Overleden of niet...

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
AgevanDijk
Berichten: 14
Lid geworden op: maandag 20 nov 2023 9:03 pm

Overleden of niet...

Bericht door AgevanDijk »

In zijn onderzoek naar onze voorouders heeft mijn vader - en niet alleen hij - een eerste echtgenote gevonden van Melle Jans. Hij trouwde in 1755 in Winsum met Grietje Jans. In de doopboeken kom ik geen ander meisje met deze of een vergelijkbare naam tegen anders dan Gertje, geboren in 1732 in Tzum, dochter van Jan Pytters en Tietie Hyltjes. Er staat echter achter haar naam dat zij is overleden. Omdat zoveel andere informatie wel lijkt te kloppen vraag ik mij af of hier sprake kan zijn van een vergissing. Was zij als dopeling overleden, of is die notitie per ongeluk gemaakt terwijl een ander meisje uit dat gezin werd bedoeld? Jan Pytters en zijn vrouw Tietie Hieltjes kregen 4 dochters die de naam Tryntje kregen. Ik kan me niet voorstellen dat zij allen zijn blijven leven, dus lijkt het mij niet onmogelijk dat de notitie bij een andere dochter van Melle Jans (Tryntje) geplaatst had moeten worden.
De vraag is tweeërlei: kan het dat per ongeluk een notitie bij de verkeerde persoon is geplaatst (kwam dat vaker voor)? En zo niet, waar vind ik dan geboorteplaats en -datum van de Geertie Jans met wie Melle Jans in 1755 trouwde?
Ik heb de vraag voorgelegd aan Tresoar en kreeg een reactie. Mijn aannames leken "niet onredelijk of onlogisch", maar dat de notitie "ofleeden" op een vergissing berust werd als minder waarschijnlijk geacht. Maar niet onmogelijk. Daarnaast werd voorgesteld om mijn vraag op dit forum te stellen.
Het volledige overzicht van alles wat ik heb gevonden kan helaas niet als bijlage worden toegevoegd, Word en PDF bestanden zijn kennelijk niet bij te sluiten. Desgewenst kan ik dat document wel per e-mail opsturen.
Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt voor de reacties!
Age van Dijk
simkos
Berichten: 133
Lid geworden op: woensdag 19 nov 2008 3:05 pm

Re: Overleden of niet...

Bericht door simkos »

Beste Age,
Bij zo'n reeks moet de laatste genoemde Trijntje aanhouden.
Ik heb bij mijn voorvaderen 4 keer de naam Gerrit. De laatste is één van voorvaderen in de rechtstreekse reeks.
Ik kreeg door de aanwezigheid van goede begraafboeken ook nog daarvan de bewijzen.
Vele begraafboeken zijn slecht bijgehouden of zijn verloren gegaan.
Houdt in principe de datum van het laatst geboren kind aan.

Groeten van Simkos
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Overleden of niet...

Bericht door jacqueline »

Hallo Age,

Je mag inderdaad verwachten dat in ieder geval de eerste drie Trijntjes zijn overleden. Als er al sprake is van een Trijntje-Gertje verwarring dan zijn er altijd nog twee Trijntjes bij wie ook niets vermeld wordt. Ik heb de indruk dat het bijhouden van overleden dopelingen in dit boek niet heel consequent en ook niet altijd correct gebeurde.
Een paar voorbeelden:
Harke Hendriks doopt in 1742 een zoon Pytter, deze is overleden. In 1744 wordt dochter Antje gedoopt, bij haar staat niets. In 1749 echter wordt Harke vermeld met 3 volwassenen - en lijkt Antje dus ook overleden?
Simke Ypes doopt in 1734, 1738 en 1740 een Akke. Bij de dopelingen in 1734 en 1740 staat dat het kind is overleden. Het lijkt niet waarschijnlijk dat Akke uit 1738 dan niet ook is overleden.

Uiteindelijk zijn al deze dopelingen natuurlijk overleden. Maar niet altijd als zuigeling:
Bron: DTB Geboortes / dopen
Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving
(Akte)datum: 11-07-1734
Plaats: Tzum
Bijzonderheden: De dopeling is overleden
DopelingGezina
VaderEgbertus Wiardi
Bronvermelding
Doopboek Herv. gem. Tzum, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0285
Gemeente: Franekeradeel
Periode: 1645-1812
Bron: Inscripties en grafschriften
Soort registratie: Inscripties en grafschriften inschrijving
(Akte)datum: 03-12-1733
Plaats: Foudgum
Soort akte: Inscriptie
Bijzonderheden:Anno 1764 den 18 geb: is overleeden in het 30ste iaar haares ouderdoms iuffr Gesina Wiardi huisvrouw van do Theodorus Schiere predicant te Foudgum en Raard en leit hier begraven
Bron: Waarneming H. de Walle
Object: grafsteen
Genoemd Gesina Egberts Wiardi
leeftijd 29 jaar, overleden op 18-02-1764
Diversen: gedoopt in Tzum; Religie: N.H.
Kind van: Egbert Johannes Wiardi
Gehuwd met: Theodorus Nicolaas Schiere
Genoemd Theodorus Nicolaas Schiere
leeftijd 69 jaar, geboren 03-12-1733, overleden op 15-10-1803
Diversen: geboren Oosthem; dominee Religie: N.H.
Kind van: Nicolaas Nicolaas Schiere en Cornelia Theodorus Tadema
Gehuwd met: Gesina Egberts Wiardi
Bronvermelding Verzameling Hessel de Walle, archiefnummer 0001, Inscripties en grafschriften - Hessel de Walle, aktenummer 1599
Periode: 1341-1901
Groeten van Jacqueline
AgevanDijk
Berichten: 14
Lid geworden op: maandag 20 nov 2023 9:03 pm

