje, Saakjen, Tomas, Stijntjen en Trijntjen. Zus Wemke is bij 5 van de 6 dopen aanwezig als getuige. Wat ik ook bijzonder is, is dat tweede kind Antje geboren is in Sint Jacobiparochie. Wellicht is daar een link? (Ook gek dat zus Wemke bijv. niet vernoemd is met zoveel meisjes)

Wat ik ook weet is dat Hendrik zijn zoon Egbert het vrijkorps in Oldemarkt o.a. heeft opgericht (1785) en kleinzoon Wicher Mintjes (1790-1869) voor Napoleon in Rusland heeft gevochten in de Artillerie en alles heeft overleefd. (Allemaal mijn voorouders)

Ben benieuwd of iemand mij kan helpen!

Mvg,

Henk Mintjes
Laatst gewijzigd door HenkMintjes op donderdag 29 jul 2021 8:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
tabepap
Berichten: 257
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 5:50 am
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Gezocht: (voor)Ouders van Mintje Hendriks en Saap Rinses. Trouwen in 1722 in Broek/Goingarijp

Bericht door tabepap » dinsdag 11 mei 2021 6:33 pm

Beste Henk Mintjes,

In de Hypotheekboeken van Doniawerstal bevinden zich twee schuldbekentenissen van Mintje Hendriks:
- In 1719 was hij nog vrijgezel en woonde te Rottum. Hij leende toen geld van Romcke Johannes uit Ouwsterhaule (DON 125-271)
- In 1728 was hij getrouwd met Saap Rinses en woonde in de Broek. Zij leenden toen geld van Aucke Pieters, huisman in de Broek (DON 126-38)
Helaas kunnen uit beide aktes geen familierelaties worden afgeleid.

M vr gr,
Egbert Lantinga
Wageningen

HenkMintjes
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 3 mei 2021 3:38 pm

Re: Gezocht: (voor)Ouders van Mintje Hendriks en Saap Rinses. Trouwen in 1722 in Broek/Goingarijp

Bericht door HenkMintjes » dinsdag 11 mei 2021 7:48 pm

Hallo meneer Lantinga,

Bedankt voor uw reactie!
Dat is best interessante informatie, bedankt voor het uitzoeken!
Ik ga zelf ook eens verder opzoek, als u meer weet, hoor ik het graag!

met vriendelijke groet,

Henk Mintjes

HenkMintjes
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 3 mei 2021 3:38 pm

Re: Gezocht: (voor)Ouders van Mintje Hendriks en Saap Rinses. Trouwen in 1722 in Broek/Goingarijp

Bericht door HenkMintjes » maandag 7 jun 2021 4:48 pm

Geboorte en/of overlijdensdata van deze personen, als iemand dit weet, zou ik ook wel fijn vinden!
Vind soms zelf het handschrift destijds moeilijk te lezen

mvg

Henk Mintjes

Plaats reactie