Nije Nijdamstra state

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Cor3
Berichten: 49
Lid geworden op: dinsdag 8 jul 2014 4:48 pm

Nije Nijdamstra state

Bericht door Cor3 »

Hallo,

In een Historische Atlas ( Friesland 1853-1856) zag ik toevallig staan "Nije Nijdamstra State" staan.

Via de Nijdamstra Stichting geen antwoord gevonden over deze State en/of bewoners.

Deze State staat ten Zuidwesten van Blokzijl.

Op de kaart staat N.O.P., welke toen nog niet bestond.

Vermoedelijk viel de State toen nog onder Overijssel.

Na de drooglegging van de N.O.P. een grenscorrectie geweest ?.

Zie bijlage.

Wie weet hier meer van ?.

Hartelijke groeten, Cor
NijeNijdamstraState (826 x 584).jpg.jpg
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nije Nijdamstra state

Bericht door jacqueline »

Hallo Cor,

In het document Van zee tot land https://www.emmeloord.info/wp-content/u ... 100473.pdf namen van boerderijen met pachters in de NOP, voor Nije Nijdamstra (bedrijf S66) is dat H. Tj. Nijdam. Zie ook Friese namen voor boerderijen in Noordoostpolder in de Friese koerier van 10-08-1966 https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd ... peg21:p005

Dit verklaart uiteraard niet de vermelding in de Historische Atlas, maar misschien dat de naam van de pachter je verder kan helpen?

Groeten van Jacqueline
Cor3
Berichten: 49
Lid geworden op: dinsdag 8 jul 2014 4:48 pm

Re: Nije Nijdamstra state

Bericht door Cor3 »

Hallo Jacqueline,

Hartelijk dank voor de linken.

In mijn bestand heb ik Hendrik Tjerks Nijdam X Lettje van Linde.
Woonden in Idaard, Roordahuizum en Marknesse.
Hendrik is ovl. in Marknesse.

Zijn zoon (ook) Hendrik X Elisabeth / Lies Jans Miggels.
Woonden in Blokzijl en later in Marknesse.

Marknesse de meest nabije plaats bij deze state in de N.O.P., waar de state dus onder valt.

Ben hier blij mee, weet ik eindelijk wat meer over deze state !!.

Ook voor anderen : Onderaan de pdf file staan veel boeken vermeld over de N.O.P.

Meermaals sta ik versteld wat jij vaak "naar boven haalt" voor vele speurders.

Hartelijke groeten en nogmaals dank.

Cor
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nije Nijdamstra state

Bericht door jacqueline »

Hallo Cor,

Graag gedaan! Als je googelt op "H.Tj.Nijdam" vind je nog 5 verwijzingen naar De Nijdamstra Tynge, o.a. over hoe in 1956 de naamgeving van de boerderij in zijn werk is gegaan.

Groeten van Jacqueline
Cor3
Berichten: 49
Lid geworden op: dinsdag 8 jul 2014 4:48 pm

Re: Nije Nijdamstra state

Bericht door Cor3 »

Dank je Jacqueline,

Leuk om te lezen hoe ze aan die naam kwamen.

Nije = nieuwe, eeuwen later gebouwd als die andere tussen Grouw (Grou) en Irnsum bij de Nije dam.

Gegevens zijn in mijn bestand ingevoerd.

Groetjes Cor
Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 875
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Re: Nije Nijdamstra state

Bericht door catharina »

Allen,
In het boerderijboek van Marknesse (2018) staat de boerderij beschreven.( in bezit)
Boerderij Nije Nijdamstra State aan de Ettelandse weg nummer 6
In 1953 verhuizen Hendrik 1919-1982 en Letje Nijdam 1917-1993 naar een nieuwe boerderij in de polder
Hendrik is pionier en afkomstig uit Idaard. Hij werkt eerst in de Wieringermeer en het gezin woont in Roodshuizen. Eens in de twee weken gaat Hendrik op de fiets!!!!!!! naar huis. In 1950 verhuizen ze naar Kamp Espel met de kinderen Tjerk (1948) en Sietze (1949-2016) en Hendrik ( 1950).
De boerderij die ze in 1953 krijgen( Hallo, niks te krijgen je moest een flinke zak geld en borgen hebben om in aanmerking te komen) gemengd bedrijf 24 ha. verplichting van 4/6 grasland . De boerderij krijgt de naam Nije Nijdamstra State, wat refereert aan het oude familiebezit in Irnsum.

Hier komen de nazaten van Willem Willems, de families Nijdam ,Nieuwdam Wijnia en Fleer vandaan
Aan de Ettelandseweg wordt de vierde zoon geboren Harke (1954-2011)
de familie sluit zich aan bij kerk en school in Blokzijl, dat maar 2 km van hun boerderij ligt.
in 1982 komt Hendrik met zijn vrouw Lies Miggels en Jolanda 1977 en Henyo 1980 op de boerderij wonen.
Hendrik en Letje gaan in Marknesse wonen.
plannen voor uitbreiding van een nieuwe stal, maar het melkquotum gooit roet in het eten.
er komt een ligboxen stal met 60 koeien. er wordt grond bij gekocht ( gehuurd) en nu is het bedrijf 46 ha.
Henyo en Patrisja Mintjes nemen in 2016 het bedrijf over. zonen Nick 2013 en Erik 2016 .
Partisja heeft een baan als Trade Marketeer.
Het bedrijf telt nu 70 koeien , 12 ha akkerbouw. het bedrijf is dus doorgegroeid als gemengd bedrijf.
groet
Carla
Cor3
Berichten: 49
Lid geworden op: dinsdag 8 jul 2014 4:48 pm

Re: Nije Nijdamstra state

Bericht door Cor3 »

Hallo Carla,

Van jou nog meer info, vooral ook van wat recentere datum.

In de Nijdamstra Tynge no. 2 maart - april 1973 vond ik het huwelijk van Hendrik Nijdam met Elizabeth Miggels.
In Vollenhove getrouwd op 18-04-1973.
Afkomstig van resp. Marknesse en Blokzijl.
Gingen wonen Zuiderwallstraat 4 in Blokzijl.

Helaas heb ik niet alle Tynge's.

Henyo had ik al eerder (waar ?) gevonden als Hendrik-Jan.
Waar dus -Jan weg is gekomen ??

In jouw tekst staat Roodshuizen, moet Roordahuizum zijn (tegenwoordig Reduzum genaamd) .

Hartelijke groeten en veel dank,
Cor
Plaats reactie