Re: Overleden of niet...

Bericht door AgevanDijk »

Dank Jacqueline,
Ik reageer later vandaag op jouw opmerkingen, dan heb ik weer de PC ter beschikking.
Groet,
Age
AgevanDijk
Berichten: 14
Lid geworden op: maandag 20 nov 2023 9:03 pm

Re: Overleden of niet...

Bericht door AgevanDijk »

simkos schreef: donderdag 23 nov 2023 9:45 am Beste Age,
Bij zo'n reeks moet de laatste genoemde Trijntje aanhouden.
Ik heb bij mijn voorvaderen 4 keer de naam Gerrit. De laatste is één van voorvaderen in de rechtstreekse reeks.
Ik kreeg door de aanwezigheid van goede begraafboeken ook nog daarvan de bewijzen.
Vele begraafboeken zijn slecht bijgehouden of zijn verloren gegaan.
Houdt in principe de datum van het laatst geboren kind aan.

Groeten van Simkos
Beste Simkos,
Dank voor je reactie!
Mede gezien de reactie van Jacqueline neig ik er steeds meer naar om de notitie "ofleeden" als een vergissing te beschouwen.
Ik heb dan het volgende scenario in gedachten: Melle Jans laat in 1734 zijn 2e kind, Tryntje, dopen. Enige tijd daarna komt zij te overlijden en dit moet in het doopregister worden genoteerd. Degene die daarvoor verantwoordelijk is zoekt het kind van Melle Jans op, met de nadruk op Melle Jans. Hij ziet dan een naam van een kind en realiseert zich niet dat dit het "verkeerde" kind is.
Of het waar is? Ik weet het niet maar als ik geen andere aanwijzingen kan vinden, dan maak ik die keuze, maar wel met een notitie.

Groet,
Age
AgevanDijk
Berichten: 14
Lid geworden op: maandag 20 nov 2023 9:03 pm

Re: Overleden of niet...

Bericht door AgevanDijk »

jacqueline schreef: vrijdag 24 nov 2023 1:21 am Hallo Age,

Je mag inderdaad verwachten dat in ieder geval de eerste drie Trijntjes zijn overleden. Als er al sprake is van een Trijntje-Gertje verwarring dan zijn er altijd nog twee Trijntjes bij wie ook niets vermeld wordt. Ik heb de indruk dat het bijhouden van overleden dopelingen in dit boek niet heel consequent en ook niet altijd correct gebeurde.
Een paar voorbeelden:
Harke Hendriks doopt in 1742 een zoon Pytter, deze is overleden. In 1744 wordt dochter Antje gedoopt, bij haar staat niets. In 1749 echter wordt Harke vermeld met 3 volwassenen - en lijkt Antje dus ook overleden?
Simke Ypes doopt in 1734, 1738 en 1740 een Akke. Bij de dopelingen in 1734 en 1740 staat dat het kind is overleden. Het lijkt niet waarschijnlijk dat Akke uit 1738 dan niet ook is overleden.

