anske foppes(1776) en foppe anskes (1812) leeuwarden/coolsma

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
albert hoekstra

anske foppes(1776) en foppe anskes (1812) leeuwarden/coolsma

Bericht door albert hoekstra » dinsdag 19 sep 2006 9:21 pm

ben bezig met een genealogie van de familie coolsma uit leeuwarden, stamreeks gaat terug tot jacob foppes die in 1698 te sneek trouwt met sytske martens.

anske foppes (geb. 1776) trouwt 1803 te leeuwarden saakje sierks, die in 1836 overlijdt te leeuwarden (gehuwd) . anske foppes (mr. timmerman) is na 1836 overleden? volgens bevolkingsgegevens van leeuwarden getransporteerd ca. 1824 naar ommerschans?

zijn zoon foppe anskes (geb. 1812), trouwt 1835 (akte 67)te leeuwarden maaike nauta. van hen heb ik verder geen gegevens.
zijn dochter metje trouwt 1843 (akte 110) te leeuwarden tjeerd van ewijck. zij overlijden te meppel.
misschien dat de huwelijksbijlagen wat informatie verschaffen over anske foppes.

wie heeft er (overlijdens-) gegevens over de door mij genoemde personen. bij voorbaat dank

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 23 sep 2006 2:46 pm

Hoi,

Ik heb getracht iets na te kijken. In de bijlagen van 1835 treden 4 getuigen aan, die met de bruidegom verklaren dat de vader 'in 1824 vertrokken is uit Leeuwarden, zonder ooit nog van zich te hebben laten horen, zodat ze niet weten of hij nog in leven dan wel al overleden is. '

Zou je de andere aktes met nrs en namen op een rijtje willen zetten voor me? dat kijkt wat sneller na, dan dat ik ze uit de zinnen moet vissen.
Bij voorbaat dank,
margreet

hoekstra
Berichten: 204
Lid geworden op: dinsdag 24 jan 2006 6:47 pm
Locatie: roosendaal

foppe anskes

Bericht door hoekstra » zaterdag 23 sep 2006 3:00 pm

beste margreet,

bedankt voor het nakijken van die huwelijksakte/bijlagen. de andere huwelijksakte van leeuwarden is uit 1843 aktenummer 110.
de moeder is in 1836 overleden en ik vermoed dat de vader (anske foppes) in 1824 naar ommerschans is uitgeschreven.


wat is er met foppe anskes en maaike nauta gebeurd? waar zijn die naar toe vertrokken na hun huwelijk. (dochter van......???)
metje coolsma en tjeerd van ewijck zijn in meppel overleden.

alvast bedankt voor je moeite.
graag tot wederdienst bereid in brabant/zeeland!

groet

albert

hoekstra
Berichten: 204
Lid geworden op: dinsdag 24 jan 2006 6:47 pm
Locatie: roosendaal

foppe anskes

Bericht door hoekstra » maandag 25 sep 2006 8:23 pm

ik ben er inmiddels achter dat anske foppes inderdaad in ommerschans is ingeschreven (1825) zijn overlijdensdatum heb ik nog niet kunnen achterhalen.
zoon foppe anskes coolsma en zijn vrouw maaike nauta wonen in 1867 in/op't loo in apeldoorn.
aanvullende informatie is nog altijd welkom

groet

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 27 sep 2006 11:42 am

Hoi,

Helaas ook geen overlijdensdatum bij Anton Musquetiers Toevalsvondsten.
Wel dit:
Coolsma A. , Hij wordt genoemd in een Alphabetische naamlijst der provincie Friesland als persoon die 200 gulden of meer in de beschreven middelen en Grondlasten moeten betalen in het jaar 1819 (2)

Coolsma A. betreft de aannemer der reparatieen s' Landshuis te Leeuwarden jaar 1815 (1)

Coolsma A. betreft verslag door de opziener Overnij W.over de vordering van werkzaamheden aan het Collegie en Landshuis te Leeuwarden en betaling 2e termijn enz. jaar 1815 (4)

Coolsma A. te Leeuwarden hij staat in een document, waarin vermeld alle contribuabelen, welke in de beschreven middelen, de grondlasten daar onder gerekend voor tenminste Twee Honderd Guldens over het jaar 1817 zijn aangeslagen, met vermelding van woonplaats, jaar 1818 (2)

Coolsma Anske Hij wordt genoemd in een document als persoon die 200 gulden of meer belasting moeten betalen in het jaar 1819 (3)

