Johannes van der Rijt

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
vdrijt
Berichten: 1
Lid geworden op: dinsdag 19 sep 2006 12:58 pm
Locatie: Den Haag

Johannes van der Rijt

Bericht door vdrijt »

Zoekend op internet ben ik als leek toch al achter redelijk wat gegevens van mijn voorvaderen - Van der Rijt - in Friesland te weten gekomen. Heel verrassend was de correspondentie van Yntze van der Honing met resp. Jaccgueline Waybrant en Koop Bosscha over Johannes van der Rijt en Geertruid Volhaan, ouders van Philippus Jacobus van der Rijt. Ik heb mij altijd afgevraagd hoe de Van der Rijten, volgens mij oorspronkelijk afkomstig uit Brabant, ooit in Friesland zijn terechtgekomen. En in het bijzonder welke Van der Rijt dat dan geweest is en waarom? Uit de antwoorden van Yntze van der Honing heb ik begrepen dat Philippus Jacobus op 23-04-1823 geboren is in Zijpe(NH). Dus buiten Friesland, maar nog niet in Brabant. Is er misschien meer bekend over zijn vader Johannes van der Rijt en misschien zelfs van daarvoor?
Paul
Berichten: 10
Lid geworden op: maandag 23 okt 2023 5:38 pm

Re: Johannes van der Rijt

Bericht door Paul »

in het kader van 'beter laat een reactie dan helemaal nooit' en 'misschien heeft een ander er nog wat aan':

Johannes van der Rijt is geboren in Bergen op Zoom (1793) en heeft met Gertrudis (Geertruida, later ook wel Helena genoemd) Vollaers (1798) zes kinderen op de wereld gezet. De talloze spelmogelijkheiden (Reid/Reit/Reyt/Rijt/Reijt etc) en de fonetische manier waarop Vollaers soms is geschreven (ik zag Volhaas, Volhaars, Volarts, Vollaars, Volaards en nog meer moois) maken het zoeken niet bepaald makkelijk, en dan hebben we het nog niet over de voornamen gehad.

Hun kinderen op een rijtje:

* Johanna Kornelia (1820, Krabbendijke, Zeeland)
* Philippus Jacobus (1823, Zijpe, Noord Holland)
* Gerardus Johannes (1825, Ilpendam, Noord Holland)
* Petrus Johannes (1827, Akersloot, Noord Holland)
* Johanna Jans (1832, Oudehaske)
* Cornelia (1835, Oudehaske)

Een hele tocht en aangezien bij Petrus Johannes staat vermeld dat hij 'in een keet' is geboren en de ouders geen vaste woon- en verblijfplaats hadden kunnen we er gerust vanuit gaan dat het geld er niet tegen de plinten op klotste. Ze zullen ergens tussen 1827 en 1832 in Friesland zijn aangekomen, niet duidelijk is waarom, en waarom precies in Oudehaske.

Als Cornelia in 1861 trouwt staat er in de huwelijkse bijlagen een verklaring dat moeder nooit met Johannes van der Rijt (in 1856 overleden) is getrouwd, maar "in nauwe gemeenschap" met hem samenleefde.

Johannes van der Rijt is een zoon van Petrus van der Rijt (Zierikzee, 1763) en Cornelia Schuurwegen (Bergen op Zoom, 1765).
Plaats reactie