Uiteindelijk zijn al deze dopelingen natuurlijk overleden. Maar niet altijd als zuigeling:
Bron: DTB Geboortes / dopen
Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving
(Akte)datum: 11-07-1734
Plaats: Tzum
Bijzonderheden: De dopeling is overleden
DopelingGezina
VaderEgbertus Wiardi
Bronvermelding
Doopboek Herv. gem. Tzum, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0285
Gemeente: Franekeradeel
Periode: 1645-1812
Bron: Inscripties en grafschriften
Soort registratie: Inscripties en grafschriften inschrijving
(Akte)datum: 03-12-1733
Plaats: Foudgum
Soort akte: Inscriptie
Bijzonderheden:Anno 1764 den 18 geb: is overleeden in het 30ste iaar haares ouderdoms iuffr Gesina Wiardi huisvrouw van do Theodorus Schiere predicant te Foudgum en Raard en leit hier begraven
Bron: Waarneming H. de Walle
Object: grafsteen
Genoemd Gesina Egberts Wiardi
leeftijd 29 jaar, overleden op 18-02-1764
Diversen: gedoopt in Tzum; Religie: N.H.
Kind van: Egbert Johannes Wiardi
Gehuwd met: Theodorus Nicolaas Schiere
Genoemd Theodorus Nicolaas Schiere
leeftijd 69 jaar, geboren 03-12-1733, overleden op 15-10-1803
Diversen: geboren Oosthem; dominee Religie: N.H.
Kind van: Nicolaas Nicolaas Schiere en Cornelia Theodorus Tadema
Gehuwd met: Gesina Egberts Wiardi
Bronvermelding Verzameling Hessel de Walle, archiefnummer 0001, Inscripties en grafschriften - Hessel de Walle, aktenummer 1599
Periode: 1341-1901
Groeten van Jacqueline
Dag Jacqueline,
Eigenlijk heb ik niet zoveel toe te voegen. In feite bevestig je mijn vermoeden dat er niet altijd even nauwkeurig werd gewerkt en dat het dan ook niet onmogelijk hoeft te zijn dat per vergissing bij het verkeerde kind een notitie is gemaakt.
Er zijn teveel aanwijzingen dat Geertje Jans de dochter was van Jan PYtters en Tietie Hieltjes en er is geen enkel kind te vinden in het doopboek van Tzum in 1732 of omstreeks dat jaartal.
Ik ga er dan ook maar van uit dat Gertje dezelfde is als Geertje en dat zij niet als dopeling is overleden.
Een sluitend bewijs lijkt me niet eenvoudig te vinden en ik begrijp dat jij genoeg ervaring hebt waaruit blijkt dat er niet nauwkeurig werd gewerkt en er fouten werden gemaakt.

Nogmaals dank, met groet van
Age
Petra
Berichten: 35
Lid geworden op: zondag 11 dec 2016 2:40 pm

Re: Overleden of niet...

Bericht door Petra »

Tja, Gertje en Geertje lijken me dezelfde. Een verwarring van Geertje en Trijntje daarentegen niet.
En ik vraag me in gemoede af waarom jij in je intro die echtgenote van Melle Jans de naam Grietje meegeeft??

En verder: hoe ligt de vernoeming? Krijgt jouw Grietje-of-Geertje een dochter Tietje?
AgevanDijk
Berichten: 14
Lid geworden op: maandag 20 nov 2023 9:03 pm

Re: Overleden of niet...

Bericht door AgevanDijk »

Dag Petra,

Leuk dat je meedenkt!
Die verwarring Geertje - Trijntje is inderdaad niet logisch, maar is theoretisch wel mogelijk als de naam van het kind niet wordt genoemd en meer gezocht wordt naar de naam van de vader. Het is maar een gedachte omdat ik een verklaring probeer te vinden.
De naam Grietje is fout, moet zijn Geertie.
En nee, Geertie krijgt geen dochter Tietje, wel een Akke.
Het lastige is dat ik het hele document dat ik rond mijn vraagstelling heb opgesteld niet kan toevoegen, dat leidt tot begrijpelijke vragen.


Groet,
Age
Laatst gewijzigd door AgevanDijk op zondag 26 nov 2023 1:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Overleden of niet...

Bericht door jacqueline »

Hallo Age,

Kun je (evt. een deel van) het document misschien knippen en plakken? Dan kan iedereen de relevante informatie bekijken.

Groet, Jacqueline
Laatst gewijzigd door jacqueline op zondag 26 nov 2023 5:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Petra
Berichten: 35
Lid geworden op: zondag 11 dec 2016 2:40 pm

Re: Overleden of niet...

Bericht door Petra »

Age, haal alsjeblieft je mailadres uit je bericht. Niemand zit op spam te wachten.
AgevanDijk
Berichten: 14
Lid geworden op: maandag 20 nov 2023 9:03 pm

Re: Overleden of niet...

Bericht door AgevanDijk »

jacqueline schreef: zondag 26 nov 2023 12:07 pm Hallo Age,

Kun je (evt. een deel) van het document misschien knippen en plakken? Dan kan iedereen de relevante informatie bekijken.

Groet, Jacqueline
Ha Jacqueline (en Petra?),

Dit is de enigszins aangepaste tekst:
Goedendag!