Coolsma Anske Timmerman te Leeuwarden hij neemt aan de reparatie van het collegie en Landshuis voor 2200 gulden jaar 1815 (1)
Ik kwam nog een kleinzoon? tegen in Coevorden, toch ook weer Drenthe.

groet, margreet

hoekstra
Berichten: 204
Lid geworden op: dinsdag 24 jan 2006 6:47 pm
Locatie: roosendaal

anske foppes

Bericht door hoekstra » woensdag 27 sep 2006 12:36 pm

beste margreet,

bedankt voor de tip van musquetier; ik ken deze site en had de treffers ook gevonden en hoop ook via hcl leeuwarden meer gegevens te vinden over waarom hij in 1825 naar ommerschans is gegaan.

groet

albert hoekstra

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 27 sep 2006 12:56 pm

Hi Albert, ken je dezen? het is me niet recht duidelijk of hij naar de strafkolonie Ommerschans of gewoon naar het dorp moest/ging - maar deze links gaan allemaal over de eerste variant.
Er zijn her en der verwijzingen naar verdere bronnen.

http://home.hccnet.nl/p.Molema/weldadig.htm
http://members.chello.nl/j.dijkstra33/D ... schans.htm

Ik heb de yahoo doorzocht, we hadden daar laatst hele discussies over de geschiedenis ed.
De links hierboven en deze opmerking zijn ook vandaar: 'En in een aantal Genealogyske Jierboekjes staan hele lijsten van Friese Bedelaars in Veenhuizen en Ommerschans.' Ik heb de reactie met nummers en jaartallen nog niet teruggevonden. Maar er waren 90 resultaten op het woord 'ommerschans', dus als je zelf ook even wilt kijken of er meer nuttigs tussen zit ...
http://groups.yahoo.com/group/Friesland-genealogy/
met klik links 'messages' kom je bij de berichten en de search/zoek.

mvg, margreet

hoekstra
Berichten: 204
Lid geworden op: dinsdag 24 jan 2006 6:47 pm
Locatie: roosendaal

anske foppes

Bericht door hoekstra » woensdag 27 sep 2006 1:52 pm

beste margreet,

bedankt voor de literatuurtips. de vermeldingen in de jierboekjes ken ik, ik heb de jierboekjes ook even snel doorgekeken, maar die gaan in de regel vanaf een later tijdstip dan 1835.
ik heb via drents archief wel inschrijvingsnummer (1339), dus misschien kan ik daarmee verder.


ben benieuwd of er in het bestuursarchief van leeuwarden iets te vinden is.

groet

albert

hoekstra
Berichten: 204
Lid geworden op: dinsdag 24 jan 2006 6:47 pm
Locatie: roosendaal

anske foppes en foppe anskes

Bericht door hoekstra » dinsdag 3 okt 2006 5:53 pm

heb inmiddels via bevolkingsregister apeldoorn het volgende: maaike nauta, geb. leeuwarden 1805, dochter van anne sirks en hiltje verkerk;


foppe coolsma en maaike nauta worden in 1860 uit leeuwarden uitgeschreven naar leeuwarden

hoekstra
Berichten: 204
Lid geworden op: dinsdag 24 jan 2006 6:47 pm
Locatie: roosendaal

foppe anskes

Bericht door hoekstra » dinsdag 3 okt 2006 5:53 pm

anne sirks moet zijn anne sikkes.

hoekstra
Berichten: 204
Lid geworden op: dinsdag 24 jan 2006 6:47 pm
Locatie: roosendaal

anske foppes

Bericht door hoekstra » woensdag 4 okt 2006 9:54 am

uitgeschreven van leeuwarden naar leeuwarden moet zijn naar apeldoorn!

hoekstra
Berichten: 204
Lid geworden op: dinsdag 24 jan 2006 6:47 pm
Locatie: roosendaal

anske foppes(1776) en foppe anskes (1812) leeuwarden/coolsma

Bericht door hoekstra » zaterdag 7 okt 2006 3:44 pm

door onderzoek in hcl (leeuwarden gem.archief) weet ik nu dat anske foppes in 1825 door de gemeente leeuwarden naar ommerschans is gestuurd. daar verbleef hij van 18 september 1825 tot eind juni 1827. voor 1824 was hij mr. timmerman en had in 1815 diverse opdrachten o.a. aan de verbouwing van het landshuis en het collegiehuis te leeuwarden. hoe hij tot bedelaar is geworden is mij nog niet bekend, maar zou ik natuurlijk wel graag willen weten. zijn vrouw saakje sierks overlijdt in 1836, dochter van sierk hijlkes en metje hendriks. hun dochter metje trouwt in 1843 met tjeerd van ewijck. volgens huwelijksbijlagen is haar vader sinds omstreeks 15 jaren uit leeuwarden vertrokken zonder ook weder van zich te hebben laten horen, zodat men niet weet of hij in leven of dood is.

