Adam Botes

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Koop Bosscha
Berichten: 101
Lid geworden op: maandag 23 jan 2006 9:19 pm
Locatie: Lemmer

Adam Botes

Bericht door Koop Bosscha »

Beste lezer,
Wie heeft informatie over Adam Botes, ged.: 04-07-1717 te Ouwsterhaule, Doniawerstal, als zoon van Boote Eyses en Geertje Hendriks/Pieters?
Bij de Volkstelling in 1749 is hij eigenerfde boer te Ouwsterhaule, Doniawerstal

Bolsward, Dantumadeel, Dokkum, Doniawerstal
Bron: Quotisatie kohieren
Soort registratie: Inschrijving Quotisatie kohieren
Aktedatum: 1749
Plaats: Doniawerstal

Bijzonderheden:
Locatie: het dorp Ouwsterhaule
Aantal volwassenen: 3
Aanslag: £ 33:4:-

Bewoner
Adam Bootes
Diversen: eigenerfde boer, redelijk
Bij voorbaat dank aan degene die meer informatie heeft.
Groet Koop Bosscha.
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Adam Botes

Bericht door jacqueline »

Hallo Koop,

Adams vader Bote Eyses is in 1728 eigenaar van stem 1, 5 en 6 te Ouwsterhaule. Ook staat hij samen met Marten Harmens bij stem 9 en 10 vermeld als curator bij de nagelaten minderjarige kinderen van bijzitter Oene Harmens. Dit laatste komt overigens niet met de zoekmachine naar voren?
In 1744 staat Botes weduwe met twee grote kinderen in het stemkohier van Ouwsterhaule, ik vermoed dat het om Adam en een eveneens ongehuwde zus of broer gaat.
Bron: Volkstelling 1744
Soort registratie: Volkstelling 1744 inschrijving
(Akte)datum: 1744
Plaats: Ouwsterhaule
Bijzonderheden:
Gemeente: Doniawerstal
Vermeld
De weduwe van Boote Eises
Diversen: Aantal personen: 3 Toegezegd bedrag £ 4:0:0 Opm.: vrouw en twee grote kinderen
Bronvermelding
Omschrijvinge van familiën in Friesland ("Volkstelling"); Zevenwouden, inventarisnummer 1630, blad 003
Periode: 1744
Zus Antje is in 1741 gehuwd met Jolt Hinnes.

Dit is broer Meine, de tweede inschrijving na zijn moeder:
Bron: Volkstelling 1744
Soort registratie: Volkstelling 1744 inschrijving
(Akte)datum: 1744
Plaats: Ouwsterhaule
Bijzonderheden:
Gemeente: Doniawerstal
Vermeld
Meine Bootes
Diversen: Aantal personen: 4 Toegezegd bedrag £ 4:0:0 Opm.: man, vrouw en twee kleine kinderen
Bronvermelding
Omschrijvinge van familiën in Friesland ("Volkstelling"); Zevenwouden, inventarisnummer 1630, blad 003
Periode: 1744
Ook hij staat in 1749 vermeld als eigenerfde boer.

In 1766 verkoopt Adam Botes zijn zathe en landen te Ouwsterhaule (Nedergerecht Doniawerstal invnr. 107 Proclamatieboeken 1752-1768, blz 347), ik ben hier niet zo in thuis en begrijp het niet helemaal maar genoemd worden zijn broer Meine Botes, de 5e en 6e stelle en de stemmen 9 en 10.

Groeten van Jacqueline
Koop Bosscha
Berichten: 101
Lid geworden op: maandag 23 jan 2006 9:19 pm
Locatie: Lemmer

Re: Adam Botes

Bericht door Koop Bosscha »

Goedemiddag Jacqueline,
Een hele puzzel, maar weinig te vinden over Adam Botes. In het boek "Een Rijk Bezit* , Skarsterlân op 18e eeuwse kaarten van Johan Vegelin van Claerbergen staat Bote Eyses (1683 - 1739) vermeld als eigenaar van de nummers 5, 6, 9 en 10 Halle en de nummers 1 en 2 Nijega, blz. 72 en 73. Vegelin van Claerbergen heeft op de kaarten de namen van de eigenaren geschreven.
Bote Eyses x Geertje Hendriks
Oene Harmens x Jikke Hendriks
De vrouwen zijn hoogstwaarschijnlijk zusters.
In 1744 stemkohier waarschijnlijk Adam en broer Eyse ? (ged. 29-06-1727), dan 17 jaar.
Zijn broer Meine trouwt in 1740 met Goitske Foppes en zus Antje in in 1741 inderdaad getrouwd met Jolt Hinnes. Waarschijnlijk is Adam ongehuwd gebleven, evenals zijn oomzegger Foppe Meines. Uit diens testament heb ik veel informatie kunnen halen
Bote Eyses en Harmen Oenes zijn mijn voorouders via mijn pake Willem Rinkema en beppe Neltje Oenema.
De verkoop van zijn zathe en landen aan broer Meine Botes in 1766 te Ouwsterhaule (Halle) met de stemdragende nummers klopt dan met het boek "Een Rijk Bezit", maar deze informatie is wel nieuw voor mij.
Jacqeline hartelijk dank voor je "sneuperij".
Groet Koop Booscha.
Plaats reactie