Mijn vader – Gerrit Melle van Dijk, Hitzum 1909 -Tzum 1983 – is ooit begonnen met het verzamelen van gegevens over onze familie.
Na zijn overlijden is dat project blijven liggen, maar nu ben ik met toenemend enthousiasme daarmee verder gegaan en heb diverse leuke ontdekkingen gedaan.
Het gaat mij vooral om de mensen, de vernoemingen, de tijd waarin zij leefden, welk beroep ze hadden, waren ze bestuurlijk bezig, enz.
Een ander familielid – Johan Jorritsma – heeft de familie Van Dijk uitvoerig in kaart gebracht, dat deed hij onafhankelijk van het onderzoek van mijn vader. Maar ik ontdekte wat lege plekken die ik deels heb kunnen invullen. Veel informatie van hen komt onderling overeen en zij zijn ook eensgezind voor wat betreft het huwelijk van Melle Jans (Welsrijp 1739 – Tzum 1784) en Geertie Jans (Tzum 1732 – Tzum ca 1759, na geboorte dochter Akke?)
Maar daar zet ik nu een paar vraagtekens bij die ik graag aan anderen voor leg in de hoop dat zij mij kunnen helpen.
Daartoe eerst wat zaken die ik gevonden heb:
1. Er is een Gertje in 1732 Tzum geboren, maar als dopeling overleden. Dochter van Jan Pytters. Ik vond het volgende:
Doopboek Herv. gem. Tzum
Bron: DTB Geboortes / dopen
Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving
(Akte)datum: 01-06-1732
Plaats: Tzum
Bijzonderheden:
De dopeling is overleden
Dopeling
Gertje
Vader
Jan Pytters

https://allefriezen.nl/zoeken/persons?f ... %7D&page=2

2. Haar vader, Jan Pytters, is in 1730 in Tzum getrouwd met Tietie Hyltjes (uit Oosterend), overleden in Winsum op 30 november 1775. Ik vond het volgende:
Trouwregister Hervormde gemeente Oosterend Hennaard
Bron: DTB Trouwen Soort registratie: DTB Trouwen inschrijving
(Akte)datum: 29-10-1730 Plaats: Oosterend Soort akte: derde proclamatie
Bijzonderheden:
getrouwd in zijn woonplaats
Bruidegom
Jan Pijtters
wonende te Tzum
Bruid
Tietje Hijlkes
wonende te Oosterend

https://allefriezen.nl/zoeken/persons?f ... %7D&page=2

Opmerkingen:
- Jan Pytters en zijn vrouw Hieltje krijgen meerdere kinderen: Gertje (1732), Tryntje (1734), Pytter (1735), Klaas (1740), Tryntje (1741), Tryntje (1742) en nog een Tryntje (1743). We mogen aannemen dat 3 van de 4 meisjes met de naam Tryntje zijn overleden, maar daar is geen notitie in het doopregister van gemaakt.
- Ik heb geen enkel ander meisje kunnen vinden met deze of vergelijkbare naam, geboren in of rond 1732
Vraag: zou per vergissing de notitie “overleden” gemaakt kunnen zijn bij Gertje i.p.v. bij de eerste
Tryntje, geboren in 1734?

3. Jan Pieters en Tietje Hieltjes staan in 1732 ingeschreven in het Lidmatenregister van Tzum. Zij wordt tijdens de dienst op 11 mei 1732 gedoopt en doet belijdenis.
Lidmatenregister Herv. Gemeente Tzum
Bron: DTB Lidmaten Soort registratie: DTB Lidmaten inschrijving
(Akte)datum: 11-05-1732 Plaats: Franekeradeel
Bijzonderheden:
Op 11 mei 1732 zij gedoopt op belijdenis
Man:
Jan Pieters
Vrouw:
Tietje Hieltjes

https://allefriezen.nl/zoeken/persons?f ... %7D&page=2

4. Jan Pytters en Tietie Hylties verhuizen in 1747 van Tzum naar Winsum, blijkens het Lidmatenregister
 Dan is hun mogelijke dochter Geertie 15 jaar oud.
 Er zijn in Winsum geen kinderen meer geboren uit dit huwelijk
Ik vond het volgende:
Lidmatenregister Herv. Gemeente Winsum en Baard (tot 1720 ook Huins)
Bron: DTB Lidmaten Soort registratie: DTB Lidmaten inschrijving
(Akte)datum: 22-12-1747 Plaats: Baarderadeel
Bijzonderheden:
Op 22 december 1747 ingekomen van Tzum
Man:
Jan Pyters
Vrouw:
Tietie Hylties

https://allefriezen.nl/zoeken/persons?s ... 2asc%22%7D

5. In 1755 trouwen Melle Jans en Geertie Jans in Winsum. Wie is deze Geertie Jans? Mijn vader en Jorritsma hebben hier geen gegevens van vermeld/gevonden. Ik vond het volgende:
Trouwregister Hervormde gemeente Winsum Baard
Bron: DTB Trouwen Soort registratie: DTB Trouwen inschrijving
(Akte)datum: 16-02-1755 Soort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom
Melle Jans
wonende te Winsum
Bruid
Geertie Jans
wonende te Winsum

https://allefriezen.nl/zoeken/persons?f ... %7D&page=4

6. Melle Jans krijgt in 1756 een zoon, Jan. Geboren in Winsum. Ik vond het volgende:
Doopboek Herv. gem. Winsum en Baard
Bron: DTB Geboortes / dopen Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving
(Akte)datum: 04-01-1756 Plaats: Winsum
Dopeling
Jan
Vader
Melle Jans

https://allefriezen.nl/zoeken/persons?f ... 2asc%22%7D

7. Mijn vader en Jorritsma ontdekken in dat huwelijk echter slechts 2 kinderen, geboren in Tzum – Hyltje en Akke. Zij verbaasden zich erover dat de naam Jan ontbrak en daarmee het patroon van vernoemingen niet volledig leek te zijn.
Ik meen met mijn ontdekking – van bovengenoemde Jan – dat er dus wel een Jan is geboren, maar dat dit kind (kort na de geboorte?) is overleden
Hyltje neemt later de naam Terpstra aan en Akke de naam Van Dijk