informatie over overlijdensdatum/plaats van anske foppes is nog steeds welkom evenals informatie over zijn verval van timmerman tot bedelaar. hij komt in notarieel archief van leeuwarden ook nog een paar keer voor heb ik gezien.

hoekstra
Berichten: 204
Lid geworden op: dinsdag 24 jan 2006 6:47 pm
Locatie: roosendaal

anske foppes(1776) en foppe anskes (1812) leeuwarden/coolsma

Bericht door hoekstra » zondag 22 jul 2007 12:02 pm

heb inmiddels aanvullende gegevens, helaas nog geen overlijdensdatum van anske foppes, na zijn ontslag in 1827 uit ommerschans spoorloos verdwenen.
foppe anskes coolsma overlijdt te apeldoorn 10-11-1871; zijn vrouw maaijke nauta overlijdt apeldoorn 25-10-1888, geb. leeuwarden 21-4-1805 als dochter van anne sikkes en hiltie verkerk.
hun 3 kinderen: saakje (1836-1871), hoofd christelijke naaischool te apeldoorn, anne (1838- getrouwd met maywald, overl. driebergen 1922) en sierk coolsma (1840-1926) de bekende zendeling, die in 1924 zijn terugblijk op mijn levensweg schreef.

albert hoekstra
Berichten: 91
Lid geworden op: donderdag 29 apr 2010 8:59 am

Re: anske foppes(1776) en foppe anskes (1812) leeuwarden/coolsma

Bericht door albert hoekstra » zondag 18 mar 2012 12:16 pm

ik vind bij genealogie Roosje Roos, indische bronnen, een overlijden 15 mei 1828, als militair Semarang, A. Coolsma

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Re: anske foppes(1776) en foppe anskes (1812) leeuwarden/coo

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 28 jul 2017 5:24 pm

Hallo,

Ik blijk inmiddels zelf ook van Jacob Foppes te stammen, beluid te Sneek 15-12-1718.
Via Antje Jacobs - uit het 2e huwelijk met Bauk Hobbes x 1707, Bauk xx 1721 Tjeerd Jorrits van Heeg (getuige bij Antjes Huwelijk).

Er zijn wat memories van Successie rond de Coolsma's bijgekomen:
Inschrijving Memorie van successie
Bijzonderheden:
Register der Overledenen: 7 dagen; dochtertje van Anske Coolsma; overleden op de Turfmarkt. ('lijk' aangegeven 5 februari). Volgens p.32: vrij van belasting
Overledene Anskes Coolsma overleden op 04-02-1806
Relatie Anskes Coolsma
Plaats: Leeuwarden
Bijzonderheden: Filmnummer: 178
Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap
zoon van Anske Coolsma, mr.timmerman & Saakje Sierks; broer van minderjarige Foppe (10 jaar), Piertje (7 jaar) en Metje Anskes Coolsma (6 jaar).
Overledene
Sierk Anskes Coolsma overleden op 21-12-1822 wonende te Leeuwarden
Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap
dochter van afwezige Anske Coolsma, thans in Oostindie & Saakje Sierks (N.47); zuster van minderjarige Foppe (19 jr) en Metje Anskes Coolsma (15 jaar).
Overledene
Pierkje Anskes Coolsma overleden op 18-08-1831 wonende te Leeuwarden
En uit Joure:
Mem. Succ. Heerenveen
Overledene: Pietje Tjerks Coolsma overleden op 05-07-1825 wonende te Joure
moeder van Geeske (vrouw van Watze Jarings v.der Veen, slager), Durk, wieldraaier en Tjerkje Hendriks Draayer (vrouw van Wiebren Arends Wiering, schrijnwerker Balk).

Mem. Succ. Heerenveen
Overledene Hendrik Tjerks Coolsma overleden op 18-02-1825 wonende te Joure
broer van wijlen NN1 (moeder van Geeske, vrouw van Watze Jarings v.der Veen, slager, Dirk, wieldraaier en Tjerkje Hendriks Drayer, vrouw van Wybren Arends Wuring, timmerman Balk)
en wijlen NN2 Tjerks Coolsma (vader van Anske Coolsma, timmerman aldaar).
Pietje heet in de huwelijksaktes van haar kinderen Voolsma en Foolsma,
en bij overlijden Tietje Tjerks Coolsma.

Groet Margreet

Plaats reactie