Ik vond het volgende:
• Doopboek Herv. gem. Tzum
Bron: DTB Geboortes / dopen Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving
(Akte)datum: 30-10-1757 Plaats: Tzum
Dopeling
Hyltje
geboren 18-10-1757
Vader
Melle Jans
Moeder
Geertie Jans

https://allefriezen.nl/zoeken/persons?f ... %7D&page=3

• Doopboek Herv. gem. Tzum
Bron: DTB Geboortes / dopen Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving (Akte)datum: 02-12-1759 Plaats: Tzum
Dopeling
Akke
geboren 11-11-1759
Vader
Melle Jans
Moeder
Geertie Jans

https://allefriezen.nl/zoeken/persons?f ... %7D&page=3

8. In de overlijdensakte van Hieltje Melles Terpstra staat dat de vader Melle Jans heet en dat de moeder Getje Jans heet:
Overlijdensregister 1813 Dronrijp
Bron: BS Overlijden Soort registratie: BS Overlijden akte(
Akte)datum: 09-06-1813
Overledene
Hieltje Melles Terpstra
leeftijd 55 jaar, overleden op 06-06-1813 te Baijum.
Diversen: gehuwd
gehuwd met Akke Pieters
Vader
Melle Jans
Moeder
Getje Jans

https://allefriezen.nl/zoeken/persons?s ... a%22%7D%7D

9. In de overlijdensakte van Akke Melles van Dijk staat dat de vader Melle Jans van Dijk heet. Dat is vreemd want hij is op 18 januari 1784 in Tzum overleden. Mogelijk dat de naam Van Dijk is toegevoegd omdat men in 1840 er mogelijk van uitging dat hij als Van Dijk was gestorven. Niet gecontroleerd dus.
De moeder heet Geertje Hyltjes. Dat patroniem is merkwaardig want dan zou na de geboorte van haar zoon Hyltje haar patroniem zijn veranderd -> naar de naam van haar grootvader aan moederskant? Door wie is dat patroniem veranderd? Ik vond het volgende:
Overlijdensregister 1840
Bron: BS Overlijden Soort registratie: BS Overlijden akte
(Akte)datum: 30-03-1840
Bijzonderheden:
Overledene
Akke Melles van Dijk
leeftijd 80 jaar, overleden op 29-03-1840 te Oosterbierum.
Diversen: weduwe
weduwe van Jogchum Sippes Sebastiaan
Vader
Melle Jans van Dijk
Moeder
Geertje Hyltjes

https://allefriezen.nl/zoeken/persons?s ... k%22%7D%7D

10. In de Memorie van successie inschrijving (29-03-1840) staat vermeld dat Akke Melles van Dijk een zuster was van (wijlen) Hyltje en halfzuster van Hotze, Hans, Anne, Jentje, Trijntje en Antje Melles van Dijk. Opvallend is dat de naam Jan, als broer, niet staat vermeld. Mogelijk omdat Jan kort na zijn geboorte is overleden en dat dit niet was geregistreerd.

Omdat ik geen enkele andere Geertie Jans heb kunnen ontdekken, is mijn voorzichtige gedachte:
De notitie dat de dopeling is overleden, klopt niet, want:
1. Geertje Jans is de vrouw van Melle Jans, zij trouwen in Winsum in 1755
2. Zij krijgen 3 kinderen:
- Jan in 1756 in Winsum, waarna zij naar Tzum verhuizen. Omdat zij nog geen lidmaten zijn wordt dit niet geregistreerd. Waarschijnlijk overlijdt Jan kort na de geboorte omdat hij later in de Memorie van successie inschrijving niet wordt genoemd
- Hyltje in 1757 in Tzum
- Akke in 1759 in Tzum.
3. Na de geboorte van Akke overlijdt Geertje / Geertie / Getje – geen registratie kunnen vinden
4. Melle Jans trouwt voor de 2e keer in 1764, in Tzum, met Akke Jacobs
5. De achternaam Van Dijk, die bij Melle Jans staat in de overlijdensakte van zijn dochter Akke, is waarschijnlijk een aanname omdat de BS in 1840 al geruime tijd functioneerde en men een achternaam “moest” invullen.
6. Het patroniem Hyltjes i.p.v. Jans (overlijdensakte van Akke) berust m.i. op een vergissing. Geertje was de moeder van Hyltje en die was in 1813 overleden. Geertje zelf is waarschijnlijk na de geboorte van Akke in 1759 overleden.

Vragen
1. Kan men het met bovenstaande aanname eens zijn?
2. Zo niet, waar zouden wij allen (mijn vader, Johan Jorritsma en ik) een fout gemaakt kunnen hebben en welke?
AgevanDijk
Berichten: 14
Lid geworden op: maandag 20 nov 2023 9:03 pm

Re: Overleden of niet...

Bericht door AgevanDijk »

Petra schreef: zondag 26 nov 2023 1:01 pm Age, haal alsjeblieft je mailadres uit je bericht. Niemand zit op spam te wachten.
Dag Petra,
Beginnersfoutje...
Is inmiddels weggehaald.
Zie ook reactie op reactie aan Jacqueline.

Groet,
Age
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Overleden of niet...

Bericht door jacqueline »

Hallo Age en Petra,

Age, als ik het goed begrijp gebruik je geen stamboomprogramma? Dat werkt echt veel makkelijker en mijn welgemeende advies is dan om te beginnen dit, ook t.b.v. de overzichtelijkheid, wel te gaan doen.

Verder:
In de Memorie van successie inschrijving (29-03-1840) staat vermeld dat Akke Melles van Dijk een zuster was van (wijlen) Hyltje en halfzuster van Hotze, Hans, Anne, Jentje, Trijntje en Antje Melles van Dijk. Opvallend is dat de naam Jan, als broer, niet staat vermeld. Mogelijk omdat Jan kort na zijn geboorte is overleden en dat dit niet was geregistreerd.
Jan zal waarschijnlijk idd zijn overleden, maar waarom kort na zijn geboorte? Waarschijnlijk leeft hij nog in 1757 wanneer de tweede zoon Hyltje, en niet naar een overleden broertje Jan wordt genoemd. Er zijn al meerdere halfbroers geboren als in 1782 Jentje wordt gedoopt, deze zou vernoemd kunnen zijn naar de dan inmiddels overleden Jan.
Omdat ik geen enkele andere Geertie Jans heb kunnen ontdekken, is mijn voorzichtige gedachte:
De notitie dat de dopeling is overleden, klopt niet, want:
1. Geertje Jans is de vrouw van Melle Jans, zij trouwen in Winsum in 1755
Hier redeneer je de verkeerde kant op! Er zijn redenen om te betwijfelen of de notitie aangaande het overlijden van Gertje juist is.
Maar dit noch
Ik heb geen enkel ander meisje kunnen vinden met deze of vergelijkbare naam, geboren in of rond 1732
is op zich voldoende reden om met zekerheid te kunnen zeggen dat zij de bruid uit 1755 is.
Wat ik zelf wel een argument vòòr vind, is de doop van Hyltje in 1757. Deze zou dan vernoemd zijn naar de grootvader van Gertje, de vader van Tietie Hyltjes.
Maar een echt bewijs ontbreekt dus nog.
De achternaam Van Dijk, die bij Melle Jans staat in de overlijdensakte van zijn dochter Akke, is waarschijnlijk een aanname omdat de BS in 1840 al geruime tijd functioneerde en men een achternaam “moest” invullen.
Het is vrij gebruikelijk dat bij ovl na 1811 de achternaam van een overledene ook voor de vader wordt gebruikt, dit betekent niet persé dat deze de naam zelf ook heeft gebruikt. Het kan daarentegen wel een aanwijzing geven voor, in dit geval, de woonplaats van deze vader.
Het patroniem Hyltjes i.p.v. Jans (overlijdensakte van Akke) berust m.i. op een vergissing. Geertje was de moeder van Hyltje en die was in 1813 overleden. Geertje zelf is waarschijnlijk na de geboorte van Akke in 1759 overleden.
De ook al gebruikelijke vergissing is in dit geval waarschijnlijk dat de aangevers vanwege broer Hyltje gegokt hebben dat deze vernoemd was naar zijn grootvader van moeders kant.

Heb je tenslotte deze vermeldingen al?

De vermoedelijke ouders van Melle Jans:
Bron: DTB Trouwen
Soort registratie: DTB Trouwen inschrijving
(Akte)datum: 17-11-1720
Plaats: Jorwerd
Soort akte: bevestiging huwelijk
BruidegomJan Melles
BruidAcke Franses
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Jorwerd, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0075
Gemeente: Baarderadeel
Periode: 1639-1810
Lidmaten Jorwerd: Op 26 februari 1721 belijdenis; vertrokken naar Hijlaard
Lidmaten Welsrijp en Bayum: Op 8 juni 1725 ingekomen van Jorwerd

Jan Melles en Jan Pytters in 1749:
Bron: Quotisatie kohieren
Soort registratie: Quotisatie kohieren inschrijving
(Akte)datum: 1749
Plaats: Hennaarderadeel
Bijzonderheden:
Locatie: het dorp Welsrijp
Aantal volwassenen: 4
Aantal kinderen: 2
Aanslag: £ 57:8:-
Bewoner Jan Mellesz
Diversen: boer, wel in staat
Bronvermelding
Haskerland, Hemelumer Oldeferd, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Idaarderadeel, archiefnummer 5, Gewestelijke bestuursinstellingen van Friesland 1580-1795 - Tresoar, inventarisnummer 6478, blad 27
Periode: 1749
Bron: Quotisatie kohieren
Soort registratie: Quotisatie kohieren inschrijving
(Akte)datum: 1749
Plaats: Baarderadeel
Bijzonderheden:
Locatie: het dorp Winsum
Aantal volwassenen: 3
Aantal kinderen: 2
Aanslag: £ 15:5:-
Bewoner Jan Pytters
Diversen: coopman en arbeider
Bronvermelding
Achtkarspelen AEngwirden, Baarderadeel, Barradeel, het Bildt, archiefnummer 5, Gewestelijke bestuursinstellingen van Friesland 1580-1795 - Tresoar, inventarisnummer 6474, blad 66
Periode: 1749
Groeten van Jacqueline
AgevanDijk
Berichten: 14
Lid geworden op: maandag 20 nov 2023 9:03 pm

Re: Overleden of niet...

Bericht door AgevanDijk »

jacqueline schreef: zondag 26 nov 2023 5:51 pm Hallo Age en Petra,

Age, als ik het goed begrijp gebruik je geen stamboomprogramma? Dat werkt echt veel makkelijker en mijn welgemeende advies is dan om te beginnen dit, ook t.b.v. de overzichtelijkheid, wel te gaan doen.

Als je My Heritage een stamboomprogramma noemt, dan is mijn antwoord ja. Maar daar kan ik niet zoveel mee. Jij lijkt mij iemand met heel veel ervaring, dus luister ik graag naar je advies. Kun je me een goed programma aanbevelen?

Verder:
In de Memorie van successie inschrijving (29-03-1840) staat vermeld dat Akke Melles van Dijk een zuster was van (wijlen) Hyltje en halfzuster van Hotze, Hans, Anne, Jentje, Trijntje en Antje Melles van Dijk. Opvallend is dat de naam Jan, als broer, niet staat vermeld. Mogelijk omdat Jan kort na zijn geboorte is overleden en dat dit niet was geregistreerd.
Jan zal waarschijnlijk idd zijn overleden, maar waarom kort na zijn geboorte? Waarschijnlijk leeft hij nog in 1757 wanneer de tweede zoon Hyltje, en niet naar een overleden broertje Jan wordt genoemd. Er zijn al meerdere halfbroers geboren als in 1782 Jentje wordt gedoopt, deze zou vernoemd kunnen zijn naar de dan inmiddels overleden Jan.

Jouw redenering kan ik volgen. Jentje is het laatste kind uit het tweede huwelijk van Melle Jans (met Akke Jacobs)
Omdat ik geen enkele andere Geertie Jans heb kunnen ontdekken, is mijn voorzichtige gedachte:
De notitie dat de dopeling is overleden, klopt niet, want:
1. Geertje Jans is de vrouw van Melle Jans, zij trouwen in Winsum in 1755
Hier redeneer je de verkeerde kant op! Er zijn redenen om te betwijfelen of de notitie aangaande het overlijden van Gertje onjuist is.
Maar dit noch
Ik heb geen enkel ander meisje kunnen vinden met deze of vergelijkbare naam, geboren in of rond 1732
is op zich voldoende reden om met zekerheid te kunnen zeggen dat zij de bruid uit 1755 is.
Wat ik zelf wel een argument vòòr vind, is de doop van Hyltje in 1757. Deze zou dan vernoemd zijn naar de grootvader van Gertje, de vader van Tietie Hyltjes.
Maar een echt bewijs ontbreekt dus nog.

Klopt, daarom ben ik aan het zoeken, want ik twijfel. Ook al kwamen mijn vader en Johan Jorritsma onafhankelijk van elkaar tot de conclusie dat Melle Jans eerst getrouwd was met Geertje Jans, dan blijft de vraag of deze Geertje Jans de dochter is van Jan Pytters en Tietie Hieltjes. Jouw redenering over de doop en vernoeming van Hyltje ondersteunt inderdaad het vermoeden dat het toch allemaal kan kloppen.
De achternaam Van Dijk, die bij Melle Jans staat in de overlijdensakte van zijn dochter Akke, is waarschijnlijk een aanname omdat de BS in 1840 al geruime tijd functioneerde en men een achternaam “moest” invullen.
Het is vrij gebruikelijk dat bij ovl na 1811 de achternaam van een overledene ook voor de vader wordt gebruikt, dit betekent niet persé dat deze de naam zelf ook heeft gebruikt. Het kan daarentegen wel een aanwijzing geven voor, in dit geval, de woonplaats van deze vader.

Duidelijk
Het patroniem Hyltjes i.p.v. Jans (overlijdensakte van Akke) berust m.i. op een vergissing. Geertje was de moeder van Hyltje en die was in 1813 overleden. Geertje zelf is waarschijnlijk na de geboorte van Akke in 1759 overleden.
De ook al gebruikelijke vergissing is in dit geval waarschijnlijk dat de aangevers vanwege broer Hyltje gegokt hebben dat deze vernoemd was naar zijn grootvader van moeders kant.

Heb je tenslotte deze vermeldingen al?

De vermoedelijke ouders van Melle Jans:

Acke Franses is niet de moeder van Melle Jans, want dit had ik ook gevonden:
Lidmatenregister Herv. Gemeente Welsrijp en Bayum
Bron: DTB Lidmaten
Soort registratie: DTB Lidmaten inschrijving
(Akte)datum: 08-06-1725
Plaats: Hennaarderadeel
Bijzonderheden: Op 8 juni 1725 ingekomen van Jorwerd
Man: Jan Melles wonende te Welsrijp
Vrouw: Acke Fransen wonende te Welsrijp -> Obiit Maar wanneer? Waarschijnlijk na de geboorte van dochter Antie. In ieder geval vóór de geboorte van Melle, want hij is een zoon van Jan Melles en Akke Wigles (dat blijkt uit de 4e huwelijksakte van hun kleinzoon Hans Melles van Dijk)
Bron: DTB Trouwen
Soort registratie: DTB Trouwen inschrijving
(Akte)datum: 17-11-1720
Plaats: Jorwerd
Soort akte: bevestiging huwelijk
Bruidegom Jan Melles
Bruid Acke Franses
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Jorwerd, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0075
Gemeente: Baarderadeel
Periode: 1639-1810
Lidmaten Jorwerd: Op 26 februari 1721 belijdenis; vertrokken naar Hijlaard
Lidmaten Welsrijp en Bayum: Op 8 juni 1725 ingekomen van Jorwerd

Jan Melles en Jan Pytters in 1749:

Nee deze ken ik niet. De 4 volwassenen zijn dan volgens mij Jen Mellesz en Akke Wigles en de kinderen uit het eerste huwelijk van Jan Melles met Acke Franses, Frans en Antie
Bron: Quotisatie kohieren
Soort registratie: Quotisatie kohieren inschrijving
(Akte)datum: 1749
Plaats: Hennaarderadeel
Bijzonderheden:
Locatie: het dorp Welsrijp
Aantal volwassenen: 4
Aantal kinderen: 2
Aanslag: £ 57:8:-
Bewoner Jan Mellesz
Diversen: boer, wel in staat
Bronvermelding
Haskerland, Hemelumer Oldeferd, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Idaarderadeel, archiefnummer 5, Gewestelijke bestuursinstellingen van Friesland 1580-1795 - Tresoar, inventarisnummer 6478, blad 27
Periode: 1749
En deze ken ik ook niet.
Bron: Quotisatie kohieren
Soort registratie: Quotisatie kohieren inschrijving
(Akte)datum: 1749
Plaats: Baarderadeel
Bijzonderheden:
Locatie: het dorp Winsum
Aantal volwassenen: 3
Aantal kinderen: 2
Aanslag: £ 15:5:-
Bewoner Jan Pytters
Diversen: coopman en arbeider
Bronvermelding
Achtkarspelen AEngwirden, Baarderadeel, Barradeel, het Bildt, archiefnummer 5, Gewestelijke bestuursinstellingen van Friesland 1580-1795 - Tresoar, inventarisnummer 6474, blad 66
Periode: 1749
Groeten van Jacqueline
Groeten van Age
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Overleden of niet...

Bericht door jacqueline »

Hallo Age,

Even snel i.v.m. het tijdstip: heb je nog meer bewijs voor een tweede huwelijk van Jan Melles? Of kan ook hier sprake zijn van eenzelfde vergissing bij het noemen van een patroniem als bij Geertje Hyltjes? Omdat er geen huwelijk of andere vermelding van het echtpaar te vinden is.

Kleinzoon Hans Melles van Dijk weet misschien ook niet precies welke oom genoemd is naar de vader van zijn grootmoeder?

Dit zouden de ouders van Akke Franses kunnen zijn, en dan heb je ook een Wigle:
Bron: DTB TrouwenSoort registratie: DTB Trouwen inschrijving(Akte)datum: 10-03-1689Plaats: JorwerdSoort akte: bevestiging huwelijk
BruidegomFrans Jacobs
BruidGrietje Wigles
Bronvermelding
Trouwregister Hervormde gemeente Jorwerd, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0075
Gemeente: Baarderadeel
Periode: 1639-1810
Groeten van Jacqueline
Plaats reactie